PANTERNE nr. 1: Alle for en

Besvar
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4703
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

PANTERNE nr. 1: Alle for en

Indlæg af Robin »

Panterne nr. 1: Alle for en
PANTERNE.JPG
PANTERNE.JPG (89 KiB) Vist 2453 gange
Man kan godt trænge til lidt godt humør og farver på palletten for tiden og Forlaget E-voke leverer et par små dyp i den kulørte malerbøtte med de lyse farver, ja faktisk 7 – 8 af slagsen i dette album, der lige nåede at udkomme før jul. Med forlagets egne ord er det tale om et møde med:

”…pigerne Françoise, Chouka og Valentine, som lærer hinanden at kende, bliver veninder og tilsammen udgør: Panterne. De tre piger kommer ud for lidt af hvert. Ud over at klare tilværelsen i al almindelighed, må de slippe ud af kløerne på en lummer impresario, redde en ung mand fra at begå selvmord, snøre en flok gangstere og meget andet. Panterne må udelukkende med deres sammenhold, held og handlekraft klare skærene sammen! En klassisk, men alligevel meget atypisk serie, hvor det er tre kvinder, der er heltene! Her er masser af girlpower – fra en tid før der ellers var noget, som hed det.”

Der har været mulighed for at møde de tre piger/kvinder før på dansk, nemlig i salig Fart og tempo, årgang 1974, i numrene 28 – 34, hvor Greg (Michel Régnier 5 maj 1931 – 29 oktober 1999), og Aidans (Édouard Aidans 13. august 1930 - 6 september 2018) diskede op med det, der vil blive 3. album i denne nye serie med den mundrette 70’er titel ”Biler & banditter”. Sådan skulle det nemlig være dengang! Hér for nærværende er der tale om 6 kapitler, eller historier, om man vil på 7 – 8 sider, som hænger fortløbende sammen, og lad det være sagt straks, det er et gevaldigt trip ”down Memory Lane”, forstået på den måde, at der i høj grad er tale om noget kært, genkendeligt, let, ukompliceret, forudsigeligt og klichéfyldt. Greg er uomtvistelig en god fortæller, og handlingen flyder også naturligt afsted. Der er ikke tale om indviklede sager, men mindre kan jo bestemt også gøre det, når man skal underholdes Jeg får mindelser til min saglige mors Burda blade, tykke magasiner med symøsnstre og billeder af damer i datidens mode (min mor var en ualmindelig dygtig syerske). Jeg har vist albummet til min ældste datter, som arbejder indenfor modebranchen. Hun var meget begejstret for tolkningerne af tøjstilen og mente, at det var fra starten af 70’erne, og dét UDEN at have nogen som helst forhåndsviden ”what so ever”! Cadeau til hende og ikke mindst Aidans, som formår at vise, jeg ved ikke hvor mange flotte og forskellige rober fra modens mekka Paris. Mht. klichéer, så er det tidens kønsroller, der hersker, selvom det er kvinderne, der er i front, De tre hovedpersoner har alle, hvad man vel uden at fornærme nogen, må kalde et pænt eller nydeligt udseende, de bevæger sig også indenfor model/skuespillerfaget, faktisk ligner de hinanden en del, bortset fra hårfarve og frisurer. Én vil være/bliver skuespiller, én vil være/bliver model og den sidste, ældste, tror jeg, er sekretær med ben i næsen og ikke bange for at tage føringen. Hun er da også en art selvbestaltet leder af gruppen. Den mandlige selvmordskandidat, der nævnes, har en flot six-pack, og en af de øvrige hjælpere for Panterne er en skøn ældre (falleret) skuespiller, som leverer fine, humoristiske indslag i nogle af historierne.

Hvad er det så, der gør, at E-voke udgiver sådan en sag som denne? Jeg har ikke spurgt, så det må blive ved mine gætterier. Greg er jo en god grund, selvom dette ikke er hans bedste præstation, så er det sjovt at sammenholde Panterne med noget af det andet, han har skrevet. Og vel er Aidans ikke Vance, men jeg har fundet mit Fart og tempo album nr. 3 frem om Familien Franval, også en serie, der gik i F. & t., deraf navnet ”et Fart & tempo album”, og mine øjne kan lide, hvad de ser båder dér og hér. Der er lys, der er smil, der er fine baggrunde i en del af billederne. Greg og Aidans, eller nogle overordnede/forlæggere har formodentlig villet have en serie med hunkøn i hoverollen for at nå et andet, større publikum, og Panterne er så blevet resultatet, og selvom der ikke er så meget forskel på historiens fortællleformel, så ER det, og har det vel været noget andet netop dette, at der var kvindelige karakterer i front. Aidans tegner bestemt fermt, dog, der er smuttere, som dér hvor en af hovedpersonerne har et par Lennon solbriller på, og de helt klart er tegnet i et hug og ikke rettet, men fremstår vind og skæve, som bygget af ståltråd. Det er formodentlig ikke tilsigtet. Panterne, gruppens navn, er vel også lidt sexistisk: sort, smygende, sexet, eller er det bare mig? Sikkert!

Jeg lagde mærke til, mens jeg læste, at jeg hele tiden havde et lille smil om munden. Var det et overbærende smil? NEJ! Det var fordi, der boblede lidt fransk champagne ud af og mellem billederammerne, jeg blev med andre ord i godt humør, mens jeg læste, så uanset om der er tale om en svunden tid, en hilsen fra det forrige århundrede, ja måske en bagatel, så overskygges de indvendinger, man måtte have af det gode humør eller den lille underfundige, stille boblende fortælleglæde, der siver frem, mens den, indrømmet, ikke særligt originale, og så alligevel, historie går sin gang. Jeg blev særligt fornøjet over den del, hvor der pludselig dukker nogle antikke møbler op i en lade på en fransk bondegård. Skønt! Hér træder den ene af pigerne i karaktér på en lidt usympatisk måde, vil nogle mene, men….. læs selv.

