Det gyldne kompas

Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Det gyldne kompas

Indlæg af Berti Stravonsky »

Billede

Kan du se herren med det røde slips?

Der er både et filmisk oplæg og en roman, og jeg har hverken set eller læst disse. Måske er jeg således ikke helt kvalificeret til at anmelde Cobolts Det gyldne kompas, al den stund der er så mange elementer, jeg både misser og ikke kan vurdere. Hvordan var det nu? Fik man dét med fra romanen? Hvordan viste man den sekvens? Os så videre og så videre. Sådan er det med adaptioner, og det er både godt og skidt.

Jeg er blevet sindssygt skuffet flere gange. Masser af gange. Som regel er førstehåndsindtrykket det bærende og derfor er jeg jo heldig. Det gyldne kompas er en ny verden for mig. Jeg har behændigt undgået især filmen, mest fordi jeg på et tidspunkt fik kvalme af Nicole Kidman. Sådan er det ikke længere. Hun er ok.

Men altså en spritny verden, som jeg kan dykke ind i. Når jeg får et værk, så skimmer jeg altid skidtet. En hurtig bladren igennem og så, når der er mere ro på fortet, så begynder læsningen for alvor. Enkelte værker får endda to gennemlæsninger, men som regel blot en skimning og en læsning og that’s it.

Sådan blev det ikke med Det gyldne kompas. Jeg skimmede og dømte umiddelbart, at det måtte være for børn, sådan et sted midt imellem eventyr og fantasy, og at jeg ikke brød mig om tegningerne.

Sidstnævnte ville udgøre det største problem, tænkte jeg.

Heldigvis behøver man ikke altid at forlade sig på ens første indtryk.

Det gyldne kompas er Cobolts nye lækre sag. Indbundet, 80 sider i farver og så kan jeg tage fejl, men det virker bare som om, at udgivelsen både er større og tungere end andre ’almindelige’ værker. Jeg tænker, at jeg nok tager fejl. Det virker bare sådan. 24 x 32 cm er dog også noget, så jo. Vi er deroppe. Og nej, jeg tog ikke fejl.

Det virker også hurtigt sådan, at jeg sidder med en slags ærefrygt, en slags overvældende følelse af at dette album er noget særligt. Det er det også, men mere om det lidt senere.

En turkis ryg, titel, et mini-kompas, folkene bag og Cobolts diskrete Cobolt. Mørkeblåt cover med vores hovedperson, Lyra, samt dennes daimon ved kajen, i baggrunden stævnen af et stort mørkt skib og på toppen en zeppeliner. Vi er i England. Flot og fængende er det. Øjnene kan lide det. Til gengæld får jeg ikke samme øjeglæde ved hovedfarven på bagsiden. Det er lidt fesent med det der turkis. Til gengæld er den hvide tekst læsbar, og af den fremgår det, at jeg dels havde ret i min umiddelbare tese om målgruppen, men også, at værket er mere universelt og ’stort’. Stort på den måde, at det kan læses af alle, og at alle, uanset alder, kan høste noget af albummet.

Og hvad er det så? Jo, hvis du fortællemæssigt sammenligner med fx Tove Janssons Mumier, eller Joann Sfars version af Den lille prins. Der ER noget andet, udover det infantilt tegnede og den forsimplede lette Lix. Noget andet.

Tegnemæssigt…

Ja, det irriterede mig ved skimningen. Der er noget ufærdigt og skødesløst over tegningerne. Lidt Rasmus Bregnhøisk. Forstår du? Et bevidst valg og et gennemført valg, som gør, at man dog hurtigt vænner sig til dette nye lidt grumsede univers. Hvis du tænker tilbage til Dogme 97, og det man dér forsøgte at gøre op med, det spekulative, det der gjorde, at man glemte narrativet og lod sig besnære af lyd og lys og andre tekniske virkemidler. Sådan er det også lidt her. Man er øv over tegningerne, men efterhånden som fortællingen breder sig og figurerne træder ind i ens hoved, så opsluges tegningerne som et helt naturligt og vigtigt og godt plus.

Det der ’noget andet’ ved jeg godt, hvad er. Det er en mageløs fortælling. En af de beretninger, hvor der dels er flere ’lag’, dels fordi den der leg og kontrast mellem det voksne kendte univers, og så børnenes tilgang og forståelse af samme. Derudover de af forfatterens lag, som er med til at forstærke en dyster grundtone. Der spilles på angst og utryghed, men også på eventyrlyst, forurettethed og det at høre til. Den der lille gimmick med at alle levende væsener har en ’daimon’, udtales ’dæmon’, som er en livsledsager, et dyr man kan kommunikere med, og som kan føle på samme måde som man selv kan.

