Splint og Den Blå Gorgon

Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Splint og Den Blå Gorgon

Indlæg af Frank Madsen »

Hvis man ikke har TikTok, er her en video, hvor sagen bliver diskuteret og hendes video kan ses i midten:

https://www.tiktok.com/@histoires_crepu ... 5666349344

På Charlottes instagramprofil kan man se en video, hvor hun praler af, at hun fik tegneserien trukket tilbage:

https://www.instagram.com/p/DByUChwA-cJ/

Og Bleeding Cool rapporterer, at prisen på albummet er steget til 2.500 kr. efter Charlottes stunt:

https://bleedingcool.com/comics/spirou- ... ntroversy/
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Indlæg af Antaeus »

Niels Jørgen skrev: 12. nov 2024, 09:03 Det er en ny tid vi lever i.

De mange tager hensyn til de få. De rigtigt mange tager hensyn til meget, meget få.

Er det rimeligt? Skal man virkeligt lave enhver kunsterrisk udfoldelse, ud fra at den absolut ikke må støde nogen?
Det minder lidt om Sverige, da Anders And blev forbudt fordi han ingen bukser havde på.

Det er en sørgelig udvikling, vi har set det herhjemme alt for mange gange, - "Den danske sang er en ung blond pige" - sørme om der var én (1!) der blev forarget, klagede sin nød, hvorefter forstanderen på den pågældende skole forbød sangen.

Den er krænkelsesparathed som alt for mange fremviser, er decideret uhyggelig. Og langt de fleste bliver jo krænkede på andres vegne, ikke dem selv.

Om ikke så længe bliver stand-up forbudt, Anders And skal have bukser på, og alle sange i højskolesangbogen skal godkendes af en streng censur-komité. Vorherre-til-hest. siger jeg bare. (Ups, håber ikke der var en håndfuld religiøse her, der blev krænkede, eller har en fjern moster der MÅSKE kunne føle sig krænket over dét udtryk ...)
De skulle da bare ignorere dem. Og råber de endnu mere så bliver der formentlig solgt flere album.
Jeg forstår ikke at der er ikke er mere standhaftighed mod de der føler sig krænkede. Lad dem være krænkede og være ligeglade. Det er formentlig ikke engang købere. Det går næppe som dengang alting skulle have et stempel for at blive godkendt og kunne blive solgt i 50'erne og hvor salget faldt voldsomt.

Det er forfærdelige tider på det område og en masse andet som går helt amok. Det jeg ikke forstår at de tager sig af det. Blev det ignoreret så ville det formentlig hurtig dø hen. Og medierne tager det op nærmest hver gang og skubber dermed på. Hvorfor i alverden gør de egentlig det?
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7

Indlæg af Antaeus »

Erling Søby skrev: 12. nov 2024, 10:48 Niels Jørgen:
Og langt de fleste bliver jo krænkede på andres vegne, ikke dem selv.
Siger de. Men selvfølgelig er det på egne vegne. Men det tør de ikke engang stå ved.

Det sørgelige er, at det er de allermest sure, bitre, humorforladte og fornærmede mennesker, der får lov at sætte dagsordenen.
Ja, nogle gange, men jeg er ret overbevist om at mange føler sig krænket på andres vegne i rigtig mange tilfælde.
De krænkede skulle have den her youtube video hver eneste gang.
http://www.youtube.com/watch?v=ceS_jkKjIgo
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Geografisk sted: København
Kontakt:

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Frank Madsen skrev: 12. nov 2024, 10:45Her ville man nok komme i konflikt med den "pekuniært værdiløse" droit moral, for man må ikke bare ændre i et værk uden ophavsmandens tilladelse.
Klart, og derfor kan Dupuis for eksempel ikke kræve, at Dany omtegner de sorte figurer (eller kvinderne), eller får andre til at gøre det, hvis han ikke er indforstået med det, fordi værket allerede foreligger (er "gjort tilgængelig for almenheden") i endelig form.

