Farvel til Googamooga

maxus
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2

Re: Farvel til Googamooga

Indlæg af maxus »

Hvor er det dog trist at høre. Googa delte i den grad vandene herinde, men ingen kan være i tvivl om hans store passion, viden og entusiasme for popkulturen bredt og især for hans elskede "Euroklassikere".

Jeg mødte ham en enkelt gang på (selvfølgelig) Hovedbanegården i København efter et noget langtrukket køb af mine Doonesbury tegneserier. Der fremstod han helt anderledes og mild ift. hvordan han ellers (til tider) kunne udtrykke sig skriftligt. Hans mor var også med og hun virkede også meget sød og venlig.

Han vil blive savnet!
Brugeravatar
Jack J
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Geografisk sted: outside the norm
Kontakt:

Indlæg af Jack J »

Jakobsen skrev: 2. jun 2024, 23:44 Han henviste til en udgivelse som måske kommer på Forlaget Fabel - hvis alt falder på plads - men der er et stykke vej endnu. Det er tidligere serier af Jim Holdaway - Romeo Brown.
Tak for oplysningen, men det er ikke dén serie, jeg hentydede til. Tidligt i maj læste jeg et indlæg i "Tegneseriedebat" på facebook, hvor GoogaMooga/Søren skrev om Katzenjammer-serien. Han fortalte, at han var med på et projekt med at få hele serien fra 1897 til 1912 udgivet. Han nævnte også, at han ikke troede på, at det ville blive til noget, hvis han gik bort forinden. Det fremgik ikke, hvem han arbejdede sammen med om dette. Han nævnte det svjh i flere indlæg.
Link til tråden:
https://www.facebook.com/groups/2629916 ... 941830112/
Vedhæftede filer
Katzenjammer med Søren.png
Brugeravatar
Jakobsen
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3

Indlæg af Jakobsen »

Jack J skrev: 3. jun 2024, 12:40
Jakobsen skrev: 2. jun 2024, 23:44 Han henviste til en udgivelse som måske kommer på Forlaget Fabel - hvis alt falder på plads - men der er et stykke vej endnu. Det er tidligere serier af Jim Holdaway - Romeo Brown.
Tak for oplysningen, men det er ikke dén serie, jeg hentydede til. Tidligt i maj læste jeg et indlæg i "Tegneseriedebat" på facebook, hvor GoogaMooga/Søren skrev om Katzenjammer-serien. Han fortalte, at han var med på et projekt med at få hele serien fra 1897 til 1912 udgivet. Han nævnte også, at han ikke troede på, at det ville blive til noget, hvis han gik bort forinden. Det fremgik ikke, hvem han arbejdede sammen med om dette. Han nævnte det svjh i flere indlæg.
Link til tråden:
Den er også en Forlaget Fabel forelagt mulighed - men Fabel har takket nej - og foreslået DESAHJn forlaget :)
Brugeravatar
Jack J
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Kontakt:

Indlæg af Jack J »

Jakobsen skrev: 3. jun 2024, 13:04
Jack J skrev: 3. jun 2024, 12:40
Link til tråden:
Den er også en Forlaget Fabel forelagt mulighed - men Fabel har takket nej - og foreslået DESAHJn forlaget :)
Okaay :D
Det kunne ellers have blevet en rigtig bestsællert for Fabel - taget i betragtning at ingen andre åbenbart vil udsende den. :mrgreen:
Brugeravatar
Jack J
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Kontakt:

Indlæg af Jack J »

Peter Hartung har skrevet et mindeord om GoogaMooga/Søren i sin gruppe Tegneseriefans:
https://www.facebook.com/groups/3700262 ... 514611027/

Man skal dog være medlem for at kunne læse det. Det er også gentaget i tråden på Sørens væg, men man skal grave lidt for at nå ned til det:
https://www.facebook.com/permalink.php? ... 7957005886

.
Brugeravatar
Henriette Westh
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Geografisk sted: Langeland
Kontakt:

Indlæg af Henriette Westh »

Jeg har ikke været medlem af dette forum i særlig lang tid, og jeg er heller ikke en af de mest aktive herinde. Alligevel nåede jeg at få et godt indtryk af Googa-Mooga, som senere også kontaktede mig for at få et interview til forummet. Han var begyndt at læse mine tegneserier, og de spørgsmål, han kom med, var virkelig gode og interessante. Han og jeg chattede også lidt på Facebook om mangt og meget, og jeg vil helt sikkert savne hans særlige debat-brand og han skarpe hjerne.

