Ugens Gang

Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9433
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Ugens Gang

Indlæg af Antaeus »

Thomas, Nonnonba forsiden kan jeg godt li'.

Jeg har været i gang med Linda og Valentin samlealbumene og er nu gået i gang med "Brooklyn Station" i samlealbum nr. 4. Spændende endelig at få læst Linda og Valentin. Af en eller anden grund har jeg aldrig rigtig fået læst dem, selv om jeg i tidernes morgen fik købt en del biblioteksalbum til en 5'er stykket, men jeg har kun fået læst lidt i dem.

De er ganske gode, men tiden har nok taget lidt på dem for de er ikke helt oppe at ringe. De ville muligvis have været fantiske hvis jeg havde læst dem da de kom ud, hvis jeg ellers var gammel nok til at forstå dem, eller også havde jeg måske blevet overvældet af alt det andet man også får. Og måske alligevel ikke for jeg er næsten sikker på at jeg har haft dem i hånden en del gange som dreng og der har jeg ikke rigtig bidt på. Jeg tror det var noget med at Linda og Valentin så lidt mærkelige ud eller tegningerne, tjaaa..., men det har så ændret sig nu.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9433
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Ugens Gang

Indlæg af Antaeus »

Så fik jeg læst "Sandkornsteorien" i serien "Hemmelighedsfulde Byer".
Jeg har ikke læst nogle af de andre album, men ifølge Comicwiki så er de uafhængige.

Sandkornsteorien
Tegningerne er fremragende og en nydelse at se på, især bygningsværkerne. Tegningerne er holdt i sort/hvid.
Selve idéen om at det foregår i en parallelverden og at mystiske hændelser indtræffer af tilsyneladende uforklarlige grunde er en glimrende idé. Historien bliver dog aldrig rigtig spændende selv om den har potentialet til det. Forklaringen og afslutningen bliver lidt diffus og letkøbt. Ærgerligt, man burde kunne have fået lidt mere spænding ud af dette plot, hvis man havde gjort lidt mere ved det fortælletekniske og selve gådeløsningen, herunder afslutningen.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Thomas S
Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Indlæg: 6991
Tilmeldt: 18. nov 2003, 08:53
Geografisk sted: Plejehjemmet

Re: Ugens Gang

Indlæg af Thomas S »

Joost Swartes Is that alle there is? var et blandet bekendtskab. Men mest af alt et arbejde at komme igennem fordi jeg - tror jeg - sad i den forkerte tidsalder og læste det.

Harvey Pekar's Cleveland var mere interessant. Men det må I læse om på Nummer 9: http://nummer9.dk/nyheder/sidste-nat-med-originalen/
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9433
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Ugens Gang

Indlæg af Antaeus »

Efter at have læst alle Linda og Valentins samlealbums så har jeg læst lidt videre i enkeltalbums. De skulle efter sigende falde voldsomt i kvalitet, det synes jeg ikke de gør. De kan ikke helt hamle op med Samlealbum 4, men det er er der ingen af historierne der kan. Til gengæld holder to af dem god kvalitet, den tredje jeg læste ser ud til at være et dobbeltalbum, hvor jeg har fået fat i del 2 og kvalitetsmæssigt er den ikke på niveau.

"Over ukendte grænser" var glimrende
"Magtens cirkler" er et fint album, dog ikke helt så godt som ovenstående.
"Hittebarnet fa stjernerne" er rimeligt, men ikke på samme niveau som de andre fortællingsmæssigt.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7189
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Ugens Gang

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Sagen er vel, at de senere bind af Linda og Valentin ikke helt holder kvaliteten fra seriens bedste. Derfor kan man føle en vis skuffelse. Men de er dog stadig på mange måder langt bedre end så vældig mange andre tegneserier, der udgives.

I øvrigt udkommer Linda og Valentins samlede eventyr 5 allerede midt i juli. Det indeholder Over ukendte grænser, De levende våben og Magtens cirkler.

Bind 6 udkommer til november, og syvende og sidste bind i foråret 2013 sammen med den nye og udvidede udgave af Folk og fæ i himmelrummet.
Brugeravatar
Karl-E.
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1307
Tilmeldt: 25. maj 2012, 15:34
Geografisk sted: Lidt nord for Horsens

Re: Ugens Gang

Indlæg af Karl-E. »

Jeg har i øjeblikket gang i Gary Larson's samlede værker (The Complete Far Side) Jeg opdagede at den kunne erhverves i Faraos til rimelige penge, så deeeeet........

