Tegneserien er i dyb krise

dernice
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 254
Tilmeldt: 3. mar 2010, 21:29

Re: Tegneserien er i dyb krise

Indlæg af dernice »

Erling Søby skrev: 27. apr 2024, 15:35]
Det er et udmærket eksempel på hvor forskelligt vi oplever en udgivelse. Jeg læste dem begge da de udkom, og jeg grinede så meget, at jeg bogstavelig talt fik ondt i maven af det og måtte holde pauser i læsningen. Jeg har genlæst dem senere og de er stadigvæk hysterisk morsomme. Så hvis der er en lære af det må det være ikke at lægge for meget vægt på en enkelt mands anbefalinger (eller afvisninger). Det gælder selvsagt også mere generelt, jf. trådens overskrift.
Ja, helt enig! Tidligere troede jeg at Pondus var en “fodbold-serie”, og jeg holder mig fra alt, som har med fodbold at gøre. Men så vandt jeg et Pondus album i en konkurrence, og jeg blev meget klogere!! Aldrig har jeg grint højlydt så meget, og i dag er det min yndlingsserie, og har samlet alle Pondus album, bøger og hæfter, der er udgivet i Danmark :D :D Og griner stadig hver gang jeg genlæser dem…hvilket jeg ofte gør :lol:
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4721
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Tegneserien er i dyb krise

Indlæg af Robin »

benadikt skrev: 26. apr 2024, 01:45 For en ti-femten år siden faldt jeg over et par Pondus-album på udsalg. De var udgivet af Carlsen Comics i 1999. Aldrig i mit liv - hverken før eller efter - har jeg kedet mig så meget som mens jeg slog en halv time ihjel med at læse det meste af album 1. Og slå endnu en halv time ihjel med at blade begge album igennem og læse lidt baggrundsoplysninger om serien.
Senere har jeg erfaret, at serien er blevet meget populær i Danmark, hvilket slet, slet ikke er til at forstå.
Men for mig er det ligegyldigt, om serien bliver udgivet eller ej. Det vigtigse for mig er, at forlaget OGSÅ udgiver interessante tegneserier, som jeg køber og læser.
De fleste forlag udgiver (også) serier, som jeg ikke er interesseret i. Dem undgår jeg for det meste at skrive eller snakke om. De serier, jeg er interesseret i, bliver købt. Og læst, selv om det går lidt langsommere end i mine unge dage.
Jeg vurderer, at jeg køber knap halvdelen af Cobolts og Zooms udgivelser, mere end halvdelen af E-vokes udgivelser og næsten alle Eudors udgivelser. Og for tiden kommer rigeligt af interessante tegneserier. I hvert fald synes konen, at jeg bruger alt for mange penge på tegneserier. Og det er ved at være svært for mig at finde plads til dem!
Så jeg synes ikke, at tegneserien er i krise, selv om der OGSÅ udgives nogle serier, som jeg ikke er interesseret i.

Det er vise ord, benadikt! Det er præcis sådan jeg har det! Både mht. plads, mængden samt hustruens indvendinger (med rette :D ). Dog køber og læser jeg også på engelsk, og som du skriver, er det kun det, der falder i min smag, jeg køber. Mht. Pondus er jeg såd'n indifferent. Tak for et super velformuleret og sobert indlæg!

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Jakobsen
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 571
Tilmeldt: 23. mar 2009, 14:02

Re: Tegneserien er i dyb krise

Indlæg af Jakobsen »

Så er der et nyt blad på gaden!!
Vedhæftede filer
magazin forside 2.jpg
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23042
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Tegneserien er i dyb krise

Indlæg af GoogaMooga »

Tillykke med det nye nummer af dit tidsskrift! Det ser jo godt ud, og jeg tror fuldt og fast på, at det kan sælge, da du satser meget bredt og går efter den brede fællesnævner her. Dog er jeg bange for, at du taber nogle af hardcore nørderne. Jeg ved så ikke, hvor stor en procentdel af det samlede salg, at "vi" nørder måtte udgøre. Det kan nok ikke være alverden, efter de små mikro-oplag af euroklassikerne at dømme, som vi oplever for tiden. Og jeg aner ikke, om det overhovedet er udslagsgivende. Men det er nok en overvejelse, der er værd at tage med. :)
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Ricobe
Indlæg: 5
Tilmeldt: 22. mar 2024, 15:57

Re: Tegneserien er i dyb krise

Indlæg af Ricobe »

Er lidt sent til debatten, men synes der er nogle elementer i det jeg er enige i, selvom jeg overordnet ikke er enig. Jeg synes der er nogle virkelige gode nye tegnere der kommer frem, men mit problem er at det kræver nogle gange noget research at finde rundt i nye udgivelser.

Herhjemme er jeg begyndt at kigge mere på forlagenes egne hjemmesider. Selvom jeg har handlet en del ved faraos cigarer så synes jeg deres hjemmeside kunne forbedres en hel del. Den er fin hvis der er noget specifikt man er på udkig efter, men synes ikke det er nemt at finde ting hvis man er på udkig efter noget nyt og måske i en specifik genre.

Internationalt synes jeg det på nogle punkter er blevet sværere. Er en del år siden jeg faldt fra marvel og DC. Ikke pga tegnerne, men pga stilen om at alt skulle kædes sammen og en masse crossover events hvor nogle enkelte albums var gode, som så var kædet sammen med mange middelmådige historier, som man blev lokket til at læse for at få det hele med. Faldt mere tilbage til europæiske tegneserier, men det kan være svært at søge rundt i, da meget ikke er oversat til dansk eller engelsk. Tidligere havde flere udgivere gået sammen om en side med engelske udgivelser, men den lukkede de sidste år. Har nogle gange brugt den hollandske side Lambiek, men ulempen er igen at nogle gange finder man noget der ret hurtigt virker interessant, men så ikke er blevet oversat.

