Lassorøverierne

Besvar
Bjørn
Indlæg: 1
Tilmeldt: 2. okt 2018, 19:51

Lassorøverierne

Indlæg af Bjørn »

27/11 2013 spørger Thomas S om hvad det er for lassorøverier, Storm P. har tegnet noget om.
Jeg har lige læst Ingolf Vrejlevs erindringsbog "På Valsen" (Folk Fortæller nr 7) fra 1981.
Han er død for længe siden, men skrev på s 73-74 nedenstående. Og han har jo helt ret i at det ikke er ret godt belyst iøvrigt. Indlægget her i forummet var det eneste, google kunne hoste op med.
Men værsgo. Jeg håber, du kan bruge det endnu, Thomas S.

"Dengang havde Danmark en politikommisær (Andreas Hansen). Han var fuldblods nazist og blev efter krigen afsat. Han var leder af det hemmelige politi og benyttede sig altid af stikkere.

For at ikke folk skulle spekulere over Hitlers ugerninger, fandt Andreas Hansen sammen med en medarbejder på dagbladet Politiken løsningen.

De opdigtede, at København var hjemsøgt af "lassorøvere", noget man kendte fra Spanien. Politiken hamrede løs, derefter alle de andre sprøjter. Lassorøveriet nr. 4 blev begået på Strøget en søndag aften. En nattevægter fandt en mand liggende på en trappe i Frederiksberggade: en halv time efter var Rådhuspladsen for lille, radioen brølede fra morgen til aften om de farlige lassorøvere. Opfinderen Ellehammer, lavede flipper af aluminium. København rystede i sin grundvold. B.T. og Ekstrabladet piskede en fantastisk stemning op. Mens det stod på tændte Hitler ild under grydemei Det tredie Rige. Andreas Hansen gned sig i hænderne!

Lassorøveriet fik en brat ende. På apoteket "Kultorvet", fandt man en der var blevet overfaldet af en lassomand. Til sidst tilstod han at lassomanden var ham selv. Dette ville jeg ikke skrive om, dersom jeg ikke selv var involveret. Folk var nervøse og dusøren for opklaring var vokset enormt. På værelset i Blågårdsgade, hvor vi boede fire mand, var vi to, Niels og jeg, som fulgtes til kontrol i Guldbergsgade hver dag. Politioplysningen gik ud på, at der var to lassorøvere, en stor og en lille. En dag vi kom hjem fra kontrol, stod politiet der. Vi var sigtet for lassorøveri, men politiet slap os hurtigt. Vi formener, at det var en slagtermester i Blågårdsgade der ville tjene en skilling. Ikke ret mange københavnere kan lide at blive mindet om, at de lod sig narre.

Gamle mennesker rendte rundt på Strøget med deres spadserestok om halsen, medens de gloede vildt omkring. For B.T. og Ekstrabladet var det en guldgrube, det var noget der skæppede i kassen. Folk glemte både Stauning og Hitler. Det er svært at finde leksika med oplysning om lassorøveriet. Det hele var et stort fupnummer, men Andreas Hansen levede jo godt, han havde K. K. Steinckes og det tyske Gesandtskabs bevågenhed."
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Lassorøverierne

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Fabelagtig historie, Bjørn, tak for den :-)

Hvis du en dag skulle falde over oplysninger om, HVORFOR den gamle hippie Ole Grünbaum i 1967 gik rundt på Strøget i København sammen med to politibetjente, der studerer Tintin, må du meget gerne melde tilbage. Man kan vel sige, at den begivenhed kunne have en, omend særdeles spinkel, lighed med historien om lassorøverne.
Vedhæftede filer
Grünbaum-Politi-og-Tintin-1967_800.jpg
Besvar