Det er det sædvanligt fine udstyr fra E-voke, papirkvalitet og ovesættelse/sprog i orden. Jeg napper et glas crémant og giver 4 til Panterne! Godt nytår!

ANMELDT AF HENNING BRAUNSTEIN

Titel: Panterne 1: Alle for en (1 af 3)
Forfatter: Greg
Tegner: Aidans
Farvelægning: Ikke oplyst (formodentlig Aidans)
Oversættelse: Anne Christine Tjellesen Fabricius/korrektur: Lea Mejdahl Christiansen
Forlag: E-voke
ISBN nr. 978-87-93952-25-6
Format: Hardback, 46 sider, i farver.
Pris: 169,-
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: PANTERNE nr. 1: Alle for en

Indlæg af GoogaMooga »

Tak for god og dækkende anm, det er en titel, jeg længe har set frem til ! :)
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4703
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: PANTERNE nr. 1: Alle for en

Indlæg af Robin »

Tak! We aim to please!

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Maximum
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 463
Tilmeldt: 22. sep 2008, 23:24
Geografisk sted: Central Florida

Re: PANTERNE nr. 1: Alle for en

Indlæg af Maximum »

Tak Robin, mit album er pa vej og jeg glaeder mig endnu mere til at laese den!
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4703
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: PANTERNE nr. 1: Alle for en

Indlæg af Robin »

Tak.Det er godt at høre, du kan bruge det til noget, derovre i Guds eget land, er det ikke sådan det er?

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Maximum
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 463
Tilmeldt: 22. sep 2008, 23:24
Geografisk sted: Central Florida

Re: PANTERNE nr. 1: Alle for en

Indlæg af Maximum »

Yes sir! ;-)
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4703
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: PANTERNE nr. 1: Alle for en

Indlæg af Robin »

Så håber jeg, den er nået frem, og at du ikke blev skuffet!

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Maximum
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 463
Tilmeldt: 22. sep 2008, 23:24
Geografisk sted: Central Florida

Re: PANTERNE nr. 1: Alle for en

Indlæg af Maximum »

Den ER ankommet og er ikke skuffet - god review! :-)
The Elder
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 354
Tilmeldt: 10. sep 2006, 14:20
Geografisk sted: Brøndby
Kontakt:

Re: PANTERNE nr. 1: Alle for en

Indlæg af The Elder »

Jeg er også "på" panterne og klar til bind 2 og 3.

På en eller anden nostalgisk måde, for der er lidt "Fart og Tempo periode" over serien.
Men god og farverig underholdning.

- men, jeg ved ikke rigtig, om det bare er mig.
Der er et eller andet med sproget, der gjorde det lidt knudret for mig.
Det flød i hvert fald ikke rigtig for mig. Ligesom en lidt uredigeret google translate.
"Always Look On The Bright Side of Life
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4703
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: PANTERNE nr. 1: Alle for en

Indlæg af Robin »

The Elder skrev: 6. feb 2021, 13:10 Jeg er også "på" panterne og klar til bind 2 og 3.

På en eller anden nostalgisk måde, for der er lidt "Fart og Tempo periode" over serien.
Men god og farverig underholdning.

- men, jeg ved ikke rigtig, om det bare er mig.
Der er et eller andet med sproget, der gjorde det lidt knudret for mig.
Det flød i hvert fald ikke rigtig for mig. Ligesom en lidt uredigeret google translate.
Det er nu skægt, du nævner det. Jeg plejer at studse over det, hvis der er noget med sproget/oversættelsen. Som jeg husker det, var der ikke noget videre, men det kan hænde......På den anden side må det også være sin sag, at oversætte en serie fra forgangne tider. Hvor "fedt, marn" må det være.......eller hvor meget kan den trække med alm. 2021 sprogbrug. Men jeg ved det ikke. Jeg bliver nok nødt til at finde den frem fra reolen og tjekke, hvis........

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: PANTERNE nr. 1: Alle for en

Indlæg af Mogens »

Jeg skal ikke tage stilling til den konkrete oversættelse af Panterne, men som bosiddende i Tyskland i en længere årrække, har jeg udviklet en STOR respekt for de folk, der behersker flere sprog og er i stand til at formidle oversættelser på en forståelig måde, så de samtidig er både sjove og appetitlige. Sproget rummer simpelthen så mange facetter, og når man bliver god til ét sprog, mister man noget på ét andet. Og så skal man tage hensyn til, at udtryk og ordstillinger er forskellige fra sprog til sprog. Og at sprogbruget tilbage i '70'erne næppe er det samme som i dag. :D
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4703
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: PANTERNE nr. 1: Alle for en

Indlæg af Robin »

Enig med sidste ærede skribent. Så har jeg lavet enkelte nedslag i albummet, og måske er der ord og vendinger, der virker bremsende for flowet eller det, men der er også skægge og fine ting rent sprogligt. Tror egentlig det er fint -70' er agtigt. Jeg faldt over håndværkeren, der bliver sur på playboy - typen, da der skal males facade. Det er herligt i mine øjne. Jeg blev helt glad igen. Rart!

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Besvar