Lady S - 7. Et splitsekund

Besvar
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9868
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Lady S - 7. Et splitsekund

Indlæg af Berti Stravonsky »

Billede


Det skal du få betalt, din tæve! Russisk mafia eller ej! Du er på min hjemmebane!

Zoom traf et fortrinligt valg, da de valgte at udgive Lady S. Her er nemlig tale om ægte gammeldags action og drama, helt old school men med et moderne touch og en mere rå tone. Det kan vi lide, og serien er nu oppe på samlet syv album. Herligt.

Normalt er min tålmodighed og glæde over kvindelige hovedpersoner ikke stor. Det er simpelthen for utroværdigt i mine øjne (ja – jeg virker chauvinistisk med dette synspunkt), at kvinder kan…

Øh,

Ja. Hvad er det, som de kan og gør, som jeg mener er så forkert?

Svaret blæser i vinden. Der er nok næppe noget svar. Blot en grundfølelse. En fordom. En brist. Alle
idioter har briser.

Nå – Lady S har en ferm kvinde, som er snarrådig, modig, driftig, veltrænet, lækker, intelligent og hun undslipper altid den eller de kniber, som hun uforvarende havner i. En kvindelig Allan Falk, vel.

I Et splitsekund er hun kurer og bringer en kuffert diamanter til en ækel rig selvfed satan, og alt ånder fred og ingen fare. Dog, ham den rige er også liderlig og går til makronerne. Men lige inden situationen tilspidser sig, kommer Shania (Lady S) i alvorlig knibe. Hvordan? Ja. Jeg kunne fortælle det, men så ville jeg spoile, og det gavner ingen.

Men lort med lort på, for nu at tale ungdommeligt.

Der er tale om et album med et godt spændende stramt plot. Der er det særlige tvist, at Shania i højere grad er tvunget til at reagere end at agere, og det er altid godt, når vores hovedperson halter lidt bagefter.

Det er vel næsten uundgåeligt.

Jeg bemærker, at volden i albummet er udpenslet. Det vil sige en klar forskel til fx Falken, som jeg jo ellers også godt kan lide, og denne grove vold klæder historien. Blod er blod og det er skam godt, at noget er overladt til fantasien, og andet ikke er. En likvidering med en hårpind (hvad pokker hedder de pinde, som kvinder har i håret for at holde det sammen?), der stikkes igennem et øje. Jeg kan lide det.

Farverne friske og næsten for friske. Med friske mener jeg lyse, og det hæmmer lidt. Den realistiske snert får et par hakker. Ikke mange dog.

Belgiske Van Hamme står for manus, og tegningerne solidt tegnet af franske Aymond. Begge gør det godt og sikkert. Hvis du tilhører typen af læsere, der leder efter fejl, så kig længe. Jeg kan ikke finde nogen, jeg prøver ellers altid, sådan lidt pr. natur.

Et gennemsnitsalbum med plus på. Der er ikke noget ekstramateriale, og vi taler vanligt softcover og den slags. 48 sider i farver og slut prut.

Albummets slutning er ikke en slutning, for der er unfinished business…

4 stjerner og glæd dig til maskingeværsalver fra en helikopter. Wauu.


Titel: Lady S – 7. Et splitsekund
Tekst: Van Hamme
Illustrationer: Philippe Aymond
Oversættelse: Michael Gabelgaard Nielsen
Forlag: Zoom
Pris: 149,-
Isbn: 978-87-7021-065-2
Besvar