Den magiske spinel

Besvar
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Den magiske spinel

Indlæg af Berti Stravonsky »

Billede

DET GÅR BARE IKKE, SLET IKKE!

Åh, så var der lige Den magiske spinel. Endnu en af Cobolts herlige udgivelser, og jeg er i vildrede. Hvor skal jeg begynde? Jeg er begejstret, forstår du, og jeg vil gerne have det hele med.

Jeg trækker lidt luft ind og begynder helt nede på jorden. Albummets design, lad os starte der. Her må jeg bare bekende kulør og sige, at jeg dømte en bog på dens cover. Det skal man jo ikke, og jeg tog så meget fejl. Dét jeg dømte som en halvkedelig og uspændende sag, viste sig at være det absolut modsatte.

Der er sådan lidt 70’ere over coverets motiv. Noget lyserødt i midten og jeg ved ikke hvorfor, men jeg får associationer til Blake Edwards lyserøde panter og herlige uforlignelige Peter Sellers. Nu, hvor jeg har læst albummet, giver coveret anderledes god mening, og nattevagten Sigurd ser vi i albummets navle, og sørme også øverst på ryggen – en fin detalje.

Herrerne bag albummet er nævnt på ryggen, Peter Wandel og Rasmus Meisler, fint, lige som det skal være. På ryggen er der farver, fem forskellige, sort, hvid, lyserød, lilla og orange, og den lyserøde farve, det orange og lilla med, får mig på ny lidt tilbage i tid og stemning. Til noget spas og sjovt.

Som slet ikke er i albummet. Spas og sjov. Men noget, der er meget bedre og meget mere berigende. Kærlighed, kultur, mystik, indsigt, nysgerrighed.

Bagsiden sælger ikke albummet. Det er nærmest underspillet, synes jeg, og jeg ville klart have valgt en anden løsning. Forvirring, småkedeligt og med for mange spørgsmålstegn. Det er de ord, jeg umiddelbart ville vælge.

Til gengæld åbner albummet sig, folder sig ud, for nu at anvende en herlig og sigende metafor, for det er dét, albummet gør. Vi er i vores hovedstad, farverne er mættet af natten, bøger læses, Sigurd er på arbejde, han er nattevagt. Lange timer, kaffe, urets tikken, og så pludselig lyder en alarm. Op ad runde trapper, op til fjerde sal, til Islamisk kunstsamling og så starter mystikken. Ikke noget mistænkeligt at se, ned igen og så forvandler albummet sig...

Et fald åbner en portal, nye farver, en anden verden, en anden tid. Selvom han ligger næsten livløs efter faldet, er han alligevel på en livets rejse. Iran, Indien, Tyrkiet og kunstværker der, fordi Sigurd er, som han er, får hans indre til at søge efter mening, efter kærlighed, efter dybde og indsigt.

Sådan er albummet. Vi er i realtid, følger Sigurds færden i et herligt afdæmpet tempo. Møder kollegaerne, kommer ind under Sigurds hud, tanker, mimik, og han har sit at se til. Nærmest nederst i hierarkiet på arbejdspladsen, museet i vores storby, museet Davids samling. Og så, som i en indre roadmovie, åbner nye lag sig. Kulturelle især, men også den vigtigste af alle, tørsten efter kærligheden, modet til at handle.

Sigurd, et ungt menneske, læser kunsthistorie, en reflekterende sjæl, og altså nattevagt.

Han er ikke alene. Der er et lille arbejdsteam der fordeler tjanserne på museet, hippien Sten, hipsteren Oliver, den lækre spændende Layla og endelig tyksakken Gorm. Øverst, som den sure bille, sidder bossen Susanne. Hun bestemmer, og da Sigurd bliver ved med at falde på sine nattevagter, og der desuden først findes rester af cigaretter øverst, og endelig Sigurds cykelnøgler, fjernes Sigurd fra nattetjeneste. Susanne har ikke tillid til ham. Og det er kun begyndelsen, det med nattetjenesten.

Værre bliver det.

Sigurd forsvinder mere og mere ind i den ’nye gamle verden’, og bliver både verdensfjern og faktisk, for udenforstående, nærmest helt bims. Jobbet hænger i en satans tynd tråd. Forholdet til lækre Layla er ellers godt, og der er optræk til romance, men Sigurd er sløv som en gammel rusten kniv, og det der med at tage initiativ, er ikke lige noget der ligger til ham. Her kunne han lære en del af Oliver, der med sit flotte fuldskæg, hipsterlooket og servile manerer, godt kunne være en seriøs bejler til Layla.

