Ugens Gang

Brugeravatar
Ole Damgaard
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1824
Tilmeldt: 14. jan 2005, 21:16
Geografisk sted: Aarhus N

Re: Ugens Gang

Indlæg af Ole Damgaard »

Jeg har købt Wilson af Daniel Clowes, udgivet af Drawn & Quarterly.
Interessant måde den er lavet på, med de varierende tegnestile og den varierende farvelægning.
Wilson-figuren minder lidt for meget om mig selv mange steder.
Superlækker indbunden udgave og lækkert papir!
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9429
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Ugens Gang

Indlæg af Antaeus »

Jeg har fået læst:

Logicomix
Jeg fandt Logicomix underholdende og spændende og læste de lidt over 300 sider over to dage. Den mindede mig om de gode gamle “Illustrerede Klassikere”, “Verden i tekst og billeder” samt de tilsvarende i historier i “Fart og Tempo” hvor man fik en historisk gennemgang af fx Pasteur, bilens udvikling osv. I Logicomix er det bare langt mere omfattende og bedre fortalt og tegningerne passer fint til fortællingen, selv om de ikke er en direkte nydelse som i visse tegneserier.

En Familiehemmlighed (Heuvel)
Fin fortælling om den hollandske besættelse.

Super tempo - Bob Morane: Djævle-Øerne
Som sædvanlig gode tegninger af Vance, historien kan dog ikke hæve sig op på samme niveau.

Linda og Valentin - På randen af det store intet
Linda og Valentin - Stenenes orden
Linda og Valentin - Tidsåbneren

Albumene er ikke af samme høje kvalitet, som vi tidligere har set i serien.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Ole Damgaard
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1824
Tilmeldt: 14. jan 2005, 21:16
Geografisk sted: Aarhus N

Re: Ugens Gang

Indlæg af Ole Damgaard »

Med vanlig sans for at være fem-ti år bagud med alting, har jeg købt og læst Lysbrigaden, i dansk udgave fra G.Floy. Et par fjollede oversættelsesfejl stikker ud, men en spændende tegneserie i hvert fald. Jeg kan godt forstå at Snejbjerg efterfølgende har tegnet noget BPRD, det her minder faktisk en del om den slags i både handling og tegnestil. Flot farvelægning.

Jeg har også købt The Last Lonely Saturday af Jordan Crane. På en gang rørende og skræmmende lille fortælling. Som altid fint tegnet af Crane. Kun to farver: gul og mørklilla(!). Sær ide at udgive sådan en lillebitte bog i helbind.
Maximum
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 465
Tilmeldt: 22. sep 2008, 23:24
Geografisk sted: Central Florida

Re: Ugens Gang

Indlæg af Maximum »

Jeg har skrevet et andet sted at fandt Pondus i sidste maned i et Basse blad og det sa sjovt ud.
Har sa kobt alle 5 Danske Pondus tegne serier (venter pa den nye fra Zoom som blev kobt igennem Faraos cigar) og er i gang med den tredie.

Var ikke helt sikker pa den i starten og der er nogle kikser ind imellem, men alt i alt er den meget sjov med nogle gode gags.

Har faktisk ogsa bestilt alle 12 Pondus Elite boger fra Egmont Norge som lige er ankommede, de indholder alle Pondus historier fra starten i kronologisk orden i hard cover boger. De er lidt dyre men rigtige flotte og meget anbefalesvaerdige. De kan kobes direkte fra Egmont i Norge:
http://www.univers.no/tegneserier/pondus

Jeg vil dog fortsat kobe dem Zoom vil udgive, vil gerne stotte dem og haber de fortsat vil udgive flere og have success.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23000
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Ugens Gang

Indlæg af GoogaMooga »

Nu er jeg gået i gang med Buck Rogers bind 1 - dagsstriber fra 1929-1930. Jargonen er vidunderlig, handlingen fragmenteret og forvirrende ind i mellem. En skør blanding af sf, mongol herskere, cowboys og indianere, og så Buck, der vågner op 500 år ud i fremtiden. Dick Calkins var kunstuddannet, og det kan man ikke just se på de tidlige striber, men det bliver dog bedre, når man kommer længere ind i bogen. Ron Goulart hævder i forordet, at Buck Rogers er den mest kendte sf figur i verden, men det tror jeg kun gælder for USA, resten af verden kender Flash Gordon bedre. Serien er foreløbig oppe på syv bind, og jeg kan ikke anbefale den uden det forbehold, at den er åndssvag, men åndssvag på den fede måde. Jeg læser videre...
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9429
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Ugens Gang

Indlæg af Antaeus »