Har du ikke set hverken filmen eller læst oplægget til samme, så er handlingen i Det gyldne kompas denne:

I en lidt anden verden møder vi Lyra. Hun er en lidt ensom pige, men heldigvis for hende, så har hun sin daimon. Et dyr, en livsledsager, en fælle, en samvittighed, kald det hvad du vil. Blot du accepterer, at Lyra og alle andre mennesker med, har et sådant dyr. Det er en følgesvend på godt og ondt. Det er ikke det hele. Rundt om er der ting fra vores verden, som også er i Det gyldne kompas, men med et tvist. Fx isbjørne i rustning, hekse, snappere som bortfører børn.

Så ja – et velkomment univers til børn med en satans masse grufulde ekstraelementer. Et billede på os voksne set fra børnehøjde, måske. Eller slet og ret en god fantasifuld fortælling i topklasse? Vælg selv.
Bogen, bøgerne – for der kommer yderligere to – er en rejse. En rejse i det menneskelige sind med alle arkefølelserne, både de gode og mindre gode, og så handler det fundamentalt om det at være barn i en voksenverden, tænker jeg.

Men kan sagtens tage fejl.

Jeg har læst de første 20 sider for min dreng, Osvald, og hans veninde, Veronika. De er begge ellevilde.

Jeg tror, at deres begejstring og min med, skyldes at vi har at gøre med et værk, hvor der ikke er nogen rammer, samtidig med at handlingen tager sit afsæt i det kendte (og uhyggelige), med de der tvist. På samme måde som med handlingen, der har sine forgreninger og tråde, således også med billedsiden og farvevalget. Der er ikke nogen fast ramme. Lys skifter, ruders størrelser, synsvinklerne og især de skal hyldes og tomles op. Det bliver aldrig ’forkert’. Man accepterer fuldt ud skiftene, og det endda uden at blive svimmel eller irriteret. Igen – sæt dit ’jeg’ i et barns sted, se, lyt og erfar hvad de oplever af sære sager.

Og når alt mit vrøvl viskes bort, så står også tilbage en fremragende spændende fortælling. Et rejseeventyr.

Der er intet ekstramateriale. Der er flotte innersleeves og for første gang nogensinde er vores Lyra bange. Men som der også står – med kurs nordpå, så er hun fyldt med en mærkelig dyster glæde.

På samme måde sidder jeg nu. Jeg aner intet om de næste to bind. Jeg glæder mig dog, for her har vi at gøre med en fortælling ud over det sædvanlige. Fem stærke stjerner, mand.

Titel: Det gyldne kompas
Tekst: Stéphane Melchior
Illustrationer: Clément Oubrerie
Baseret på romanen Det gyldne kompas af Philip Pullman
Farvelagt: Clément Oubrerie og Philippe Bruno
Oversættelse: Hanna Lützen
Forlag: Cobolt
Format: 80 sider i farver, indbundet, 24 x 32 cm
Pris: 268,-
Isbn: 978-87-7085-801-4
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Det gyldne kompas

Indlæg af Gimli »

Jeg kan se at mit udgangspunkt er meget lig dit Berti. Har ikke læst elller set filmen. Er blevet "skræmt" en smule af tegningerne. Glad for at læse, at det måske ikke er det store problem når alt kommer til alt. Mange tak.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Det gyldne kompas

Indlæg af Antaeus »

Gimli skrev:Jeg kan se at mit udgangspunkt er meget lig dit Berti. Har ikke læst elller set filmen. Er blevet "skræmt" en smule af tegningerne. Glad for at læse, at det måske ikke er det store problem når alt kommer til alt. Mange tak.
Filmen kunne for mig ramme en 4'er og det er jo ganske godt på 6-karakter-skalaen.
Og ja, de der tegninger er altså heller ikke noget der i første omgang trækker i mig. Men mon ikke jeg tjekker den ud via biblioteket.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Det gyldne kompas

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Det er altid interessant at læse dine anmeldelser, Berti, fordi de i al deres ligefremme oplevelsesformidling er anderledes end så mange andres. Og ofte desto mere interessant, når du er på bar bund som her, uden forudsætninger, hvilket du nok trods alt ikke er den eneste, der er ... omend du lige i dette tilfælde formentlig tilhører en slags minoritet.