Men ophavsretten går jo i arv og varetages af ophavsmandens arvinger, så hvis de efter ophavsmandens død accepterer, at der foretages ændringer, så kan det jo godt lade sig gøre. Det ser man jo i forbindelse med forskellige klassiske værker i disse år.
Frank Madsen skrev: 12. nov 2024, 10:45Jeg synes, det virkeligt interessante i denne sag er, at Dupuis tilsyneladende har lagt sig fladt ned og kastet Dany og Yann under bussen på grund af en enkelt post på TikTok fra en vis Charlotte. Det må virkelig give stof til eftertanke, hvis man samarbejder med dem.
Jeg er enig i, at det er det mest interessante (dog bortset fra selve albummet, som praktisk taget INGEN taler om, fx at det nærmest er blevet en del af virkeligheden og blevet endnu mere meta-agtigt end det er i forvejen, den blå gorgon er blevet ramt af en sort gorgon). Men den slags ender jo nemt med et valg mellem pest og kolera, fordi:

- hvis de tilkendegiver, at det kan de ikke tage sig af, værket skal være, som det er, og det står de ved - så risikerer de at tiltrække en masse badwill og at yngre og mere moderne tegneserieskabere ikke vil samarbejde med dem

- hvis de tilkendegiver, som de har gjort, at det var en blunder, det var en fejl - så risikerer de at tiltrække en masse badwill og at klassisk orienterede tegneserieskabere ikke vil samarbejde med dem, eller i hvert fald bliver skidesure

Man er nødt til at erkende, at det er et minefelt uanset hvad, og at ting går med lynets hast i dag. Og altså: Dupuis er en del af den tredjestørste fransk-belgiske forlagskoncern Mediatoon, uden sammenligning den største tegneseriekoncern, som ganske vist stadig i et vist omfang står på fundamentet af meget klassiske tegneserier, men de tegneserier svinder jo ind og er ikke fremtiden - det er en helt anden type tegneserier, som skabes af og henvender sig til helt andre og yngre mennesker. Det er de jo død og pine nødt til at tage hensyn til.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Kontakt:

Antaeus skrev: 12. nov 2024, 23:45De skulle da bare ignorere dem. Og råber de endnu mere så bliver der formentlig solgt flere album.
Jeg forstår ikke at der er ikke er mere standhaftighed mod de der føler sig krænkede. Lad dem være krænkede og være ligeglade. Det er formentlig ikke engang købere. Det går næppe som dengang alting skulle have et stempel for at blive godkendt og kunne blive solgt i 50'erne og hvor salget faldt voldsomt.

Det er forfærdelige tider på det område og en masse andet som går helt amok. Det jeg ikke forstår at de tager sig af det. Blev det ignoreret så ville det formentlig hurtig dø hen. Og medierne tager det op nærmest hver gang og skubber dermed på. Hvorfor i alverden gør de egentlig det?
Man er nødt til at iagttage, at der er en gigantisk forskel på Danmark og Belgien/Frankrig i denne sammenhæng på grund af Belgiens og Frankrigs kolonihistorie i Afrika, både syd for Sahara og ikke mindst og allerværst i Belgisk Congo, men også nord for Sahara. Den danske tilsvarende historik med bittesmå og ubetydelige kolonier er nærmest usynlige i sammenligning med dem. Derfor rammer en kritik som den, der har afstedkommet det her, ned i et meget større og åbent lidelsessår i Belgien og Frankrig, end det gør i Danmark, selv om der selvklart også findes sår her i landet.
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Kontakt:

Indlæg af Frank Madsen »