GoogaMooga skrev:Nu er jeg gået i gang med Buck Rogers bind 1 - dagsstriber fra 1929-1930. Jargonen er vidunderlig, handlingen fragmenteret og forvirrende ind i mellem. En skør blanding af sf, mongol herskere, cowboys og indianere, og så Buck, der vågner op 500 år ud i fremtiden. Dick Calkins var kunstuddannet, og det kan man ikke just se på de tidlige striber, men det bliver dog bedre, når man kommer længere ind i bogen. Ron Goulart hævder i forordet, at Buck Rogers er den mest kendte sf figur i verden, men det tror jeg kun gælder for USA, resten af verden kender Flash Gordon bedre. Serien er foreløbig oppe på syv bind, og jeg kan ikke anbefale den uden det forbehold, at den er åndssvag, men åndssvag på den fede måde. Jeg læser videre...
Mest kendte sf figur, Rogers? tjaaa måske den gang og i USA.
Mon ikke vi skal over i filmverdenen, jeg ville umiddelbart stemme på Darth Vader.

Billede
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23000
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Ugens Gang

Indlæg af GoogaMooga »

Antaeus skrev:
GoogaMooga skrev:Nu er jeg gået i gang med Buck Rogers bind 1 - dagsstriber fra 1929-1930. Jargonen er vidunderlig, handlingen fragmenteret og forvirrende ind i mellem. En skør blanding af sf, mongol herskere, cowboys og indianere, og så Buck, der vågner op 500 år ud i fremtiden. Dick Calkins var kunstuddannet, og det kan man ikke just se på de tidlige striber, men det bliver dog bedre, når man kommer længere ind i bogen. Ron Goulart hævder i forordet, at Buck Rogers er den mest kendte sf figur i verden, men det tror jeg kun gælder for USA, resten af verden kender Flash Gordon bedre. Serien er foreløbig oppe på syv bind, og jeg kan ikke anbefale den uden det forbehold, at den er åndssvag, men åndssvag på den fede måde. Jeg læser videre...
Mest kendte sf figur, Rogers? tjaaa måske den gang og i USA.
Mon ikke vi skal over i filmverdenen, jeg ville umiddelbart stemme på Darth Vader.
Ikke tilbage i 77, men nu har SW så mange år på bagen, og de gamle generationer er faldet bort, så jeg må nok give dig ret i, at DV er mere kendt end Flash Gordon nu.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Maximum
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 465
Tilmeldt: 22. sep 2008, 23:24
Geografisk sted: Central Florida

Re: Ugens Gang

Indlæg af Maximum »

Glem ikke Star Trek :-)
Buck Rogers ER kendt her i USA, men ja, det er mest den gamle garde der kender bade Flash Gordon og Buck Rogers, og nyere fans kender Star Wars og Star Trek.
Jeg vil ogsa anbefale Buck Rogers, bade reprints og der er ogsa nogle graphic novels (kan ikke huske udgiveren nu, men det er pa Amazon) som er interesante.
Sopranos
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 182
Tilmeldt: 17. feb 2006, 22:19

Re: Ugens Gang

Indlæg af Sopranos »

Ungarsk Rapsodi
Et glimrende album, en udelt fornøjelse at læse denne historie med den usædvanligt velklædte og helstøbte figur Max Fridman, veldrevet og spændende plot som bliver leveret med stort overskud og fortælleevne af Giardino.

Den Store Hornugle
Rutineret 2.verdenskrigs ramasjang som er særdeles veltegnet og endvidere flot farvelagt.
“Sir, you are drunk.”
“Madam, you are ugly. In the morning, I shall be sober.”
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9429
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Ugens Gang

Indlæg af Antaeus »

Sopranos skrev:Ungarsk Rapsodi
Et glimrende album, en udelt fornøjelse at læse denne historie med den usædvanligt velklædte og helstøbte figur Max Fridman, veldrevet og spændende plot som bliver leveret med stort overskud og fortælleevne af Giardino.

Den Store Hornugle
Rutineret 2.verdenskrigs ramasjang som er særdeles veltegnet og endvidere flot farvelagt.

Hornuglen, og hvad synes du så om selve historien eller hele albummet som helhed?
Jeg er enig i at den er ganske flot, men historien halter et godt stykke efter.

