Hej hej

Besvar
Skogsdotter
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 105
Tilmeldt: 8. dec 2019, 23:02

Hej hej

Indlæg af Skogsdotter »

Så fik jeg oprettet mig, efter et stykke tid som lurker.
Muligvis en smule fremprovokeret af Nummer9's artikel fra den 28. november om, at "Stinestregen fik unge kvinder til at læse tegneserier".
Ikke et ondt ord om Stinestregen (jeg synes, hun har nogle herlige betragtninger og kan godt lide hendes humor), men i mit tilfælde var det altså Uderzo & Goscinny, Morris, Hergé og Claus Deleuran, der fik mig til at læse tegneserier. Jeg var 4 år, og det er lidt over 30 år siden.

På intet tidspunkt slog det mig, at det skulle være "atypisk" at jeg læste tegneserier, så op gennem 90'erne slugte jeg Steen & Stoffer, Illustreret Danmarkshistorie for Folket, Orla Klausens historiske tegneserier, Barks og Don Rosa, Spurvehøgen, plus det løse. Og Nofret. Rigtigt, rigtigt meget Nofret.

I starten af 00'erne kom manga indover, men det døde lidt igen ved at de serier, der kom til Danmark, ikke rigtigt sagde mig noget, og at jeg kun kunne købe tysksproget manga når jeg var på ferie i Tyskland (ak ja, tiden før internethandel!).
Nu har jeg en chef der er ret glad for tegneserier (han introducerede mig bl.a. for The Fabulous Furry Freak Brothers og Ranxerox), og jeg har ligesom erkendt, at de der tegneserier, dem vokser jeg ikke fra - så jeg glæder mig til at blande mig i debatten her. :)
Og i sand messageboard-stil med et fancy brugernavn (man er vel præget af 90'ernes kampagner om ikke at bruge sit rigtige navn online?). Men jeg kan vist godt afsløre, at mit rigtige navn er Tine...

For at komme eventuelle spørgsmål i forkøbet:
Men laver jeg så tegneserier selv? Det korte svar er 'nej'. Det lidt længere er, at tanken sjovt nok aldrig har strejfet mig, at det var noget, jeg selv kunne give mig i kast med, selvom jeg altid har været glad for at tegne. Og nærmere kan jeg vist ikke komme det.
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Hej hej

Indlæg af Berti Stravonsky »

Hej Tine

Hjertelig velkommen, og et brag af et første bidrag, du der kom med. Velkommen ombord. Skrivelyst og lyst til tegneserier er en fin cocktail.

Lad mig spørge dig - hvorfor er der så få kvinder/piger, der læser tegneserier? Hvad tænker du?
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Hej hej

Indlæg af Gimli »

Velkommen til

Glæder mig at høre nye stemmer her i forummet.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Hej hej

Indlæg af Antaeus »

Hej Skogsdotter,

Og velkommen til :D
Du får det bedst som du vil, hvis du selv starter tråde op :wink:
Og ellers kan du jo blande dig i alle de tråde du ønsker og endda også tage ældre op, hvis der er nogle som er særlig interessante.
Der er jo et meget stort og interessant arkiv.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4703
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Hej hej

Indlæg af Robin »

Og også velkommen til skal lyde herfra!

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Skogsdotter
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 105
Tilmeldt: 8. dec 2019, 23:02

Re: Hej hej

Indlæg af Skogsdotter »

Berti Stravonsky skrev:Hej Tine

Hjertelig velkommen, og et brag af et første bidrag, du der kom med. Velkommen ombord. Skrivelyst og lyst til tegneserier er en fin cocktail.

