The Guinea Pig Club ® Seriøs "Blake & Mortimer"-diskussion

Hvad synes du om Blake og Mortimer?

Den serie er genial!
22
61%
Jeg ville dø uden!
3
8%
By Jove! Jeg har hele serien (og kaffestellet!)
11
31%
 
Afgivne stemmer: 36

Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23024
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: The Guinea Pig Club ® Seriøs "Blake & Mortimer"-diskussion

Indlæg af GoogaMooga »

Jeg skal have den nye af Floch, samt de par stykker, som Ted Benoit har tegnet. Sidstnævnte har jeg set pæne til 300 kr. Juillard springer jeg over.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1843
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: The Guinea Pig Club ® Seriøs "Blake & Mortimer"-diskussion

Indlæg af Erling Søby »

Jeg har (og skal skal også fremover have) det hele: de ordinære, de ekstraordinære, Philip & Francis samt kortspillet. Alle udgaver, første oplag.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23024
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: The Guinea Pig Club ® Seriøs "Blake & Mortimer"-diskussion

Indlæg af GoogaMooga »

Er det kortspillet fra Nørd Nyt, du hentyder til?
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1843
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: The Guinea Pig Club ® Seriøs "Blake & Mortimer"-diskussion

Indlæg af Erling Søby »

Ja, "Pibens Triumf". Og det er ikke bare for sjov, det kan endda spilles rigtigt.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
Spærhage
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 800
Tilmeldt: 8. dec 2003, 23:12
Geografisk sted: Boom-Town Vaarst

Re: The Guinea Pig Club ® Seriøs "Blake & Mortimer"-diskussion

Indlæg af Spærhage »

Erling Søby skrev: 10. okt 2023, 08:11 Jeg har (og skal skal også fremover have) det hele: de ordinære, de ekstraordinære, Philip & Francis samt kortspillet. Alle udgaver, første oplag.
...og naturligvis også selve kaffestellet, går jeg ud fra min herre...?
20231010_220229.jpg
20231010_220229.jpg (68.53 KiB) Vist 3563 gange
/Spærhage
"-nok er vi kujoner, men vi er HURTIGE kujoner... "
(Timon, fra 'Timon og Pumpa')
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1843
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: The Guinea Pig Club ® Seriøs "Blake & Mortimer"-diskussion

Indlæg af Erling Søby »

Ja, selvsagt også kaffestellet! - Der burde tillige - og endnu bedre - også være et te-stel.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9434
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: The Guinea Pig Club ® Seriøs "Blake & Mortimer"-diskussion

Indlæg af Antaeus »

Jeg er stor Blake & Mortimer fan (især Jacobs) og har købt alle de ordinære album selv om de senere er af noget svingende kvalitet, især fortællingsmæssigt.
De dårlige ekstraordinære album skipper jeg, det vil indtil nu sige det ene som er udkommet og jeg har heller ikke købt Philip & Francis.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7190
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: The Guinea Pig Club ® Seriøs "Blake & Mortimer"-diskussion

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Hvem skal så have den bibliofile udgave på fransk?
Vedhæftede filer
image.jpeg
yogibear&booboo
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 136
Tilmeldt: 18. jan 2008, 13:23
Geografisk sted: århus

Re: The Guinea Pig Club ® Seriøs "Blake & Mortimer"-diskussion

Indlæg af yogibear&booboo »

Carsten Søndergaard skrev: 8. okt 2023, 21:18
yogibear&booboo skrev: 8. okt 2023, 16:27Bukserne ser underlige ud, som om ingen af personerne stryger deres tøj. Eller, de ville naturligvis aldrig stryge selv, du godeste, men rettere sagt er problemet her at det ser ud til, at deres tøj ikke er blevet strøget af deres husholderske til den her lejlighed. Og det virker ukorrekt. Ingen af de to ville rejse udenlands uden en omhyggeligt pakket kuffert med strøget og presset tøj til tre måltider og eventuelt selskaber og under ingen omstændigheder hvis de rejser sammen. Altså endnu en større brøler. Man kan roligt kalde den forside en sartorial katastrofe.
Men de går naturligvis i gabardinebukser, der jo ikke skal stryges ;-)

Og det forekommer nu nemt at finde herremode fra 1950'erne, Floc'h har tegnet af efter.
images.jpegimages-1.jpegUnknown.jpegUnknown-1.jpeg
yogibear&booboo skrev: 8. okt 2023, 16:27Jeg vil tilføje at fortovet slet ikke ligner et rigtigt fortov. Det er jo bare en grå flade.Himlens farve er underlig. Hvilket tidspunkt er det på dagen? Hvad er det for træer over bygningen til venstre? Brandhanen ligner ikke en virkelig amerikansk brandhane, de er meget større. Endelig, hvad er det for en slags avisstand med sådan et begrænset udvalg, en masse aviser stablet på bordet, virker jo meget uamerikansk.
Du kan være forvisset om, at Floc'h har tegnet alle tænkelige tidstypiske elementer af efter gamle fotografier. Det har han gjort hele sit liv :-)
Tak for svar! Min virkelige mening er at forsiden er flot, det andet var et forsøg på at lave sjov med kritikken.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7190
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: The Guinea Pig Club ® Seriøs "Blake & Mortimer"-diskussion

Indlæg af Carsten Søndergaard »

yogibear&booboo skrev: 11. okt 2023, 13:45Tak for svar! Min virkelige mening er at forsiden er flot, det andet var et forsøg på at lave sjov med kritikken.
Ha, jeg grundede faktisk over, om det var meningen, men var lidt i tvivl :wink:

Men sgu da interessant nok, hvad Blake og Mortimer kan føre med sig :lol:
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7190
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: The Guinea Pig Club ® Seriøs "Blake & Mortimer"-diskussion

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Nå, men nu er det ekstraordinære mastodontalbum så ude.
https://cobolt.dk/shop/blake-og-mortime ... -863p.html

Og hvad mener verdensopinionen så?

