Hvad er den vigtigste tegneserieudgivelse, de sidste 10 år?
Hvad er den vigtigste tegneserieudgivelse, de sidste 10 år?
Efter at have hørt racham - med lytternes spørgsmål, tænkte jeg det kunne være sjovt at høre dette Forums vurdering af spørgsmålet, som er stillet i: Emnet. Meget gerne med nogle uddybninger af, hvorfor I har valgt den udgivelse I har.
Ikke fordi jeg på nogen måde er utilfreds med Rackhams svar (Lore Olympichs). Men fordi det blev givet med en lille forbeholden i stemmen. Så jeg tænker, der kunne være andre mulige svar? Under alle omstændigheder, er den slags vurderinger altid underholdende og kan lede ens inspiration i nye retninger.
Ikke fordi jeg på nogen måde er utilfreds med Rackhams svar (Lore Olympichs). Men fordi det blev givet med en lille forbeholden i stemmen. Så jeg tænker, der kunne være andre mulige svar? Under alle omstændigheder, er den slags vurderinger altid underholdende og kan lede ens inspiration i nye retninger.
- Antaeus
- Brugerniveau 7
- Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø
Re: Hvad er den vigtigste tegneserieudgivelse, de sidste 10 år?
Det er Fantagraphics Disney Masters Paul Murry kronologiske samlebind.
Paul Murry og Carl Barks dominerede i mange Anders And & Co. med deres historier, men Paul Murrys historier er aldrig udgivet samlet og udkommet lidt sporadisk i Hall of Fame. Nu ser det endelig ud til at vi får dem. Vi er i hvert fald godt på vej og det er fremragende udgivelser.
Og på dansk der falder valget på de kommende Blake & Mortimer samlebind (ja, lidt snyd...da de endnu ikke er udkommet, men de skulle jo været startet i 2018...).
Paul Murry og Carl Barks dominerede i mange Anders And & Co. med deres historier, men Paul Murrys historier er aldrig udgivet samlet og udkommet lidt sporadisk i Hall of Fame. Nu ser det endelig ud til at vi får dem. Vi er i hvert fald godt på vej og det er fremragende udgivelser.
Og på dansk der falder valget på de kommende Blake & Mortimer samlebind (ja, lidt snyd...da de endnu ikke er udkommet, men de skulle jo været startet i 2018...).
'Vigtigste' synes jeg er svær at bedømme. Tænker det leder hen på tegneserier som enten har haft stor betydning for mediet eller har tacklet et meget specifikt emne
En der hurtigt falder mig ind er The adoption af Zidrou, fordi den udgiver at fortælle en god historie om familie, også kommer ind omkring nogle af skyggesiderne som er reelle problemer
En der hurtigt falder mig ind er The adoption af Zidrou, fordi den udgiver at fortælle en god historie om familie, også kommer ind omkring nogle af skyggesiderne som er reelle problemer
- Antaeus
- Brugerniveau 7
De som vælger svære emner og/eller tager emner op som er oppe i tiden har det med at score priser og få opmærksomheden.Ricobe skrev: ↑5. sep 2024, 22:04 'Vigtigste' synes jeg er svær at bedømme. Tænker det leder hen på tegneserier som enten har haft stor betydning for mediet eller har tacklet et meget specifikt emne
Personligt betyder dette ikke så meget for mig. Det jeg ønsker er en god historie og super gode tegninger og er det samlebind så med de helt store tegnere, som mine valg herover også afspejler.
Vanskelig å si hva som er viktigst. Men min favoritt er Jerome Bloche. Rett og slett fordi den er så utrolig bra. Hvis jeg var flink til å tegne, og hvis jeg var flink til å fortelle, og hvis jeg var flink til å lage en tegneserie, så ville den blitt akkurat som Jerome Bloche. Dette er en serie som jeg leser om og om igjen.
Jeg er fuldstændig enig i at termen; ‘vigtigste’ er meget tvetydig - men det er vel også det, som gør budene spændende. Nu er det ekstremt få tegneserier fra 2014 og frem jeg selv har læst, så mit eget bud er måske mest en afspejling af, at præmissen er så anderledes. Jeg tænkte at ‘Here’ kunne være en mulighed. (Vinder af bedste internationale udgivelse (Ping-prisen) i 2015). Den er jo kendetegnet ved at foregå på samme lokalitet igennem hele værket. Noget jeg har svært ved at se kan gentages med succes i noget andet medie. Og dermed får værket vist, noget af det som genren kan, der er unikt.
Ja jeg er ret vild med udgivelser der virkelig udnytter mediet på en kreativ måde. I hovedet på Sherlock Holmes er også en der virkelig leger med mediet og har elementer der ikke ville fungere i et andet medieGimli skrev: ↑6. sep 2024, 07:45Jeg er fuldstændig enig i at termen; ‘vigtigste’ er meget tvetydig - men det er vel også det, som gør budene spændende. Nu er det ekstremt få tegneserier fra 2014 og frem jeg selv har læst, så mit eget bud er måske mest en afspejling af, at præmissen er så anderledes. Jeg tænkte at ‘Here’ kunne være en mulighed. (Vinder af bedste internationale udgivelse (Ping-prisen) i 2015). Den er jo kendetegnet ved at foregå på samme lokalitet igennem hele værket. Noget jeg har svært ved at se kan gentages med succes i noget andet medie. Og dermed får værket vist, noget af det som genren kan, der er unikt.
Det er mere eller mindre umuligt at svare på - eller blive enige om! De fleste kommer bare til at liste deres egne personlige favoritter som "den vigtigste udgivelse". Og i hvilken kontekst skal det vurderes?