Carsten Søndergaard skrev: 13. nov 2024, 01:06
Frank Madsen skrev: 12. nov 2024, 10:45Jeg synes, det virkeligt interessante i denne sag er, at Dupuis tilsyneladende har lagt sig fladt ned og kastet Dany og Yann under bussen på grund af en enkelt post på TikTok fra en vis Charlotte. Det må virkelig give stof til eftertanke, hvis man samarbejder med dem.
Jeg er enig i, at det er det mest interessante (dog bortset fra selve albummet, som praktisk taget INGEN taler om, fx at det nærmest er blevet en del af virkeligheden og blevet endnu mere meta-agtigt end det er i forvejen, den blå gorgon er blevet ramt af en sort gorgon). Men den slags ender jo nemt med et valg mellem pest og kolera, fordi:

- hvis de tilkendegiver, at det kan de ikke tage sig af, værket skal være, som det er, og det står de ved - så risikerer de at tiltrække en masse badwill og at yngre og mere moderne tegneserieskabere ikke vil samarbejde med dem

- hvis de tilkendegiver, som de har gjort, at det var en blunder, det var en fejl - så risikerer de at tiltrække en masse badwill og at klassisk orienterede tegneserieskabere ikke vil samarbejde med dem, eller i hvert fald bliver skidesure

Man er nødt til at erkende, at det er et minefelt uanset hvad, og at ting går med lynets hast i dag. Og altså: Dupuis er en del af den tredjestørste fransk-belgiske forlagskoncern Mediatoon, uden sammenligning den største tegneseriekoncern, som ganske vist stadig i et vist omfang står på fundamentet af meget klassiske tegneserier, men de tegneserier svinder jo ind og er ikke fremtiden - det er en helt anden type tegneserier, som skabes af og henvender sig til helt andre og yngre mennesker. Det er de jo død og pine nødt til at tage hensyn til.
Ja, men i det lange løb er ingen tjent med, at forlagene stikker hovedet i busken og løber fra deres ansvar overfor serieskaberne, fordi de er bange for at tabe omsætning ved at stå på mål for deres udgivelser overfor et meget højtråbende mindretal af selvfede influencertyper, der høje på likes og moralsk indignation nyder at jorde tilfældige ting, de støder på under deres jagt på det næste opmærksomheds-fix. Charlotte er åbenlyst sådan en type, der i morgen har fundet noget nyt at spille forarget over overfor sine 80.000 følgere. Dany, derimod, må se et værk, der repræsenterer et års arbejde, blive fjernet fra butikkerne. Dupuis vælger Charlotte.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Kontakt:

Frank Madsen skrev: 13. nov 2024, 21:56Ja, men i det lange løb er ingen tjent med, at forlagene stikker hovedet i busken og løber fra deres ansvar overfor serieskaberne, fordi de er bange for at tabe omsætning ved at stå på mål for deres udgivelser overfor et meget højtråbende mindretal af selvfede influencertyper, der høje på likes og moralsk indignation nyder at jorde tilfældige ting, de støder på under deres jagt på det næste opmærksomheds-fix. Charlotte er åbenlyst sådan en type, der i morgen har fundet noget nyt at spille forarget over overfor sine 80.000 følgere. Dany, derimod, må se et værk, der repræsenterer et års arbejde, blive fjernet fra butikkerne. Dupuis vælger Charlotte.
Jeg er overordnet helt enig. Og det barokke er, at der medvirker Charlotte-typer i albummet.
Brugeravatar
Jack J
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Geografisk sted: outside the norm
Kontakt:

Indlæg af Jack J »

Frank Madsen skrev: 12. nov 2024, 17:55 Hvis man ikke har TikTok, er her en video, hvor sagen bliver diskuteret og hendes video kan ses i midten:
Jeg skulle have lyttet til min salige moder i sin tid og lært fransk (men det gjorde jeg ikke).

