VANCE samlet, bind 1: Howard Flynn

Besvar
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4703
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

VANCE samlet, bind 1: Howard Flynn

Indlæg af Robin »

VANCE samlet, bind 1: Howard Flynn

Howard Flynn COVER.jpg
Howard Flynn COVER.jpg (64.51 KiB) Vist 1474 gange

Hvis vi nu starter med en liden ”for sjov ” - quiz uden præmier, og du, kære læser, et øjeblik glemmer, hvad dette er en anmeldelse af, hvem er så William van Cutsem, som blev født 8. september 1935 og døde 14. maj 2018? Ja, du gættede rigtigt, der er tale om William Vance eller blot Vance, hvis man googler ham under det næstsidste, så står der, inden man overhovedet er færdig med at taste: William Vance, visuel kunstner! Ikke tegneserietegner eller comic book artist eller noget på fransk, men visuel kunstner! Og såd’n er det. Jeg overgiver mig med det samme. Det, jeg sidder med her er visuel kunst. Jeg kan ikke lade være med at fordybe mig i tegningerne, ruderne, forsideillustrationerne….. mmmmm! Når jeg så er færdig med at overgive mig, så er dette noget af Vances tidlige arbejde, Inden havde han, efter endt uddannelse, arbejdet med 4-siders historier af dokumentarisk tilsnit for bladet Tintin. I -64 begyndte han på Howard Flynn sammen med Yves Duval. Som mange vil vide, er der tale om en rigtig helt, nærmest helt Jan bogs agtigt, positivt forstået, uden sammenligning i øvrigt.

Det er E-voke, det lille store eller store lille, men i hvert fald ret aktive, forlag, der binder an med at udgive Vance samlet. Hér er det bind 1, Howard Flynn, som mange sikkert vil huske fra Fart og tempo i midt/sluttresserne, hvor løjtnant Howard Flynn slog sine modige og tør man sige dadelfri folder? Mere om det senere. Der er lidt ”tur i tidsmanskinen” over det.

Vance er, som skrevet, ikke alene om Howard Flynn. Duval, som står for handlingen, herhjemme bl. a. kendt for Dr. Silver og Familien Franval, set i, rigtigt, Fart og tempo igen, har skrevet alle historierne, og der lægges ud med ”Howard Flynn står til søs”. Der er 7 fortællinger. De 6 af dem har tidligere været udgivet på dansk, og jeg tør næsten ikke skrive det, også i Fart og tempo, og en enkelt, nemlig denne, fik eget Fart og tempo album nr. 4, ”På togt med søløjtnant Howard Flynn”, så det er kendt stof for det meste. Man kan godt se, det er i den tidlige del af Vances karriere. Sammenligner man med den sidste fortælling ” I tigerens klør” eller den sort/hvide historie, er der klar stor udvikling at spore fra denne første historie til senere.

Det eneste ikke tidligere i DK udgivne materiale er ”Forræderen slår til ved midnat” i S/H, og det bringer mig til at se lidt på farverne. Normalt er jeg glad for farver. Jeg er vokset op i en tid med mestendels s/h tegneserier, og så kom der efterhånden farver på, så det er normalt noget, jeg kan lide og opfatter som luksus, men farverne hér er ind i mellem med til at gøre indtrykket af tegningerne mere mudret. Nogle steder bliver alle ruderne domineret af en farve f. eks. rød eller blå, det kan skyldes et ønske om at skabe stemning eller give tidsfornemmelse i forhold til dag/aften/nat, og det kan skyldes alt muligt andet, bl. a. det faktum, som jeg har nævnt før, at jeg er rød/grøn farveforvirret; men jeg blev nærmest helt afslappet, da jeg kom til den sort/hvide historie. Det er mest, når der er personer, og det er der da en del, men på tegninger med skibe eller landskaber er det ikke så udtalt, jeg har ikke tænkt over det før i forbindelse med Flynn, men jeg har tjekket i gamle F. og T. fra -66, og det er det samme hér, dog virker farverne lidt ”blødere” sikkert på grund af papirkvaliteten, som suger på en anden måde. I det foreliggende bind er der jo tale om en lækker, glat, kraftig, ikke for blank, papirkvalitet, og det er jo ellers dejligt nok. Udstyret, som det plejer er som tidligere i top. Der er også noget med baggrundsfarven i nogle billeder; så er der lidt lys gul, så lidt blå, så ingeting (hvid). Det kan synes som flueknepperi, men jeg studsede over det. Der er ikke anført noget vedr. farvelægning. Det er så muligvis Vance selv, det fremgår i hvert fald af den franske udgave ”Tout Vance”. Vances kone farvelagde en del af hans senere arbejder, men det er nok ikke tilfældet hér.

