Kid Lucky - Følg pilen

Besvar
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9868
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Kid Lucky - Følg pilen

Indlæg af Berti Stravonsky »

Billede

Først skal jeg vise dig hvordan du spænder buen...

Følg pilen er endnu et album i Zooms herlige serie om Lucky Luke som barn. 48 herlige sider med spøjs og spas, primært en-sides fortællinger, men her i Følg pilen er der en lidt længere historie på hele 6 sider. Den er værd at nævne, da den stiller eksistentielle spørgsmål. En lille knøs græder, og den voksne Lucky Luke hjælper og trøster. Sagen er speget, for knægten (det er nu ikke derfor at han græder) er adopteret, og det ved han ikke endnu. Da drengens adoptivmor fortæller dette til LL, så tænker han tilbage på sin egen opvækst. Se, en lille herlig kærlig sag.

Den er ikke sjov, men god og fortælles stilfærdigt og med en god pointe til sidst. Men altså snarere god end sjov.

Til gengæld er flere af de en-sides fortællinger ret sjove. Det var især en enkelt som fik mig til at skraldgrine. En knægt er trist over sin lidt sparsomme hårpragt, og, sammen med Kid Lucky, opsøger de Store Kaktus, den nærliggende stammes medicinmand. Der blandes en drik, og den har en ret overraskende effekt.

Og sådan er det. Kid Lucky er kommet for at blive, og det glæder mig at serien sælger godt nok til at fortsætte. Kender du Lucky Luke og er du til genren, så er Kid Lucky bestemt ikke et dårligt valg. Som i de ‘rigtige’ LL’er, så formår Achdé også at tilføje intertekstualitet her og der. Slet ikke ilde.

Det er franske Achdé, som sætter stregen og det gør han godt. Karaktererne fanges fint og baggrundene nydelige og afdæmpede. Der er plads til figurerne, og der er ro i tegningerne.

Følg pilen holder hele vejen og er en fin serie for børn samt westerntosser som fx sådan en som mig.

4 pile skyder vi afsted.

Titel: Kid Lucky - Følg pilen
Tegninger og tekst: Achdé
Oversættelse: Michael Gabelgaard Nielsen
Forlag: Zoom
Format: Vanligt albumformat, 48 sider i farver, softcover
Pris: 138,-
Isbn: 978-87-93564-65-7
Besvar