Ugens Gang

Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Ugens Gang

Indlæg af GoogaMooga »

Maximum skrev: Sa jeg har ikke laest Buck Rogers endnu, men jeg har hele samlingen og vil fortsat kobe dem - det skal dog siges jeg betaler nok mindre end i gor, bade fordi det er Amrikansk priser og jeg far gratis shipping sa det hjaleper jo alt sammen ;-)
Kob dem fortsat og bevar din rolle som uber historiker :-)
:D Okay, Maximum, jeg fortsætter med Buck Rogers, det er min kære pligt. Desuden har jeg Gray Morrow's run og nu skal jeg i gang med Howard Chaykin's. Så må man også have originalen. Jeg køber dog ikke Sundays, da Buck ikke optræder som andet end en lejlighedsvis bifigur i det forløb-
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
TorbenB
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 246
Tilmeldt: 1. feb 2007, 22:31

Re: Ugens Gang

Indlæg af TorbenB »

I den forgangne uge og lidt til har jeg læst "Building Stories" af Chris Ware.

Det er en usædvanlig udgivelse. Den består af en stor kartonæske. Når man åbner den, finder man 14 hæfter i meget forskellig udførelse: Nogle er indbundne album, noget er papirark i format som en gammeldags søndagsavis (broadsheet), noget er en stribe højt, men meget (af)langt...

Der er ingen anvisning på, hvor man skal begynde. Så jeg greb ned i æsken og valgte det første, jeg fik lyst til at læse. Sådan fortsatte jeg, indtil jeg havde været det hele igennem.

Det giver en stykkevis oplevelse. Undervejs opdagede jeg, at nogle af personerne går igen. Der er ligefrem en slags hovedperson. Men om man får hendes historie kronologisk eller i brudstykker, kommer an på den rækkefølge, man læser hæfterne i.

Under alle omstændigheder er det en god oplevelse. Da jeg var færdig, fik jeg helt lyst til at læse nogle af hæfterne igen - nu hvor jeg kender baggrunden for noget af det, der blev hentydet til i det "første" hæfte, kunne det være sjovt at læse igen. Eller måske skal jeg vælge et helt tilfældigt princip for den næste læsning. Eller prøve at finde den strengt kronologiske læsning, hvis det er muligt. Eller...

Anbefales - ikke mindst for den lækre udførelse og Wares eksperimenter med mange fysiske formater. Det her kan du ikke på en iPad.

Kassen koster 400 kr. i Fantask.

Mvh
Torben
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Ugens Gang

Indlæg af GoogaMooga »

er inde i en god stime nu, og har de sidste par dage læst:

Dick Briefer: "Frankenstein" - USA's første skræk comic, udvalgte historier, både i realsitisk og i big foot stil. Briefer er brutal kunst, "art brut", og kun een historie skuffede.

En anden brutal kunstner, i semi realistisk stil, er Jacques Tardi, jeg har kværnet:

Manden der blev berøvet sit arbejde
Vejene om Georges Foucaut (hårdkogt manus af Manchette).
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Thomas S
Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Indlæg: 6991
Tilmeldt: 18. nov 2003, 08:53
Geografisk sted: Plejehjemmet

Re: Ugens Gang

Indlæg af Thomas S »

