Daredevil: Genfødt

Besvar
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4703
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Daredevil: Genfødt

Indlæg af Robin »

Daredevil: Genfødt

daredevil_COVER.jpg

Et eller andet sted er det rart, når man lægger ud med en skæbnefortælling, for vær ikke i tvivl, det er en sådan, vi har med at gøre, men et eller andet sted, er det rart, at vide, at det nok skal gå. Mange vil ikke kunne lide forudsigeligheden i en fortælling, mange vil overraskes, mange kan klare, at det går ad h…..til hele vejen. sådan har jeg det ikke - ikke mere. Jeg kan ikke holde det ud, hvis jeg ikke inderst inde ved, at det nok skál gå. Der må godt være modgang, der må være nedture, der må være” mord, vold og modbydeligheder….” som salig Dan Turèll så malerisk udtrykte det. Men jeg skal inderst inde have en tro på, at det nok skal gå. Der er meget mørke derude, og jeg må ha’ lys i mørket. Det kommer hér!

Jeg vil tro rigtigt mange har læst nærværende fortælling enten i en eller anden form på originalsproget eller i den danske udgave, der kom i Marvel-klubben sammenhæng i 4 hæfter i 1989, som i parentes bemærket samlet er en del dyrere end denne udgivelse.

Det er en lækker bog at holde i sine hænder. Det oftest benyttede lakerede omslag er erstattet af et dejligt næsten gummieret materiale. Forsiden er lidt for rød efter min smag. Daredevil figuren nærmest flyder i et med den røde baggrund. Jeg kan langt bedre lide originalen, som er indeholdt i forside galleriet eller den fra den danske 1989’er udgave, muligvis farvelagt af Søren Håkansson. Bagsiden derimod, sidder lige i skabet, både illustration og tekst: ”En mand uden håb ejer ingen frygt. Matt Murdocks hemmelige identitet som Daredevil er blevet solgt for et skud heroin til underverdenen af hans tidligere kæreste, Karen Page. Storbyens jungletrommer bringer hemmeligheden videre til forbrydernes ukronede konge, Kingpin, som nu sætter alt ind for at ødelægge Murdock … Jaget, hjemløs og paranoid må han nu ene mand stå imod hele den samlede underverden, da han pludselig konfronteres med en skytsengel fra sin fortid.” Dog: mystisk linjeskift midt i ordet ”jungle-trommer”? Men det er jo et skønt statement, dér i begyndelsen: ”En mand uden håb ejer ingen frygt” Daredevil er jo manden uden frygt. Det har været undertitlen på hæfterne siden begyndelsen, og Daredevil har vel altid haft håb, i hvert fald i perioder, dog ikke så meget i starten af denne fortælling, og jeg synes, det er en sjov pointe, dér på bagsiden. Tankevækkende.

Når man åbner bogen bliver man mødt af lækkert mat, mørkt papir, der stemmer sindet til den forestående læseoplevelse. Marvel profilsiden har forsiden af nr. 1 med, den med den originale gul/røde dragt, og Daredevil står truende ovenover og skuer ud over siden iført den røde dragt. Så følger de amerikanske forsider, flotte! Og så går vi i gang med de 7 kapitler!

Kort fortalt er det en kæmpe nedtur, deroute på deroute med masser af paranoia, modgang, angst og frygt! Der er mange parallelle handlingsforløb: Matt Murdocks nedtur og kamp med indre dæmoner! Murdocks tidligere kæreste, Karen Pages kamp mod narkotika misbrug, Kingpins stræben efter Daredevils liv, Matts ven og kollega, Foggy Nelsons kamp for at hjælpe sin ven, journalisten Ben Urichs kamp for sandheden! Og mere kommer til. I sandhed dystre og mørke sager. Der er heldigvis lyspunkter, bl. a. har Foggy Nelson det godt – ind i mellem - uden at afsløre for meget; og farvelægningen, som er ret klar, selv når der rodes i en gyde, løfter eller måske understreger mørket i handlingen. Det er værd at bemærke, at de fire første kapitler indledes med en sovende Matt Murdoch først to gange i en seng med rodede lagner, mareridtsagtigt, siden på et leje af skrald i en gyde og så igen i en seng, hvor en nonne, og ikke en hvilken som helst nonne, takker sin gud for at Matt er i live. Man støder på kristne temaer eller motiver gennem hele historien, alene titlen og titlerne på de enkelte hæfter/kapitler tækker tråde dertil.

