Børnehjemmet - udgivelsestidspunkt?

Besvar
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5

Børnehjemmet - udgivelsestidspunkt?

Indlæg af Gimli »

Hej
Er der nogen der kan hjælpe mig med et mysterium.

Carlos Gimenez’ Børnehjemmet er i comicwiki angivet til oprindelig at være udgivet i 1979 i Frankrig?

Ifølge Giminez’ egen hjemmeside er den udgivet i 1977 via Ediciones Amaika. https://www.carlosgimenez.com/obra/paracuellos.htm

Det er imidlertid et mindre problem, fordi der helt naturligt kan være et par års forsinkelse mellem den spanske og den franske udgave.

Der hvor mysteriet bliver reelt er, at der i det danske album helt tydeligt er angivet at de 2 sidste historier i albummet (besøgs-søndag og Farvel Sancha) står angivet: ‘copyright 1980 - Giminez’. (I ruderne med historiernes titel). Men så kan det vel ikke være fra 1979 oprindeligt?

Er der tale om, at det danske album har fået tilføjet et par nyere historier? Eller er der løbende små forskelle mellem forskellige landes udgivelser? Er der også forskelle mellem den spanske udgave og den franske?

Håber nogen kan løse mysteriet for mig.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Børnehjemmet - udgivelsestidspunkt?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Trykte copyrightår definerer ikke nødvendigvis tidspunktet for den første udgivelse. Hvis rettighederne på et tidspunkt er overgået fra et forlag til et andet, kan der være indsat et nyt år.

I dette tilfælde kan det sikkert også spille ind, om året er bestemt ud fra en første bladudgivelse i episoder, eller ud fra udgivelsesåret for en samlet udgave (som heller ikke behøver at være identisk med senere samlede udgaver).
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5

Indlæg af Gimli »

Carsten Søndergaard skrev: 8. okt 2024, 21:37 Trykte copyrightår definerer ikke nødvendigvis tidspunktet for den første udgivelse. Hvis rettighederne på et tidspunkt er overgået fra et forlag til et andet, kan der være indsat et nyt år.

I dette tilfælde kan det sikkert også spille ind, om året er bestemt ud fra en første bladudgivelse i episoder, eller ud fra udgivelsesåret for en samlet udgave (som heller ikke behøver at være identisk med senere samlede udgaver).
Jeg har vist ikke forklaret mig tydeligt nok. Det er Giménez som har skrevet/tegnet; ‘copyright 1980’ som en del af tegningen. Det er ikke en trykt angivelse af copyrightåret. Det er for mig et tydeligt bevis for at siderne er lavet i 1980 - og derfor ikke kan være en del af et album, som er udgivet i oprindelseslandet, hvad enten vi snakker Spanien (1977) eller Frankrig (1979).

Så mine spørgsmål er egentlig følgende:
1) Kan forlagene forhandle om copyright-tidspunktet og fastholde dette - også selv om der laves justeringer af materialet, i forhold til oprindelsesmaterialet?
2) Hvis nej (justeringer af materialet betyder, der skal ændres på copyright-angivelsen), hvor er “fejlen” så henne?
- Er det den franske udgave der burde have skrevet 1980 - fordi denne udgivelse også har de 2 sidste historier med.
- Er det den danske udgivelse, som burde have angivet 1980 (eller 1983?), fordi det er i dette album, ændringerne er foretaget.
- Eller har Interpresse fået rettighederne til begge album samtidigt - og så fået lov til at “mikse” fortællingerne mellem de 2 album, uden at skulle justere på copyright-angivelsen?
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Geografisk sted: København
Kontakt:

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Jeg ved ikke, om nogen kan svare på det. Måske Gimenez selv.

Hvis han selv har indtegnet "© 1980" i tegningerne, må man jo tro på det. Men alt kan tænkes, og ikke mindst i Spanien på den tid, hvor tegneserier ofte cyklede frem og tilbage mellem de mange bureauer, der hyrede serieskabere og forsøgte at sælge deres værker til andre lande. Man kan tænke sig, at et af bureauerne mente at have copyright til noget, og så har Gimenez i 1980 lavet et juridisk statement eller noget, som skulle fastslå, at han selv havde rettighederne, og derfor har det været juridisk hensigtsmæssigt at skrive 1980. selv om serien rent faktisk var et par år gammel.

Jeg aner ikke, om det er tilfældet. Men den slags fejder blev med tiden ret udbredte netop i Spanien, og også Italien, fx omkring Hugo Pratt. Dertil kom så, at franske forlag i visse tilfælde overtog rettighederne eller repræsentationen, fordi serieskaberne mente, at de var mere attraktive at samarbejde med end de spanske og italienske. Hvilket uden tvivl også var tilfældet.

Beklager, jeg ved, den slags er betydningsfuldt for din læsning, men jeg kan ikke afgøre det ...
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5

Indlæg af Gimli »

Jeg kom i tanke om, at jeg jo også har købt børnehjemmet 1 fra Zoom. Og da jeg tjekkede denne version, var de to historier ikke en del af udgivelsen. I stedet var der nogle korte beskrivelser af de vigtigste børn, fra udgivelsen. Så jeg er ret sikker på, at de 2 historier ikke er en del, af den spanske udgave.