Ville dog ønske at jeg kunne prale med at jeg forstod samtlige tegninger........? Det kan jeg så ikke, enkelte må jeg simpelthen give op over for :roll: Men det bærer man over med da det meste er klassisk absurd komik når det er bedst!

Box-sættet er i en rigtig god kvalitet og kan kun anbefales!
Karl-Erik Thomsen

"Always be yourself! - Unless you can be a pirate. Then always be a pirate!"
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9433
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Ugens Gang

Indlæg af Antaeus »

Siden sidst har jeg fået læst lidt tegneserier. Bl.a. første del af Persepolis, som har fået så mange udmærkelser og anbefalinger.

Persepolis del 1 - karakter 4/6
Vi får det hele serveret på en letbenet måde hvor vi kort får en masse facts. Ikke leveret som i en spændingsfortælling, men som en slags letbenet historiefortælling, ja nærmest en slags dagbog men med store mellemrum mellem dagene, hvor vi kort får indblik i vores hovedpersons liv. Havde det været en dansk fortælling havde jeg nok fundet den lidt kedelig. Det interessante er, at det er en mindres piges fortælling fra et land og en periode vi normalt har hørt meget lidt om. Den er historisk interessant og bestemt værd at stifte bekendskab med, bl.a. fordi det er fra en særdeles interessant periode i Iran. Tegningerne fungerer ganske fint og gør det hele så udramatisk selv om det er voldsomme ting vi læser om.

Den Røde Rubin - karakter 2,5/6
Den viser en masse gode takter og med fine tegninger, men den fungerer ikke ordentligt som historie og den er alt for forvirrende i de mange tidsspring til at den fungerer godt som fortælling. Indeholder en del ekstra materiale, hvilket er fint. Ærgerligt at albumet ikke er lidt større.

Den Store Hornugle - karakter 3/6
En rimelig historie, som dog aldrig bliver rigtig spændende. Mange flotte tegninger og helsidestegninger, desværre blev tegningerne ikke altid leveret lige heldigt i flyslagsmålene og jeg måtte gå tilbage mange gange da tegningerne simpelt hen ikke altid leverede historien godt nok.

Panik på Atlanterhavet - karakter 3/6
En lidt for letbenet humor, men historien fungerer rimeligt. Jeg skulle dog vænne mig til at Kvik og Splint er noget anerledes end vi plejer at se dem og hele tiden sige til mig selv, "det er ikke en rigtig Splint & Co.". God bliver den dog aldrig selv om den har en masse sjove indfald.

Splint, Månebase Z - karakter 2,5/6
Lad os starte med det positive, tegningerne er fine. Selve historien er langt fra den gode fortælling jeg var vant til da jeg i sin tid læste Franquins Splint & Co. Vi får en blanding af spænding, mystik og humor, men som aldrig leveres rigtig godt og som aldrig rigtig fungerer som historie. For at prøve at skabe lidt spænding foregår det på Månen og Splint kommer ud for for ting, som ikke er helt normale. Hvad vil jeg ikke røbe her. Men det kommer aldrig rigtig til at fungere.

Thorgal Magnum 2 - karakter 4/6
Det er kun få Thorgal album jeg har læst, men det er ganske fine historier og med gode tegninger og livlig fantasi, men de holder og er godt fortalt. De var bestemt underholdende. Albummet måtte godt have været lidt større.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Svend Amstrup Jeppesen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1764
Tilmeldt: 4. dec 2006, 08:32
Geografisk sted: Hinnerup. DK

Re: Ugens Gang

Indlæg af Svend Amstrup Jeppesen »

Jeg har også fået læst en smule i denne uge: To bind af Ben Templesmiths Wormwood.
Ikke videre dybsindigt, men morbidt, splattet, vanvittigt og ikke mindst hyldende morsomt!

Læs om serien her: http://en.wikipedia.org/wiki/Wormwood:_Gentleman_Corpse
Brugeravatar
Niels Falk
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 359
Tilmeldt: 31. mar 2005, 19:36
Geografisk sted: 2960 RK
Kontakt:

Re: Ugens Gang

Indlæg af Niels Falk »

Jeg har læst Guy Delises "Jerusalem" - og jeg synes den var virkelig tynd, at forfatteren spillede dum for en 5'er og fuskede med "dokumentar"-formatet... Men der er rigtig mange, der mener at det er et genialt album, så jeg har genlæst den - men har sandsynligvis ikke fattet den dybere pointe...