Jeg har brugt en del af dagen i selskab med Chris Wares Building Stories, som er lidt ud over det sædvanlige. I stedet for en normal tegneserie i bog-, hæfte- eller albumform, så får man her en kasse, sådan af typen, der normalt ville indeholde et brætspil med en række forskellige elementer i. Nogle af dem er bare en lille strimmel med en udvidet stribe trykt på begge sider, andre er smæ hæfter i forskellige formater, to er rigtige hardcoverbøger, en er en gigantisk spillebrætsagtig tingest og nogle er trykt i noget, der minder om en avis, der udfoldet måler omkring 80x55 cm (det er meget!), men heldigvis ikke i avispapirkvalitet. I alt er der 14 elementer plus kassen de kommer i, der alle sammen indeholder en historie, der hænger sammen med alle de andre, men uden det er meningen, at man skal læse dem i nogen bestemt rækkefølge. Det giver umiddelbart, så vidt jeg lige kan regne ud 1,3 billioner forskellige måder at læse historien på - og det er endda at underspille det, for flere af de enkelte elementer har heller ikke nødvendigvis en bestemt læserækkefølge. Det her er altså hyper-Chris Ware, der overgår nogle af sine egne formalistiske eksperimenter. Jeg er lidt over halvvejs igennem, men er indtil videre ret begejstret. Jeg er glad for, at Ware i sin tid fik bearbejdet sine egne traumer i Jimmy Corrigan, verdens kedeligste bog, for når han sætter sig for at fortælle en historie, så kan han godt. Og så er selve formen sjov at dykke ned i. Sættets svageste dele er historierne om en bi. Jeg ved ikke om det er ment som en slags comic relief, men det spiller ikke rigtigt.
Vedhæftede filer
2012-10-17 20.22.13.jpg
2012-10-17 20.21.18.jpg
2012-10-17 20.20.42.jpg
2012-10-17 20.20.21.jpg
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Ugens Gang

Indlæg af GoogaMooga »

Så fik jeg læst Tardi's Kvælerens Hemmelighed, en spøjs krimi, der finder sted i Paris i 1959, med masser af pop kulturellle referencer. Kunne ikke lide alle de mange alternative slutninger, og føler mig lidt uforløst. De tre sidste slutninger skal sprættes op for at blive læst, og det er i bund og grund noget fis. Sprang også over nogle af "avis" artiklerne i starten. Det bedste ved dette album er nu alligevel Tardi's brutale streg.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
TorbenB
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 246
Tilmeldt: 1. feb 2007, 22:31

Re: Ugens Gang

Indlæg af TorbenB »

To meget forskellige serier i den forgangne uge: Først læste jeg "Logicomix - en tegnet fortælling om jagten på sandhed." Det lyder filosofisk, og det er det også. Godt 300 sider i farver om logikeren og matematikeren Bertrand Russell og jagten på et bærende grundlag for matematikken.

Jeg havde ikke alt for høje forventninger, da jeg kunne huske at have læst en mindre begejstret anmeldelse. Men den overraskede positivt. Historien bliver fortalt i en letflydende stil. Det er godt klaret, når man tager emnet i betragtning. Forfatterne indrømmer, at de har taget sig nogle friheder med stoffet, men de grundlæggende elementer skulle være gode nok. Så til andre, der ikke er kommet igennem "Gödel Escher Bach" (endnu), er her en god indføring i kombinationen mellem logik, matematik og filosofi - med et perspektiv på, hvad vi egentlig skal med den slags.

Hvor tit læser man i øvrigt en græsk tegneserie? Denne er skrevet af Apostolos Doxiadis og Christos Papadimitriou med tegninger af Alecos Papadatos og Anni Di Donna. Nej, jeg havde heller ikke hørt om nogen af dem før, men de har begået en fin og usædvanlig tegneserieroman.

Her til aften har jeg så genlæst "Voodoo - Dancing in the Dark." Det er en gammel sag fra dengang Alan Moore arbejdede for Image/Wildstorm. Her har han taget en figur fra superheltegruppen Wildcats og så i øvrigt glemt alt om dem og hendes superhelteevner. Det eneste, han har taget med, er hendes dæknavn Voodoo.

Når han indleder historien med at lade Voodoo ankomme til New Orleans, kræver det ikke megen fantasi at regne ud, at vi skal høre noget om voodoo. Magi og religion interesserer jo mesteren. Og gennem historien viser det sig da også at spille en stor rolle. Efter læsningen tjekkede jeg nogle af figurerne på Wikipedia, og de er naturligvis taget direkte fra den ægte voodoo.

