Avengers. Jordens mægtigste helte

Besvar
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4703
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Avengers. Jordens mægtigste helte

Indlæg af Robin »

Avengers: Jordens mægtigste helte

avengers_cover.jpg

Så er der som tidligere nævnt kommet endnu et bundt Marvel udgivelser fra Fahrenheit/Faraos, mere præcist 3 bind med hhv. Vision, Avengers samt Fantastic Four, og hvilket bundt! Den mest interessante i ”bundtet” er nok Vision, men det gør dog ikke de to øvrige uinteressante. For nærværende tager vi fat i ”Avengers: Jordens mægtigste helte”, en dansk udgave, der samler Avengers: Earth’s Mightiest Heroes 1- 8 og Avengers: Earth’s Mightiest Heroes II 1-8, næsten 400 siders superheltehalløj i bedste Marvel stil, og jeg skriver bedste, for det er fortællingen om selveste Avengers, hvordan de opstod, og hvordan det gik for sig. Ikke stille, kan der så allerede hér afsløres. De originale Avengers var Ant-Man, Wasp, Iron Man, Thor, og Hulk, hurtigt kommer Captain America til fra sit ophold i isen og Hulk forsvinder, men hans ven Rick Jones bliver hængende.

Der er ikke tale om genoptryk af de tidlige hæfter, men om Joe Caseys version af hvordan det foregik, eller rettere hvad der foregik mellem nogle af de hændelser, der er fortalt om i de første amerikanske Avengers blade og et pænt stykke videre. I hvert fald er der tale om en tidsperiode, der dækker de ca. 60 første hæfter. Vision er på forsiden af det amerikanske nr. 57, mener jeg. Det er så omkring 5 år, hvis vi regner med 12 numre om året, men så kommer tid i tegneserier ind over, og hvad er det lige……? Der er selvfølgelig udeladt nogle detaljer og tilføjet nyt, meget, så flere skulle kunne få lyst til at læse med og måske komme dybere ind bag facaden.

Der sker en del mellem hæfterne i flg. Casey. Det er, som nævnt, to miniserier på 8 hæfter hver, og der bliver allerede i starten skruet op for detaljemængden f. eks. hidser Hank Pym sig gevaldigt op meget hurtigt og lader det gå ud over Janet van Dyne/Wasp, noget, der først blev tydeligt senere i de almindelige hæfter, men hér ser vi de første udfald. Der er også fokus på, hvad højtstående embedsmænd og politikere måtte mene om Avengers gøren og laden. I det hele taget bliver der nok gået lidt mere i dybden med problemerne, selvom det var og er Marvels kendemærke dér i 60´erne og frem: helte med problemer – store problemer. Det er således en længere periode, der dækkes, og det bærende element er Avengers forhold og ”slåskampe” med det amerikanske system, et sikkerhedsråd personificeret af stivnakkede generaler og embedsmænd, som vil styre Avengers og bestemme over dem. Set fra et embedsmandssynspunkt kan det måske være forståeligt nok, men fra et superheltesynspunkt er det super irriterende og mere til. Forlaget beskriver det som følger: ”Når den ene superskurk efter den anden truer Jorden er der brug for helte, der kan stå sammen, og når først Avengers er samlet kan kun meget få fjender overvinde deres samlede styrke. Men hvordan lykkedes det fem enkeltstående helte at danne en så legendarisk gruppe?
Svaret er ikke så ligetil, for til trods for, at samfundet har brug for dem, er det vigtigt, at de kan operere med minimal indblanding udefra. Men både offentlighed og regering tvivler på deres intentioner, og før de kan handle, skal de have de nødvendige sikkerhedsgodkendelser fra den amerikanske kongres. Det kræver både tålmod og diplomatiske evner, og det er ikke noget alle supermennesker besidder”.

I løbet af de 398 sider når læseren at møde 3 versioner af Iron mans rustning, Hank Pym i mange af sine superhelte identiteter afsluttende med Yellowjacket. Der er Black Panther, The Vision, som nævnt, Quicksilver og Scarlet Witch samt ikke mindst Hawkeye og Jarvis, Avengers butler, som begge har bærende centrale roller, og som faktisk får historien til at få lidt ekstra luft under vingerne. Black Panther får også lidt spotlight i sin rolle som lærer, hr. Charles, for nogle high school elever i et belastet New York område. Til overflod indgår Hawkeyes forhold til Black Widow, den tidlige version, også. På skurkesiden er det især Superadaptoid og i begyndelsen lidt Kang the Conqueror, der rykker.

