The Guinea Pig Club ® Seriøs "Blake & Mortimer"-diskussion

Hvad synes du om Blake og Mortimer?

Den serie er genial!
22
61%
Jeg ville dø uden!
3
8%
By Jove! Jeg har hele serien (og kaffestellet!)
11
31%

Afgivne stemmer: 36

Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: The Guinea Pig Club ® Seriøs "Blake & Mortimer"-diskussion

Indlæg af Frank Madsen »

Jan Erik Hedberg skrev: 7. okt 2024, 03:13Når man alligevel har fat i alle albums (indtil nu) og samtidig kan dokumentere det med højopløste polaroidbilleder af mine oprindelige 1.udgaver.
Jeg har ændret til danske udgivelsesdatoer og indføjet de til dato udkomne album. (Det skal Carsten nok få spoleret inden nytår!)
Personligt foretrækker jeg at opbevare Jacobs' sande og hellige B&M-album L-A-N-G-T væk fra B&Ms nye eskapader, og at blande dem sammen som på den af hr. Hedberg postede affiche nærmer sig helligbrøde. Der er dømt spanking med klubbens store grødske til næste møde.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Spærhage
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Geografisk sted: Boom-Town Vaarst

Indlæg af Spærhage »

Enig, omend den ihærdighed Hr. Hedberg har lagt for dagen, utvivlsomt må aftvinge nogen respekt. Jeg foreslår derfor at han efter behørig afstraffelse, stadig kan få lov at varme medlemmernes tøfler på kakkelovnen.

Vedr. ’Les repreneurs’, kan de alle få lov at stå ude i kulden og trykke næsen flad mod ruden. Dog med den mulige undtagelse at Hr. van Hamme og Hr. Benoit på særligt kolde nætter, kan blive inviteret ind i vindfanget.

/Spærhage
"-nok er vi kujoner, men vi er HURTIGE kujoner... "
(Timon, fra 'Timon og Pumpa')
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4

Indlæg af Erling Søby »

Uanset hvor meget d'herrer benægter det, så det det er faktum at de bedste af de nye albums - dvs. dem af Van Hamme/Benoit, dem af Van Dongen/Berserik og det seneste Otte timer i Berlin - reelt er bedre end Jacobs' dårligste albums. Og her tænker jeg især på Den djævelske fælde, som er så ringe en historie, at Jacobs aldrig burde have udgivet den.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Indlæg af Antaeus »

Der er basis for en rangering af alle album i et stort felt.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Kontakt:

Indlæg af Frank Madsen »

Erling Søby skrev: 8. okt 2024, 15:29Uanset hvor meget d'herrer benægter det, så det det er faktum at de bedste af de nye albums - dvs. dem af Van Hamme/Benoit, dem af Van Dongen/Berserik og det seneste Otte timer i Berlin - reelt er bedre end Jacobs' dårligste albums. Og her tænker jeg især på Den djævelske fælde, som er så ringe en historie, at Jacobs aldrig burde have udgivet den.
:shock:

Hvis jeg ikke vidste bedre, ville jeg tro, at Erling var Olrik i forklædning. Eller at hans indlæg er skrevet under indflydelse af Wade-bølgen.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7

Indlæg af Antaeus »

Antaeus skrev: 8. okt 2024, 20:13 Der er basis for en rangering af alle album i et stort felt.
Det kunne være sjovt at se vores personlige rangeringer, men hvor mange har dem tæt nok på til at kunne vurdere samtlige.

Goodreads læsere vurderer sådan (se karakter lige efter stjerneangivelsen).
https://www.goodreads.com/series/52380- ... t-mortimer

Jeg tjekkede i øvrigt også lige listen for Tintin, hvis det skulle have interesse:
https://www.goodreads.com/list/show/723 ... ntin_books
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3

Indlæg af Mogens »

Gåden om Atlantis og særligt Den djævelske fælde stod aldrig højt på min hitliste. I stil forekom de mig altid at være lidt mærkelige eller lidt for alternative til at kunne fange min interesse. :wink:
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Kontakt:

Indlæg af Frank Madsen »