Og hende. Nøj, hvor bliver hun tegnet flot. Flot og frækt. Rasmus Meisler, der står for den slags, er eddermame god til ansigter og mimik. På side 112 er det kunst, vaskeægte kunst og jeg blev også forført.

Kunst er også de kunstværker, og den tid, vi bliver velsignet med, de gange Sigurd kvajer sig på trapperne, eller når han forfølger sine tanker og drømme. Og ret så sejt, at man bare kan bladre frem til albummets sidste 22 flotte sider. Her blive beriget med kløgt og indsigt, lidt lige som Sigurd. Jeg kan blive helt salig ikke så lidt misundelig. Jeg har valgt forkert i livet. Jeg skulle aldrig have taget lærervejen. Jeg vil, hvis jeg får en ny chance, gøre som Sigurd og studere kunsthistorie. Og dermed også filosofi, kultur og lære om livet.

De afdæmpede farver, skiftende rammer og struktur, København der pipper frem. Set fra siden, set oppefra, set i mørke, set i lys. Skygger, positurer der skifter, nogle steder hvide flader, andre med farver, skiften mellem realtid og dét der sker, med og oppe i Sigurds hoved, alt sammen er så prægtigt sat sammen.

Overdrevent godt er kærlighedshistorien… Jeg er høj over afslutningen. Siderne 112-114 er magiske.

Og ved du hvad? Jeg har slet ikke nævnt alle de forskellige kunstværker vi møder, dem der kilder i Sigurds hoved, pirker hans nysgerrighed og som vi i glimt, også flere gange direkte præsenteres for, og som der findes i Davids samling. Bagerst er der et omfattende katalog med disse skatte, og vi får ord med, gode fagord fortalt inspirerende. Jeg siger dig, sjældent har jeg fået så stor lyst til at besøge en udstilling, som jeg nu har med dette værk.

Stor tak til Rasmus Meisler for at illustrere albummet, og mindst lige så stor tak til museumsinspektør, Peter Wandel, for at skabe dette vidunderlige værk. Eminent fortalt, simpelthen.

Der findes kunst, hvor ord bliver fattige. Dette prægtige danske album er hovedkulds blevet et af mine yndlingsværker, og ét, hvor yderligere ord blot ville udvande sig selv.

Jeg vil sætte mig ud igen, til kaffen og solen med, genlæse og nyde atter at komme ind i Sigurds verden. Seks hjerter.

Titel: Den magiske spinel
Tekst: Peter Wandel
Illustrationer: Rasmus Meisler
Forlag: Cobolt & Davids samling
Format: Hardcover, 138 sider i farver, hvoraf 22 af dem er et katalog over kunstgenstande, der optræder i albummet
Pris: 299,-
Isbn: 978-87-70858-47-2

48.JPG
48.JPG (55.2 KiB) Vist 1331 gange
53.JPG
53.JPG (51.17 KiB) Vist 1331 gange
72.JPG
72.JPG (52.49 KiB) Vist 1331 gange
79.JPG
79.JPG (47.39 KiB) Vist 1331 gange
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Den magiske spinel

Indlæg af Gimli »

Jamen så blev jeg overbevist. Kærlighedsfortællinger/romancer (uden overdrevne sexscener) er et prioriteringsområde for mig - dog først fra næste kalenderår. Men jeg tænker at med en større ordre undervejs kommer jeg næppe til at købe ret meget før den tid.
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4703
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Den magiske spinel

Indlæg af Robin »

Deres udsendte var lige inde at se udstillingen på Davids Samling. Det gav blod på tanden, så den må læses.

Et link: https://www.davidmus.dk/udstillinger

Og Berti bli'r nævnt med anmeldelse, tilmed!

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Den magiske spinel

Indlæg af Berti Stravonsky »

Sådan Mr. Robin.

Tommelfinger helt op.
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Den magiske spinel

Indlæg af Frank Madsen »

"Den magiske spinel" er nok et bedre bud på, hvordan man kan lave en vellykket tegneserie over en museumssamling, end det nylige forsøg på samme, som Den Kgl. Gipsafstøbningssamling stod for. Her var det nærmest kun Peter Madsen, der orkede at producere en original tegneseriefortælling med udgangspunkt i samlingen. Rasmus Meisler har virkelig tænkt ud af boksen her.

Vi har haft tegneserien liggende herhjemme, inden den udkom, for Sussi har været konsulent på serien, hvilket Rasmus Meisler var sød nok til at nævne i sin tale til receptionen på Davids Samling. Hun var også meget begejstret.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Besvar