OVERMAND 1: Med kappe og porre

Besvar
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4704
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

OVERMAND 1: Med kappe og porre

Indlæg af Robin »

overmand ml.jpg
overmand ml.jpg (72.21 KiB) Vist 3152 gange

OVERMAND NR. 1: MED KAPPE OG PORRE!

ORV! MAND! ORRHHVV, HVOR FEDT! OVERMAND ER OVERFED!

Tilgiv mine begejstringsytringer ovenfor. Det skyldes, at allerede, da jeg så de seks siders smagsprøve (http://shadowzone.dk/overmand-1/) OVERMAND, som ShadowZone på snedig vis har lagt ud på det dersens internet, og som til overflod udleveres i bl a. Fantask til det købedygtige publikum – god idé, kildrede det min nysgerrighed, min humoristiske sans, som indrømmet, kan have en meget lav tærskel, min nostalgiske trang og hang til samme samt en sær genkendelsens glæde!
Jeg har lige læst OVERMAND 1 to gange i gennem og jeg har moret mig! Hvem, hvad, hvor siger du måske, og her komme lidt introduktion sakset fra forlagets omtale:

” Når skurke som Den gale videnskabsmand eller Lurifaks truer borgernes sikkerhed i Midtkøbing, så må Overmand træde til! Og så bliver det for alvor sjovt - for Overmand er en superhelt, der sprænger rammerne for, hvad en tegneserie kan! Tiden er rummet, og rummet er tiden, men Overmands superkræfter sætter ham i stand til at bevæge sig frit i tid og rum, og det betyder at ALT kan ske - og det gør det!

Albummet indledes med små historier på en side, og så kommer der flersides historier efterhånden. Jeg har aldrig set ”Imbattable”, som nærværende serie hedder på originalsproget, men den vækker genkendelse, da det er en slags superhelteserie omend et meget humoristisk, parodisk og kærligt ”take” på samme. Jeg morede mig, virkelig! Og der er noget sært genkendeligt over stregen. Der er det ”franske”, både i streg og indhold, den er meget ”plastisk”, og så er der noget, der minder mig om en af mine alletiders favoritavisstriber. CARLT! af Holger Philipsen. Heri er der en figur, der hedder Josias, og når Carlt er mest syret, så er det, når Josias er med. Han ophøjer serien yderligere til noget ”meta-agtigt”, og det sker hele tiden i OVERMAND. Det er det bærende princip i serien. Rammerne brydes, opløses, en side bliver delvis brændt af, så et egern tidligere i historien bliver et kæmpestort egernmonster to sider længere fremme; der sker sære og gemytlige ting. Det er forrygende. Jeg kommer også til at tænke på Jørgen Clevins bøger om Strudsen Rasmus, eller Mik Schacks streg eller Peder Bundgårds illustrationer i bøgerne om Freddy og hans monstervenner. Lutter goder minder i mine øjne. Overmands stærkeste kort er at gå/løbe/flytte sig hen til en tidligere eller senere rude og så derfra gøre kål på skurken. Og selv om der er tale om en enkel streg, er det en meget udtryksfuld én, meget ”gummilastisk”. Det er et studie i overraskede og måbende ansigter, når OVERMAND løser problemerne til alle folks forbløffelse.

Som alle rigtige superhelte har ovemand et sidekick. JÆS! Denne ædle tradition for at lokke unge læsere til, her hedder han Two – D - Boy. Hans superkræft er, at han kan bevæge sine lemmer i 2D rudernes dimension og således flytte ting, der er langt væk frem eller tilbage, UDEN at de ændrer størrelse, eller gør det. Han er teenager, hans stemme er i overgang; og også dette fænomen får OVERMANDS ophavsmand, Pascal Jousselin, noget spøjst ud af. Alle Two-D - Boys talebobler er fyldt med bogstaver i forskellig størrelse, fordi hans stemme knækker! Det er genialt. Jeg har næsten hele mit arbejdsliv også beskæftiget mig med drengestemmer i overgangsfasen, og denne tilgang er både sublim, sød, kærlig og SJOV! OVERMAND, der åbenbart ikke er det store sproggeni, udtaler drengens navn ”Tuttibøj”; oversætteren, Vigan, har åbenlyst også haft en fest, da han oversatte dette album. Den franske titel er ”Justice et légumes frais”, noget, som mit skolefranske får til ”retfærdighed og friske grøntsager”, men i den danske undersættelse: ”Med kappe og porre!” Herligt!