Lad mig spørge dig - hvorfor er der så få kvinder/piger, der læser tegneserier? Hvad tænker du?
Mange tak for velkomsten, alle sammen! :)

Hm, jeg aner det ikke - måske er det lidt "tradition"? Eller, hvor uskønt det end lyder, "kvinde er kvinde værst"?
Altså, som i, det at læse tegneserier bliver betragtet som noget nørdet og drenget, så man oplever måske at blive drillet af andre piger, fordi man hellere vil læse om cowboys end prinsesser (sat lidt på spidsen), og voksne kvinder vil måske prøve at få en til at læse rigtige bøger i stedet.
Tegneserier har nok for mange stadig en aura af noget underlødigt og kulørt. Det kan jeg i hvert fald mærke i mit nuværende arbejde i en boghandel. Folk kommer ind, for nu skal deres barn/barnebarn læse rigtige bøger. Man skal ikke foreslå dem tegneserier, det er ret tydeligt (uanset barnets køn, skal det lige siges).

På en måde synes jeg, det virker mere stift nu, end da jeg var barn i 90'erne. Det virker virkelig som om, små piger bliver bombarderet med pink, glitter, prinsesser, feer og Top Model. I det univers er der nok ikke meget plads til at ville være Lucky Luke til fastelavn, eller at kravle rundt i klatrestativet og forestille sig, man undviger kondorer i Andesbjergene.
Jeg har f.eks. oplevet en ældre dame nærmest hvæse af mig "hun er jo en pige!" da jeg foreslog, hun gav sit to-årige barnebarn "Tintin for de små: dyr". Det er vist første gang, jeg har oplevet, at nogen syntes, at Tintin er for maskulin.

Og så er det måske også fordi, at mange tegneserier, når man bliver større, stadigvæk er overvejende lavet af mænd til mænd/drenge. Der kommer lynhurtigt noget male gaze på kvinderne, og det er der måske nogle, der ikke rigtigt har lyst til at læse? Nu har jeg altid været mest på de historiske tegneserier, hvor den slags virker mindre åbenlyst, men jeg læste også en overgang Franka. Indtil jeg blev gammel nok til at få en eller anden følelse af "mindreværd" over hende og hendes oplevelser - hvorimod Nofret for mig står som en meget mere "realistisk" og relatérbar figur, f.eks.
Nu er størstedelen af min omgangskreds metalhoveder og rollespillere, og hvis de har læst/kan nævne en tegneserie, de stadig læser/har udklip af på køleskabet, så er det Lise Myhres Nemi - for hende kan man, som måske lidt mere 'alternativ' ung kvinde, relatere ret godt til.

Men det handler sikkert også meget om, hvad man bliver præget af i sin opvækst. Min far elsker tegneserier, så da han opdagede at jeg bladrede i hans tegneserier, læste han op af dem for mig og smittede mig med sin entusiasme. Så jeg har haft, og har stadig, mange gode snakke med min far om tegneserier. Men hvis han nu havde været den type, der mere eller mindre ubevidst tænkte, at tegneserier udelukkende er en drengeting, var det måske ikke gået sådan.
Det hjælper så også, at hans tegneseriebunke var Asterix og Tintin. Min storebror læser også stadig tegneserier, men det er alle de mange forskellige historier om Wolverine, og de er måske ikke lige nogen, man deler med børn. Og hvordan skal hans døtre så lære at læse tegneserier? (Det hjælper ikke ligefrem, at de altid medbringer deres egen underholdning i form af iPad og telefon. Så går de jo ikke uopfordret i gang med tegneserier, desværre.)

Så for at prøve at binde en sløjfe på det her svar, som jeg synes stritter i alle mulige retninger, så tror jeg, at en del af grunden ligger i, at mange voksne (som ikke selv læser tegneserier) mere eller mindre ubevidst ikke introducerer pigerne for tegneserierne, og måske også får kommunikeret til dem, at det nok ikke rigtigt er noget for dem.
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4703
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Hej hej

Indlæg af Robin »

Tak! Hvor er det sejt, at du har givet dig tid til så flot og et fyldigt svar! Tak!
Jeg er selv en ældre herre (med en 12 -13 årig indeni), far til to piger på nu hhv. 31 og 34 år. De har alle tider fået lov til at kigge/læse (forsigtigt) i farmands serier, og det er hele paletten fra Asterix over Batman-især Batman-via Linda og Valentin og Tintin til Wolverine og Zorro. Begge fik Andrs And blade, når de gad, og den yngste hoppede på Witch - bølgen - har dem alle - og hoppede af igen. Den ældste hoppede aldrig rigtig på, selvom hun var Batgirl og Supergirl til fastelavn, men hun er i den grad på superheltefilmene. Sjovt og sært! Men tak igen for indsigtsfuld og fin beskrivelse/analyse.

