TEX bind 1: Helten og legenden

Besvar
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4703
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

TEX bind 1: Helten og legenden

Indlæg af Robin »

TEX bind 1: Helten og legenden
TEX 1 Cover_E-voke-1625245375060.jpg

Tex eller Tex Willer som det fulde navn lyder, har vi set på det danske marked i flere omgange. Første gang i 1949, et år efter seriens italienske premiere, i Seriebladet, så som strip-hæfte i lighed med Wild West, Akim, Prærie og Raket serier. Noget senere prøvede IK A/S og Winther med Kansas serien i pocket format i 71/72 og 75/76 og så i 2016 udgav Zoom Tex i to hardcover udgivelser i farver, for at fejre seriens 60 - års jubilæum, tegnet af selveste Joe Kubert, og nu binder E-voke an med en favorittegner af mange: Paolo Eleuteri Serpieri i en flot stor, ikke tyk, hardcover udgivelse, og iflg. forlagets hjemmeside er der mere i vente med Tex af andre tegnere, nr. 2 af Mauro Boselli og Mario Alberti står til udgivelse i november; nr. 3 skulle komme i april -22, om alt går vel.

Som det fremgår, er Tex en aldrende figur, serien er slået fint an i Norge; hvad det er, der ikke indtil videre er faldet i det brede danske tegneseriepublikums smag, kan der kun gisnes om. Wild West med Kaptajn Micky gik fint i 50’erne, så blev Tex Willer sendt på markedet i samme format, men efter 21 numre blev han afløst af Prærieserier med Davy Crockett og Coco. Måske var det manglen på en jævnaldrende, der ikke faldt i det danske publikums smag. Kaptajn Micky og Coco var jo lette for de jævnaldrende læsere at identificere sig med. så det……
Serien har bestemt kvaliteter sammenlignet med andre indenfor samme genre. Det foreliggende album lægger ud med en introduktion til serien af Mauro Boselli; som bl. a. har skrevet historier til Zagor og Dylan Dog samt redigeret Tex Willer, og Ferruccio Giromini, italiensk journalist, fortæller om Serpieris tegnestil og nogle tanker om Tex, og så er der tegninger og skitser af Serpieri. Det er interessant læsning for en novice udi denne genre som undertegnede.

Historien er formet som et tilbageblik fortalt til en ung journalist, som senere viser sig at hedde….., arj, det skal være en overraskelse, i 1913 af en aldrende mand på et plejehjem. Han siger, han er Kit Carson, Tex Willers bedste ven. Det er historien om, hvordan de to mødte hinanden under voldsomme og dramatiske begivenheder. Titlen ”Helten og legenden” lever til fulde op til fortællingen, for Tex er i sandhed en helt med stort ”H”. Han er de undertyktes ven og beskytter uanset race, alder og køn. Og han tvivler ikke på egne evner og planer. Kit Carson er med nogle amerikanske dragoner på jagt efter våbenrøvere, muligvis under ledelse af en meget rå og voldelig comanchehøvding, og undervejs møder de Tex. Hele plottet skal ikke afsløres, men der er ingen slinger i valsen, når Tex tager affære. Han er bomsikker, stenrolig, rådsnar, stærk og lynhurtig, alt sammen egenskaber, jeg satte pris på, da jeg læste Wild West, Sherif/Gunfight serien m. Kid Colt, Rawhide og Two-gun Kid plus alle de andre i Tomahavk - uden sammenligning i øvrigt. Er det så for meget? Nej! Indrømmet, der er meget heltepositur, stillen an og somme vil kalde det bragesnak, f.eks. når comancherne trækker sig tilbage efter et angreb på Tex og co., så bliver løjtnanten glad, men Tex ved bedre, har en plan og reagerer lynsnart. Eller når Tex udfordrer comanche høvdingen alen bevæbnete med den dolk og ordene: ”Sorte Måne, Hørere du mig? Jeg er Nattens Ørn! Jeg er her alene med min kniv…..Hvor er du?”

Billedsiden er med til at gøre dette album til en fornøjelse. Ansigterne er udtryksfulde, omend ikke så varierede, men i den mere sammenbidte og bistre ende, dog er journalisten på et enkelt billede mod slutningen tilfreds med at have hørt den ældre mands fortælling, Kit Carson eller ej. Der er flotte landskaber, heste, personer, og når Tex slås, er der knald på koreografien f. eks. på s. 18- 20, hvor Tex til fods stormer ind i nogle våbensmugleres lejr og nærmest i en glidende bevægelse/”tackling” udrydder dem alle! Det giver mindelser om de flot koreograferede slåskampe i nyere tids Marvels Daredevil på Netflix for eksempel. Farvelægningen står Serpeieri selv for og denne støtter godt op om tegningerne. Jeg har altid undret mig over Tex’ gule skjorte og tænkt, det var upraktisk og sært så pænt gul den var, altså, når der var farver på. Det er nok mig, der er langsom, men først med dette album tror jeg, at Tex’ skjorte er af skind! Sådan! Der er vist ikke gået nogen stor detektiv tabt i mig. Men under alle forhold er der nuancer og skidt på skjorten her, og det giver mening for mig.

På bagsiden skriver forlaget: ” Serpieris rå, dramatiske og romantiske vilde vesten møder legenden Tex”. Og det på en flot måde, og jeg er enig! Klogt af E-voke at lægge ud med Serpieri, som mange holder af.

Albummet er på 52 sider. De 38 er tegneserie, de 9 indledende er med tegninger og skitser og introduktioner og så lidt titelblad etc.
Frem med seksløberen og fyre fem pletskud af til Tex!

ANMELDT AF HENNING BRAUNSTEIN
TEX 1 indhold-06-1625241351949.jpg
TEX 1 indhold-33-1625241351997.jpg
TEX 1 indhold-43-1625241352182.jpg
TEX 1 indhold-48-1625241351968.jpg


Titel: TEX 1: Helten og legenden
Forfatter og tegner: Paolo Eleuteri Serpieri
Forlag: E-voke
Udgivelsesår: 2021
ISBN nr. 978-87-93952-44-7
Pris: 189,-kr.
Format: Hardback, 50 sider, i farver, 304x227 mm, 0,5 kg
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: TEX bind 1: Helten og legenden

Indlæg af Berti Stravonsky »

Skidegodt, Robin.

Der ER bare noget over cowboys og indianere.
Besvar