Men det kunne stadig være interessant, hvis nogen herinde kendte den franske udgave af første album af Børnehjemmet, og kunne fortælle, om dette album indeholder en fransksproget version af: Besøgs-søndag og Farvel Sancha.
Per

Indlæg af Per »

Gimenez har en fanside på Facebook. Hvad med at spørge der? https://www.facebook.com/groups/633881725040136
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5

Indlæg af Gimli »

Per skrev: 13. okt 2024, 17:12 Gimenez har en fanside på Facebook. Hvad med at spørge der? https://www.facebook.com/groups/633881725040136
Tak for tippet. Jeg prøver, selv om jeg er nødt til at formulerer mig på engelsk.

Desuden er jeg ved at være overbevist om, at comicwiki har fejlangivet årstallet på oprindelses-udgivelsen. Den spanske version er næsten sikkert 1977. (Angives på på Giménez egen hjemmeside og i Zooms udgave af Børnehjemmet). Men ifølge bedetheque er den fransk udgivelse fra 1980! Dette sandsynliggør at der kan være foretaget justeringer af historierne i forhold til den spanske version. Men det betyder at angivelsen ‘1979’ højest sandsynlig er fejlagtig.
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Geografisk sted: Færøerne

Indlæg af benadikt »

Gimli skrev: 13. okt 2024, 17:56...Desuden er jeg ved at være overbevist om, at comicwiki har fejlangivet årstallet på oprindelses-udgivelsen. Den spanske version er næsten sikkert 1977...
Ja. Brugeren som har lagt årstallet ind, brugte ofte de franske førsteudgaver, selv om serierne kom fra andre lande. Jeg mener jeg har set et par andre eksempler.
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
Brugeravatar
Jack J
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Geografisk sted: outside the norm
Kontakt:

Indlæg af Jack J »

Gimli skrev: 10. okt 2024, 17:46 Jeg kom i tanke om, at jeg jo også har købt børnehjemmet 1 fra Zoom. Og da jeg tjekkede denne version, var de to historier ikke en del af udgivelsen. I stedet var der nogle korte beskrivelser af de vigtigste børn, fra udgivelsen. Så jeg er ret sikker på, at de 2 historier ikke er en del, af den spanske udgave.
Hvordan skal det helt nøjagtigt forstås? Mangler der to historier i Zooms (efter sigende) komplette udgave?
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5

Indlæg af Gimli »

Jack J skrev: 10. nov 2024, 23:56
Gimli skrev: 10. okt 2024, 17:46 Jeg kom i tanke om, at jeg jo også har købt børnehjemmet 1 fra Zoom. Og da jeg tjekkede denne version, var de to historier ikke en del af udgivelsen. I stedet var der nogle korte beskrivelser af de vigtigste børn, fra udgivelsen. Så jeg er ret sikker på, at de 2 historier ikke er en del, af den spanske udgave.
Hvordan skal det helt nøjagtigt forstås? Mangler der to historier i Zooms (efter sigende) komplette udgave?
Jeg har desværre ikke fået nogen svar på de spørgsmål, som jeg har stillet på Giménez fanside, på Facebook.

Men der er 2 historier fra det originale danske album, som ikke er i første tredjedel af bog 1 fra Zoom. Jeg har i zooms udgave set (indledning? af anden tredjedel - bog 1) at der er 2 forskellige udgaver fra Spanien. En fra 1977 og en fra 1979. Jeg ved ikke om der er forskel på indholdet af disse 2 versioner. Jeg er overbevist om, at zoom har baseret første tredjedel af bog 1 på 1977 udgaven fra Spanien. Om de 2 historier der er med i de andre dele af zooms udgaver ved jeg ikke! Jeg læser ikke forud :wink: så jeg kan ikke svare på, om de er med i senere dele i zoom-udgaven. (Formegentligt anden tredjedel i bog 1). Du kan jo tjekke om de de titler er i zooms udgave (eventuelt bibliotek). Titlerne er: besøgs-søndag og Farvel Sánches.
Brugeravatar
Jack J
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Geografisk sted: outside the norm
Kontakt:

Indlæg af Jack J »

Gimli skrev: 11. nov 2024, 05:20
Jack J skrev: 10. nov 2024, 23:56
Jeg har desværre ikke fået nogen svar på de spørgsmål, som jeg har stillet på Giménez fanside, på Facebook.

Men der er 2 historier fra det originale danske album, som ikke er i første tredjedel af bog 1 fra Zoom. Jeg har i zooms udgave set (indledning? af anden tredjedel - bog 1) at der er 2 forskellige udgaver fra Spanien. En fra 1977 og en fra 1979. Jeg ved ikke om der er forskel på indholdet af disse 2 versioner. Jeg er overbevist om, at zoom har baseret første tredjedel af bog 1 på 1977 udgaven fra Spanien. Om de 2 historier der er med i de andre dele af zooms udgaver ved jeg ikke! Jeg læser ikke forud :wink: så jeg kan ikke svare på, om de er med i senere dele i zoom-udgaven. (Formegentligt anden tredjedel i bog 1). Du kan jo tjekke om de de titler er i zooms udgave (eventuelt bibliotek). Titlerne er: besøgs-søndag og Farvel Sánches.
Tak for svaret. Jeg regner med at købe alle tre, men er "lidt" bagefter med at købe ind af albums/samlebind. Alle disse lækre udgivelser og så få grunker i lommen. :lol:
Besvar