Det Gyldne Kompas er trods alt det største inden for fantasy siden Tolkien. Du hælder lidt til, at det nok mest er for børn, men det er det ikke, ligesom Tolkien ikke kun er for børn. Jeg kan kun anbefale at læse romanerne. Og kan illustrere bredden via en familiesammenkomst i sommer, hvor det viste sig, at ikke blot to af mine børn (som er i 30'erne) med stor fornøjelse havde læst dem, det samme havde min svoger (som er i 60'erne) - og min morbror, som er i 80'erne.

Philip Pullmans romaner er ikke "et oplæg" til den gamle film (fra 2007). Romanerne er selve den originale fortælling. De er solgt i hundredtusindvis også på dansk i mange udgaver og oplag i de sidste 25 år.

Filmen fra 2007 er ret mislykket og generelt ildeset, også af Pullman selv. Men til jul får den helt nye tv-serie fra BBC premiere. Og den er med sikkerhed af en helt anden kvalitativ skuffe end filmen.

Mange har villet lave tegneserie ud af Det Gyldne Kompas, men Pullman har sagt nej til alle andre end den, du anmelder her ... som han siger: ”Jeg har i årenes løb afvist en hel del forslag om at bearbejde Det Gyldne Kompas til tegneserieform, enten fordi tegningerne ikke fungerede, eller fordi de ganske enkelt var upassende (Lyra som 18-årig blondine med store bryster osv.). Jeg kendte Clément Oubreries arbejde fra tegneserien Aya fra Yopougon, skrevet af Marguerite Abouet. Jeg elsker hans tegningers letløbende livfuldhed, at hver eneste rude har en håndtegnet ramme, og frem for alt at hans figurtegning er så intens. Hvert ansigt er individuelt, men de minder om hinanden, når de bør gøre det: Hvis man ser på Asriel og Coulter, ser man, hvor Lyras ansigt stammer fra. Den slags ting. Det er et sjældent talent og meget værdifuldt. Han er også god til at indfange og forevige steders udseende. Oxford er virkelig Oxford, men Lyras Oxford er lidt større og mere fantastisk end virkelighedens.”

I det hele taget er Pullman VILD med tegneserier: ”Jeg har altid elsket tegneserier, og jeg holdt meget af at læse det berømte engelske tegneserieblad The Eagle ligesom alle andre engelske drenge på min alder. Men også amerikanske tegneserier som Superman og Batman. Jeg er overbevist om, at de har haft indflydelse på mit forfatterskab. Et eller andet i tempoet, de hastige sceneskift, livfuldheden, de fantasifulde miljøer, den afmålte dialog, den gesvindte fortællemæssige fremdrift ... Jeg ville ønske, jeg kunne tegne lige så godt som Clément Oubrerie, eller Hergé, eller Frank Hampson (kendt for Dan Dare). Så ville jeg formentlig ikke lave andet end tegneserier.”
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Det gyldne kompas

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Her er traileren til den kommende BBC-serie.

Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Det gyldne kompas

Indlæg af Antaeus »

Carsten Søndergaard skrev: Det Gyldne Kompas er trods alt det største inden for fantasy siden Tolkien.
Hvordan du definerer det ved jeg ikke? men her er et bud på bestsellerne inden for fantasy.
https://thoughtsonfantasy.com/2016/06/1 ... -all-time/

Og Wikipedia har et bud på individuelt bogsalg generelt så må man selv sortere i fantasy.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_b ... ling_books
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Det gyldne kompas

Indlæg af Berti Stravonsky »

Hvad kan man kalde tegnestilen? Har den et særligt navn?
COB1.JPG
COB2.JPG
COB3.JPG
COB4.JPG
COB5.JPG
Brugeravatar
Mirko Woelck
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 392
Tilmeldt: 27. nov 2003, 15:43

Re: Det gyldne kompas

Indlæg af Mirko Woelck »

Carsten Søndergaard skrev:
Det Gyldne Kompas er trods alt det største inden for fantasy siden Tolkien. Du hælder lidt til, at det nok mest er for børn, men det er det ikke, ligesom Tolkien ikke kun er for børn. Jeg kan kun anbefale at læse romanerne. Og kan illustrere bredden via en familiesammenkomst i sommer, hvor det viste sig, at ikke blot to af mine børn (som er i 30'erne) med stor fornøjelse havde læst dem, det samme havde min svoger (som er i 60'erne) - og min morbror, som er i 80'erne.
Antikvarisk har trilogien handelsmæssigt i København og Nordsjælland hos både 'antikvarer' og i genbrugsbikser været fra nej tak og til nød bogmarkedmateriel (dv.s kr. 0.oo til kr. 2/3.oo pr. del) de seneste 5-10 år uanset udbud i butikken. Men ja, det findes mange udgaver, så rigtig mange i Carstens familie også har fået læst den hen over generationer; og skulle den formidles videre, skulle/skal det gøres privat. Blandt ikke-professionelle handlende er den anset som salgbar.
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1838
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Det gyldne kompas