Der er ikke gjort meget ud af baggrunde, men jeg savner det ikke. Der er stemning og atmosfære i persongalleriet, som vi gradvis introduceres for. En særlig perle er en menneskehob, der er uenig med borgmesteren om nedlæggelsen af en boulebane / petanquebane. Så får politikerne også lige et velfortjent spark over skinnebenet. Den måde, problemstillingen, lidt efter lidt, går op for menneskemængden, er fint beskrevet. I denne lille historie møder vi en ældre mand, der i sandhed har ordet i sin magt! Så pas på! Mere skal ikke afsløres her. Det er guld værd.

Farverne er klare og skarpe. Det elsker vi farveblinde idioter, og man kan måske fejlslagent tænke, at her har vi fat i et børneserie, men der i den grad er noget at komme efter for alle. De helt små skal lige have forklaret et og andet, afhængig af deres referenceramme, men så er der også noget at tale om, hvis du da kan for bare klukken. Måske skal man nok have lidt år på bagen, for at få noget ud af OVERMAND. Så får du til gengæld også i pose og i sæk!
OVERMAND er ikke som ”Not Brand Echh” hos Mavel eller ”Inferior 5” hos DC. Der gøres ikke nar ad, der mores sammen med!

Der skal meget til at begejstre denne anmelder med nye tiltag på det humoristiske område. Der skal også meget til at begejstre denne anmelder med nye tiltag indenfor superheltegenren. Det meste er prøvet før, der er langt i mellem snapsene, men tillad mig når vi i dette tilfælde er i Frankrig, megen god vins moderland, at skifte snapsen ud med vin; meget er gammel vin på nye flasker eller i bedste fald ny vin på gamle flasker, og det kan vel endda gå, men her er i mine øjne har vi: ny vin på nye flasker.

Og så til det evige dilemmaer: kan sådan en gang fjolleriunderholdning få over fire dimser? Det er jo kun humor! Det er lidt det samme, som når madanmeldere kun kan give max. 4 hjerter/kokkehuer/stjerne til en frokostrestaurant. Hvis du har fået kildret smagsløgnen til perfektion, du er mæt og glad, og glæder dig til næste måltid, hvorfor så ikke gå planken ud? Så derfor:
SEKS friske grøntsager efter eget valg til overmål til OVERMAND

ANMELDT AF HENNING BRAUNSTEIN

Titel: Overmand 1 - Med kappe og porre
Forfatter og tegner: Pascal Jousselin
Originaltitel: Imbattable 1 - Justice et légmes frais
Oversættelse: Vigan
Sideantal: 48 i farver, indb.
Vejl. udsalgspris: kr. 169,00
Forlag: Shadow Zone Media
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4704
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: OVERMAND 1: Med kappe og porre

Indlæg af Robin »

Og folkene på Troldspejlet, Ida Rud og Jakob Stegelmann er sør'me enige. Det er jo altid rart, når det er tilfældet. Godt nok for en måneds tid siden, men Serieland var først på pletten! Her er et link, hvis du vil høre mere. Servicemeddelse: Det er lidt før midten, hvis du ikke orker at høre hele programmet:

https://www.dr.dk/radio/special-radio/t ... 2018-12-06

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
Snoopy
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 125
Tilmeldt: 23. jun 2016, 15:34

Re: OVERMAND 1: Med kappe og porre

Indlæg af Snoopy »

Robin skrev:Og folkene på Troldspejlet, Ida Rud og Jakob Stegelmann er sør'me enige. Det er jo altid rart, når det er tilfældet. Godt nok for en måneds tid siden, men Serieland var først på pletten! Her er et link, hvis du vil høre mere. Servicemeddelse: Det er lidt før midten, hvis du ikke orker at høre hele programmet:

https://www.dr.dk/radio/special-radio/t ... 2018-12-06

mvh.
Og hvis man også har lyst til at se Troldspejlet fortælle om Overmand på video (og er på Facebook), kan man følge dette link:

https://www.facebook.com/troldspejlet/v ... 660981811/

Jeg har i øvrigt købt tegneserien, men det det varer nok lidt før jeg får den læst, da jeg har andre på listen, er i gang med Camelot 3000.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: OVERMAND 1: Med kappe og porre

Indlæg af Antaeus »

