Splint og Den Blå Gorgon
Splint og Den Blå Gorgon
Indrømmet, selvom jeg ikke har gjort mit hjemmearbejde godt nok og dermed ikke har undersøgt historien til bunds, starter jeg denne tråd. Det forlyder, at det franske forlag har trukket det ekstraordinære eventyr med Splint & Co. tilbage, da visse læsere fandt det stødende (sexistisk og racistisk).
Jeg har ikke læst albummet (endnu) og skal ikke gøre mig til herre over, hvorvidt folk går i for små sko eller ej, men mig bekendt har Danys streg ikke ændret sig over årene, så hvorfor dette ramaskrig nu? Og hvis albummet er så stødende, hvorfor har forlaget så ikke fanget det langt tidligere, altså inden det blev sendt på gaden?
Hvad er situationen i Danmark? Bliver albummet trukket tilbage? Og består forpligtelser for Cobolt til at handle på det franske forlags vegne i denne henseende eller står det Cobolt frit for at lade det florere på markedet?
Jeg har ikke læst albummet (endnu) og skal ikke gøre mig til herre over, hvorvidt folk går i for små sko eller ej, men mig bekendt har Danys streg ikke ændret sig over årene, så hvorfor dette ramaskrig nu? Og hvis albummet er så stødende, hvorfor har forlaget så ikke fanget det langt tidligere, altså inden det blev sendt på gaden?
Hvad er situationen i Danmark? Bliver albummet trukket tilbage? Og består forpligtelser for Cobolt til at handle på det franske forlags vegne i denne henseende eller står det Cobolt frit for at lade det florere på markedet?
Re: Splint og Den Blå Gorgon
Ville lige lave et indlæg om samme emne.
Tjekkede Cobolts hjemmeside og albummet er ikke at finde.
Også udsolgt ved Faraos Cigarer.
Tjekkede Cobolts hjemmeside og albummet er ikke at finde.
Også udsolgt ved Faraos Cigarer.
- Erling Søby
- Brugerniveau 4
Der står ihvertfald følgende på Bedetheque under den ordinære førsteudgave:
Info édition : Noté "Première édition". Album retiré de la vente par Dupuis le 31/10/2024 à la suite d'accusations de racisme et de sexisme.
Her er et link til siden. Man skal lidt ned for at finde det:
https://www.bedetheque.com/BD-Spirou-et ... 79904.html
Info édition : Noté "Première édition". Album retiré de la vente par Dupuis le 31/10/2024 à la suite d'accusations de racisme et de sexisme.
Her er et link til siden. Man skal lidt ned for at finde det:
https://www.bedetheque.com/BD-Spirou-et ... 79904.html
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
- Jim Moriarty
- Frank Madsen
- Brugerniveau 7
- Geografisk sted: Birkerød
- Kontakt:
Den er pillet ned siden i går. WayBack Machine har arkiveret siden:
https://web.archive.org/web/20241104224 ... -892p.html
Cobolt har nok fået besked om at trække albummet tilbage. Trist udvikling, men det er nok den vej, det går.
Jeg kan ikke fransk og måtte derfor bruge et oversættelsesprogram til at klare paragrafferne, hvorfor vigtige detaljer kan være gået tabt i processen. Well, så vidt jeg forstår skriverierne på siden, så drejer det sig om en anmeldelse (eller to) af albummet, samt en diskussion eller en oplysning om, at man ikke bør være for nærtagende, når man sætter sig til rette i lænestolen, da der deles øretæver ud i øst og vest. Albummet er dermed ikke tiltænkt generation Z, men mere aldrende læsere, der er opvokset med denne form for satire eller humor.
Det er jo ikke noget nyt, at firmaer undskylder over for folk og trækker deres produkter tilbage for at beskytte deres omdømme og dermed deres eksistens, fremfor at tage konfrontationen og stå på deres ret til at udgive ting, der provokerer og bevæger køberne eller læserne. Denne diskussion er svær, for mens den ene part påberåber sig ytringsfrihed, trækker den anden part trumfkortet i form af sexisme/racisme og mener, at det er et udtryk for manglende respekt over for visse befolkningsgrupper. Den sælgende part bliver derfor intet andet tilovers, end at makke ret, da firmaet ellers bliver ramt direkte på pengepungen. Sådan lader spillereglerne til at være (eller sådan opfatter jeg dem).
