Vedr, farvelægning

Besvar
ultindenstore
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 394
Tilmeldt: 8. apr 2020, 16:58
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Vedr, farvelægning

Indlæg af ultindenstore »

Hej derude.

Er der nogen der nogen gode idéer til at farvelægge en tegneserier. Prøvede med farveblyanter, men det fungerer ikke rigtigt, synes jeg. Jeg ville gerne have at farverne fremgår så tydelige og klare som muligt.
Ligeså så klare, som i et Tintin album.
Måske vil jeg eksperimentere lidt med akvarelfaver og se, hvordan det kunne fungere.

Men er der nogen der har andre farvelægningsforslag, er de mere end velkomne. :D
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Vedr, farvelægning

Indlæg af Frank Madsen »

ultindenstore skrev:Hej derude.

Er der nogen der nogen gode idéer til at farvelægge en tegneserier. Prøvede med farveblyanter, men det fungerer ikke rigtigt, synes jeg. Jeg ville gerne have at farverne fremgår så tydelige og klare som muligt.
Ligeså så klare, som i et Tintin album.
Måske vil jeg eksperimentere lidt med akvarelfaver og se, hvordan det kunne fungere.

Men er der nogen der har andre farvelægningsforslag, er de mere end velkomne. :D
Hvis du overvejer akvarel, så husk at gøre papiret vådt og klæbe det fast til en tynd krydsfinersplade med papirtape hele vejen rundt i kanten. Så krymper og buler det ikke, når det tørrer op. Når akvarellen er færdig og tør, skærer du den fri med en hobbykniv og fjerner det tape, der sidder på pladen. Derefter kan du bruge pladen igen. Det er meget normalt at have flere plader, så man kan skifte mellem at arbejde på forskellige tegninger.

https://albeemballage.dk/pakketape-248/ ... -50-m-p934

Du kan se nogle videoer med Sussi Bech, der arbejder i akvarel her:





Og Hermann:



En anden mulighed, hvis du ønsker klare farver, er at bruge markere, der er lettere at styre. Eventuelt kan du kombinere flere teknikker:



Der findes mange forskellige mærker, men Copic bruges af mange professionelle. De kan fyldes op igen og man kan udskifte filtspidserne, hvilket gør dem økonomiske i længden, hvis man farvelægger meget:

https://www.penstore.dk/copic/sketch-36-set
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Vedr, farvelægning

Indlæg af Berti Stravonsky »

Skidegodt, Frank. Tak fordi du svarer. Jeg anede ikke, hvad jeg skulle svare, nemlig.
ultindenstore
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 394
Tilmeldt: 8. apr 2020, 16:58
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Re: Vedr, farvelægning

Indlæg af ultindenstore »

Hej Frank.

Tak for vinket med disse lækre copic multiline pene(tuser). Jeg også set vidoerne. De er gode til
klare og nyancerede i farverne, men de er ret dyre generelt. Men heldigvis har det lykkedes mig at kunne få muligheden for at købe 8 tuser( 8 farver ) til en meget rimelig pris.

Med venlig hilsen
Ultin
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Vedr, farvelægning

Indlæg af Frank Madsen »

ultindenstore skrev:Hej Frank.

Tak for vinket med disse lækre copic multiline pene(tuser). Jeg også set vidoerne. De er gode til
klare og nyancerede i farverne, men de er ret dyre generelt. Men heldigvis har det lykkedes mig at kunne få muligheden for at købe 8 tuser( 8 farver ) til en meget rimelig pris.

Med venlig hilsen
Ultin
Man burde kunne klare sig med et sæt på 24 eller deromkring. Og refills i samme farver.

Fordelen ved Copic markere frem for de tusser, man kan købe i supermarkedet, er, at i længden er de meget billigere at bruge, fordi du kan fylde dem op igen mange gange, og resultatet bliver mange gange bedre.

Generelt skal du tænke i at have en meget lys, en medium og en mørk nuance af de forskellige grundfarver gul, rød, blå, grøn, lilla/violet, orange og grå (start med Neutral grey). Og så måske nogle "kedelige" farver som lys beige, hudfarvet og den slags.

En lys/mellem/skygge-kombination til rød kunne være Peach/Cadmium Red/Burnt Umber.
En gråtoneskala kunne bestå af N1, N3, N7 og Black.

Når du maler, så begynd med de lyse farver og læg derefter mellemtonerne på og læg skyggeeffekter på til sidst med de mørke.
Du kan lave overgang mellem flere farver, hvis du sørger for at lave overlap og fortsætte med den mørkere nuance, mens det lyst farvede område stadig er vådt.

Du skal huske, at din streg skal være vandfast. Det vil sige, at hvis du farvelægger direkte på din tegning, skal den være rentegnet med en spritbaseret marker og visket ren for blyant. Det bedste er at tage en fotokopi (laser, ikke inkjet) og farvelægge på den. Så har du også muligheden for at gøre det om, hvis det første farvelægningsforsøg ikke blev godt.

Når man har farvelagt en tegning med copicmarkere, kan man altid lysne eller lave højlys ved at bruge farveblyanter eller dækhvidt (fra tube påsmurt med pensel - eller Poscamarkere).



FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Besvar