Den er der ikke

Besvar
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Den er der ikke

Indlæg af Berti Stravonsky »

Billede

En kærlighedserklæring er et løfte, et absolut. Ja, en ophøjet slutform.

Lad mig lige fortælle dig lidt om Liv Strömquist. Hun er en svensk prisvindende forfatter og tegner, og hendes nye Coboltbog, ’Den er der ikke’, er simpelthen et mesterværk.

Det er en tekstrig filosofisk beretning om synet på kærlighed og diversiteten mellem kønnene. Alt sammen over tid på 170 sider, afsnitsopdelt og alligevel fascinerende fastbundet. Siderne er overvejende i sort og hvidt, men det skal man ikke lade sig skræmme af. Man vænner sig hurtigt til det, og der sker samtidig det magiske, at ordene overtager. Det grafiske udtryk forsvinder dog aldrig. Det er vedvarende, varierende og har det indbyggede paradoks, at det både træder i baggrunden og stepper helt op. Ord og tegninger bliver hinandens afhængige, hvilket vel kan siges om næsten alle tegneserier. Men markant anderledes her. Dels fordi Liv Strömquists lix er høj. Ikke vanskelig at læse eller knudret og fyldt med ledsætninger, men fordi indholdet kræver lidt af læseren. Her kommer talebobler, sorte såvel som hvide, tegninger uden ord, ruder med ord, ind i billedet. Eller bliver billedet, kan man sige.

Vi er i kærlighedens verden, den bedste af alle. Men er kærligheden her stadig? I hvilken form, og hvordan har denne hjertefest forandret og udviklet sig? Et interessant zoom og ganske anderledes end langt de fleste andre værker med ruder og striber. Bogen fik mig til at tænke på flere bøger. Kunsten at elske af Erich Fromm fx samt den der norske filosofibog for børn og unge, Sofies verden af Jostein Gaarder. Begge læste jeg for hundrede år siden, og Livs bog får mig altså til at tænke på dem.

Litteratur hører sammen.

Tegningerne, hvis man vil kløve hår, er jo ikke mesterværker. Langtfra endda. Der er sådan en enfoldighed over det. Og de er grimme og stygge, præcis som Rune Kiddes, præcis som mange af de der graphic novels, der har ramt os de seneste år. Ufærdige, underligt endimensionelle, rå, skrabede. Det er en præmis, man må tage med, synke så at sige, og det er jo naturligvis såre bevidst.

Tegningerne understøtter tankerne og ordene, er så tilpas neutrale, at der sker det oppe i knolden, at man læser tegneserien som et filosofisk værk, hovedværk næsten, snarere end at man ’kun’ læser en tegneserie, og altså, samtidig med at man gør det.

Ja, det lyder kringlet. Det er bare ikke helt ligetil at få sagt alt om værket, alt det gode, altså.

Der er værker, der er så miserable, at man næsten ikke kan finde ord. Der er også det modsatte, som her, hvor det er formålsløst at hive alle mulige positive adjektiver frem. Det kan hurtigt blive søgt.

Så lad mig koge det lidt ned. ’Den er der ikke’, er et af de der værker, der sætter sig.

Visuelt er der dog intet, der bliver siddende. Og umiddelbart virker den slet ikke tillokkende. Men indholdet er af guld. Jeg føler mig beriget efter de halvanden til to timer, som det tager at få læst bogen, for dels er indholdet interessant og formidlet interessant, dels har vi med en tegneserie, der vil mere end blot underholde.

Misforstå mig ikke. Der er absolut intet galt i ’blot’ at ville underholde. Det er endda særdeles vanskeligt at gøre. Men Liv kan og vil noget andet, noget mere. Og det formår hun.

Man bliver ikke kun beriget, oplyst, klog. Man morer sig også. Ord kan mange ting, og fra Livs hjerne bliver det sådan helt magisk. Det er som at sidde overfor en pisseklog person, som stille og roligt fortæller én noget vigtigt. Man bliver tryllebundet.

Jeg læste værket i ét hug, og det gjorde mig mør i knolden. Jeg anbefaler, at man napper den i bidder.

Både for ikke at blive til grød i hovedet, som jeg var så dum at gøre, men også for for alvor at få bearbejdet indtrykkene. Husk, det er ikke et værk, man bare lige går til. Det kræver lidt at os som læsere.

Så…

Indholdsmæssigt er der altså ikke meget at komme efter. Så er vi på en fem seks stykker.

Tegningerne, hvor end jeg har forsøgt at koble dem på indmaden og teksten, så er de, som jeg beskrev lidt længere oppe.

Jeg er også et visuelt orienteret menneske, og derfor vil Livs bog ikke høste topkarakter, simpelthen fordi, og her har Serielands dygtige anmelder, GoogaMooga, altså ret. Tegningerne kan man ikke komme udenom.

Med det in mente, ender jeg på fem stjerner.

Titel: Den er der ikke
Tekst: Liv Strömquist
Illustrationer: Liv Strömquist
Format: Hardback. 170 sider i sort og hvidt (Næsten. Der ER farver. Få).
Forlag: Cobolt
Pris: 249, -
Isbn: 978-87-70858-20-5

Side 39.JPG
Side 39.JPG (55.99 KiB) Vist 839 gange
Side 54.JPG
Side 54.JPG (47.14 KiB) Vist 839 gange
Side 56.JPG
Side 56.JPG (50.95 KiB) Vist 839 gange
Side 62.JPG
Side 160.JPG
Side 160.JPG (52.03 KiB) Vist 839 gange
Besvar