Fridman, ja læste jo den nyeste efter din anbefaling. Jeg er ikke helt så begejstret, men trods alt en rimelig historie og fine tegninger.
De gamle historier har jeg endnu til gode.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Sopranos
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 182
Tilmeldt: 17. feb 2006, 22:19

Re: Ugens Gang

Indlæg af Sopranos »

Antaeus skrev:Hornuglen, og hvad synes du så om selve historien eller hele albummet som helhed?
Jeg er enig i at den er ganske flot, men historien halter et godt stykke efter.
Selve historien er nærmest tåkrummende fortænkt, til gengæld må tegningerne alene svare til noget i nærheden af en 17-18 ping priser.
“Sir, you are drunk.”
“Madam, you are ugly. In the morning, I shall be sober.”
TorbenB
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 246
Tilmeldt: 1. feb 2007, 22:31

Re: Ugens Gang

Indlæg af TorbenB »

Jeg har genlæst de to samlinger af Alan Moores historier med superhelten Supreme, "The Story of the Year" og "The Return." Og det er altså god underholdning, især hvis man er lidt interesseret i (superhelte-)tegneseriehistorie.

Moore overtog en vist nok ret forfærdelig serie og fik lov til at gøre med den, hvad han ville. Han lavede den så om til en Superman-pastiche. Hovedpersonen lever i 90'erne, men har flashbacks til sin barndom og ungdom. Disse flashbacks er så lavet i tegnestilen fra dengang (tegnet af Rick Veitch), og det er ganske imponerende, så godt stilen er ramt både tegne- og fortællemæssigt. Noget ligner tidlig Superman, senere følger EC-gysere, MAD-stilen, psykedelisk 70'er-rum-opera og en imponerende Kirby-homage.

Det ville jo ikke være Moore, hvis det ikke viste sig, at alle disse flashbacks selvfølgelig fletter sig sammen til et større hele, så man pludselig som læser får en gedigen aha-oplevelse. Og så er der skægge overvejelser over superheltekoncepter - hvad gør man for eksempel, når ens superhund (a la Krypto) kommer i løbetid?

Desværre lukkede Supreme-bladet, før Moore nåede at gøre historien færdig. Han skrev et manuskript, der ikke blev tegnet. Men det blev det faktisk tidligere i år, jeg har lige i dag spurgt i Fantask efter det, men det er selvfølgelig for længst udsolgt. Men mon ikke der kommer en opsamling? Det "nye" kapitel er tegnet af Erik Larsen, der overtog serien, men netop har sluppet den igen.

Skulle der være en superhelteinteresseret, der ikke kender Alan Moores Supreme, venter her en skøn læseoplevelse!

Mvh
Torben
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23000
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Ugens Gang

Indlæg af GoogaMooga »

jeg ved sgu ikke rigtigt med den Buck Rogers serie, anerkender dens plads i historien, men der er altså ikke nogen nævneværdig personkarakteristik. 300 sider er en drøj omgang, og jeg tør slet ikke tænke på 3.000 sider. Måske skulle jeg bare opgive min selvbestaltede rolle som arkivar og historiker. Hvad siger du, Maximum, skal du have hele serien??
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Svend Amstrup Jeppesen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1764
Tilmeldt: 4. dec 2006, 08:32
Geografisk sted: Hinnerup. DK

Re: Ugens Gang

Indlæg af Svend Amstrup Jeppesen »

@TorbenB: Den lyder spændende - den må jeg støve op.
Jeg selv knokler med Blake og Mortimer: De tredive denarers... Det er sgutte som i gamle dage og tegnemæssigt må man dybt begræde at René Sterne afgik ved døden inden den blev tegnet færdigt.
Derudover ligger Neil Gaimans De Evige og venter - kender jeg ikke, men den ser spændende ud.
Maximum
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 465
Tilmeldt: 22. sep 2008, 23:24
Geografisk sted: Central Florida

Re: Ugens Gang

Indlæg af Maximum »

Googamooga, det er faktisk dig der fik mig startede med at kobe de amrikanske tegne serier, den gang du snakkede om Fantomet var solgt ud :-)
Siden da har jeg har kobt alle Fantomet, daglige, Sondags, osv, samt masser af andre fede serier (X9, Rip Kirby, Hazard, Canyon. Terry and the Pirates, diverse Flash Gordon, Prince Valiant, osv, osv., osv), ikke godt for check bogen men det er dog blevet et flot samling....
Jeg er lidt ligesom Antaeus, jeg har desvaerre ikke rigtig tid til at laese dem (samt alle de Danske og Britiske jeg kober), men til gengaeld har jeg samlingen samlede og flere af dem stiger jo pga eftersporgsel.
Sa jeg har ikke laest Buck Rogers endnu, men jeg har hele samlingen og vil fortsat kobe dem - det skal dog siges jeg betaler nok mindre end i gor, bade fordi det er Amrikansk priser og jeg far gratis shipping sa det hjaleper jo alt sammen ;-)
Kob dem fortsat og bevar din rolle som uber historiker :-)
Besvar