Jeg har ikke i sinde at starte en debat om rigtigt og forkert herinde, men jeg respekterer, at vi ikke nødvendigvis har den samme holdning. Jeg vil blot prøve at forstå, hvorfor det franske - og dermed også det danske - forlag trækker udgivelsen tilbage, når man ved, hvad den indeholdt, inden man besluttede sig for at sende den på gaden?! Man kan jo ikke rigtig gå ud og sige, at man ikke kendte til indholdet, hvorfor det runger hult i mine ører, når man efterfølgende går ud og undskylder over for folk. Det er blot min mening. Jeg er dog på det rene med, at Cobolt sikkert er underlagt visse forpligtelser over for det franske forlag og dermed hverken kan gøre fra eller til.
Det er jo ikke noget nyt, at firmaer undskylder over for folk og trækker deres produkter tilbage for at beskytte deres omdømme og dermed deres eksistens, fremfor at tage konfrontationen og stå på deres ret til at udgive ting, der provokerer og bevæger køberne eller læserne. Denne diskussion er svær, for mens den ene part påberåber sig ytringsfrihed, trækker den anden part trumfkortet i form af sexisme/racisme og mener, at det er et udtryk for manglende respekt over for visse befolkningsgrupper. Den sælgende part bliver derfor intet andet tilovers, end at makke ret, da firmaet ellers bliver ramt direkte på pengepungen. Sådan lader spillereglerne til at være (eller sådan opfatter jeg dem).
Jeg har ikke i sinde at starte en debat om rigtigt og forkert herinde, men jeg respekterer, at vi ikke nødvendigvis har den samme holdning. Jeg vil blot prøve at forstå, hvorfor det franske - og dermed også det danske - forlag trækker udgivelsen tilbage, når man ved, hvad den indeholdt, inden man besluttede sig for at sende den på gaden?! Man kan jo ikke rigtig gå ud og sige, at man ikke kendte til indholdet, hvorfor det runger hult i mine ører, når man efterfølgende går ud og undskylder over for folk. Det er blot min mening. Jeg er dog på det rene med, at Cobolt sikkert er underlagt visse forpligtelser over for det franske forlag og dermed hverken kan gøre fra eller til.
- Carsten Søndergaard
- Brugerniveau 7
- Geografisk sted: København
- Kontakt:
Jeg kan kun sige, at samtlige udgaver er blevet trukket tilbage - den franske, den franske specialudgave, den hollandske, den norske, den tyske og den danske. Når rettighedshaveren fraskriver sig rettighederne, kan man som licenstager ikke gøre andet. Restoplagene bliver destrueret.
https://www.actuabd.com/DIDIER-PASAMONI ... ent-Spirou
Det kan man selvfølgelig spekulere i, men der er også det helt specielle her, at albummet har været otte år undervejs, og at der undervejs har været redaktørskifte i Belgien. Ifølge Dany har han faktisk ændret forskellige ting undervejs i processen, hvilket man kan læse om her.
https://www.actuabd.com/DIDIER-PASAMONI ... ent-Spirou
Cobolt har jo haft en række omkostninger i forbindelse med udgivelsen og havde måske også et håb om en vis fortjeneste. Er forlaget berettiget til en erstatning fra rettighedshaveren, når nu beslutningen om at trække udgivelsen tilbage ikke er/var deres egen? Eller er det den risiko, man løber som dansk forlag?
- Carsten Søndergaard
- Brugerniveau 7
- Kontakt:
Ja, der bliver tale om en eller anden form for økonomisk godtgørelse, eftersom den kontrakt, Cobolt har indgået, ikke kan opfyldes, fordi det belgiske forlag trækker den tilbage i utide og dermed ikke opfylder sin del af kontrakten.Mogens skrev: ↑6. nov 2024, 10:35 Cobolt har jo haft en række omkostninger i forbindelse med udgivelsen og havde måske også et håb om en vis fortjeneste. Er forlaget berettiget til en erstatning fra rettighedshaveren, når nu beslutningen om at trække udgivelsen tilbage ikke er/var deres egen? Eller er det den risiko, man løber som dansk forlag?
- Frank Madsen
- Brugerniveau 7
- Geografisk sted: Birkerød
- Kontakt:
Didier Pasamonik skriver på ActuaBD (https://www.actuabd.com/DIDIER-PASAMONI ... ent-Spirou) at forlaget erkender, at de har fejlvurderet og vil trække bogen tilbage og destruere alle lagre. Det skyldes klager på sociale medier over repræsentationen af sorte personer og kvinder. "Vi er dybt kede af, hvis dette album har chokeret eller såret nogen. Albummet trækker på en karikaturstil, der stammer fra en anden tid," skriver Dupuis, der altså lægger sig fladt ned og kaster tegnerne under bussen p.gr.a. nogle posts på TikTok.