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Hej hej

Indlæg af Antaeus »

Begge mine forældre læser tegneserier, men det er vist kun når jeg har har medbragt dem og lagt dem fremme hos mig, hos dem, i sommerhuset eller lignende.

Min far har især nydt Modesty Blaise og Rip Kirby og her på det seneste har han læst Allan Falk, som jeg så skruede op i niveau med Bernard Prince og Blueberry. Og det bemærkede han. Nå ja og så Rødskæg, hvor han straks udbrød, at han gerne ville læse 2'eren. Men den var desværre ikke udkommet på det tidspunkt.

Min mor har vist altid været mest til Asterix og især Lucky Luke som hun altid er flad af grin af. Men lægger jeg en Knold og Tot så skal den i hvert fald også læses.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Hej hej

Indlæg af Berti Stravonsky »

Må jeg spørge, hvordan det kan være, at du havnede her på Serieland, Skogsdotter?

Og germmer der sig noget færøsk/islandsk i dine aner?
Skogsdotter
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 105
Tilmeldt: 8. dec 2019, 23:02

Re: Hej hej

Indlæg af Skogsdotter »

Robin skrev:Tak! Hvor er det sejt, at du har givet dig tid til så flot og et fyldigt svar! Tak!
Jeg er selv en ældre herre (med en 12 -13 årig indeni), far til to piger på nu hhv. 31 og 34 år. De har alle tider fået lov til at kigge/læse (forsigtigt) i farmands serier, og det er hele paletten fra Asterix over Batman-især Batman-via Linda og Valentin og Tintin til Wolverine og Zorro. Begge fik Andrs And blade, når de gad, og den yngste hoppede på Witch - bølgen - har dem alle - og hoppede af igen. Den ældste hoppede aldrig rigtig på, selvom hun var Batgirl og Supergirl til fastelavn, men hun er i den grad på superheltefilmene. Sjovt og sært! Men tak igen for indsigtsfuld og fin beskrivelse/analyse.

mvh.
Det var da så lidt. :) Det spørgsmål om kvinder/piger og tegneserier er også et, jeg har gået og tygget lidt på for mig selv på det seneste, fordi det har egentlig også undret mig. Jeg er glad for, du synes, mit svar er brugbart. :)
Det er lidt sjovt, som nogle bliver bidt, og andre ikke - min lillesøster har vokset op med den samme adgang til tegneserier som mig, og har også læst dem, men ejer ikke nogle tegneseriealbums i dag.
Antaeus skrev:Nå ja og så Rødskæg, hvor han straks udbrød, at han gerne ville læse 2'eren.
Det er altid fedt, når den slags sker! Min mor er desværre (aner ikke hvorfor) specielt vild med tegneserier. Hun har dog altid sørget for at der var Anders And-blade til bilferierne og har ikke afholdt mig fra at læse tegneserier. Hun kan bare ligesom ikke selv se det spændende i mediet.
Beri Stravonsky skrev:Må jeg spørge, hvordan det kan være, at du havnede her på Serieland, Skogsdotter?
Ja da! Men jeg tror, jeg besvarer det inde i den tråd, jeg kan se, du har startet om det. :)
Beri Stravonsky skrev:Og germmer der sig noget færøsk/islandsk i dine aner?
Nej, ikke hvad jeg ved af! De aner, der ikke er danske, kommer fra Tyskland og Schweiz. Hvis det er pga. mit brugernavn, så kommer det såmænd af, at jeg sad og ikke vidste, hvad pokker, jeg skulle vælge af brugernavn - og så kom Finntrolls sang "Skogsdotter" på i samme øjeblik.
Besvar