Den fantastiske Spider-Man 1: Mit første år som superhelt

Besvar
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4703
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Den fantastiske Spider-Man 1: Mit første år som superhelt

Indlæg af Robin »

SpideyCOVER.jpg

Der var en lidt anderledes udgivelse med i Marvel bunken op til jul, nemlig Spider-man med titlen ”Den Fantastiske Spider-man: Mit første år som superhelt”. Og det er hvad man får. Straks man står med bogen i hænderne, ser man, at den er lidt anderledes. Der er noget, der taler mere til barnet i mig end til den ”voksne modne tegneserielæser”, hvad det så end er for en størrelse.

Den positive stemning slås an allerede på forsiden i titlen:”…..Fantastiske…. ” og det faktum, at hele historien er en ”jeg” fortæller gør også sit til det. Peter Parker henvender sig direkte til læseren, også i titlen ”Mit første år som superhelt” Det kunne være en fristil, - som jeg godt gad læse, og det er hermed gjort. På forsiden svinger Spider-man sig i vanlig overlegen, humørfyldt stil med et bundt slyngler i netposen. Vender man bogen om og kigger på bagsiden, er der ikke som vanligt lidt om indholdet. Der er meget lidt! Fire cirkler med tre af Spider-mans ærkefjender sammen med Iron Man. Store bogstaver forkynder: Masser af oneliners! Heltemod og superskurke! Totalt spændende historie! Edder-fede tegninger! Samt ”Iron Man er også med”. Jeg faldt for den sidste: Iron Man er også med! Jeg kom til at smile, næsten grine. De øvrige udsagn blev på en eller anden måde sat mere i relief af dette sidste. Hvor de tre første er sådan lidt måske prætentiøse eller ”Slam, in your face”, så er den sidste konstatering ja, sjov! ”Heltemod og superskurke” står så lidt i modsætning til ”Edder-fede tegninger”. Fornemmelsen af om det måske var en billedbog, jeg stod med i hånden sneg sig ind. Ikke et ondt orde om billedbøger. Jeg har læst masser, jeg læser masser af dem, og hvad er tegneserier om ikke andet end bøger med eller hæfter, med billeder. Det er så ikke en billedbog, men en tegneserie og en gansek fin en af slagsen.

Det var lidt meget om det ydre. Indeni er der er en masse sammenstød mellem den unge Spider-man og en god håndfuld fra hans skurkegalleri, som det hed tilforn. Vi møder også Flash Thompson, som jo ikke er en skurk, og så alligevel. Han er i hvert fald en prøvelse for Peter Parker til hverdag i skolen, hvor Flash er fodboldhelten, der (måske) er misundelig på Peters dygtighed og derfor lader det gå ud over ham i form af allehånde drillerier og mobning, Heldigvis har Peter Parker en lektiehjælp i historie, som han så selv hjælper i et andet fag, matematik/fysik: Gwen Stacy. Og han har en god ven; Harry Osborn, hvis far Norman Osborn (og så ved vi jor nok, hvad klokken er slået) har lidt opmuntring til Peter i form af et job, måske.
Dette er ikke fortællingen fra dag ét hvor Peter Parker bliver bidt af en radioaktiv edderkop, men en skildring af det første år lidt inde i forløbet, hvor Spider-man har mødt en del af sine modstandere. Det fremgår, at han kender til dem fra tidligere møder, når de hér støder ind i Spider-man igen. Selve oprindelsesfortællingen er selvfølgelig indeholdt, men blot sådan lige i forbifarten.

Her er kampe med alle de klassiske Spider-man fjender. Otto Octavius, Sandmand (med ”d”?) Dr. Kurt Connors (Øgle), Den Grønne Gnom (hedder kapitlet, men han omtaler sig selv som The Green Goblin), Vulture (Adrian Toomes) og en hjælpende hånd i jernhandske fra Iron –man, som starter lidt akavet, men ender positivt. I det hele taget er der en meget positiv tone. Selvom Peter Parker har meget modgang, som vi jo ved, er det som om, det ikke rigtig går ham på – ikke som i de tidlige hæfter, hvor han var dybt nedbøjet og stærkt deprimeret over alt, hvad livet diskede op med af fortrædeligheder og modgang. Hér er der bestemt også modgang, men der er en frisk og frejdig tone over det hele, som gør at de tunge tanker, som så ikke er så tunge igen og de mørke skyer ikke når ud til læseren - i hver fald ikke i samme grad som i førnævnte Ditko/Lee blade. Peter Parker/Spider/man er bare ikke så tynget og nedbøjet. Det gør mig dog ikke noget. Jeg var nogle gange ligeså dybt nedbøjet, når jeg havde læst et Edderkoppe blad, da jeg var dreng som hr. Parker. Hans prøvelser gik mig virkelig på, Det siger jo noget om fortællingen og mit modtagelige sind. Hér er det ikke så mærkbart. Et yngre publikum, vil måske tænke anderledes, eller også ikke, og begge dele er måske meget godt. Der er nok af tungsind og sorte skyer udenfor vinduerne i denne tid! Noget andet der er lidt spøjst er den før nævnte navne -”ting”. Alle øvrige af det sidste års tids Marvel udgivelser har indtil nu benyttet de originale engelske navne, i dette bind er det så lidt mindre gennemført.

Tegningerne står Nick Bradshaw og André Lima Araújo for. Det er, hvad man kunne kalde tidens stil, hvis en sådan findes, lidt manga influeret med lidt store øjne, meget plastisk og i og for sig levende, men ikke en stil, jeg normalt holder af. På den anden side fungerer det hér i en historie, hvor det går over stok og sten eller retter hustage og stakitter. Der bliver ikke sparet på fartstriberne eller detaljerne, Nyd foreksempel en helsides tegninge af kampen mellem Sider-man og Sandmand(en). Flotte klare farver bidrager også til det gode humør, og det foregår på blankt papir. Det er H. Christian Vang der har oversat, og han har virkelig gjort en fin indsats for at få sproget til at flyde frit, nutidigt og mundret i hvert fald som jeg oplever det blandt folkeskoleelever. Det lykkes i langt størstedelen af bindet, og det er ikke ligetil. Cadeau for det.
Der er som sådan ikke noget ekstramateriale udover forsiderne. Der er heller ingen fakta-side, og det er sikkert med velberådet hu i og med oprindelseshistorien er indeholdt om end ganske kort.

Jeg bøjer langfingeren og ringfingeren, peger med lillefingeren og pegefingeren, trykker med tommelen og fyrer fire edderkoppespind efter ”Mit første år som superhelt! Den positive stemning og Vangs fine oversættelse afgør det: 4 netskydere!

ANMELDT AF HENNING BRAUNSTEIN


Titel: Den fantastiske Spider-Man 1:“Mit første år som superhelt”
Dansk udgave, der samler Spidey: Freshman Year 1-6
Robbie Thompson,: tekst
Nick Bradshaw og André Lima Araújo: Tegninger
Jim Campell, Rachelle; Java Tartaglia: Farver
Oversat af H. Christian Vang
Hardcover, 144 sider i farver
Pris: 168,-kr.
ISBN 9788771762228

9788771762228_01SPIDEY.jpg
9788771762228_02SPIDEY.jpg
9788771762228_03SPIDEY.jpg
9788771762228_04SPIDEY.jpg
9788771762228_06SPIDEY.jpg
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Besvar