Jeg vælger ikke at nævne nogen udgivelse af samme årsag
- Antaeus
- Brugerniveau 7
Præcis, jeg er så af den holdning at de subjektive valg er interessante og objektive lister er netop umulige at lave.
Det er mere eller mindre umuligt at svare på - eller blive enige om! De fleste kommer bare til at liste deres egne personlige favoritter som "den vigtigste udgivelse". Og i hvilken kontekst skal det vurderes?Antaeus skrev: ↑6. sep 2024, 10:24 [quote=dernice post_id=232718 time=<a href="tel:1725610607">1725610607</a> user_id=7783]
[quote=Gimli post_id=232708 time=<a href="tel:1725531078">1725531078</a> user_id=18944]
Efter at have hørt racham - med lytternes spørgsmål, tænkte jeg det kunne være sjovt at høre dette Forums vurdering af spørgsmålet, som er stillet i: Emnet. Meget gerne med nogle uddybninger af, hvorfor I har valgt den udgivelse I har.
Jeg vælger ikke at nævne nogen udgivelse af samme årsag
[/quote]
Præcis, jeg er så af den holdning at de subjektive valg er interessante og objektive lister er netop umulige at lave.
[/quote]
Det er jo op til jer - men jeg er sådan set enig i, at det bliver et subjektiv valg. Men for mig bliver det ikke mindre interessant at se, hvad for kriterier, der så angives. (Jeg beder jo om nogle uddybninger). Jeg er sådan set ikke interesseret i, at få et objektivt svar. Jeg er interesseret i, at få nogle begrundede svar. Og der er ikke - i min bog - tale om egentlige facit. Jeg kan huske den første afstemning jeg arrangerede, hvor nogle var meget oprevet over, hvad der blev valgt til 90’ernes bedste tegneserie. Og hvor jeg egentlig oplevede at nomineringerne var dem, som var mest spændende. Det er også derfor, jeg ikke inviterer til en afstemning - men forskellige uddybede bud.
For mig personligt, har de seneste 10 år budt på en række vigtige udgivelser. Vigtige, fordi de fik vækket min interesse for mediet på ny, efter en lang årrække, hvor jeg ikke købte mere end 1-2 tegneserier om året. Hertil tæller særligt SHI af Zidrou og Homs, Undertaker af Dorison og Meyer, Gamle Gubber af Lupano og Cauuet, Dyreriget af Dorison og Delep, samt Katanga af Nury og Vallée, men også serier som Rovdyrenes Klub af Mangin og Dupré, Alene af Gazzotti og Vehlmann, samt Harmony af Reynés.
Vigtigheden er altså ikke et udtryk for, at tegneserierne fortæller en vigtig historie, set i historisk eller samtidigt perspektiv, men alene ud fra underholdningsværdien, som for mig personligt er summen af selve fortællingen og naturligvis det optiske i form af tegningerne, altså en subjektiv vurdering, da smag og behag er forskellig for alle herinde.
Vigtigheden er altså ikke et udtryk for, at tegneserierne fortæller en vigtig historie, set i historisk eller samtidigt perspektiv, men alene ud fra underholdningsværdien, som for mig personligt er summen af selve fortællingen og naturligvis det optiske i form af tegningerne, altså en subjektiv vurdering, da smag og behag er forskellig for alle herinde.
Det er meget, meget velformuleret, Mogens, så jeg tillader mig at tyvstjæle en del af din slutformulering; håber det er ok!
Udgivelsen af Holger Philipsens Rasmus Dyrepasser, 3 bind, fra Forlaget desAHJn var vigtig, da den banede vejen for genudgivelsen af Carlt striberne, der oprindeligt gik i Søndags BT, også 3 bind.
Vigtigheden er i mine øjne, at stribererne fortæller små historier, som ofte er en lidt længere historie, set også i historisk eller samtidigt perspektiv, men som også har en høj underholdningsværdi, som for mig personligt er summen af de små stribers fortællinger og naturligvis det visuelle i form af Holger Philipsens tegninger, som jeg nyder for sin plasticitet og friskhed. Det er som sådan en subjektiv vurdering, da smag og behag er forskellig for alle herinde. (Igen: tak til Mogens for knivskarpe formuleringer, som jeg skamløst plankede. Ta-ak!)
mvh.
Udgivelsen af Holger Philipsens Rasmus Dyrepasser, 3 bind, fra Forlaget desAHJn var vigtig, da den banede vejen for genudgivelsen af Carlt striberne, der oprindeligt gik i Søndags BT, også 3 bind.
Vigtigheden er i mine øjne, at stribererne fortæller små historier, som ofte er en lidt længere historie, set også i historisk eller samtidigt perspektiv, men som også har en høj underholdningsværdi, som for mig personligt er summen af de små stribers fortællinger og naturligvis det visuelle i form af Holger Philipsens tegninger, som jeg nyder for sin plasticitet og friskhed. Det er som sådan en subjektiv vurdering, da smag og behag er forskellig for alle herinde. (Igen: tak til Mogens for knivskarpe formuleringer, som jeg skamløst plankede. Ta-ak!)
mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Du gør mig nærmest forlegen (på en positiv måde), kære Robin. Danke für die Blumen, som man siger hernede i Tyskland. Jeg revner næsten af stolthed.Robin skrev: ↑9. sep 2024, 20:34 Det er meget, meget velformuleret, Mogens, så jeg tillader mig at tyvstjæle en del af din slutformulering; håber det er ok!
mvh.