Der er fine ”gæsteoptrædener” af Captain America, som giver et hjælpende skjold. Melvin Potter/Gladiator dukker op. Der er meget at begejstres over. Blandt andet Ben Urich – delen, hvor han og hans kone trues på det groveste, virker stærkt, og jeg får Steve Ditko ind på nethinden på siderne 104 – 5 og 107, hvor Urich overværer et mord - i telefonen! Stærke sager. Stærk er også hovedskurken, Kingpin, som tidligere hed Kejlekongen i Danmark. Han er modbydelig, angstfremkaldende og hård. Han har allehånde syge individer i sit sold. Den bomstærke sygeplejerske, der ikke går af vejen for et rask lille mord, så du end ikke er tryg på hospitalet, knaldgal lejemorder, som iført Dagevis dragt bare vil slå ihjel, og flere kommer til. De klare den! De gode vinder, men ikke omkostningsfrit. Og der er lagt i kakkelovnen i slutningen, så alt er som det skal være.

Frank Miller fortæller en vedkommende superheltehistorie og Mazzucchelli tegner lydefrit efter min bedste overbevisning i en enkel streg, hvorfor overdrive. Sidernes opbygning varieres. Der er alt, hvad hjertet begærer. Store helsides tegninger, små, rektangulære, side der opløses af eksplosion. Se f. eks. siden med snevejr nederst. Flot. Mazzucchelli og Miller lavede senere Batman: Year One og Mazzucchelli tegnede Paul Austers City of Glass, som gik i Politiken, sørme. Oversættelsen står Henrik List for, og det er super. Sproget er varieret og flyder fint alt efter hvor handlingen foregår. Det er godt håndværk!

På forlagets hjemmeside står skrevet, at bogen indeholder Daredevil 219 samt 226 – 233 altså 9 hæfter, men jeg kan kun få det til 8. Selve genfødt fortællingen fra nr. 227 - 233 og så bagest som en art bonus, og tak for det, nr. 226, som er skrevet af Denny O’Neil/Miller. Mazzucchelli har her fået hjælp af Dennis Janke. Hvad der er sket, kan jeg ikke gennemskue.
Hvorom alting er: det er en sekser! Ryk direkte til Hell’s Kitchen og slå igen!


ANMELDT AF HENNING BRAUNSTEIN


Daredevil: “Genfødt”
Frank Miller: tekst
David Mazzucchelli: tegninger
Christie Scheele: farver
Henrik List: oversættelse
224 sider i farver HC
248,00 DKK
ISBN 9788771762150

DDBORNTPB_DK_lowres-19.jpg
DDBORNTPB_DK_lowres-20-550x838.jpg
DDBORNTPB_DK_lowres-22-550x827.jpg
DDBORNTPB_DK_lowres-23-550x827.jpg
DDBORNTPB_DK_lowres-27-550x827.jpg
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Daredevil: Genfødt

Indlæg af Berti Stravonsky »

Seks hjerter er modtaget. Jeg smider den på forsiden og Facebook senere i dag. Godt gået, Rob.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Daredevil: Genfødt

Indlæg af Antaeus »

Tak for info og anmeldelsen.

Jeg er meget lidt velbevandret i superhelte, men besluttede for en del år siden at indkøbe en del af de jeg anså som de vigtigste udgivelser i genren (især Marvel) fordi jeg ligesom synes de hørte til i et klassisk tegneseriebibliotek og også fordi jeg gerne ville have dem stående og læse dem og så er de ofte godt tegnede i flotte varme farvelægninger.