Indlæg af Erling Søby »

Carsten:
Det Gyldne Kompas er trods alt det største inden for fantasy siden Tolkien.
Jeg har læst bøgerne. De er ganske udmærkede, især den første. Derefter forlader de to sidste bøger desværre den steampunk-verden, som den første bog bygger op, og det trækker noget ned i min bog. Og ligefrem at kalde dem det største siden Tolkien er temmelig langt over målet. Det forudsætter ihvertfald, at man ser helt bort fra værker som George R.R. Martins A Song of Ice and Fire, Neil Gaimans American Gods eller J.K. Rowlings Harry Potter-serie.
Filmen fra 2007 er ret mislykket og generelt ildeset
Jeg har også set filmen, og her tilhører jeg nok et mindretal, men jeg synes faktisk godt om den. Den følger i store stræk første bog og skuespillerne er velvalgte. At der så var en del fans af bøgerne, der ikke brød sig om den, det kan jeg ikke helt tage alvorligt. Kritikken gik især på, at første bogs sidste kapitel var udeladt fra filmatiseringen. Det gav faktisk god mening, men indædte fans er nogen gange noget af det mest sure og fornærmede, kan kan støde på.

Det bliver iøvrigt interessant at se hvordan tegneserien vil håndtere dén sag. Min største anke mod filmen er egentlig, at den slutter noget uforløst (fordi der lægges op til en fortsættelse), og tegneserien vil jo stå med samme problem, medmindre første bogs slutning skrives om (eller der kommer tegneserieudgaver af de sidste to bøger).
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4703
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Det gyldne kompas

Indlæg af Robin »

Jeg har læst bog 1, først selv og siden et par gange som højtlæsning for 5.- 6. klassetrin qua mit tidligere arbejde som folkeskolelærer. Stor begejstring begge steder - senere også for filmen.

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Det gyldne kompas

Indlæg af Antaeus »

Erling Søby skrev:Carsten:
Det Gyldne Kompas er trods alt det største inden for fantasy siden Tolkien.
Jeg har læst bøgerne. De er ganske udmærkede, især den første. Derefter forlader de to sidste bøger desværre den steampunk-verden, som den første bog bygger op, og det trækker noget ned i min bog. Og ligefrem at kalde dem det største siden Tolkien er temmelig langt over målet. Det forudsætter ihvertfald, at man ser helt bort fra værker som George R.R. Martins A Song of Ice and Fire, Neil Gaimans American Gods eller J.K. Rowlings Harry Potter-serie.
Filmen fra 2007 er ret mislykket og generelt ildeset
Jeg har også set filmen, og her tilhører jeg nok et mindretal, men jeg synes faktisk godt om den. Den følger i store stræk første bog og skuespillerne er velvalgte. At der så var en del fans af bøgerne, der ikke brød sig om den, det kan jeg ikke helt tage alvorligt. Kritikken gik især på, at første bogs sidste kapitel var udeladt fra filmatiseringen. Det gav faktisk god mening, men indædte fans er nogen gange noget af det mest sure og fornærmede, kan kan støde på.

Det bliver iøvrigt interessant at se hvordan tegneserien vil håndtere dén sag. Min største anke mod filmen er egentlig, at den slutter noget uforløst (fordi der lægges op til en fortsættelse), og tegneserien vil jo stå med samme problem, medmindre første bogs slutning skrives om (eller der kommer tegneserieudgaver af de sidste to bøger).
Angående film fortsættelsen så har jeg hørt flere gange at religiøse i USA havde en del imod den og den blev stoppet. Om det har nogen oprigtighed aner jeg ikke.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Det gyldne kompas

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Okay, det største inden Martin, Gaiman og Rowling så, mere præcist ;-)
Mirko Woelck skrev:Antikvarisk har trilogien handelsmæssigt i København og Nordsjælland hos både 'antikvarer' og i genbrugsbikser været fra nej tak og til nød bogmarkedmateriel (dv.s kr. 0.oo til kr. 2/3.oo pr. del) de seneste 5-10 år uanset udbud i butikken.
Er det ikke helt almindeligt for bøger, der er solgt i ekstremt store oplag og hvis publikum er langt mere optaget af at læse end at samle?
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1838
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Det gyldne kompas

