Liste over de 100 bedste kvindelige serieskabere

Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: kvindelige serieskabere

Indlæg af Frank Madsen »

henrik rehr skrev:41 kvindelige serieskabere på 75 år! Lyder som om Ingemar Bengtson fra det svenske Optimal Press havde ret da han i forbindelse med Komiks.dk bemærkede at der var utroligt få danske, kvindelige serieskabere. Tør nogen gi' et slag på tasken over de mandlige serieskabere i samme tidsperiode, så vi kan få et indtryk af kønsvridningen?
En 200-250, vil jeg tro. Personregistret i "De danske tegneseriers historie" fyldte 2 sider med 3 spalter på hver á vel 35-40 navne, eller i alt et par hundrede indtil 1985. Så hvis vi siger, at forholdet mellem mandlige og kvindelige serietegnere er 6:1, skyder vi nok ikke helt ved siden af. Det er dog langt bedre, end jeg umiddelbart havde regnet med.
Om det er bedre i Sverige? Umiddelbart tror jeg ikke, forskellen er så stor. Måske siger det ligeså meget om Ingemar Bengtsons kendskab til det danske tegneseriemarked. Tør æde min nye matroshat på, at han aldrig har læst "Lad ikke Upper Clyde synke".
Jeg har "Svenska Serietecknare" stående inde på Gimle - jeg kan lige pløje den igennem i morgen og melde tilbage.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Ina
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Indlæg: 30
Tilmeldt: 11. dec 2004, 00:56
Geografisk sted: Sydhavn

Re: kvindelige serieskabere

Indlæg af Ina »

Tak til Lopez for at føje mig til listen. :)

Jeg synes heller ikke jeg kan finde Rikke Lindskov Loft (fra Tegnebordet), hun laver noget med nogle manga-agtige engle og djævle.
Henrik Rehr
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 3531
Tilmeldt: 16. nov 2003, 03:03
Geografisk sted: ny york

Re: kvindelige serieskabere

Indlæg af Henrik Rehr »

Frank Madsen skrev:
Om det er bedre i Sverige? Umiddelbart tror jeg ikke, forskellen er så stor. Måske siger det ligeså meget om Ingemar Bengtsons kendskab til det danske tegneseriemarked. Tør æde min nye matroshat på, at han aldrig har læst "Lad ikke Upper Clyde synke".
Jeg har "Svenska Serietecknare" stående inde på Gimle - jeg kan lige pløje den igennem i morgen og melde tilbage.
Ingemars kommentar dukkede udelukkende op fordi der kun var een kvinde på gæstelisten til komiks.dk (din gemalinde, Sussi, i daglig tale vel kendt som Keglekonen :wink: )
Optimal har en præsentation af de serieskabere, der regnes for forlagets "faste" på deres website. Ud af 23 er de 8 kvinder. Ved ikke om det samme talmæssige forhold gør sig gældende for resten af den svenske seriebranche? (Nogle af Optimals "faste" er i øvrigt finner og nordmænd).
Nå, jeg tegner videre.
Brugeravatar
Peter Becher Damkjær
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4363
Tilmeldt: 4. jan 2004, 16:52
Geografisk sted: Svendborg

Re: kvindelige serieskabere

Indlæg af Peter Becher Damkjær »

Hvis ikke jeg bliver krediteret som medforfatter til Det Kvindelige Dokument, må Julie Bille ikke være med.
Æv-Bæv.

Peter
There's always one who drinks too much but far more drink too little.
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: kvindelige serieskabere

Indlæg af Frank Madsen »

henrik rehr skrev:Ingemars kommentar dukkede udelukkende op fordi der kun var een kvinde på gæstelisten til komiks.dk (din gemalinde, Sussi, i daglig tale vel kendt som Keglekonen :wink: )
Optimal har en præsentation af de serieskabere, der regnes for forlagets "faste" på deres website. Ud af 23 er de 8 kvinder. Ved ikke om det samme talmæssige forhold gør sig gældende for resten af den svenske seriebranche? (Nogle af Optimals "faste" er i øvrigt finner og nordmænd).
I "Svenska Serietecknare" er person- og emneregister blandet sammen, så det er svært at danne sig et overblik, men kigger man resten af bogen igennem, nævnes der en håndfuld kvindelige svenske serietegnere:

Cecilia Torudd
Eva Lindström
Gunna Grähs
Christrina Alvner
Inger Edelfeldt
Lena Ackebo

ud af 35-40 biograferede serietegnere i perioden 1800-hvidkål til 1992. Det giver samme forhold mellem mænd og kvinder som i Danmark indtil for 13 år siden. Siden da er der muligvis sket et og andet med kønsbalancen i Sverige, bl.a. har der jo været noget mere gang i produktionen af satiriske serier i sort/hvid, takket være småforlag og især de svenske dagblades bevidste satsning på fremelskning af nye, svenske serier - noget som helt savnes herhjemme, hvor kun Politiken stadig har noget, der minder om en bevidst holdning til tegneserier. Bl.a. har nogle svenske aviser tradition for regelmæssigt at bringe gæstetegneserier, så nye svenske tegnere hele tiden kan få chancen for at vise, hvad de duer til. Det samme gør sig gældende i Norge, hvor de mange aviser med forkærlighed bringer norske serier, hvilket har skabt grobund for successer som Pondus og Nemi. Herhjemme er avisernes tegneseriestof jo gennem årtier degenereret til 4 amerikanske dåse-striber på bagsiden.