Ellers går det slag i slag, søslag kunne man næsten sige. Bindet er delt op i ”årstalskapitler”; der lægges ud med 1964, så kommer 1964/65 med ”…og sørøverne”, som skægt nok har en s/h indledning på 2 paneler, dernæst 1966/68 med ”Jernhoved”,” Admiralens nevø” og ”Diplomatisk mission”, efterfulgt af 1968 med den s/h ”Forræderen slår til ved midnat”, og afslutningsvis 1968/69 med ”I tigerens klør”. I mine øjne er det dejlige ved sådan et samlebind, at man kan se tegnerens udvikling eller mangel på samme, hér bestemt udvikling. Meget kan man sige om Vances tidlige stil, og jeg vil ikke generalisere, men hans ansigter er nogle gange lidt ens. Også historierne bliver med lidt mere kant, lidt, selvom Howard F. bestemt fremstår som en helt med stort ”H” hele tiden, men så’n skulle det være i de år, og i hvert fald undertegnede slugte det råt. Sproget er fint, selvom det ind i mellem fremstår lidt ”stift”, men man talte jo anderledes både i tresserne og på Flynns tid!

Om historierne skriver forlaget: ”Vi følger den unge løjtnant Howard Flynn fra han første gang skal stå til søs på det stolte skib H.M.S. Achilleus. Howard Flynn kommer siden ud for det ene dramatiske eventyr efter det andet og må både flygte fra blodtørstige indfødte på en stillehavsø, eskortere en køn ung dame over Atlanten, slås med sørøvere og meget mere.”

Uanset hvad man måtte mene, så var det virkelig en stor fornøjelse at læse dette bind, bladre, forsigtigt, i det, nyde illustrationerne, og også være glad for teksten i taleboblerne. Den er ”rar” ved mine øjne. Og jeg skriver ”ved”, for jeg skulle ikke anstrenge mig, og jeg mener at kunne huske, at i Fart og tempo var det en eller anden ret lille ”skrivemaskine-agtig” skrifttype. Jeg har som sagt lige haft dem fremme, men pakket dem væk igen, og de bliver ikke fundet frem foreløbig. Det vil føre for vidt.
.
Udover selve historierne er der 8 forsider, vignetter, illustrationer, hvoraf to har en lille rød firkant eller oval, som det nok ikke har været muligt at fjerne i produktionsprocessen, men selv disse ”farveklatter” gør ikke, at mine øjne forstyrres, men stopper og fordyber sig i illustrationen. Kunne man savne noget?, ja, måske noget ekstramateriale i form af tekst/historie om Vance/Duval, i lighed med nogle samleværker. På den anden side var jeg selv helt tilfreds efter endt læsning. Det er som skrevet flot at skue, og samtidig er der selvfølgelig et ordentlig pennestrøg af nostalgi samt ”trip down memory lane” over det, men det skal ikke lastes nogen. Tværtimod! . Der er ved hver histories begyndelse oplysninger om, hvornår og hvor denne har været trykt første gang på originalsproget, og hvornår og hvor den har været trykt på dansk.

Jeg lander på 5 flotte, stolte tremasters ud af 6 mulige. Næste bind i Vance samlet bliver Rodric, som, om alt går vel, og mangelen på papir er knap så udtalt, tilflyder markedet en gang i 2022. Jeg glæder mig!

ANMELDT AF HENNING BRAUNSTEIN

Titel: Vance samlet, bind 1: Howard Flynn
Forfatter: Yves Duval
Tegner: William Vance
Oversættelse: Lea Mejdahl Christiansen med bidrag af Brian Reinicke Pedersen
Forlag: E-voke
Pris: 269,-
Format: Hardback, 132 sider, i farver, 295x224 mm, 0,8 kg
ISBN nr. 978-87-93952-51-5

Vance Howard Flynn E-voke s eks 030.jpg
Vance Howard Flynn E-voke s eks 048.jpg
Vance Howard Flynn E-voke s eks 049.jpg
Vance Howard Flynn E-voke s eks 087.jpg
Vance Howard Flynn E-voke s eks 101.jpg
Vance Howard Flynn E-voke s eks 126.jpg
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: VANCE samlet, bind 1: Howard Flynn

Indlæg af GoogaMooga »

Tak for en fin og fair anmeldelse! :D Ja, man overgiver sig helt til hans kunst. Det med monokrome stemningsbilleder er da hans særkende, ville ikke undvære det for alt i verden.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: VANCE samlet, bind 1: Howard Flynn

Indlæg af Antaeus »

Den skal helt klart tjekkes ud og formentlig også købes ind til hjemmebiblioteket.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4703
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: VANCE samlet, bind 1: Howard Flynn

Indlæg af Robin »

GoogaMooga skrev: 2. nov 2021, 19:22 Tak for en fin og fair anmeldelse! :D Ja, man overgiver sig helt til hans kunst. Det med monokrome stemningsbilleder er da hans særkende, ville ikke undvære det for alt i verden.
Velbekomme da, og tak fordi du skriver! Det med monokrone stemningsbilleder, har jeg så efterfølgende kigget lidt mere på forskellige steder. Det giver god mening. Tror blot personligt, jeg bliver lidt "kuk" p. gr. a. rød/grøn farveforvirring. I alle tilfælde kan jeg godt lide, at han varierer det.