Man kunne måske se denne historie, der oprindelig var en miniserie på fire hæfter, som en forgænger for Promethea. Altså en gennemgang af et religiøst system i klæder af en spændingshistorie. Der er dog ikke nær så meget forklaring her, magien ligger mere som noget, der er nødvendigt for historien, historien er ikke en undskyldning for at forklare noget magi.

Andre elementer i den fik mig til at tænke på hans seneste, Neonomicon. Men de bestialske elementer i Voodoo når nu slet ikke op på siden af dem i Neonomicon.

Om Voodoo er værd at læse? Ja, det er jo Alan Moore! Tegningerne er af Michael Lopez og Al Rio, de fungerer og formidler historien fint.
Brugeravatar
Karl-E.
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1307
Tilmeldt: 25. maj 2012, 15:34
Geografisk sted: Lidt nord for Horsens

Re: Ugens Gang

Indlæg af Karl-E. »

God idé at genoplive denne tråd, hyggeligt og inspirerende at høre om hvad andre læser. Tak for det!

Jeg har lige læst Batwoman - To Drown the World, del 2 af "new 52". Var i tvivl om at det var noget for mig, så inden den blev hjemkøbt, måtte jeg lige genlæse del 1, som jeg må sige vandt betydeligt ved anden gennemgang.
Nu står jeg så tilbage med den besynderlige fornemmelse at jeg ikke kan blive enig med mig selv om jeg synes at del 2 er god eller dårlig 8) Tegnestilen er fin nok, men dog til tider lidt forvirrende da det ikke altid er lige oplagt hvilken retning der skal læses i. Historien falder lidt udenfor de øvrige new 52 Bat-udgivelser, da der køres meget i det overnaturlige, hvilket dog ikke nødvendigvis er skidt. Konklusion: Kommer nok til at genlæse hele skidtet når del 3 kommer for at bestemme mig for om det er noget jeg fortsat vil følge.

I øjeblikket har jeg stor fornøjelse af "100 Bullets" som jeg er ved at slupre anden HC udgave i mig, og ser med stor forventning frem til resten af denne fortælling! Jeg formoder at de fleste er bekendte med historien, og hvis ikke kan den varmt anbefales! Både historie og tegninger er af en sjælden kvalitet!

Jeg er ligeledes gået i krig med "Fables", købte første HC som består af de to første historier (TPBs), kan ligeledes anbefales hvis man er til en anderledes oplevelse, med et nutidigt univers hvor alverdens eventyrskikkelser er tilstede i nye udgaver.

- Og så selvfølgelig The Walking Dead som vist ikke behøves nogen omtale, HC 7 blev, med en tåre i øjenkrogen, konsumeret sidste weekend.

God læselyst til alle! 8)
Karl-Erik Thomsen

"Always be yourself! - Unless you can be a pirate. Then always be a pirate!"
Brugeravatar
Thomas S
Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Indlæg: 6991
Tilmeldt: 18. nov 2003, 08:53
Geografisk sted: Plejehjemmet

Re: Ugens Gang

Indlæg af Thomas S »

Ja, lad os endelig holde liv i Ugens Gang. Det er et godt sted at få inspiration.

Jeg læser pt. Bone. Jeg læste dem, dengang de udkom på dansk, men der blev serien jo alrig færiggjort, så efter halvfjerds gange at have overvejet det, har jeg nu købt den tunge One volume-edition og får gjort serien færdig på engelsk. Jeg starter naturligvis forfra, da det må være omkring 13-14 år siden, ejg sidst har læst det. I mellemtiden har jeg forsøgt at læse Jeff Smiths senere vær RASL, som jeg hadede, så det var lidt spændende at se, om Jeff Smith var blevet bedaget i mine øjne. Det mener jeg ikke han er, efter de første 434 sider holder det stadig. Så er der bare 900 sider endnu ...

Jeg har også læst nogle selvudgivne minicomics på det seneste.
Nick Maandag minicomics
Nick Maandag minicomics
Nik Maandag er en canadisk tegneserietegner, der helt naturligt blander filosofi og politik med onanijokes i hans striber. Humoren er også bærende i hans længere udgivelser. Hvis vi skulle sammenligne med noget herhjemme, er hans tilgang til mediet vist ikke helt ulig Johan F. Krarup.