"New Yorks parker i efterårsløv, delikatesseforretninger, urbane taxier, cadillac’er, Floc’h gennemgår den amerikanske drøms umistelige objekter. Upåklageligt arbejde. Der er hentydninger til fordums kriminalfilm med elegante FBI-agenter … En diskret hyldest til verdenspressen, New York Times og New York Post, og til moderne kunst med konservesdåser fundet på Olriks gemmested i arrangeret Warhol-stil. Og en citybar afbildet gennem vinduet minder åbenlyst om Hoppers malerier … Hvordan kan vi beskrive dette album, hvor Blake og Mortimer hverken er helt sig selv eller helt nogle andre? Det er både tro mod originalen og helt unikt. Fans vil elske denne nye succesfulde variant."
– Le Figaro

"Overdådigt illustreret af Floc’h! Manuskriptet af mestermanuskriptforfatterne Bocquet og Fromental lever op til tegnerens streg … Et album, der vil fascinere, hvis ikke forene, de nostalgiske Jacobs-fans og mere modernistiske læsere … Et formidabelt grafisk værk."
– Babelio

"Purister vil græde helligbrødens tårer, men Floc'h-fans vil knuselske det."
– Le Monde

"Et forbløffende og uklassificerbart album. Hverken hyldest, pastiche eller kopi."
– LesAmisdelaBD

"Vi undlader ikke at give udtryk for vores fornøjelse, som i høj grad skyldes Floc’h … Fans vil værdsætte, at Mortimer ikke bryder sig om bourbon."
– LigneClaire

"Jean-Claude Floc'h, José-Louis Bocquet og Jean-Luc Fromental ... udmærker sig i dette gæt-om-det-er-sandt-eller-falsk-stramajbroderi i ligne claire-stil ved at hælde nogle forventede jacobinske konventioner ned ad brættet."
– BDZoom

"Den sidste der, kunsten at føre krig. Det føles som om man er gået i krig mod publikum, tegningerne er lavet med en børnetush m ensartet stregtykkelse elle rmåske ubehændig pc , at man overhovedet vælger trykning er mig en gåde, det er simpelthen et fejlkøb"
– Kommentar på Cobolt-opslag på Facebook

:-)
Vedhæftede filer
image.jpeg
image.jpeg (99.98 KiB) Vist 2972 gange
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9434
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: The Guinea Pig Club ® Seriøs "Blake & Mortimer"-diskussion

Indlæg af Antaeus »

"Fans vil elske denne nye succesfulde variant"

Hvis vi går til denne fan-facebookside, så er de nu knap så overbeviste
Fan de Blake et Mortimer et d'Edgar Pierre Jacobs (1904-1987)

https://www.facebook.com/photo/?fbid=71 ... 9044408376
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7190
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: The Guinea Pig Club ® Seriøs "Blake & Mortimer"-diskussion

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Antaeus skrev: 11. nov 2023, 23:02Hvis vi går til denne fan-facebookside, så er de nu knap så overbeviste
Fan de Blake et Mortimer et d'Edgar Pierre Jacobs (1904-1987)

https://www.facebook.com/photo/?fbid=71 ... 9044408376
Jeg vil glæde mig til at læse kommentarerne. Foreløbig har jeg svaret på spørgsmålet om, hvem der skabte Blake og Mortimer, og afventer så administratorens godkendelse af at lukke mig ind i varmen i gruppen, så jeg kan se, hvad folk skriver.

Men logisk, at der vil være meget divergerende holdninger, som det også fremgår af ovenstående, "Purister vil græde helligbrødens tårer", sådan er det jo med mange af de "ekstraordinære eventyr" i forskellige serier.
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8455
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: The Guinea Pig Club ® Seriøs "Blake & Mortimer"-diskussion

Indlæg af Frank Madsen »

Carsten Søndergaard skrev: 12. nov 2023, 00:21Men logisk, at der vil være meget divergerende holdninger, som det også fremgår af ovenstående, "Purister vil græde helligbrødens tårer", sådan er det jo med mange af de "ekstraordinære eventyr" i forskellige serier.
Kan al kritik uden videre afskrives som "puristeri"?
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7190
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: The Guinea Pig Club ® Seriøs "Blake & Mortimer"-diskussion

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Frank Madsen skrev: 12. nov 2023, 15:33Kan al kritik uden videre afskrives som "puristeri"?
Selvklart ikke, det var jo bare et enkelt citat fra ovenstående. En "fan" er jo heller ikke bare "en negativ fan" eller "en positiv fan".

Men nu har jeg læst med interesse i Facebook-gruppen, og selv om der er en hel del, der bare afviser albummet uden videre, er der jo også en del, der er mere på linje med den positive kritik hos mediernes anmeldere, der - i modsætning til stivstikkerne i gruppen - faktisk har læst albummet og er kommet frem til an positiv bedømmelse. Ligesom ham, der skriver et længere indlæg om, at han på forhånd var dybt skeptisk, men endte med at falde på røven over, hvor godt det er.

Først og fremmest fornemmer man jo den store kærlighed til Blake og Mortimer, både hos modstandere og tilhængere. Alle har behov for at ytre sig om albummet, det siger i sig selv noget om, at det er bemærkelsesværdigt og noget, der kan diskuteres. Men hvis man slet ikke vil læse det, er det jo meget lidt, man kan diskutere.

Der gemmer sig også links til et par gode interviews med Floc'h i tråden. Tak for at gøre opmærksom på gruppen, Antaeus :-)
Besvar