Nogle enkeltpersoner på sociale medier har pludselig et år efter udgivelsen omtalt den som "årets mest racistiske tegneserie i 2024" og påpeget, at skildringen af sorte er problematisk, fordi de "ligner aber." Dany har forsvaret sig med, at både hvide og sorte bliver karikeret i serien og at tegnestilen er den samme, som Splint-serien har været kendt for i årtier. Pasamonik funderer over, om det er Yanns satire og temaer i serien, der har stødt de unge læsere:
Med Yann som manuskriptforfatter, som elsker at lege med koder, citater og koncepter for bedre at kunne dekonstruere dem, har sensitive readers hos Dupuis været på mærkerne: økologi, feminisme, minoriteter ... I dette album er det klart de 'woke' emner, der står i centrum og får hård medfart. Med i rollebesætningen er en klon af Donald Trump, den franske parlamentariker Aymeric Caron, en fastfoodkæde i stil med McDonald's, Jones fra serien XIII, og det 7. kontinent, det vil sige de enorme plasticaffaldsøer i havene. Alt dette blandes med en legende og anarkistisk ånd, som ikke skeler til konventioner.
Et ordspil, der ikke blev velmodtaget: USS Obama, malet sort og med en besætning udelukkende bestående af sorte personer.
Pasamonik slutter af: Det mest overraskende er Dupuis' beslutning om at "annullere" et værk, som de selv udgav for et år siden. Kritikken er hård mod både forfatterne og den tidligere redaktør: en "fejl i vurderingen", problematisk repræsentation af "sorte personer og kvinder." Var der ingen i september 2023 hos Dupuis – fra direktør Julien Papelier til sælgere og boghandlere – der lagde mærke til dette? Det er ikke første gang, vi spørger: Er der en pilot i flyet?
Der er også et mere grundlæggende spørgsmål. I 1960’erne blev en præst konsulteret af Monsieur Dupuis for at påpege problematiske tegneserier til udgiveren. Datidens forfattere (Franquin, Morris, Goscinny...) kæmpede mod denne praksis, som var fremmet af loven fra 1949 for ungdomsbeskyttelse og som havde påtalt serier som Lucky Luke, Gil Jourdan, Alix, Marsupilami, og Blake & Mortimer. I dag synes de gode fædre at være erstattet af "sensitive readers." Er det en god udvikling?
En modbevægelse er gået i gang, således problematiserede Nadia Geerts i går i libre.be, at SoMe-domstolen knægter ytringsfriheden.
https://www.lalibre.be/debats/opinions/ ... M6MDMQ6BI/
Nogle enkeltpersoner på sociale medier har pludselig et år efter udgivelsen omtalt den som "årets mest racistiske tegneserie i 2024" og påpeget, at skildringen af sorte er problematisk, fordi de "ligner aber." Dany har forsvaret sig med, at både hvide og sorte bliver karikeret i serien og at tegnestilen er den samme, som Splint-serien har været kendt for i årtier. Pasamonik funderer over, om det er Yanns satire og temaer i serien, der har stødt de unge læsere:
Med Yann som manuskriptforfatter, som elsker at lege med koder, citater og koncepter for bedre at kunne dekonstruere dem, har sensitive readers hos Dupuis været på mærkerne: økologi, feminisme, minoriteter ... I dette album er det klart de 'woke' emner, der står i centrum og får hård medfart. Med i rollebesætningen er en klon af Donald Trump, den franske parlamentariker Aymeric Caron, en fastfoodkæde i stil med McDonald's, Jones fra serien XIII, og det 7. kontinent, det vil sige de enorme plasticaffaldsøer i havene. Alt dette blandes med en legende og anarkistisk ånd, som ikke skeler til konventioner.
Et ordspil, der ikke blev velmodtaget: USS Obama, malet sort og med en besætning udelukkende bestående af sorte personer.
Pasamonik slutter af: Det mest overraskende er Dupuis' beslutning om at "annullere" et værk, som de selv udgav for et år siden. Kritikken er hård mod både forfatterne og den tidligere redaktør: en "fejl i vurderingen", problematisk repræsentation af "sorte personer og kvinder." Var der ingen i september 2023 hos Dupuis – fra direktør Julien Papelier til sælgere og boghandlere – der lagde mærke til dette? Det er ikke første gang, vi spørger: Er der en pilot i flyet?