"Streakers" handler om en klub af streakere, der drømmer om at genskabe ånden fra 1974, hvor streaking opnåede sit kulturelle højdepunkt. Klubben tager afstand fra unge fulde collegestuderende, der bare streaker for sjov (hvis de er mænd; at møde sådan en kvinde er deres største onanidrøm), for det er seriøs business. Omend vores hovedperson er en uduelig type, der kæmper for at komme frem i restaurationsbranchen på ottende år som opvasker. Han har aldrig rigtigt streaket, men har vist bare brug for at være noget. Meget morsom historie, anbefales.

Den lidt nyere "The Libertarian" handler om en fyr af det der i Danmark kaldes "ultraliberalistisk" snit, der er så seksuelt udhungret, at han faker at være marxistisk veganer for at komme i bukserne på en venstreorienteret pige. Det giver Maandag en mulighed for at karikere de venstreorienterede. Det er sjovt nok, men kommer aldrig helt op at ringe. Karikaturer er bedst med lidt indfølelse hos det karikerede og det er der ikke så meget af her.

Nick Maandags side er her: http://laffdepot.blogspot.dk/ hvor der også kan læses en del striber fra hans hånd
Henry and Glenn forever
Henry and Glenn forever
"Henry & Glenn forever" er et internetfænomen, der for nogle år siden fandt sin vej til tryk. Og her er i den grad tale om karikatur med kærlighed til sine ofre. Her har vi punkikonerne Henry Rollins og Glenn Danzig, der finder sammen i et homoromantisk forhold, hvilket deres satanistiske naboer ikke rbyder sig om. Den oprindelige installation består af en-tegning-gags, udriv fra de to herrers dagbøger osv. Det hele er meget råt og har samme svingende kvalitet, som internetfænomener nu har. Men det er skide morsomt, hvis man har den krævede baggrundsviden om de to herrer, da vitsen ofte spiller på et stykke tekst fra en af deres sange eller lignende. For et par måneder siden kom fortsættelsen "Henry & Glenn forever and ever #1" og her har vi så får tre deciderede historier med parret i noget mere gennemarbejdet kvalitet plus diverse løse. Det er ligeså sjovt, men mængden af vitser og puns falder faktisk til fordel for plottet. Til gengæld får vi besøg af en stribe gæstestjerner bl.a. vores egen Lars Ulrich, der er i sauna med Lou Reed, til Glenn Danzigs store forargelse. Anbefales!
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Ugens Gang

Indlæg af Antaeus »

Læst:

Baker Street
Billede

Angelus
Billede

Uro i Urbicande (Hemmelighedsfulde byer 3)
Billede

Rimelige album alle sammen. De to sidstnævnte er bedst med lidt mere tyngde i historien end den letbenede Baker Street. De er alle fint tegnet, men Uro i Urbicande skiller sig dog ud ved at levere fremragende tegninger i sort/hvid.


Køb:
X-9: Secret Agent Corrigan Volume 5
Genius, Illustrated: The Life and Art of Alex Toth
The Adventures Of Luther Arkwright
Heart Of Empire: The Legacy Of Luther Arkwright Limited Edition
Grandville Bete Noire
Tarzan Archives: The Russ Manning Years Volume 1
Mark Breton Klassiske Eventyr II - Køreren Uden Ansigt

Her glæder jeg mig især til at genlæse Russ Manings Tarzan eventyr samt læse The Adventures of Luther Arkwright, som jeg indtil for nyligt aldrig havde hørt om.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Ugens Gang

Indlæg af GoogaMooga »

Antaeus skrev:Køb:
X-9: Secret Agent Corrigan Volume 5
Genius, Illustrated: The Life and Art of Alex Toth
The Adventures Of Luther Arkwright
Heart Of Empire: The Legacy Of Luther Arkwright Limited Edition
Grandville Bete Noire
Tarzan Archives: The Russ Manning Years Volume 1
Mark Breton Klassiske Eventyr II - Køreren Uden Ansigt