Sådan som jeg ser det, og det kan sagtens være mange ikke deler den oplevelse, så synes jeg der ligger et problem i promoveringen til tider. Tror at nogle læsere vælger at gå de mere "sikre" veje med velkendte titler fordi det kan være svært at navigere i hvad der er og hvor interessant det er. Igen, så synes jeg nogle forlag er gode til at vise hvad de har. Både nogle herhjemme og i udlandet. Men for nogle der ikke kender så meget til forlagene, kan jeg forestille mig at det kan være lidt sværere
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23042
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Tegneserien er i dyb krise

Indlæg af GoogaMooga »

Hej Ricobe,

Velkommen til, og tak fordi du gider puste lidt liv i vores forum, der er ramt af inerti i disse dage. Jeg synes ikke, at du skal spilde tid på at sætte dig ind i alt det nye, der er virkelig ikke noget at komme efter. Måske Carlos Puerta og så Ralph Meyer, ham med "Undertaker". Ellers ikke. Det er selvfølgelig dit valg, og dette er bare et forslag. Der er så meget gammelt guld, som vi bliver begavet med i disse tider. Det er kronede dage for euroklassikerne, og 2025 tegner til at blive et STORT tegneserie-år, ikke mindst takket være forlaget E-voke.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Ricobe
Indlæg: 5
Tilmeldt: 22. mar 2024, 15:57

Re: Tegneserien er i dyb krise

Indlæg af Ricobe »

Jeg synes nu der er en del nyt der også er rigtig godt. Blandt andet fra Alex Alice, Benoit Dahan, Jordi Lafebre, Arno Monin, Zidrou og flere andre

Det er værd at kigge efter nye og klassikerne
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9442
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Tegneserien er i dyb krise

Indlæg af Antaeus »

Man kan holde sig ganske godt opdateret hvis man vælger diverse facebook-, forum- og forlagssider.
Her er som regel en del diversitet og så er det bare at kaste sig over noget af det som ser ud til at kunne falde i ens smag og måske tage nogle chancer engang imellem hvor man måske kan opdage noget nyt eller gammelt, som også falder i ens smag

Personligt køber jeg næsten kun de serier jeg ved jeg kan lide eller ved jeg gerne vil have på hylden og så låner jeg rigtig mange tegneserier via biblioteket.
Eventuelle chancer sker således kun hvis jeg køber udenlandsk, som ikke kan lånes på biblioteket. Og her har man måske endda en mulighed for at tage ind i Faraos eller Fantask og blade lidt først og så købe hvis det ser ud til at falde i ens smag.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1846
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Tegneserien er i dyb krise

Indlæg af Erling Søby »

Hvis man vil følge med i hvad der kommer af udgivelser på dansk, er https://nummer9.dk/ stedet at følge med. Der bringes dels en månedlig oversigt over den kommende måneds udgivelser, og dels en del anmeldelser. Oversigten er så dækkende, at den stort set rummer alt kommende, hvad angår albumudgivelser.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
Henriette Westh
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 202
Tilmeldt: 12. aug 2020, 14:21
Geografisk sted: Langeland
Kontakt:

Re: Tegneserien er i dyb krise

Indlæg af Henriette Westh »

Erling Søby skrev: 10. maj 2024, 20:43 Hvis man vil følge med i hvad der kommer af udgivelser på dansk, er https://nummer9.dk/ stedet at følge med. Der bringes dels en månedlig oversigt over den kommende måneds udgivelser, og dels en del anmeldelser. Oversigten er så dækkende, at den stort set rummer alt kommende, hvad angår albumudgivelser.
Det er rigtigt! Jeg bliver ved med at glemme den. Haha - og det betyder, den ikke indeholder alt, for der kommer selvfølgelig kun det med, man selv sender ind til dem - i hvert fald hvis man er selvudgiver. Jeg er bare ikke god til det der promovering. :D
Men jeg håber alligevel at se jer til Copenhagen Comics, hvor Dorthea og jeg har en stand. ;-)
__________________________________
http://hw-art.dk/comix.html
dernice
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 254
Tilmeldt: 3. mar 2010, 21:29

Re: Tegneserien er i dyb krise

Indlæg af dernice »

Tegneserien er på ingen måde i krise!

Ikke siden 70erne og 80erne har udvalget været større. Måske er oplagene små, men udvalget og genrene har aldrig være mere variereret. Der er noget for alle; euroklassikere, newies, superhelte, Disney, Manga osv

Her er mit indkøb for maj måned... 7 tegneserier fra 4 forskellige forlag.
comics-24.jpg
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8465
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Tegneserien er i dyb krise

Indlæg af Frank Madsen »

dernice skrev: 12. maj 2024, 14:40Tegneserien er på ingen måde i krise!
Ikke siden 70erne og 80erne har udvalget været større. Måske er oplagene små, men udvalget og genrene har aldrig være mere variereret. Der er noget for alle; euroklassikere, newies, superhelte, Disney, Manga osv
Nemlig. Nummer9 blev endda nødt til at lave en ekstra oversigt med de maj-udgivelser, de havde overset i første omgang – 59 nye tegneserier i alt på en måned!

Nummer9 — Det udkommer i maj:
https://nummer9.dk/nyheder/det-udkommer-i-maj-6/

Nummer9 — Det udkommer også i maj:
https://nummer9.dk/nyheder/kommende-udg ... saa-i-maj/

Untitled-1.png
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Besvar