Der er også et mere grundlæggende spørgsmål. I 1960’erne blev en præst konsulteret af Monsieur Dupuis for at påpege problematiske tegneserier til udgiveren. Datidens forfattere (Franquin, Morris, Goscinny...) kæmpede mod denne praksis, som var fremmet af loven fra 1949 for ungdomsbeskyttelse og som havde påtalt serier som Lucky Luke, Gil Jourdan, Alix, Marsupilami, og Blake & Mortimer. I dag synes de gode fædre at være erstattet af "sensitive readers." Er det en god udvikling?
En modbevægelse er gået i gang, således problematiserede Nadia Geerts i går i libre.be, at SoMe-domstolen knægter ytringsfriheden.
https://www.lalibre.be/debats/opinions/ ... M6MDMQ6BI/
Blot til info: den kan lånes på biblioteket, hvis man ikke har købt, men er interesseret.
mvh.
mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
- Carsten Søndergaard
- Brugerniveau 7
- Kontakt:
Den står på 54 biblioteker (nogle steder i flere eksemplarer), men er udlånt på næsten halvdelen, hvilket ikke er unormalt for en så ny tegneserie med et bredt publikum.
Her er bibliotekernes vurdering af albummet:
https://bibliotek.dk/anmeldelse/splint- ... :138630676
Her Kulturkapellets anmeldelse:
https://kulturkapellet.dk/tegneserieanm ... php?id=351
Her Kulturen.nu's anmeldelse:
https://kulturen.nu/boger/tegneserie-sp ... la-gorgon/
Her er bibliotekernes vurdering af albummet:
https://bibliotek.dk/anmeldelse/splint- ... :138630676
Her Kulturkapellets anmeldelse:
https://kulturkapellet.dk/tegneserieanm ... php?id=351
Her Kulturen.nu's anmeldelse:
https://kulturen.nu/boger/tegneserie-sp ... la-gorgon/
- Erling Søby
- Brugerniveau 4
Jeg bemærker, at hvor alle tre anmeldere kommenterer på fremstillingen af kvinder i albummet (den påståede sexisme), så er der ingen af dem, der har noget at sige om fremstillingen af de sorte i albummet (den påståede racisme).
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
- Jim Moriarty
-jeg tænker bare at hvis man kan få højt blodtryk over 'sexismen' i Gorgon'en, så vil de samme mennesker da dø af et hjertetilfælde hvis de rent faktisk åbnede et af Danys albums med hans smålumre vittigheds-sider
Jeg synes det ligner af at fordi Dupuis er et stort forlag med et renomé at forsvare, så lugter nogle typer blod... Det sjove er jo at de samme mennesker i vid udstrækning (alder) sandsynligvis aldrig af sig selv ville åbne en Splint-tegneserie. I hvert fald ikke som det danske marked ser ud.
Akke-ja, akke-ja ALTING var bedre i gaaaaamle dage...
/Spærhage
Jeg synes det ligner af at fordi Dupuis er et stort forlag med et renomé at forsvare, så lugter nogle typer blod... Det sjove er jo at de samme mennesker i vid udstrækning (alder) sandsynligvis aldrig af sig selv ville åbne en Splint-tegneserie. I hvert fald ikke som det danske marked ser ud.
Akke-ja, akke-ja ALTING var bedre i gaaaaamle dage...
/Spærhage
"-nok er vi kujoner, men vi er HURTIGE kujoner... "
(Timon, fra 'Timon og Pumpa')
(Timon, fra 'Timon og Pumpa')
-
- Brugerniveau 2
Krænkelsesparatheden er definitivt høj i disse tider.. Er glad for at jeg nåede at købe mit eksemplar mens det var muligt - eksisterende albums må vel i øvrigt mangedoble i værdi nu
Kulturens anmeldelse nævner at efterfølgeren "Den Blå Gorgon vender tilbage" er under forberedelse - går ud fra at denne nu ikke bliver til noget?
Venlig hilsen
Erling G-P
Kulturens anmeldelse nævner at efterfølgeren "Den Blå Gorgon vender tilbage" er under forberedelse - går ud fra at denne nu ikke bliver til noget?
Venlig hilsen
Erling G-P
Kulturens anmeldelse har ikke forstått homagen som ligger i baksidemotivet, der listen med tenkte "oppfølgere" vises. Les forfatternes dedikasjoner på kolofonsiden for nærmere forklaring.Erling G-P skrev: ↑8. nov 2024, 11:27 Krænkelsesparatheden er definitivt høj i disse tider.. Er glad for at jeg nåede at købe mit eksemplar mens det var muligt - eksisterende albums må vel i øvrigt mangedoble i værdi nu
Venlig hilsen
Erling G-P