Hvad er de to debattørers holdning til Charlottes video? Det ville jo være lidt interessant, hvis de (som begge er farvede) ligefrem tog afstand fra den. Charlotte er, som man kan se, en ung, hvid kvinde, som altså taler (delvis) på deres vegne.
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Kontakt:

Indlæg af Frank Madsen »

Carsten Søndergaard skrev: 14. nov 2024, 00:05
Frank Madsen skrev: 13. nov 2024, 21:56Ja, men i det lange løb er ingen tjent med, at forlagene stikker hovedet i busken og løber fra deres ansvar overfor serieskaberne, fordi de er bange for at tabe omsætning ved at stå på mål for deres udgivelser overfor et meget højtråbende mindretal af selvfede influencertyper, der høje på likes og moralsk indignation nyder at jorde tilfældige ting, de støder på under deres jagt på det næste opmærksomheds-fix. Charlotte er åbenlyst sådan en type, der i morgen har fundet noget nyt at spille forarget over overfor sine 80.000 følgere. Dany, derimod, må se et værk, der repræsenterer et års arbejde, blive fjernet fra butikkerne. Dupuis vælger Charlotte.
Jeg er overordnet helt enig. Og det barokke er, at der medvirker Charlotte-typer i albummet.
Meget apropos denne sag, så har jeg lige genhørt Den Korte Radioavis' udsendelser fra februar 2019, hvor Kirsten Birgit går i kødet på influenceren Amalie Have, der med sine 85.000 følgere i ryggen startede en shitstorm mod Lucas Graham, hvorefter Kirsten Birgit afslørede, at Have selv gjorde sig skyldig i nøjagtig det samme, som hun anklagede Graham for. Rigtig sjovt blev det, da Amnesty International (der kørte et partnerskab med influenceren) gik ind i sagen og truede Radio 24Syv med advokat, hvis de ikke fjernede satiren.

https://www.youtube.com/watch?v=MVTrHbv-_s8

Hvor hurtigt man kan blive offer for en shitstorm fra krænkelsesparate typer, oplevede jeg, da jeg inde på Fredrik Strömbergs facebookside i april 2019, hvor Fredrik havde lagt et foto op af Serieskolans stand på Stockholm Seriefestival. En svensk kollega spurgte i kommentartråden, om man helt var holdt op med at lave tegneserier på skolen og kun lavede politiske plakater, siden det eneste, man kunne se bag de to standpassere var kønspolitiske slogans og et fanzine med titlen "Män är djur". Det skulle han aldrig have gjort, for nu brød helvede løs. Den eneste, der i løbet af eftermiddagen turde tage ham i forsvar overfor de 2-3 meget aggressive typer, der kørte shitstormen og endda på et tidspunkt kontaktede hans arbejdsgivere, var en kvindelig svensk serieskaber, der boede i Japan. Og så et lille uskyldigt pip fra mig, der fik at vide (som sandt jo var), at jeg var "en halvgammel hvid cis-elefant!" Det inspirerede til nedenstående Eks Libris-stribe - det meste af teksten er løftet direkte fra tråden:

20190417-eks-libris---den-hvide-kvindehadende-cis-elefant-Sune-Lynder.jpg
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Jack J
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Geografisk sted: outside the norm
Kontakt:

Indlæg af Jack J »

Antaeus skrev: 12. nov 2024, 23:45
De skulle da bare ignorere dem. Og råber de endnu mere så bliver der formentlig solgt flere album.
Jeg forstår ikke at der er ikke er mere standhaftighed mod de der føler sig krænkede. Lad dem være krænkede og være ligeglade.
Se Franks stribe, hvorfor mange ikke bare "ignorerer" dem. Woke-fløjen er jo vel nok de mest aggressive "debattører" i dagens Danmark (læs: verden). De går efter manden, ikke bolden. Hvis man skal leve af sin kunst (eller blot ikke behøver den form for kändis-status i sit liv, som den slags ballade giver), så er det sikker forståeligt nok, at nogen klynker "undskyld" og trækker sig ind i skyggen igen.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7

Indlæg af Antaeus »