Kondolencer til alle, der kendte ham og især hans familie.
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Geografisk sted: Boom-Town Vaarst

Indlæg af Spærhage »

Nu har jeg aldrig været sådan tæt med Googa, så for mig var det både en overraskende og ikke mindst en rigtig trist nyhed at han ikke er her mere. For pokker da også!
Jeg kommer til at savne hans konstante strøm af nye emner her på Serieland. Og det gør jeg virkelig, for selvom en del hurtigt døde hen med en eller to posts, så er der kommet rigtig mange, rigtig gode debatter ud af ting han startede. Og som han selvfølgelig også selv deltog i.
Og ja, jeg har også nogle gange trukket på smilebåndet af Googas evindelige forsvar af -og pushing af- gamle belgiske serier der interessemæssigt forlængst havde overskredet sidste salgsdato. Men jeg er 100% overbevist om at der er flere af de gamle og -synes jeg- rigtig gode serier der ikke havde klaret cuttet til udgivelse, havde det ikke også været for Googa.
Så herfra skal lyde en STOR tak. Googa, jeg vil sende dig en kærlig tanke når jeg i årene fremover trækker en af de gamle klassikere ud af reolen, som jeg ved du har pushet.
Tak for det!

/Spærhage
"-nok er vi kujoner, men vi er HURTIGE kujoner... "
(Timon, fra 'Timon og Pumpa')
Brugeravatar
Jack J
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Kontakt:

Indlæg af Jack J »

Det er et ubehageligt spørgsmål på en måde, men reelt nok: Ved nogen her, om GoogaMooga havde gjort sig nogen tanker/planer om sin store samling? Forhåbentligt er det ikke kommunen, som skal tage sig af den (læs: bestiller en container).
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3

Indlæg af Mogens »

Det er muligt, at det kan forekomme at være et ubehageligt spørgsmål, men ikke desto mindre er det berettiget, for når man deler en passion for tegneserier, så vil man mindst af alt, at samlinger går til grunde. Årsagerne kan være mange, men kunne bl.a. bunde i, at familien ikke har den samme interesse og derfor ikke aner, hvad de skal stille op med sådan en samling.

Jeg mindes, at temaet har været oppe tidligere, dvs. i en anden tråd. Nogle har styr på, hvad der skal ske med deres samling, andre ikke. Hvis jeg ikke husker helt forkert, havde Googa vist aftalt med sin bror, hvordan han skulle forholde sig, når livets skjorte én dag blev for kort. Jeg er derfor fortrøstningsfuld, at Googas samling ikke ender i en container eller går til lavestbydende.
Brugeravatar
Jack J
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Kontakt:

Indlæg af Jack J »

Tak for svar, Mogens. Det er godt at høre.
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Indlæg af Frank Madsen »

Spærhage skrev: 4. jun 2024, 18:06 Nu har jeg aldrig været sådan tæt med Googa, så for mig var det både en overraskende og ikke mindst en rigtig trist nyhed at han ikke er her mere. For pokker da også!
Ja, det er sgu rigtig trist at høre. Var ikke klar over, at det var så overhængende. Jeg var i Tyskland uden adgang til Serielands forum, da det skete. Googa var med i 20 år og vel nok den, der har holdt forummet i gang de sidste 10 – hvilket debatterne bar præg af. Nu bliver det anderledes, og vi vil savne hans engagement og ubetingede kærlighed til fransk-belgiske tegneserier med mere end 44 år på bagen. Jeg læste hans fanzines i 1980erne, men har kun mødt ham personligt et par gange; for 30 år siden da han stod i signeringskøen foran mig til Carl Barks på Det Kulørte Bibliotek og for et par år siden, da jeg mødtes ham på Espergærde Station for at købe hans Blueberry samlebind 1-5, fordi Carsten havde fucket bind 5 op (men løst problemet nydeligt i mine øjne med en bekostelig bogbindermanøvre). Så jeg har faktisk overtaget stafetten fra Googa med at indkøbe de resterende samlebind i serien.
Jeg synes - som Lars fra E-voke - at fejebladsprisen bør omdøbes, måske med navnet "Googas Gyldne Genstart", så vi både hylder forummets mest engagerede medlem og beholder forbindelsen bagud. Jeg står gerne for det grafiske som tidligere år.
Æret være Googas (og Sørens) minde.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
mags
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Geografisk sted: Oslo

Indlæg af mags »

Dette var utrolig leit å høre. Hvil i fred, Søren.
"Eller tenker du på nybyggerfeltet, oppe ved Møkkatjern, der hvor Gerhardsen ble misbrukt kraftig faktisk, både av Martin Tranmæl og Leif Juster, i en jævli stygg hendelse ved grustaket?"
Brugeravatar
Jack J
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Kontakt:

Indlæg af Jack J »

Jeg er altid nysgerrig på at se, hvordan folk bag fantasifulde forumnavne ser ud. Jeg antog dog, at jeg nok ikke ville komme til at se GoogaMooga grundet hans hemmelighedsfuldhed. Men jeg ser netop, at han rent faktisk (mindst) en enkelt gang postede et foto af sig selv; Fra en dag i gemytligt lag på balkonen:
https://www.facebook.com/photo?fbid=299 ... 4274946266
Brugeravatar
Jakobsen
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3

Indlæg af Jakobsen »

Der kommer en artikel om ham i næste nummer af Magasin for tegneserier - der kommer til august.
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Indlæg af Berti Stravonsky »

Jakobsen skrev: 6. jun 2024, 21:45 Der kommer en artikel om ham i næste nummer af Magasin for tegneserier - der kommer til august.
Fedt. Det nummer vil jeg gerne købe.
Besvar