- Niels
Brugeravatar
Dan R. Knudsen
Administrator
Administrator
Indlæg: 7911
Tilmeldt: 6. aug 2004, 14:11
Geografisk sted: 8270 Højbjerg
Kontakt:

Re: Ugens Gang

Indlæg af Dan R. Knudsen »

Æv til at "Is that all there is" ikke er bedre - havde ellers set frem til den...og skal også have købt bokssættet med Gary Larson. Det kan da forresten være at vi skal starte en tråd med GL-tegninger man ikke forstår - det kan være hvis vi samler vores mentale kapacitet at vi så kan klare det ;)

På en måde var det forudsigeligt at "Jerusalem" ville blive tynd - Guy Delises’ format fungerede optimalt sat op mod absurditeten i Nordkorea. Men det bliver lidt en one-trick-pony...
Dan R. Knudsen
http://www.danrknudsen.dk

Tags: Aarhus, Højbjerg, tegner, illustrator, tegneserier, speeddrawing, speed drawing, tegnede film, film med hånd der tegner
Brugeravatar
Karl-E.
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1307
Tilmeldt: 25. maj 2012, 15:34
Geografisk sted: Lidt nord for Horsens

Re: Ugens Gang

Indlæg af Karl-E. »

Dan R. Knudsen skrev:Det kan da forresten være at vi skal starte en tråd med GL-tegninger man ikke forstår - det kan være hvis vi samler vores mentale kapacitet at vi så kan klare det ;)
En stor del af charmen ved Larson er vel egentligt at han til tider efterlader én undrene. Hvis man skal have ham forklaret vil det fjerne "magien" - Tror jeg accepterer, at jeg må skrive enkelte Larson jokes på listen over ting min hjerne ikke kan begribe i lighed med, computerteknologi, P-vagter og det borgerligt-liberale idégrundlag. :twisted: :lol:
Karl-Erik Thomsen

"Always be yourself! - Unless you can be a pirate. Then always be a pirate!"
Brugeravatar
superboy
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 819
Tilmeldt: 24. jun 2005, 16:59

Re: Ugens Gang

Indlæg af superboy »

Dan R. Knudsen skrev:Æv til at "Is that all there is" ikke er bedre - havde ellers set frem til den...
Det største problemet med Fantagraphics utgave er formatet. Den er nettopp utgitt på norsk av No Comprendo Press, og heldigvis i et noe bedre format: 19 x 26,4 cm.
http://www.minetegneserier.no/pls/htmld ... 3346CD5C37
Brugeravatar
Kasper Hviid
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1254
Tilmeldt: 28. feb 2005, 13:02

Re: Ugens Gang

Indlæg af Kasper Hviid »

Jeg har for noget tid siden læst tegneserie-versionen af Kim Fupz Aakesons "De gale". Tegningerne var noget af det bedste jeg har set i en nyere tegneserier, og tekstningen var godt integreret. Desværre var enkelte tegninger ekstremt mørke ... eller var det måske et bevidst valg at nattescenerne skulle være næsten umulige at tyde? Jeg syntes også det var lidt ærgeligt at de mere rå scener (de døde heste, vandtorturen) ikke var udpenslet mere. (eller også så man dem senere, via flashback)

Jeg har netop købt Dimensionsdetektiven 2 i biblioteks-udgave. Og jeg har ikke læst den før! :-O
Brugeravatar
Laila J. Graf
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 360
Tilmeldt: 7. feb 2006, 15:55
Geografisk sted: Sall

Re: Ugens Gang

Indlæg af Laila J. Graf »

Gud, anede ikke at den bog var lavet som tegneserie!! Elsker den!
Hvem står bag bogen (og skulle der være nogen der ligger inde med et eksemplar man kunne købe?)
Også kendt som A.N.D.E.R.S.I.N.E.
Brugeravatar
Ole Damgaard
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1824
Tilmeldt: 14. jan 2005, 21:16
Geografisk sted: Aarhus N

Re: Ugens Gang

Indlæg af Ole Damgaard »

Besvar