The Guinea Pig Club ® Seriøs "Blake & Mortimer"-diskussion

Hvad synes du om Blake og Mortimer?

Den serie er genial!
22
61%
Jeg ville dø uden!
3
8%
By Jove! Jeg har hele serien (og kaffestellet!)
11
31%

Afgivne stemmer: 36

Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: The Guinea Pig Club ® Seriøs "Blake & Mortimer"-diskussion

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Antaeus skrev: 23. okt 2024, 00:40 Hvad med
1. Signeret Olrik
2. Olriks signatur
Gode forslag, omend også lige lange nok. Men den franske titel er en replik i historien, og "Signeret Olrik" ville ikke være passende i den sammenhæng. Og det er ikke selve signaturen, det handler om, men at den er udført i en bestemt sammenhæng.
Nikolaj Andersen skrev: 24. okt 2024, 04:56 KH Olrik
Det kunne faktisk være en sjov titel, særligt hvis den var skrevet ud som "Kærlig hilsen Olrik". Men så ville der stadig være et problem med pladsforholdene.
Spærhage skrev: 24. okt 2024, 14:24 Man skulle da være superfrisk og tage Olriks SANDE underskrift, og indsætte som overskriften. No more; no less…
Den er i et brev han skrev i ’L’Affaire du Collier’ (M.A. halssmykke), planche 12. Det ville garanteret bryde med alle foreskrevne regler om skrifttyper fra den Belgiske udgiver, men intet bliver vel mere autentisk?
Oplagt, bortset altså fra at det er en replik i historien, man ser ikke som sådan signaturen. Og ja, de er ret heliige med typografien og udførelsen af designet.

Men tak for gode forslag og input, alle sammen!

I mellemtiden har både Yves Sente og redaktøren i Belgien vist sig at være overmåde forstående over for problematikken, både om pladsforholdene, og at jeg ikke anser "Underskrevet Olrik" for at være en funktionel titel på dansk. Og de har foreslået en alternativ titel, som ærlig talt sidder lige i skabet og har den rette størrelse, selv om dén er meget lang på fransk, men på dansk til gengæld kort. Når det hele er endeligt godkendt, offentliggøres den danske forside.

Redaktøren var også så flink at minde mig om, at det bør være en Juillard-tegning på den danske bagside (den franske har ingen tegning, blot forsiderne af samtlige album), når nu det er Juillards sidste album. De har jo også vekslet i lang tid, alt efter hvem den aktuelle tegner var, men jeg havde overset det denne gang. Så nu bliver det en gentagelse af tegningen fra Shakespeares testamente.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Kontakt:

Frank Madsen skrev: 24. okt 2024, 11:21 Dargaud har frigivet denne forside, hvor Olrik stirrer mod uendeligt iført sin Guy Fawkes-maske, mens der langsomt vokser en alien ud af hans cigaretrør (?). Eller er det et antennestik, han trækker ud af væggen?
Da jeg så den første gang, opfattede jeg det umiddelbart om en kanyle. Ha.

Men ja, her ses den til rådighed værende plads. Og man kan ikke rigtig formindske motivet, det er i forvejen ret smalt, og titlen ville blive uforholdsmæssigt stor, hvis man alligevel gjorde det og så havde titlen på to linjer. I det hele taget en usædvanlig forside, men jo også derfor nok så markant, man glemmer den ikke, når man har set den.

Faktisk findes der en alternativ forside (som jeg ikke viser, da jeg ikke ved, om jeg må, den er sikkert til en af de alternative special/luksusudgaver), og den er, så vidt jeg forstår, brugt på den portugisiske udgave, hvor der har været samme problem med titlens længde. Men det er til gengæld en ret ret generisk illustration og løser bestemt ikke pladsproblemet meget bedre.

Den eneste alternative udgave, der endnu er offentliggjort, er forsiden på tværformatudgaven, hvor der er to striber på hver side, som de har lavet af en række af de seneste album. Men den kan vi jo ikke bruge til noget.

Forresten er der en lille brøler med den hest, Mortimer står med, og som jeg lige har gjort Yves Sente opmærksom på (takket være den danske oversætter, Troels Hughes Hansen). Jeg røber ikke, hvad det handler om, men altså blooper warning :-)
Vedhæftede filer
album-blake-and-mortimer-signe-olrik-strips-version-t30-2024.jpg
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Indlæg af Frank Madsen »

I vor broderloge, "The Centaur Club", er man ikke helt i zen med fængsels-forsiden med Olrik:

https://www.centaurclub.com/forum/viewt ... &start=100
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Niels Jørgen
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2

Indlæg af Niels Jørgen »

Tak for spændende info, Carsten :)
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Kontakt:

Frank Madsen skrev: 26. okt 2024, 12:10 I vor broderloge, "The Centaur Club", er man ikke helt i zen med fængsels-forsiden med Olrik:

Og der vises også den alternative forside, så det kan vi også gøre her.
Vedhæftede filer
image.jpeg
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Kontakt:

Indlæg af Frank Madsen »

