Vance samlet, bind 2: Rodric

Besvar
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4704
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Vance samlet, bind 2: Rodric

Indlæg af Robin »

Vance samlet, bind 2: Rodric

Rodric af Vance E-voke cover.jpg

Efter en kort, stille periode meget ulig forlaget, så trykker E-voke sømmet i bund op til Copenhagen Comics med en bred palet af udgivelser. For nærværende er Rodric blevet læst med stor fornøjelse.

Med titlen “Vance samlet”, er E-voke nået til andet bind med serier og historier som William Vance har skabt. Noget vil være mange bekendt fra hedengangne “Fart og Tempo”-hæfter fra 1960’erne og 70’erne og andre udgivelser, men ikke hér, for “Rodric” kan for allerførste gang læses på dansk i dette bind, og så ovenikøbet komplet.

William Vance behøver vel næppe den store introduktion i dette forum. Han tegner og Lucien Meys fortæller om Rodric, en ædel ridder i middelalderen. Det handler i store træk om ”korsridderen Rodrics eventyr i det 12. århundredes Palæstina. Først må han redde sin ven, købmanden Urbain, ud af en klemme og begiver sig ud i ørkenen med sin væbner og købmandens datter. Dette skal kun blive begyndelsen på det, som senere indblander Rodric og hans venner i et større komplot. Dette album er en sand fornøjelse for enhver, der elsker de klassiske historier om middelalderen og korsriddere. Albummet rummer de to historier “Amathea” og “Den gamle mand på bjerget” samt ekstramateriale”, skriver forlaget.

Fortællingen har nogle år på bagen. Den er fra 1972/73, hvor den for første gang udkom i damebladet ”Femmes d’aujourd’hui” fortløbende i numrene 1453 – 1491. Jeg skal prøve at styre mine fordomme, og først vil jeg sige, at det er sejt, at der i et belgisk dameblad forefandtes en tegneserie (det udkommer også i Frankrig iflg. Wikipedia), en fortsat, og så om riddere. Det er så her fordommene kommer i spil, for der er om ikke et strejf af romantik over historien, så i hvert fald noget, der formodentlig ville kunne falde i et meget bredt publikums smag både mht. nævnte romantik, action og spænding. Belgiere og franskmænd har nok haft en anden historie og holdning til tegneserier som disse (fordomme igen, jeg ved det!), men børn, drenge så vel som piger, har måske læst i moderens eksemplar – gætterier, som sagt, jeg ved det ikke. Der er ridderlige riddere, skurkagtige skurke, en snarrådig ung mand/dreng, som unge læsere ville kunne identificere sig med – og ja, smukke heltinder. Mht. udseende er det sådan, at der er nogle ansigtstræk, der går igen hos ”de gode” og lige så hos ”de onde”. Jeg kunne i hvert fald ikke skelne mellem et par stykker af hovedpersonerne i anden del ”Den gamle mand på bjerget” - sikkert mine øjnes skyld. Når det er sagt, så er det en fryd at kigge på, betragte, ja studere tegningerne. Der er fyldt med stemninger, ansigterne er furede, mærkede af livet, når det kræves og landskaber, bygninger og tableauer er en fryd for øjet. Historien er måske lidt enkel, men det opvejes i rigeligt mål af tegningerne. Farvelægningen er i historien ”Amathea” krediteret Petra, som er Vances hustru. Jeg er om ikke vild, så småbegejstret for detaljen med at bogstaverne i hendes navn er farvelagt. Det er så formodentlig Vance selv, der har farvelagt ”Den gamle mand på bjerget”. I begge tilfælde er det fint arbejde. Meget af handlingen foregår i dejligt lyse omgivelser, noget, som denne læser i hvert fald er begejstret for.

Det er en hardcover udgivelse, glat, kraftig papirkvalitet, 96 sider i farver til 259,-.
Ekstramaterialet besår af et par sider med lidt informationer om ”Det nære Østen” og ”Tempelridderne”, to flotte pin-ups af Vance samt 8 sider med billeder fra et illustreret værk, som Vance fik som gave. Titlen er Korstogene i billeder og er illustreret af en af Frankrigs ypperste illustratorer ifølge William Vance, Gustave Doré (1832 – 1883).

Det er skønt at kunne læse en underholdende, action mættet, stemningsfyldt lige – ud – af landevejen, om end lidt forudsigelig fortælling, så det bliver til 5 ud af 6 seks sværdslag fra denne korsridder.

ANMELDT AF HENNING BRAUNSTEIN

Titel: Rodric
Serie: Vance samlet
Forfatter: Lucien Meys
Tegner: William Vance
Oversættelse. Brian Reinicke Pedersen
Forlag: E-voke
Pris: 259,-kr.
Format: Hardback, 96 sider, i farver.
ISBN nr. 978-87-93952-82-9
Rodric E-voke side eks 17.jpg
Rodric E-voke side eks 47.jpg
Rodric E-voke side eks 55.jpg
Rodric E-voke side eks 87.jpg
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
LarsChristiansen
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 143
Tilmeldt: 1. feb 2021, 21:27
Geografisk sted: Valby
Kontakt:

Re: Vance samlet, bind 2: Rodric

Indlæg af LarsChristiansen »

Tusinde, tusinde tak for den flotte anmeldelse Robin – altså fra os; E-voke! :)

( Og du har ret... den der lille regnbue-farve-stribe inde i nogle små bogstaver på skille/titel-siderne er... ret så... 80'er kitch og enfjollet idé... :D Men ja, det forstyrrer heldigvis ikke resten af albummet, som jo er klassisk og fint farvelagt! :) )
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Vance samlet, bind 2: Rodric

Indlæg af Antaeus »

Fin anmeldelse, Robin. Og super du også får nævnt lidt om kvaliteten som papirvalg m.m.
Den lyder spændende og Vance kan i den grad tegne så den regner jeg bestemt med skal i hjemmebiblioteket.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4704
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Vance samlet, bind 2: Rodric

Indlæg af Robin »

Antaeus skrev: 25. maj 2022, 17:51 Fin anmeldelse, Robin. Og super du også får nævnt lidt om kvaliteten som papirvalg m.m.
Den lyder spændende og Vance kan i den grad tegne så den regner jeg bestemt med skal i hjemmebiblioteket.
Tak for det! Det er helt sikkert, at der er mange flotte tegninger at nyde.

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4704
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Vance samlet, bind 2: Rodric

Indlæg af Robin »

LarsChristiansen skrev: 25. maj 2022, 12:46 Tusinde, tusinde tak for den flotte anmeldelse Robin – altså fra os; E-voke! :)

( Og du har ret... den der lille regnbue-farve-stribe inde i nogle små bogstaver på skille/titel-siderne er... ret så... 80'er kitch og enfjollet idé... :D Men ja, det forstyrrer heldigvis ikke resten af albummet, som jo er klassisk og fint farvelagt! :) )
Velbekomme! Jeg synes nu ret godt om den lille detalje med de farvede bogstaver. Det var jeg måske ikke så god til at udtrykke klart nok :wink:

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Besvar