Med forholdet 1:3 har Optimal Press en kønskvotering, der er præcis dobbelt så høj for kvinderne som gennemsnittet i Danmark (1:6) og i Sverige frem til 1992. Men i sammenligning med f.eks. Carlsen Comics falder de helt igennem: Her er forholdet nemlig 1:1, idet Carlsen nu kun udgiver album med Peter Madsen og Sussi Bech. :lol:
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Dan R. Knudsen
Administrator
Administrator
Indlæg: 7911
Tilmeldt: 6. aug 2004, 14:11
Geografisk sted: 8270 Højbjerg
Kontakt:

Re: Kvindelige serieskabere

Indlæg af Dan R. Knudsen »

D-Cay skrev:Dorte Karrebæk tegner ikke, har aldrig og kommer formodentligt aldrig til at tegne tegneserier. Hun er illustrator og for indeværende avistegner

...og det ser ud til at det er slut med sidstnævnt...hendes tegning fra et par weekender siden slap jo lissom osse katten ud af posen - den med den store stresskat på nakken med kaffekopper i øjnene og et stort Nu er det nok skrevet på tegnebordet...der var i hvertfald en anden på jobbet denne weekend.
Dan R. Knudsen
http://www.danrknudsen.dk

Tags: Aarhus, Højbjerg, tegner, illustrator, tegneserier, speeddrawing, speed drawing, tegnede film, film med hånd der tegner
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: kvindelige serieskabere

Indlæg af Antaeus »

Jeg tror faktisk ikke jeg læser en eneste af de nævnte kvindelige forfatteres serier. Den eneste jeg kan huske rigtig at have læst og syntes godt om var Rasmus Klump, men det er så lige nogle år siden.

Den tilsvarende liste for danske mandlige forfattere ville heller ikke fylde ret meget i mit tegneserieliv, men her har jeg trods alt nogle enkelte jeg kan udpege, men dog ikke noget som fylder noget.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Thomas Schrøder
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 688
Tilmeldt: 23. apr 2004, 09:24

Ingen avra for Laura ...

Indlæg af Thomas Schrøder »

Nikoline Werdelin ser også ud til at være kørt træt. Min kone læser "Alt for damerne", så det består litteraturen på toilettet selvfølgelig af (ja, ja, dårlig undskyldning - men I får mig ikke til at indrømme, at jeg læser hele bladet). Nå, men Werdelins serie "Laura", som kører i bladet, har altså været for nedadgående længe. Før kunne jeg godt smile en gang i mellem, men der er godt nok langt mellem snapsene nu. Det virker, som om hun er gået fuldstændig død.
Hvad siger I andre, der læser jeres koners "Alt for damerne" på toilettet?
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Ingen avra for Laura ...

Indlæg af Antaeus »

Thomas Schrøder skrev:Nikoline Werdelin ser også ud til at være kørt træt. Min kone læser "Alt for damerne", så det består litteraturen på toilettet selvfølgelig af (ja, ja, dårlig undskyldning - men I får mig ikke til at indrømme, at jeg læser hele bladet). Nå, men Werdelins serie "Laura", som kører i bladet, har altså været for nedadgående længe. Før kunne jeg godt smile en gang i mellem, men der er godt nok langt mellem snapsene nu. Det virker, som om hun er gået fuldstændig død.
Hvad siger I andre, der læser jeres koners "Alt for damerne" på toilettet?
Kan være du skal skaffe et andet "toilet blad". Jeg kender i øvrigt ikke serien "Laura", men har engang hørt at der skulle findes et blad der hedder "Alt for damerne".......
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Dan R. Knudsen
Administrator
Administrator
Indlæg: 7911
Tilmeldt: 6. aug 2004, 14:11
Geografisk sted: 8270 Højbjerg
Kontakt:

Re: Ingen avra for Laura ...