Carsten Søndergaard skrev: 26. okt 2024, 22:53
Frank Madsen skrev: 26. okt 2024, 12:10 I vor broderloge, "The Centaur Club", er man ikke helt i zen med fængsels-forsiden med Olrik:

Og der vises også den alternative forside, så det kan vi også gøre her.
Jeg vidste ikke, om det var den, du mente, så jeg lagde den ikke op her. Den minder mest af alt om en tidlig mock-up, lavet fordi man skulle bruge noget, der lignede en forside. På Centaur Club står der, at det er et midlertidigt omslag præsenteret i salgskataloget fra MDS, Média Participations' distributionsselskab.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Kontakt:

Frank Madsen skrev: 27. okt 2024, 22:31Den minder mest af alt om en tidlig mock-up, lavet fordi man skulle bruge noget, der lignede en forside. På Centaur Club står der, at det er et midlertidigt omslag præsenteret i salgskataloget fra MDS, Média Participations' distributionsselskab.
Det er ikke usandsynligt. Det kan også tænkes, at de på tidspunkt ikke ville vise den endelige forside med fængselsvinduet. Eller at den ikke eksisterede endnu. Eller at nogen fandt illustrationen med Olrik og skattekisten for uinteressant, og så blev den med fængselsvinduet lavet. Det får vi nok aldrig rigtig at vide.

Når jeg tror, at den med skattekisten er brugt på den portugisiske udgave, er det kun, fordi både den franske, den hollandske, den italienske og den portugisiske bliver samtrykt, og da jeg fik filerne, var de alle sammen klar - i hvert fald tekstningen af indholdet, som så var med i "pakken". Her kunne man se, at de franske filer tydeligvis har været klar 18. juli, hvorefter de formentlig er blevet sendt til de tre andre landes tekstere. En håndfuld er dog arkiveret igen sidst i august, sikkert fordi der er lavet et par smårettelser. Men selve tegningerne til tegneseriesiderne var altså færdige senest et par uger før Juillards død. Så man må vel gå ud fra, at har faktisk har lavet dem alle sammen selv.

Men omslagene var ikke med, de er jo ikke i direkte samtryk og udarbejdes af hvert land. Men ... fordi den franske omslagsmontage udarbejdes med hele omslaget, inkl. alle tekster, som ét billede uden lag (som derfor ikke kan redigeres), vedlægger de (som de normalt gør, når de husker det) en mappe med omslagets elementer i løsdele til brug for det danske omslag eller andre sprogs, den spanske og tyske udgave trykkes fx også separat. Og i den mappe lå der en fil af illustrationen med skattekisten, helt neutral uden tekster og logoer men færdig farvelagt, og den fil hed COUV BM PORTUGAL copie. Om den reelt er blevet brugt i Portugal, ved jeg ikke.

Der var også forskellige løsdele, fx en sort-hvid stregtegning af fængselsvinduet, hvor der kun var en enkelt række mursten rundt om det, og hvor Olrik ikke var indtegnet. Den er arkiveret 10. juni og lyder filnavnet CV_BRIQUES_BLAKE_30_JUILLARD_D. Hvilket vel antyder, at den var lavet af Juillard, og at det måske var så langt, han selv nåede. Der er også en færdig stregtegning med det hele på, som er arkiveret efter hans død. Cigaretrøgen er dog ikke helt identisk med den helt færdige forside, så også den er justeret senere. Tegningen til tværformatudgaven var også vedlagt og også arkiveret 10. juni, ligesom der var en løs tegning af Blake i en lænestol med et glas vin, som formentlig så slet ikke kom i spil.

Som der også spekuleres i ovre på broderforummet er det jo ikke usandsynligt, at Juillard simpelthen ikke selv nåede at færdiggøre tegningen til den enedelige forside. Han døde 31. juli, efter det oplyste efter nogen tids sygdom. Så meget kan tænkes, men det er og bliver jo gætterier.

Men mere nørdet og spekulativt får I det ikke :-)
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Kontakt:

Indlæg af Frank Madsen »

Carsten Søndergaard skrev: 24. okt 2024, 23:31
Antaeus skrev: 23. okt 2024, 00:40Hvad med
1. Signeret Olrik
2. Olriks signatur
Gode forslag, omend også lige lange nok. Men den franske titel er en replik i historien, og "Signeret Olrik" ville ikke være passende i den sammenhæng. Og det er ikke selve signaturen, det handler om, men at den er udført i en bestemt sammenhæng.
Nikolaj Andersen skrev: 24. okt 2024, 04:56KH Olrik
Det kunne faktisk være en sjov titel, særligt hvis den var skrevet ud som "Kærlig hilsen Olrik". Men så ville der stadig være et problem med pladsforholdene.
Hvis titlen spiller på, at et eller andet - en forbrydelse f.eks. - bærer "Olriks signatur", kunne titlen "Olriks mærke" være en mulighed, der samtidig peger tilbage på "Det gule mærke". Og begrebet Kains mærke.