Her glæder jeg mig især til at genlæse Russ Manings Tarzan eventyr samt læse The Adventures of Luther Arkwright, som jeg indtil for nyligt aldrig havde hørt om.
Fedt, at du har fået øje på Toth! Du ved nok, der er tre bøger i den serie, ikke?
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Ugens Gang

Indlæg af Antaeus »

GoogaMooga skrev:
Antaeus skrev:Køb:
X-9: Secret Agent Corrigan Volume 5
Genius, Illustrated: The Life and Art of Alex Toth
The Adventures Of Luther Arkwright
Heart Of Empire: The Legacy Of Luther Arkwright Limited Edition
Grandville Bete Noire
Tarzan Archives: The Russ Manning Years Volume 1
Mark Breton Klassiske Eventyr II - Køreren Uden Ansigt

Her glæder jeg mig især til at genlæse Russ Manings Tarzan eventyr samt læse The Adventures of Luther Arkwright, som jeg indtil for nyligt aldrig havde hørt om.
Fedt, at du har fået øje på Toth! Du ved nok, der er tre bøger i den serie, ikke?
Der er vel kun to endnu, den tredje er ikke udkommet. Kassetten skulle også gerne følge med tredje bind.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Ugens Gang

Indlæg af Antaeus »

Karl-E vi har jo allerede "Ugens Gang" som jeg oprettede for en hel del tid siden og er ment som samme tråd du lige har oprettet og derfor med en lang historik bagud, hvilket er ganske interessant.

Vi burde fortsætte denne i stedet for at oprette en ny tråd om det samme.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
arnibeck
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Indlæg: 28
Tilmeldt: 16. jan 2015, 20:14

Re: Ugens Gang

Indlæg af arnibeck »

Der er jeg hjertelig uenig. Der er ingen grund til at få folk til at tro, at de skal læse igennem 32 sider, med start i 2006 for at føle de kan være med.

Lad dog denne tråd dø og en ny tråd overtage.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Ugens Gang

Indlæg af Antaeus »

arnibeck skrev:Der er jeg hjertelig uenig. Der er ingen grund til at få folk til at tro, at de skal læse igennem 32 sider, med start i 2006 for at føle de kan være med.

Lad dog denne tråd dø og en ny tråd overtage.
Der er ingen der siger man SKAL læse tråden igennem. Hvordan kommer du frem til fejlslutningen at folk tror de skal læse med fra starten (enhver vil hurtigt kunne afkode denne tråd selv om der er gået noget galt i starten af tråden - sikkert på grund af overflytningen af tråde for et par år siden). En del vil nok synes der er ganske fint at kunne tjekke bagud.

Hvorfor skal man starte en tråd op man allerede har?
Og hvis den er død så er det af en grund - starter man en ny samme tråd op - så kommer det ud på et.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
arnibeck
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Indlæg: 28
Tilmeldt: 16. jan 2015, 20:14

Re: Ugens Gang

Indlæg af arnibeck »

Du har helt ret, at ingen har skrevet, at man skal alt igennem, og jeg er ikke ude på at starte et skænderi.

Når det er skrevet, så var det sidste indlæg i denne tråd inden du hentede den op, fra 16. marts 2013. Altså 22 måneder. Et hurtigt tjek viser at de datoer ligger omkring side 11/12 på listen over tråde.

Det siger mig, at den gik kold på et tidspunkt og kun en ny tråd fik mindet om, at en gammel, stor og sikkert interessant tråd eksisterede.

Hvorfor ikke bruge chancen, starte en ny tråd, få alle de nye der har registreret sig, eller måske overvejer det, til at komme med i den nye tråd, henvise til den gamle (den her) som et arkiv over deltagernes læsevaner over en periode på 7 år, og lade den ligge der?

Det er ihvertfald, hvad jeg har tænkt mig at gøre.

Mvh

Arni
Besvar