Sienna 2: Yale University….med licens til at dræbe

Besvar
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4703
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Sienna 2: Yale University….med licens til at dræbe

Indlæg af Robin »

Sienna 2: Yale University….med licens til at dræbe

Sienna 2 Cover.jpg


Så kom Sienna 2 på gaden, nu med Gabrielle i front og Sienna i baggrunden på forsiden, og albummet lægger fint ud dér, hvor bind 1 sluttede, dejligt nok. Der indledes i øvrigt med et fyldigt resumé. Mange vil mene, at det bare manglede, men hvorom alting er, så er det en fin service fra E-vokes side, som ikke alle fortsatte albums byder på.

Kort fortalt står Sienna og Gabrielle med liget af en mand, der skal skaffes af vejen. Han døde i slutningen af bind 1. Til denne opgave kan Sienna trække på sine kontakter og så ”fortsætter de to kvinder deres jagt på de bagmænd, der bestilte lejemordet på Yale Universitetets dekan. Sporene fører i flere retninger, og der er store og dødsens farlige kræfter, som vil gøre alt for at stoppe de to kvinder!” Således beskriver forlaget handlingen. Der er selvfølgelig mere til intrigen end som så; bl. a. en religiøs fanatiker med indflydelse på USA’s præsident og intriger i universitetsverdenen omkring valget af den næste dekan, kort sagt masser af mord, vold og modbydeligheder, som Dan Turell så smukt formulerede det.

Der bliver dræbt folk med andre ord. Det er en agent/krimifortælling med lidt religiøst vanvid og verdensherredømmedrømme inde over, og som sådan er det i mine øjne ret underholdende. I den forbindelse er det en lidt tung titel, lang, men måske har der været et ønske om at sende en hilsen til vores allesammens yndlingsagent, hvis film netop havde premiere for nylig. Langt om længe må man sige. Nå, videre. Der drønes rundt i bl. a. USA og Mexico; og CIA, hvor Sienna jo er ansat, om man så kan sige, træder ind i mellem hjælpende til, når det for alvor brænder på. Der er lapdance på lummer natklub, der er biljagter med flot tegnede køretøjer, sagt uden at jeg har forstand på biler, men jeg kan lide det, jeg ser. Der er tale om fine tempofyldte tegninger, når det kræves, og også stemningsfulde landskabsditto samt fine tegninger af eller inde i lærdommens hellige haller. Farvelægningen støtter godt op om tegningerne, dejligt klare farver. Der er nogle fine baggrunde i nogle ruder, og i andre er der lidt bart. Man kan jo ikke få alt. En anke herfra er, som i foregående album, at ansigtstræk bliver noget forvredne eller fortrukne sine steder, og handlingen er lidt mainstream forudsigelig. Nogle gange, ofte, har jeg dog behov for lykkelige slutninger om end ikke uden ofre. Sproget er sine steder en smule teatralsk, eller sætningerne er lidt ”spøjst” formuleret, f. eks. når Sienna under et indbrud med indlagt slåskamp med en arkitekt, der overasker hende, siger: ”På den måde giver du mig intet andet valg” og derefter. ”Visse personer vil ikke have at dette projekt bliver til virkelighed”, men det glider ned i ly af fartstriberne.

Det er som sidst Desberg og Filmore, der står bag fortællingen. Førstnævnte kendt for bl. a. Tim og Thomas og Skorpionen, som tidligere nævnt. Denis Chetville tegner, og han har arbejdet for Vécu og Tintin. Han har endv. arbejdet med bl. a. design af logoer og tegninger af designs, som nok kan ses på tøjet, seriens figurer bærer. Chokolademageren er han også medvirkende til.

Denne serie er softcover med fin papirkvalitet og tryk. Der sker meget på de 48 sider, og plottet tager i den som nævnt lidt forudsigelige handling dog en lidt uventet drejning et par steder undervejs, og det er jo altid rart med overraskelser. I Frankrig er der kommet 4 softcover albums, og disse er samlet i to hardcover bind. Vi har således to bind til gode i Danmark.

Jeg lander på 4 solide håndkantslag og en pistol i den anden hånd til Gabrielle og Sienna, og så må vi se, hvad der videre sker i de næste par bind.


ANMELDT AF HENNING BRAUNSTEIN



Sienna 2 side eks 27-1631708831550.jpg
Sienna 2 side eks 17-1631708816205.jpg
Sienna 2 side eks 13-1631708809747.jpg

Specifikationer:

Titel: Sienna 2: Yale University... Med licens til forbrydelser
Forfatter: Filmore & Riches
Tegner: Chetville
Oversættelse. Anne Christine Tjellesen Fabricius
Forlag: E-voke
ISBN nr. 978-87-93952-52-2
Format: Softcover, ca. 48 sider, i farver, 281x220 mm, 0,25 kg
Pris 159,- kr.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Besvar