Problemet med de to forsider, den med fængselsvinduet og den med Olrik og skatten, er lidt, at ingen af dem indeholder noget af det ekstra, Jacobs' forsider altid havde, hvor læseren bliver nødt til at åbne albummet for at finde ud af, hvad f..... det her går ud på: Det gule mærke, Mortimer der træder ind i det nyopdagede egyptiske gravkammer, SOS Meteorers apokalyptiske inferno med Eiffeltårnet i baggrunden, Atlantisrumskibene der forlader Jorden osv. Noget, som en stor Jacobs-fan som Tardi også altid spillede på i Adele-seriens forsider: Det foruroligende/fantastiske element på forsiden, som kræver en forklaring.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Indlæg af Antaeus »

Frank Madsen skrev: 24. okt 2024, 11:21 Dargaud har frigivet denne forside, hvor Olrik stirrer mod uendeligt iført sin Guy Fawkes-maske, mens der langsomt vokser en alien ud af hans cigaretrør (?). Eller er det et antennestik, han trækker ud af væggen?

9782870973097-couv.jpg
Det er en af de svagere forsider.
Og helt generelt så synes jeg at forsiderne i de nye Blake & Mortimer er forholdsvis svage og i den tamme ende.
9782870973097-couv.jpg
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
hopla
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1

Indlæg af hopla »

Svag forside, ja, og god måde at karakterisere Jacobs forsider, Frank, at de alle indeholder noget fantastisk, som kræver en forklaring. Allerhøjst spørger man sig selv, hvad tænker han på, og hvordan fik han lov til at beholde sit cigaret rør i fængslet?

En anden svag forside, i samme kategori:
Blake-og-M-D-tredive.jpg
På trods af dette er det et garanteret køb. Og tak for fascinerende baggrundsviden, Carsten.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Kontakt:

Frank Madsen skrev: 28. okt 2024, 12:09Hvis titlen spiller på, at et eller andet - en forbrydelse f.eks. - bærer "Olriks signatur", kunne titlen "Olriks mærke" være en mulighed, der samtidig peger tilbage på "Det gule mærke". Og begrebet Kains mærke.
Jeg tænkte selv det samme, før jeg havde læst historien, men det er desværre ikke tilfældet.

Mange vil sikkert synes, det er en svag forside. Jeg mener dog stadig, den er så speciel, at man faktisk vil erindre den som noget særligt, når man har set den. På den måde kan den godt have sin berettigelse. Nogle er jo trætte af, at Olrik altid er med (lidt ligesom Daltonbrødrene i Lucky Luke), men selv om historien handler om meget andet (masser af Cornwall-folklore), er det på en speciel måde Olriks historie. Jeg tror, at når man har læst historien, vil man forstå, hvorfor forsidemotivet er valgt så enkelt.

Forsiden på Nikodemus' manuskript er efter min mening bunden. Dunkle, støvede farver, ikke et eneste ansigt ses, og selve motivet fylder kun en tredjedel. Meget mærkeligt.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Kontakt:

The honourable esquires of the Guinea Pig Club er som altid de allerførste, der får forsiden på årets nye Blake og Mortimer-album at se.

Alt er godkendt, og albummet er i trykken. Udkommer 29. november. Kommer op på Cobolts hjemmeside mandag eller tirsdag.

I Cornwall kæmper en nationalistisk uafhængighedsbevægelse for løsrivelse fra Storbritannien og forbud mod immigration af minearbejdere fra Indien og de tidligere kolonier i Afrika. Samtidig stræber bevægelsen og dens leder, kendt som Den Store Druide, efter at finde kong Arthurs legendariske skat og hans berømte sværd, Excalibur, for at understøtte et kommende selvstyre.

Da den unge hertug af Cornwall, prins Charles, skal nedlægge den første sten til en ny kaserne på egnen, får kaptajn Blake ansvaret for at få tøjlet de militante oprørere, før ceremonien skal finde sted.

Imens har professor Mortimer i London præsenteret en helt ny type gravemaskine, kaldet Muldvarpen, der forventes at kunne revolutionere minedrift, og som derfor skal testes i Cornwalls stenhårde bjergmassiver.

Da en mystisk kiste indeholdende en meteorit med indgraverede tekster på kornisk dukker op af havet, breder mystikken og frygten for terrorangreb sig – i en sådan grad, at Blake må overtale den britiske regering til at sætte oberst Olrik på fri fod fra fængslet …
Vedhæftede filer
Blake-og-Mortimer-Olriks-hævn-forside_WEB.jpg
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Indlæg af Antaeus »

Altid spændende når et nyt Blake & Mortimer album udkommer.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
hopla
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1

Indlæg af hopla »

God nyhed. Tak! Glæder mig.
Brugeravatar
Jan Erik Hedberg
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Geografisk sted: Back home in good ol' Hornbaek

Indlæg af Jan Erik Hedberg »

Her kommer man uforvarende på udgang, forbi, kun af nyfigenhed og tidsfordriv - og så er der besked om MÅSKE en nyudgivelse, efterfulgt af en afblæsning af samme, til en verificering og en alert - Olriks Hævn udkom IDAG!
Jeg skrider sgu nu!
Over på Cobolts hjemmeside ...
med venlig hilsen Jan Erik
Besvar