Der har været mange om at ”bage brødet”, om man så må sige, og på tegnersiden er det li-idt på det jævne især i den første halvdel af bogen. Det er ikke alle tegninger, der kan klare at blive forstørret de 10 – 15 %, som formatet vel er, hvilket ellers er lækkert, og i den sammenhænge er der som sædvanlig ikke noget at komme efter mht. udstyr, tryk, papirkvalitet osv. Tom Palmer, som er krediteret for de sidste 8 kapitler, eller hæfter om man vil, kan i mine øjne bedre klare det lidt større format, men tegnersiden er besat med håndværkere, og det er den bløde mellemvare. Casey fortæller en god historie og har spundet videre på Avengers krøniken, og det er en del, hvis man kan sin Avengers, men jeg synes det må være sært at læse historien, hvis man ikke er inde i universet. Hvis dette er første møde med hvordan Avengers blev dannet, er jeg bange for en del læsere vil mangle noget. Det kan også bare være mig, fordi jeg nu har den viden, jeg har, efter at have læst alt for mange tegneserier! Der er meget tale og samtale, det som kaldes ”talking heads” underligt nok, men også flotte store billeder og lidt opfindsomme opbrud af siderne, så der ikke kun er tale om firkantede billedruder. Jeg synes dog intrigen i den sidste halvdel er mere interessant, både p. gr. a Hawkeye, Vision og flere andre samt Superadaptoiden. Death Tiger fra Wakanda er også med til at øge spændingen i sidste halvdel. Det er flotte, klare farver hele fortællingen i gennem, og det er rart!

Det er dejligt, at der kommer så meget Marvel på dansk. Her får man 18 blade for en stykpris på 21,75, nemlig et digert værk på 398 sider for 348,-. Det må siges at være OK. I tilgift er der Marvel profil i starten af bogen, som vi er vant til og alle forsider indleder hvert kapitel. Yderligere er der bagest et pinup galleri med syv flotte tegninger af selve gruppen Avengers og enkelte solo pin-ups.

Der er tale om en solid udgivelse, og der lander 4 Quinjets på landingsbanen ud af 6 mulige. Avengers til samling!

ANMELDT AF HENNING BRAUNSTEIN

Avengers_1.jpg
Avengers_2.jpg
Avengers_3.jpg
Avengers_4.jpg
Avengers_5.jpg
Avengers_6.jpg

Avengers: Jordens mægtigste helte
Tekst: Joe Casey
Tegninger: Scott Kolins, Will Rosado og Tom Palmer:
Farvelægning: Morry Hollowll & Wil Quintana
Oversættelse: Thomas Berger
Forlag: Fahrenheit/ Faraos
398 sider HC i farver
Pris: 348,00 kr.
ISBN 9788771762112
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Avengers. Jordens mægtigste helte

Indlæg af Antaeus »

Tegne- og farvelægningsmæssigt er det godt nok ikke en tegneserie der trækker.
Jeg kender Avengers filmene, som jeg har set adskillelige gange og så har jeg læst den Kosmiske Handske og i mit bibliotek står to Avengers Omnibus tegnet af henholdsvis Kirby/Heck samt Heck/Buscema. De blev købt da det er klassikere, de er super godt tegnet og de er med lækker farvelægning (jeg har endnu ikke læst dem).
Den Kosmiske Handske var ganske underholdende, men jeg synes dog filmene var bedre (undtaget Ultron).
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4703
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Avengers. Jordens mægtigste helte

Indlæg af Robin »

Jeg er tilbøjelig til at give dig ret ud fra de viste eksempler, som er hentet fra forlagets hjemmeside, citat: "Der har været mange om at ”bage brødet”, om man så må sige, og på tegnersiden er det li-idt på det jævne især i den første halvdel af bogen." I sidste halvdel er det bedre, så jeg vil anbefale at du kigger lidt i den, næste gang, du er i nærheden af en tegneseriebutik, hvis der ellers i øvrigt er interesse. Sidste halvdel er mere mainstream Marvel med Tom Palmer som pennefører på tegnesiden.

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Besvar