Snoopy skrev:
Robin skrev:Og folkene på Troldspejlet, Ida Rud og Jakob Stegelmann er sør'me enige. Det er jo altid rart, når det er tilfældet. Godt nok for en måneds tid siden, men Serieland var først på pletten! Her er et link, hvis du vil høre mere. Servicemeddelse: Det er lidt før midten, hvis du ikke orker at høre hele programmet:

https://www.dr.dk/radio/special-radio/t ... 2018-12-06

mvh.
Og hvis man også har lyst til at se Troldspejlet fortælle om Overmand på video (og er på Facebook), kan man følge dette link:

https://www.facebook.com/troldspejlet/v ... 660981811/

Jeg har i øvrigt købt tegneserien, men det det varer nok lidt før jeg får den læst, da jeg har andre på listen, er i gang med Camelot 3000.
Jeg læste første bog af Camelot 3000, det var ganske underholdende, men jeg fik aldrig læst mere for jeg havde kun 1'eren.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4704
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: OVERMAND 1: Med kappe og porre

Indlæg af Robin »

Camelot 3000 er OGSÅ fantastisk. Det er jo Brian Bolland i topklasse. Se at få læst den færdig - og kom så i gang med OVERMAND. Jeg glæder mig til at høre jeres mening- og andres med for den sags skyld. Nogen?

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
TorbenB
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 246
Tilmeldt: 1. feb 2007, 22:31

Re: OVERMAND 1: Med kappe og porre

Indlæg af TorbenB »

Jeg morede mig også fint ved læsningen. Jeg synes, den gør sig bedst i små doser. En eller to historier ad gangen, og så lad den ligge til dagen efter.

Mine unger finder den også sjov.

Meta-tricket med at lade en figur bevæge sig rundt mellem ruderne på siden brugte Geo McManus i øvrigt allerede i Gyldenspjæt i 1938
http://www.tcj.com/bringing-up-father-a ... manus0006/
Brugeravatar
D@niel
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1942
Tilmeldt: 26. feb 2015, 22:34

Re: OVERMAND 1: Med kappe og porre

Indlæg af D@niel »

@Robin - kanon anmeldelse! Tegneserien er spitzenklasse!

@TorbenB - små doser, tak for rådet, jeg tager 4 sider om dagen, inden jeg skal sove.

@Antaeus, Robin og Snoopy - Camelot 3000 sparker røv!

@TorbenB - Fantastisk McManus. Tak!
TorbenB
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 246
Tilmeldt: 1. feb 2007, 22:31

Re: OVERMAND 1: Med kappe og porre

Indlæg af TorbenB »

Nu er Nancy også hoppet med på vognen!

https://www.gocomics.com/nancy/2019/01/20
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4704
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: OVERMAND 1: Med kappe og porre

Indlæg af Robin »

Ja, der kan laves meget spas, når tegneren slipper sin fantasi løs! Der foregik også syrede ting i Krazy Kat, mindes jeg, og i Sam og Silo af Mort Walker og Jerry Dumas.

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
Snoopy
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 125
Tilmeldt: 23. jun 2016, 15:34

Re: OVERMAND 1: Med kappe og porre

Indlæg af Snoopy »

Så fik jeg endelig læst dette album, og jeg morede mig overraskende godt. En legende og kreativ måde at lave et komisk serieunivers på. Jeg glæder mig allerede til næste album. Fede tegninger, fede idéer/gags.
Mere er der vist ikke at sige, det er allerede skrevet i Robins fine anmeldelse, som er spot on.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: OVERMAND 1: Med kappe og porre

Indlæg af Antaeus »

Jeg har læst det meste af den og den er kreativ og nyskabende, men jeg synes også den er ensformig og det er ikke humor der får mig til at grine. Jeg trækker på smilebåndet nogle gange og den er bestemt ikke dårlig, men for mig er den heller ikke god.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4704
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: OVERMAND 1: Med kappe og porre

Indlæg af Robin »

Snoopy skrev:Så fik jeg endelig læst dette album, og jeg morede mig overraskende godt. En legende og kreativ måde at lave et komisk serieunivers på. Jeg glæder mig allerede til næste album. Fede tegninger, fede idéer/gags.
Mere er der vist ikke at sige, det er allerede skrevet i Robins fine anmeldelse, som er spot on.
Vi er bestemt enige, og tak for de pæne ord om anmeldelsen.

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: OVERMAND 1: Med kappe og porre

Indlæg af Berti Stravonsky »

Så fik også jeg læst og moret mig igennem Med kappe og porre, og synes sørme også, at den er topdollar.

Men ja, som andre ovenfor har påpeget, bedst i mindre doser. Ellers flyder gagsene ud i ét, og så udvandet grøntsagerne.

Jeg har ikke læst den for ungerne endnu. Det glæder jeg mig til.

Som Robin også er inde på, så er der enkelte læseting, man kommer til at tænke på. Når Lillemis fx ikke kan komme ned af træet, så tænker jeg automatisk på Jan Lööfs Historien om det røde æble.

Supsidupsi
Besvar