Indlæg af Dan R. Knudsen »

Thomas Schrøder skrev:Hvad siger I andre, der læser jeres koners "Alt for damerne" på toilettet?
Nu er jeg et af de forhåbentligt relativt få mennesker der har set Hr. Schrøder læsende på et toilet - og jeg mener at kunne huske at det netop var et AfD han krystede i sin lille barkede næve...så jeg kan bevidne at han ihvertfald læser det der...ahrm...nå ja - jeg har i hvertfald bemærket at da Laura og Nugga startede bestod serien af 4 dæk med 4 billeder i hvert (give n take a few) nu er den vist nede på fire adspredte billeder - det lover jo aldrig godt for hvor meget folk gør ved deres serier - da jeg kun kigger i min kones AfD når der står noget med "Vælg den rigtige BH" eller "Bademode" eller evt. "Er din mand utro - find ud af hvordan" på forsiden har jeg ikke det store statistiske materiale men mon ikke det passer meget godt med at Werdelin er ved at forsvinde helt ind i en sortsynet smådeprimerende teaterkulisse...?
Dan R. Knudsen
http://www.danrknudsen.dk

Tags: Aarhus, Højbjerg, tegner, illustrator, tegneserier, speeddrawing, speed drawing, tegnede film, film med hånd der tegner
Brugeravatar
Thomas Schrøder
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 688
Tilmeldt: 23. apr 2004, 09:24

Re: Ingen avra for Laura og D-Cay

Indlæg af Thomas Schrøder »

D-Cay skrev: Nu er jeg et af de forhåbentligt relativt få mennesker der har set Hr. Schrøder læsende på et toilet - og jeg mener at kunne huske at det netop var et AfD han krystede i sin lille barkede næve...så jeg kan bevidne at han ihvertfald læser det der...ahrm...
Jeg har stadigvæk dårlig samvittighed ang. det, Dan. Din kone har fortalt mig, at du stadig vågner badet i sved om natten, skrigende: "ARRRRHHHHGGGGGG ... IKKE DET RØVHUL ... IKKE DET RØVHUL". Undskyld mange gange, Dan :oops:

D-Cay skrev: nå ja - jeg har i hvertfald bemærket at da Laura og Nugga startede bestod serien af 4 dæk med 4 billeder i hvert (give n take a few) nu er den vist nede på fire adspredte billeder - det lover jo aldrig godt for hvor meget folk gør ved deres serier - da jeg kun kigger i min kones AfD når der står noget med "Vælg den rigtige BH" eller "Bademode" eller evt. "Er din mand utro - find ud af hvordan" på forsiden har jeg ikke det store statistiske materiale men mon ikke det passer meget godt med at Werdelin er ved at forsvinde helt ind i en sortsynet smådeprimerende teaterkulisse...?
Det har du vist ikke helt uret i. Min kone, som jo læser bladet (jeg læser det jo som sagt ikke), synes også, at serien er blevet meget, meget deprimerende. Den passer egentligt ikke synderligt godt sammen med resten af bladet, der jo netop har interessante emner som BH'er, stiletter og miniskørter.
Brugeravatar
Dan R. Knudsen
Administrator
Administrator
Indlæg: 7911
Tilmeldt: 6. aug 2004, 14:11
Geografisk sted: 8270 Højbjerg
Kontakt:

Re: Ingen avra for Laura og D-Cay

Indlæg af Dan R. Knudsen »

Thomas Schrøder skrev:Undskyld mange gange, Dan
Alt forladt - det var trods alt på opfordring....
Dan R. Knudsen
http://www.danrknudsen.dk

Tags: Aarhus, Højbjerg, tegner, illustrator, tegneserier, speeddrawing, speed drawing, tegnede film, film med hånd der tegner
Brugeravatar
Thomas Schrøder
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 688
Tilmeldt: 23. apr 2004, 09:24

Re: Ingen avra for Laura og D-Cay

Indlæg af Thomas Schrøder »

D-Cay skrev:
Alt forladt - det var trods alt på opfordring....
Hvilket får mig til at spekulere på, om du mon ikke trænger til noget professionel hjælp?
Brugeravatar
Dan R. Knudsen
Administrator
Administrator
Indlæg: 7911
Tilmeldt: 6. aug 2004, 14:11
Geografisk sted: 8270 Højbjerg
Kontakt:

Re: Ingen avra for Laura og D-Cay

Indlæg af Dan R. Knudsen »

Thomas Schrøder skrev:
D-Cay skrev:
Alt forladt - det var trods alt på opfordring....
Hvilket får mig til at spekulere på, om du mon ikke trænger til noget professionel hjælp?
Altid - på
alle områder...


og så ER Karrebæk stoppet - tak og lov og ham der er fulgt efter er sgu sjov såen i det små.....men på en LANGT mere OK måde...
Dan R. Knudsen
http://www.danrknudsen.dk

Tags: Aarhus, Højbjerg, tegner, illustrator, tegneserier, speeddrawing, speed drawing, tegnede film, film med hånd der tegner
Brugeravatar
Thomas Schrøder
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 688
Tilmeldt: 23. apr 2004, 09:24

Re: Karrebæk mødte modstanden

Indlæg af Thomas Schrøder »

D-Cay skrev: og så ER Karrebæk stoppet - tak og lov og ham der er fulgt efter er sgu sjov såen i det små.....men på en LANGT mere OK måde...
Det var garanteret din kampagne i mod hende, der gjorde udslaget :)

Er fruen for i øvrigt ude af huset, siden du sidder og poster løs i aften? Eller er du på "overarbejde" inde på burauet?
(Min egen sidder med ryggen til og poster løs via den blærbare - det er squ' et sundt ægteskab :lol: )
Besvar