Jack J skrev: 14. nov 2024, 01:21
Jeg forstår ikke at der er ikke er mere standhaftighed mod de der føler sig krænkede. Lad dem være krænkede og være ligeglade.
Se Franks stribe, hvorfor mange ikke bare "ignorerer" dem. Woke-fløjen er jo vel nok de mest aggressive "debattører" i dagens Danmark (læs: verden). De går efter manden, ikke bolden. Hvis man skal leve af sin kunst (eller blot ikke behøver den form for kändis-status i sit liv, som den slags ballade giver), så er det sikker forståeligt nok, at nogen klynker "undskyld" og trækker sig ind i skyggen igen.
Ja, Frank rammer dagens Danmark godt.

Der burde biblioteket og andre være så fornuftige (og måske især nyhedsmedier) at de ignorerede dem.
Ricobe
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1

Indlæg af Ricobe »

Jeg synes personligt vi skal passe på vi ikke hopper over i amerikansk retorik. Retorikken omkring "woke" er blevet et meget udbredt middel på den ydre amerikanske højrefløj, hvor det bliver smidt efter alt muligt der har en snert af lighed og diversitet. Anti-woke retorik er ofte grundlag for en masse ragebait på kanaler som YouTube fordi det genererer en masse clicks. Jeg har oplevet anti-woke historier som blev blæst op i stor stil, men som viste sig et bunde i et enkelt dumt tweet som havde fået 2 likes. Det førte til en nyhedsartikel, som så blev brugt som en kilde for en masse youtubere

Der er uden tvivl mennesker som bliver nemt krænket og skaber en stor historie over ingenting. De skaber en masse problemer med det og det lyder meget til at der er tilfældet omkring dette album. Der findes flere typer af den slags og jeg har selv mødt nogle stykker. Forstår fuldt ud irritationen over dem. Synes bare det er vigtigt at fokusere på bolden, som i dette tilfælde virker til både at være influenceren og Dupuis, og så holde den amerikanske retorik ude
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7

Indlæg af Antaeus »

Ricobe skrev: 14. nov 2024, 09:17
Jeg synes personligt vi skal passe på vi ikke hopper over i amerikansk retorik. Retorikken omkring "woke" er blevet et meget udbredt middel på den ydre amerikanske højrefløj, hvor det bliver smidt efter alt muligt der har en snert af lighed og diversitet. Anti-woke retorik er ofte grundlag for en masse ragebait på kanaler som YouTube fordi det genererer en masse clicks. Jeg har oplevet anti-woke historier som blev blæst op i stor stil, men som viste sig et bunde i et enkelt dumt tweet som havde fået 2 likes. Det førte til en nyhedsartikel, som så blev brugt som en kilde for en masse youtubere

Der er uden tvivl mennesker som bliver nemt krænket og skaber en stor historie over ingenting. De skaber en masse problemer med det og det lyder meget til at der er tilfældet omkring dette album. Der findes flere typer af den slags og jeg har selv mødt nogle stykker. Forstår fuldt ud irritationen over dem. Synes bare det er vigtigt at fokusere på bolden, som i dette tilfælde virker til både at være influenceren og Dupuis, og så holde den amerikanske retorik ude
Hvor og hvordan er det hoppet over i en "amerikansk retorik"?
Ricobe
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1

Indlæg af Ricobe »

"woke-fløjen".

Udtrykket woke og den retorik og den negativitet der er blevet forbundet med det kommer fra Amerika
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Kontakt:

Indlæg af Frank Madsen »

Ricobe skrev: 14. nov 2024, 22:29"woke-fløjen".

Udtrykket woke og den retorik og den negativitet der er blevet forbundet med det kommer fra Amerika
Det er der jo så meget, der gør. F.eks. mobiltelefonen og de sociale medier, som gør, at intrigante, selviscenesættende influencertyper som Charlotte kan udøve den og magt, hun udøver – og tydeligvis nyder at udøve.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Besvar