Mogens skrev: 19. okt 2024, 21:49Gåden om Atlantis og særligt Den djævelske fælde stod aldrig højt på min hitliste. I stil forekom de mig altid at være lidt mærkelige eller lidt for alternative til at kunne fange min interesse. :wink:
Jeg har det på samme måde. Edgar P. Jacobs' emnekreds rummer jo både den politiske samtidsthriller a la Hitchcock, science-fiction som i Jens Lyn, fortidshistorie som i U-strålen og det overnaturlige som i Pyramidens Hemmelighed. Det var altsammen genrer, der var populære, da han var ung, og som han selv kredsede om som tegner, inden han kastede sig over Blake og Mortimer, så det er nok ikke så underligt, at temaerne alle også dukker op i B&M. Jeg har det dog bedst med, at Jacobs holder sig til den politiske samtidsthriller tilsat lidt arkæologi og naturvidenskab som i "Pyramidens hemmelighed", "SOS Meterorer" og "Det gule Mærke". "Atlantis"-albummet bliver for fersk, da han ikke rigtig formår at folde det undersøiske samfund ud, så det bliver andet end en storslået kulisse, og man har svært ved at tro på, at det skulle have forblevet uopdaget i alle de år - men det problem lider adskillige Alix-album med skjulte civilisationer jo også af. Og "Den djævelske fælde" er en rodebunke, der afsluttes meget sterilt og kedeligt. Fælles for de to album er, at INDLEDNINGERNE derimod er meget spændende.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Niels Jørgen
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2

Indlæg af Niels Jørgen »

Mon denne (Hvad det så end er ...) kommer på dansk?

463746810_982466107228487_7282584996999296973_n.jpg
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Geografisk sted: København
Kontakt:

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Det gør det, det er årets nye Blake og Mortimer-album, skrevet af Yves Sente og tegnet af André Juillard.

Og som er historisk på den måde, at Juillard i sommer gik hen og døde, umiddelbart efter at han havde sat de sidste streger i tegningerne. Han havde selv bedt Sente om at skrive en historie, der foregår i Cornwall, fordi han drømte om at tegne miljøer og naturfænomener fra den egn. På den måde blev albummet et både sørgmodigt og smukt punktum for en stor karriere, som jo også omfatter adskillige andre Blake og Mortimer-album.

Albummet udkommer på dansk i starten af december. Når det ikke er offentliggjort endnu, skyldes det, at der er visse problemer med titlen, som direkte oversat ikke kan blive til andet end "Underskrevet Olrik". Men der er simpelthen ikke plads til så lang en titel på forsiden, medmindre bogstaverne bliver meget små eller meget strukket i højden. Ingen af dele ser godt ud. Derudover forekommer "Underskrevet" af være et noget kraftløst ord sammenlignet med "signé" på fransk.

Lige nu forsøger jeg at få godkendt en anden titel, så må vi se.

Det viste er ikke forsiden, det er en reklamefrise for albummet.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7

Indlæg af Antaeus »

Hvad med
1. Signeret Olrik
2. Olriks signatur
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Kontakt:

Indlæg af Frank Madsen »

"From Olrik with love"
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Kontakt:

Indlæg af Frank Madsen »

Dargaud har frigivet denne forside, hvor Olrik stirrer mod uendeligt iført sin Guy Fawkes-maske, mens der langsomt vokser en alien ud af hans cigaretrør (?). Eller er det et antennestik, han trækker ud af væggen?

9782870973097-couv.jpg
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Spærhage
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Geografisk sted: Boom-Town Vaarst

Indlæg af Spærhage »

Man skulle da være superfrisk og tage Olriks SANDE underskrift, og indsætte som overskriften. No more; no less…

Den er i et brev han skrev i ’L’Affaire du Collier’ (M.A. halssmykke), planche 12. Det ville garanteret bryde med alle foreskrevne regler om skrifttyper fra den Belgiske udgiver, men intet bliver vel mere autentisk?
Olrik.png
Olrik.png (81.98 KiB) Vist 15638 gange
"-nok er vi kujoner, men vi er HURTIGE kujoner... "
(Timon, fra 'Timon og Pumpa')
Besvar