Jeg har købt en omnibus med Daredevil og det er denne, som dækker nr. 158 - 191 af Frank Miller & Klaus Janson.
Det lød som om det var en af de vigtigste, uden at jeg har den store indsigt.
Jeg har desuden set første sæson af serien på Netflix, bl.a. synes jeg det var dårlige meget trivielle slåskampe så den har ikke rigtig trukket siden, så jeg har ikke set videre.

I denne youtube video kan man få et godt indblik i denne omnibus:
https://www.youtube.com/watch?v=acTbp9gmOvU
daredevil.jpg
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4703
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Daredevil: Genfødt

Indlæg af Robin »

Velbekomme! Det er jo også et fornemt "run", der er i den omnibus. Jeg har ikke set i den, men jeg har læst og har hæfterne. Tak også for henvisningen til youtube-videoen. Den er fin. Han snakker lidt rigeligt om beskadigelser, når man handler på nettet, men det er også irriterende. Mht. Netflix* Daredevil-serie er jeg enig med dig i, at der er lidt rigeligt med lange slåskampe, men jeg holdt ud (og spolede også lidt :D ). Jeg synes ellers, den er seværdig, Netflix serien. Skægt nok mener jeg at have set, at folk, der synes godt om TV serien, bl. a. har fremhævet "de velkoreograferede slåskampe". Det var de jo også, men lige lovlig lange, måske.

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
D@niel
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1942
Tilmeldt: 26. feb 2015, 22:34

Re: Daredevil: Genfødt

Indlæg af D@niel »

Super anmeldelse Robin, tak, jeg er enig i de seks stjerner. Det med nr. 219 er lidt underligt ja. Frank Miller skrev det nummer, men det er tegnet af Buscema. Mazzucchelli tegnede til gengæld de fleste af nr. 206-225, men de er hovedsagligt skrevet af Denny O'Neil. Jeg ved ikke, hvordan misforståelsen er opstået, men hvis man ser på denne amazon annonce så står der også, at den amerikanske tpb indeholder #219, men når så
ser på bagsiden af bogen, så passer det vist ikke alligevel. Jeg ved ikke, om der faktisk findes en udgave, der også samler det nummer, men det virker lidt som en misforståelse, der bare er flyttet med.
Robin skrev: 3. feb 2022, 14:37...og så bagest som en art bonus, og tak for det, nr. 226...
Ja, tak for det, og jeg synes, at man skal starte med at læse #226. Den er placeret til sidst, da den ikke som sådan er en del af Genfødt, men de hænger sammen, og hvis man ikke læser den først, så ved man jo ikke, hvorfor Murdock har ondt i knoerne i starten af #227 (:
Robin skrev: 3. feb 2022, 14:37...og jeg får Steve Ditko ind på nethinden på siderne 104 – 5 og 107, hvor Urich overværer et mord - i telefonen! Stærke sager....
Godt set, det har jeg ikke tænkt på, men jeg ser tydeligt, hvad du mener. Mazzucchelli er jo bare en utrolig alsidig tegner, selv hvis man sammenligner to superheltehistorier tegnet tæt på hinanden tidsmæssigt og skrevet af samme forfatter. De blinkende sirener kan han dog ikke løbe fra, men det virker også fortræffeligt (obs Year One er inket af Mazzucchelli selv, Genfødt af Mazzucchelli m.fl.)
genfødt.jpg
year one.jpg
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4703
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Daredevil: Genfødt

Indlæg af Robin »

Tak skal du ha' D@niel og tak for input. Det er nyttig og interessant viden, du deler. Ja, Mazzuchelli er en dygtig tegner. Gad vide, hvad han laver for tiden. Jeg tror jeg vil google ham :D

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Besvar