KORS OG KLINGE: Det blodige kors

Besvar
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4704
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

KORS OG KLINGE: Det blodige kors

Indlæg af Robin »

Kors og klinge 2. Det blodige kors
Optimized-Kors og Klinge 2 Det blodige kors cover layout 72-1596746975183.jpg
”Der er ingenting i verden så stille som sne” står der i Helge Rodes smukke digt af samme navn fra 1886 bl. a. sat i musik af Povl Hamburger i 1937. Den fredfyldte sne daler hvidt fra himlen. Smukt! Sådan har jeg det med sne. Hjemme hos os, som i sikkert mange hjem, opererer vi med et begreb der hedder ”Disney-sne”, ja, vi er syge. Dette fænomen stammer fra alle juleshows i Metropol biografen på Strøget i København – og talrige Disney publikationer med sne på siderne. ”Pudret tykt står træ i skoven”, som en anden vintersang vil vide at fortælle. Alle disse ord om sne, og undskyld, hvis jeg lod mig rive med, fordi forsiden af nærværende album er dækket af sne, og den fyger også på cirka halvdelen af albummets sider. Det er koldt derude! Vores helt fra album 1 står klar med to hævede klinger, og fjenden ligger for hans fod. Tonen er slået an fra første færd.

På de første sider er vi både ude i kulden og inde i varmen, den rødglødende varme, hvem fik associationer til helvedes glohede mørke? Vi møder hovedpersonen Alberto igen i den kolde sne og Kardinal Ricelieu, Cécile de la Chartreuse samt baron Charnacè, der smeder rænker inden døre.

Handlingen tager hurtigt fart, hurtigere end i 1’eren, som jeg husker det. Måske fordi vi i 1’eren lige skulle have persongalleriet på plads. Det går deruda’ som Gasolin’ sang, i al slags vejr, med rænkespil, fægten, mord vold og modbydeligheder! Tak til Dan Turell. Alberto kan med to klinger (også en slags kors!) fægte sig gennem snefog, slagregn og tidens intriger. I forbindelse hermed er der et lille oplysende efterskrift af Casini om persongalleriet, fiktive såvel som historiske, og bondeoprøret i Trediveårskrigens midte i Øvre Østrig i 1626, hvorunder handlingen udspilles, og der er yderligere et fint lille forord, så man er up-to-date inden læsningens påbegyndelse. Plottet, som jeg ikke vil kommeyderligere ind på, afvikles fint og siderne vender nærmest sig selv, i hvert fald i denne læsers hænder. Der er både smæk for skillingen, lange samtaler, kærlighed af forskellig art og lys for enden af tunnelsen. Ja, så spoilede jeg alligevel - lidt!

Tegninger og handling står Stefano Casini fermt for. Her i Bind 2 har jeg vænnet mig til de ind i mellem lidt hårdt optrukne beskrivelser af karakterne. De, vi skal holde med, har forsonende træk og skurkene ser, ja, skurkagtige ud. Mht. farvelægningen har det slået mig at f.eks. et sted inde i historien, s. 57, benyttes gullige nuancer. Gul beskyldes for at være falskhedens farve, og på denne side ser vi to af hovedpersonerne, et par af de mere svigefulde. På siderne 29 og 31 er de røde nuancer, kærligheden, og to tykt, hvidpudrede af sne dækkede huse: hvid, som forbindes med uskyld. Jeg ved ikke om det er for meget at lægge i det, men det slog mig bare. Der er i sagens natur også en del kampscener - ikke for mange - lige tilpas, hvor blodet sprøjter, hovederne ruller og hestehovene buldrer afsted. Dejligt!

Oversættelsen er lagt i hænderne på Lea Mejdahl Christensen, og det kører fint sprogligt hen over siderne. I den forbindelse er det også skønt for ældre, godt brugte øjne at teksten står klart og tydeligt og i mine svage øjne: stort og læsbart inde i boblerne.
Tillad mig lige igen her på falderebbet, at give udtryk for, at det er dejligt, at serien er på to bind. Jeg kan jo godt lide serier, hvis jeg vel at mærke fatter sympati for og kan lide karaktererne, som jeg har givet udtryk for tidligere. På en måde er det så lidt en skam, at der kun er to bind. MEN på den anden side er det jo også en dejlig ting, at jeg ikke er pisket til at købe en serie, der fortsætter og fortsætter. Så dette er både godt og skidt, at serien kun er på disse to udmærkede bind, måske mest godt, for jeg må som samler være tilfreds med, at jeg nu har HELE serien.


169,- kr. for hele herligheden: 80 sider, hardback, fin, tyk papirkvalitet, hvis man er til den lidt blanke side, smag og behag. Jeg må op på 5 skarpe håndvåben! Jeg var godt underholdt og blev revet med gennem albummet, mens mine øjne ind i mellem dvælede ved nogle af de fredfyldte snebilleder.
I november udgiver E-voke en western af Casini. Det skal blive spændende at se, hvad han får ud af denne genre.

ANMELDT AF HENNING BRAUNSTEIN


Titel: Kors og klinge: Det blodige kors
Tegner og forfatter: Stefano Casini
Oversættelse: Lea Mejdahl Christiansen
Forlag: E-voke
Udgivelsesår: 2020
Pris: 169,-kr.
ISBN nr.: 978-87-93952-14-0
Format: Hardback, 80 sider, i farver, 302x231 mm, 0,61 kg
Optimized-Kors og Klinge 2_indhold-19-1597862997407.jpg
Optimized-Kors og Klinge 2_indhold-27-1597862997482.jpg
Optimized-Kors og Klinge 2_indhold-35-1597862997418.jpg
Optimized-Kors og Klinge 2_indhold-37-1597862997634.jpg
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Besvar