Rasmus Dyrepasser: 1952 - 1955 (Fra tegneseriearkivet 22)

Besvar
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4704
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Rasmus Dyrepasser: 1952 - 1955 (Fra tegneseriearkivet 22)

Indlæg af Robin »

Rasmus Dyrepasser 1952-1955. (Fra tegneseriearkivet, 22)

Dyrepasser 2.jpg


Nu er det jul igen, og nu er det jul igen….eller det føles bare sådan. Ja, undskyld min højrøstede og barnlige glæde, men med raketfart (et udtryk jeg med vilje benytter for at ære den nostalgiske stemning, jeg befinder mig i, og fordi jeg bilder mig ind, at det er et udtryk der blev benyttet, da nærværende tegneserie(r) blev tegnet. Kan hænde jeg tager fejl). Der er med andre ord tryk på den gode gamle nostalgi. Igen er der tilflydt markedet en perle af en bid, ja måske endda to bidder, dansk tegneseriehistorie ved dansk tegneseriehistories hofarkivar par excellence, Anders Hjort Jørgensen (siger navnet dig ikke noget, så slå ham op på Comicwiki eller googl ham!)

Ovenstående ordstrøm skyldes, at Forlaget desAHJn IGEN har udgivet i min optik en særdeles interessant publikation. Det drejer sig selvfølgelig om ”Rasmus Dyrepasser af Holger Philipsen 1952 – 1955 - Fra Tegneseriearkivet 22”. Det er herlige sager.
Ikke nok med, at i dette bind er alle halvsiders Rasmus Dyrepasser striberne fra Kong Kylie 1952 – 55 at finde, der er også medtaget Philipsens tredje stribe, Nip & Nup - komplet. Hér er der tale om en enkelt stribe med talebobler i modsætning til dyrepasseren, der jo er en pantomimeserie, som bekendt. Nip og Nup er et klassisk makkerpar i tegneseriesammenhæng: en lille kvik, spinkel fyr og hans store, stærke og lidt mindre kvikke kammerat. De færdes ofte i et maritimt miljø, hvor de kommer ud for spøjse og uheldige situationer, som dog klares med Nups styrke eller Nips snilde. Der er heldigvis mange lune og skøre indfald à la Carlt eller Holger Philipsen, om man vil, og det er jo ikke så sært. Af og til befinder Nip og Nup sig i et andet ”set up” rent historisk. Hér får man fornemmelsen af at Philipsen har fået en idé, og den skal bruges, selv om de vante rammere så bliver sprængt. Det er ganske forfriskende!

Hos hr. Dyrepasser ar alt ved det gamle i den kære zoologiske have – og heldigvis da for det. Der er fyldt med den vanlige lune, de sære indfald og havens galleri af karakterer, både mennesker og dyr. Rasmus er selvfølgelig i front, men inspektøren med den bøjede næse og havens dyr og gæster bidrager i høj grad til underholdningsværdien. Selvfølgelig har Holger Philipsens stil udviklet sig. Rasmus er lidt mere ”strømlinet” og det gælder tegnestilen i øvrigt.

Jeg er stor fan af Philipsen og hans frembringelser, og det er en fornøjelse at sidde med bogen. Der skal lidt ekstra koncentration til ved læsning af dette andet bind. Første gang var der tale om fireruders striber ved siden af hinanden. Denne gang er det 4 ruder, 2 og 2 i en ”firkant”, thi sådan var det i bladene. Når Nip og Nup er med, så er deres stribe placeret under Rasmus D., for sådan var det i bladene. Dette har gjort at formatet er noget mindre, og det kan være belastende for aldrende øjne. Men det tager man med. Udstyret er i orden. Papiret er hvad jeg vil kalde halvmat, i hvert fald skinner det ikke i mine sarte øjne. Indbinding og tryk er også i orden.

Yderligere er der ca. 27 siders ekstramateriale i form af Kong Kylie og Skipper Skræk forsider, artikler om tegneseriehetzen i Danmark i - 50’erne, herunder lukning af Fantomet og Superman hæfterne samt tegneserieafbrændingen på Enghave Plads mm. Der er en lille kopi af det ”røde kort”, der var indlagt i de sidste numre af de to førnævnte hæfter og en tegning som Holger Philipsen lavede til et undergrundsblad under 2. Verdenskrig vedr. Stengun’en – med et selvportræt af Philipsen selv samt mange andre interessante oplysninger fra samtiden. Eneste lille anke er, at der nok kunne være ofret en korrekturlæsning mere på ekstramaterialet, der er lidt vel mange tyrkfjel.

Det står dog ikke til at ændre det samlede indtryk, som er en fem – seks afbrændinger på Enghave Plads. 5, hvis man vil hænge sig i detaljer. 6, hvis man er mig! Det er et imponerende arbejde, der her er lagt for dagen af Anders Hjort Jørgensen og konsorter. Jeg ser med barnlig glæde frem til det lovede 3. bind!

ANMELDT AF HENNING BRAUNSTEIN


Holger Philipsen: Rasmus Dyrepasser 1952-1955. (Fra tegneseriearkivet, 22)
129 sider i farver, illustreret.
1. udgave, hard cover.
Tegninger og tekst: Holger Philipsen
Forlag: desAHJn.
Pris: 200,-kr.
Isbn: 978-87-94 044-11-0

Dyrepasser 2_12.jpg
Dyrepasser 2_103.jpg
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Rasmus Dyrepasser: 1952 - 1955 (Fra tegneseriearkivet 22)

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Imponerende indsats af Anders Hjorth-Jørgensen at gøre disse ting tilgængelige.

Og det er jo regulært surrealistisk humor, det her, både Rasmus Dyrepasser i sig selv og ikke mindst Nip & Nup, der hopper ind i en tilfældig scene, som sikkert lige så tilfældigt er opstået i Philipsens hjerne, og forlader den igen to ruder senere. Og næste uge en ny.

Enestående tegneseriehumor. Vildt.
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4704
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Rasmus Dyrepasser: 1952 - 1955 (Fra tegneseriearkivet 22)

Indlæg af Robin »

ENIG!!!

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Besvar