Secret Wars

Besvar
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4703
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Secret Wars

Indlæg af Robin »

Secret Wars

secret-wars-2015_cover.jpg


Så er det Hickman tid igen. Han er jo en meget populær herre. Her er han parret med Esad Ribic, som også tegnede den foregående anmeldte Fantastiske 4 - et godt par.

Det er en lidt speciel udgivelse. Speciel på den måde, at i mine øjne kræver den noget forkundskab – ikke blot, sådan Marvel superhelte viden, men lidt mere indsigt i de forskellige figurer også specifikt mht. grupperinger, da der er virkelig mange medvirkende i denne fortælling og således også grupperinger. Jonathan Hickmans kæmpe ”run” i Avengers og New Avengers hhv. 35 – 44 og 28 – 33 (tror jeg) går forud for dette bind og lægger grunden til Secret Wars nr. 0 og Secret Wars nr. 1 - 8, som dette bind indeholder, og i disse nævnte foregående blade eller trades er der noget at hente mht. the Illuminati (medlemmer bl. a. Black Bolt, Dr. Strange, Tony Stark/Iron Man, Reed Richards og Namor) og the Cabal (medlemmer bl. a. Thanos, Proxima Midnight, Terrax og Black Swan og en version af Reed Richards med ”tænkehjelm”). Disse ord blot for at nævne, at uden viden fra nævnte, kan det godt være en ordentlig mundfuld at kapere, på den anden side er det godt at blive udfordret, og det gør denne bog på ypperste vis. Det er ikke bare en happy go lucky superhelte mainstream lige ud ad landevejen historie!

”Doctor Doom er bygherre til universernes undergang! Og Marvels Multiverse kollapser! Med andre ord: universer kolliderer og virkeligheder udslettes! Jord 616 tilintetgøres, da den sluttes sammen med en række andre alter¬native Jord-planeter. Og i den proces skabes … Battleworld! Hvem over¬lever? Hvad overlever? Læs med, når alle Marvels helte og skurke mødes i det ultimative slag!” Skrives der i bagsidens ”forskræp”. Og det er meget godt opsummeret. Verdener går under, heltene (og nogle skurke) kæmper for overlevelse, og man mødes på Battleworld, som er dannet af dr. Doom med støtte af dr. Stephen Strange. Hvem så lige dette makkerpar komme? Jo - o, magi har de tilfælles, men alligevel……Endvidere har Doom en familie, kone og børn og en hel hær bestående af mange forskellige Thor’er, eller en Thor hær om man vil. Det har han også brug for, for at kunne holde styr på denne verdens forskellige dele, regioner med så farverige navne som Doom World, Bar Sinister, Øvre Avalon, med Captain Britain i spidsen, Utopolis osv. Doom iført hvider frelserklæder, er Alfader, gud, skaber, og det medfører en høvisk og højtidelig tone i talesproget, godt undfanget af Thomas Berger, kunne man fristes til at sige. Der bliver talt meget, ind i mellem rigtigt meget. Der skal nemlig forklares ting og sager og løftes slør, så det er ikke en titel, man bare lige spurter igennem på en halv time endsige en hel. Det kræver både noget tid og noget af læseren. Billedsiden står Esad Ribic for. Hans stil ”står godt” til rum – odysseer, og hans figurtegning er også super flot i mine øjne, selvom jeg kender nogle, der vil synes, det er for pænt.

De to Hickmann/ Ribic bøger hænger sammen ikke blot på skabersiden, men også i og med Reed Richard og Fantastic 4 er med i persongalleriet, og fra dette bind kan noget indsigt hentes, hvis man ikke har læst tidligere nævnte Hickman Avengers run.
Marvel profilsiden er kun med dr. Doom, og det er lidt fattigt, på den anden side kunne alle medvirkende ikke have en profilside. Det ville være det rene Who’s who, en udgivelse for sig selv, men en gylden middelvej måske.
Ekstramaterialet, som mange er glade for, består af 20 sider med dobbeltopslag, forsider og forsidevarianter af mange forskellige tegnere bl. a. en dobbeltforside/bagside af Alex Ross til Frie Comic Book Day: Secret Wars 2015 # 0.

Forbeholdet for ”nødvendig” videns mængde eller mangel på samme inden læsningen kunne godt tale imod udgivelse af dette bind, men set i sammenhæng med MCU (TV og filmsammenhæng) og den store fortælling, som det uomtvistelig er, er det en god udgivelse, da den går fint i spænd med det, vi kan opleve på det store lærred eller den lidt mindre skærm. Og alt andet ufortalt giver både fortællingen og billedsiden mulighed for fordybelse både i bogen og på google, hvis man lyster.

Og så på falderebet lige lidt juleløjer eller nisselist, om man vil. På forlagets hjemmeside står skrevet, at bogen indeholder bl. a. Secret Wars nr. 0. Jeg mener kun, der er ét nr. 0, nemlig Free Comic Book Day Secret Wars #0. Den er tegnet af Paul Renaud og Gerardo Sandoval - og Hickamn har fået hjælp til historien af Hajime Isayama iflg bl. a. Marvel Database og Goodreads.com. Det er ikke medtaget i bogen, og det er som sådan ikke noget, der kan vælte læsset, men lidt julenørdeviden, hvis det ku’ friste. Jeg sprænger det hele i luften og giver 5 verdener ud af 6. Glædelig jul!

ANMELDT AF HENNING BRAUNSTEIN

Titel: Secret Wars
Jonathan Hickman: tekst
Esad Ribic: tegninger
Ive Svorcina: farver
Dansk udgave, der samler Secret Wars 0 og Secret Wars 1-8
Oversat af Thomas Berger
304 sider i farver
Forlaget Fahrenheit/Faraos Cigarer
Pris: 248,00 kr.
ISBN 9788771762211

SECRET-WARS-2015_CONTENT_FINAL-21.jpg
SECRET-WARS-2015_CONTENT_FINAL-22.jpg
SECRET-WARS-2015_CONTENT_FINAL-24.jpg
SECRET-WARS-2015_CONTENT_FINAL-25.jpg
SECRET-WARS-2015_CONTENT_FINAL-27.jpg
SECRET-WARS-2015_CONTENT_FINAL-30.jpg
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1838
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Secret Wars

Indlæg af Erling Søby »

Det bør måske lige korrigeres, at det ikke var Fantastiske 4, som Ribic har tegnet. Det er Thor- Gudeslagteren.

Men ellers en fin anmeldelse. Og hvis man ikke helt kan følge med i historien, så kan man ihvertfald nyde Ribics suverænt fede tegninger hele vejen igennem.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4703
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Secret Wars

Indlæg af Robin »

Kære Erling

Arhhh, ja! 1000 tak for korrektionen! Jeg læser simpelthen for mange tegneserier, så det roder rundt i mit hoved. Nej et spøg, et andet grin. Godt at du er på dupperne og reagerer. Da Hickman har skrevet FF og Secret Wars fik jeg desværre lige mikset det sammen. Igen tak for det - og for ordene i øvrigt. Helt enig med dig i din sidste pointe.

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Besvar