Indlæg af Erling Søby »

Antaeus:
Angående film fortsættelsen så har jeg hørt flere gange at religiøse i USA havde en del imod den og den blev stoppet. Om det har nogen oprigtighed aner jeg ikke.
Filmen - og i endnu højere grad bøgerne - har været anklaget for, at fremstille den kristne tro og den katolske kirke (Magistratet) negativt. Filmen var dog meget mere afdæmpet end bøgerne, hvad det angår. Men Harry Potter har også været anklaget for, at at fremstille witchcraft positivt, ligesom Ringene Herre har været anklaget for, at være hedensk propaganda. Det har dog ikke holdt nogen tilbage fra at filmatisere dem. Omvendt er Narnia-bøgerne kristen propaganda, så det vil noget, og her er kun tre af bøgerne blevet filmatiseret i den seneste ombæring.

Filmen (Det Gyldne Kompas) blev ikke nogen blockbuster, omend heller ikke nogen økonomisk katastrofe. Det er den væsentlige grund til, at der ikke kom en fortsættelse - der var ikke tilstrækkelig interesse for den, og for at bruge nye $180.000.000 på en to'er.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Det gyldne kompas

Indlæg af Antaeus »

Erling Søby skrev:Antaeus:
Angående film fortsættelsen så har jeg hørt flere gange at religiøse i USA havde en del imod den og den blev stoppet. Om det har nogen oprigtighed aner jeg ikke.
Filmen - og i endnu højere grad bøgerne - har været anklaget for, at fremstille den kristne tro og den katolske kirke (Magistratet) negativt. Filmen var dog meget mere afdæmpet end bøgerne, hvad det angår. Men Harry Potter har også været anklaget for, at at fremstille witchcraft positivt, ligesom Ringene Herre har været anklaget for, at være hedensk propaganda. Det har dog ikke holdt nogen tilbage fra at filmatisere dem. Omvendt er Narnia-bøgerne kristen propaganda, så det vil noget, og her er kun tre af bøgerne blevet filmatiseret i den seneste ombæring.

Filmen (Det Gyldne Kompas) blev ikke nogen blockbuster, omend heller ikke nogen økonomisk katastrofe. Det er den væsentlige grund til, at der ikke kom en fortsættelse - der var ikke tilstrækkelig interesse for den, og for at bruge nye $180.000.000 på en to'er.
Jep, propagandaen i Narnia kender jeg udmærket til.

Harry Potter anklagerne har jeg set flere gange endda også af danske præster. Men når der er så mange penge involveret som i Harry Potter filmene og Ringenes Herre (som jeg ikke havde hørt om også skulle være anklaget) så får man dem næppe stoppet, selv i religiøse USA. Mens sagen var en hel anden med Det Gyldne Kompas. Her er det jo noget lettere at få stoppet fra kristne da den slet ikke havde samme succes som de andre film, der nævnes herover. Men trods alt stadig havde overskud og vandt Oscar for visuelle effekter.
Udgivelsesdato: 7. december 2007
Instruktør: Chris Weitz
Fortælling af: Philip Pullman
Billetindtægter: 372 millioner USD
Budget: 180 millioner USD
Priser: Oscar for bedste visuelle effekter,
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1838
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Det gyldne kompas

Indlæg af Erling Søby »

Filmselskabet får ikke hele billetindtægten. Biograferne beholder en del. Der er så også udgifter til markedsføring. - Plejer det ikke at blive sagt, at en film skal tjene produktionsomkostningerne dobbelt ind, før der reelt er et overskud? - I så fald har Den Gyldne Kompas lige løbet rundt.

Under alle omstændigheder var den ikke en økonomisk succes for filmselskabet:

Fra IMDB:
"The first movie to gross over $300 million worldwide while failing to reach $100 million in the U.S. Although a U.S. box-office disappointment (only grossing $70 million), the movie captured $302 million at the foreign box office, giving it a worldwide total of $372 million. This became a more common phenomenon following the expansion of the Chinese box-office market that began in 2010, even though this movie only grossed $4 million in that market. Unfortunately, New Line Cinema did not benefit from the foreign box office success: they had already sold the overseas rights before the movie was made, in order to secure the film's $200 million budget. The domestic failure of the movie caused the end of New Line as an independent company, when the bankrupt studio was subsequently absorbed by Warner Bros. in 2008."
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Besvar