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4703
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: VANCE samlet, bind 1: Howard Flynn

Indlæg af Robin »

Antaeus skrev: 2. nov 2021, 23:47 Den skal helt klart tjekkes ud og formentlig også købes ind til hjemmebiblioteket.
Lyder som en god idé!

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Maximum
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 463
Tilmeldt: 22. sep 2008, 23:24
Geografisk sted: Central Florida

Re: VANCE samlet, bind 1: Howard Flynn

Indlæg af Maximum »

Super fin anmeldse Robin, og den star allerede i biblioteket :-)
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: VANCE samlet, bind 1: Howard Flynn

Indlæg af Antaeus »

Robin skrev: 3. nov 2021, 11:48
GoogaMooga skrev: 2. nov 2021, 19:22 Tak for en fin og fair anmeldelse! :D Ja, man overgiver sig helt til hans kunst. Det med monokrome stemningsbilleder er da hans særkende, ville ikke undvære det for alt i verden.
Velbekomme da, og tak fordi du skriver! Det med monokrone stemningsbilleder, har jeg så efterfølgende kigget lidt mere på forskellige steder. Det giver god mening. Tror blot personligt, jeg bliver lidt "kuk" p. gr. a. rød/grøn farveforvirring. I alle tilfælde kan jeg godt lide, at han varierer det.

mvh.
Nu har jeg ikke stået med albummet i hånden, men umiddelbart kan jeg ikke se et stort problem med farverne ud fra billederne
Jeg havde dog ønsket at de havde benyttet mat papir, som jeg synes er at foretrække til mange klassiske fransk/belgiske serier.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4703
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: VANCE samlet, bind 1: Howard Flynn

Indlæg af Robin »

Kan du se et lille problem? :wink:

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: VANCE samlet, bind 1: Howard Flynn

Indlæg af Antaeus »

Robin skrev: 3. nov 2021, 22:25 Kan du se et lille problem? :wink:

mvh.
Nej
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4703
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: VANCE samlet, bind 1: Howard Flynn

Indlæg af Robin »

På side 48, øverste panel: 4 billeder med 4 forskellige baggrundsfarver. Det er ikke et problem, men jeg og især mine øjne reagerer. På side 87, første billede er hele billedet gult med lidt hvidt om vægerne. Jeg studser, men jeg er godt klar over, at det er stearinlysenes virkning, der farver hele billedet. Jeg ville dog gerne have lidt forskellige farver i billedet og flere med det. Ikke noget stort problem, men jeg blev lidt forvirret, sikkert p. gr. a. min "farveblindhed", som nævnt.

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4703
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: VANCE samlet, bind 1: Howard Flynn

Indlæg af Robin »

Maximum skrev: 3. nov 2021, 21:18 Super fin anmeldse Robin, og den star allerede i biblioteket :-)
Tak skal du ha'! Har du læst den og i bekræftende fald, hvad synes du så?

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
maxus
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 215
Tilmeldt: 27. aug 2007, 00:59

Re: VANCE samlet, bind 1: Howard Flynn

Indlæg af maxus »

Super anmeldelse, Robin - tak for det.
Er netop indkøbt (det 3. sidste eksemplar i Faraos), så nu skal den bare nydes :D
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4703
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: VANCE samlet, bind 1: Howard Flynn

Indlæg af Robin »

maxus skrev: 4. nov 2021, 16:09 Super anmeldelse, Robin - tak for det.
Er netop indkøbt (det 3. sidste eksemplar i Faraos), så nu skal den bare nydes :D
Jamen selv tak! Og rigtig god nydelse!

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Maximum
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 463
Tilmeldt: 22. sep 2008, 23:24
Geografisk sted: Central Florida

Re: VANCE samlet, bind 1: Howard Flynn

Indlæg af Maximum »

Hej Robin,
Desvaerre har jeg ikke laest den endnu, kun bladeret i den for at se de flotte tegninger.
De sidste par ar had vaerede lidt tralvt arbejdsmaessigt, sa jeg kober albums nu og glaeder mig vildt meget til jeg far mere tid til at laese dem. :-)
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4703
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: VANCE samlet, bind 1: Howard Flynn

Indlæg af Robin »

Maximum skrev: 4. nov 2021, 20:30 Hej Robin,
Desvaerre har jeg ikke laest den endnu, kun bladeret i den for at se de flotte tegninger.
De sidste par ar had vaerede lidt tralvt arbejdsmaessigt, sa jeg kober albums nu og glaeder mig vildt meget til jeg far mere tid til at laese dem. :-)
Hej Maximum

Du har meget at glæde dig til så, gætter jeg. Når du har læst den, eller bladret mere, så kan du jo altid vende tilbage i tråden med din mening.

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Besvar