Legenden om Ridder Ivan

Besvar
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Legenden om Ridder Ivan

Indlæg af Berti Stravonsky »

Udklip.JPG
Av. Av. Av. Hvor er jeg? Hvorfor er der så mørkt? Er jeg død?

Jeg er far til fire og har været lærer i indskolingen og på mellemtrinnet. Jeg har en ret god næse for hvad unger kan lide, og jeg siger det ret ud: Legenden om Ridder Ivan er super til børn. Simpelthen.

Den er sjov og lidt blodig, der er krigere, lynild, genfærd, et monster som faktisk er en venlig trold og tempoet er fint.

Målgruppen er altså de der mærkelige væsener, som man kalder for børn. Skæringspunktet er vel omkring de 13 år, men hej, jeg kan tage fejl. Jeg læste Legenden om Ridder Ivan forholdsvist hurtigt og var skam også tilpas underholdt.

Genren er eventyr, I ved, med alle arketyperne, og aktantmodellen. Sidstnævnte har jeg efterhånden fået nok af, og har faktisk ikke gidet gå ind i Ivan & Co. for at undersøge, om forfatter, tegner og farvelægger Jonas Doctor, har skrevet efter modellen, og om alle faktorer er med og passer ind. Jonas er selv lærer, dansklærer tilmed, så det antager jeg.

Ivan er ridder, og han er på en farlig mission. Tynget af familiært pres, og udsigten til især at blive rig, er han draget afsted. Igen, i eventyrene er der intet sted, ingen tid og ingen kendte personer. Så Ivan er bare derude. Ikke helt alene. Han har en hest ved navn Modig. Og modig er bestemt ikke et kendetegn for krikken. Så snart det buldrer og brager bare lidt, og der er ballade, så stikker den af.

Også ret sjovt for målgruppen. Ivan fortsætter. Han er en rigtig helt. Folk tror ikke på ham, også en klassiker, og også godt set af Jonas.

Det der monster. Nu åbner fortællingen sig, og kan gå to veje. Enten bliver man knotten over, at monsteret slet ikke er noget monster, og ærgerlig over afslutningen, eller også klapper man i sine hænder. Der er et lille tvist til sidst. Jeg klapper.

Jeg er, som Jonas, også dansklærer, og læser en masse tematisk ind i monsteret, som er en trold ved navn Hermann. Noget med fremmedhad, fordomme. You know. Den slags.

Jeg er glad for billedsiden. Den går direkte i knolden på børnene. Det dystre, regnvejret, det mørke, uvejret, alt sammen er spændingsopbyggende og selvfølgelig får vi også den klassiske ramasjangafslutning med blod og død. Herligt. Vores helt, Ivan, er skåret godt. Han kan se bister og sorgfuld ud, og der er endda elementer fra spaghettiwesterns til sidst, ultrazoom, svedperler (der dog er regndråber), intensitet.

Humor er der skam også. Spøjse blå mænd dukker op, hallucinationer, og forinden brede høje grin på kroen, hvor folk derinde griner af Ivan. Jeg lo med.

Lad mig være ærlig – jeg var noget forbeholden, men alt det æder jeg. Legenden om Ridder Ivan er lige i øjet, og får velfortjente fire store hjerter. Ja, indenfor sin genre er vi sgu tæt på en 5’er…

Titel: Legenden om Ridder Ivan
Tekst: Jonas Doctor
Illustrationer: Jonas Doctor
Farvelægning: Jonas Doctor
Forlag: Fabel
Format: Softcover, 62 sider i farver
Pris: 149,-
Isbn: 978-87-91419-82-9

121025111_10159028283778255_3284202369801519693_n.jpg
121053037_10159028283888255_4239815417980383941_n.jpg
121016009_10159028283883255_7381844157487416715_n.jpg
Besvar