Secret Wars – den skjulte strid

Besvar
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4703
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Secret Wars – den skjulte strid

Indlæg af Robin »

Secret Wars – den skjulte strid

secret-wars_cover.jpg

Sommerferiens to Marvel - udgivelser fra Fahrenheit/Faraos var genudgivelser. Genudgivelser i den forstand, at de har været udgivet på det danske marked tidligere, men dels i en anden form og fra andre forlag. ”Secret Wars – den skjulte strid” blev trykt i det danske Edderkoppen fra nr. 36 og frem i 1987/88, tror jeg. Civil War blev bragt i det danske Spider-man omkring nr. 370 og frem i 2007 begge i det lidt mindre hæfteformat. Marvel bøgerne er som det måske er bekendt noget større.
For nærværende handler det om Secret Wars – Den skjulte strid.

Marvels helte og skurke bliver transporteret til en anden verden for at slås af …….ja, af hvem eller hvad?...og hvorfor? Et skønsomt udvalg af alt, hvad der kan krybe og gå af datidens Marvel helte og skurke deltager. Mange Avengers, Fantastiske Fire (dog ikke Sue Richards), Spider-man, en hel del X-men osv. På skurk- siden er det værd at nævne Doctor Doom, Galactus (er han skurk eller helt?), Enchantress, som man sjældent ser ”på dansk grund”, Klaw, som en art klovneindslag og mange flere. Forlaget formulerer det således på bagsiden af bogen:

”En efter en blev de fanget som fluer på et fluepapir: Spider-Man, The Fantastic Four, X-Men, Avengers.
De blev alle fanget af ’dimsen’ i Central Park. Hvem de traf, og hvad der skete, fortælles i dette klassiske mesterværk: Sagaen om Den skjulte strid. Enorme distancer fra jorden svæver en spiralgalakse gennem det uendelige kosmos, som var den juvelmælk, Gud havde spildt.
Alt VAR evigt og uforanderligt … men så med ét …”

Darn, da-arnn! Fristes man til at udbryde. Der er helt sikker tale om en milepæl i superheltetegneseriernes historie, ”a Marvel Milestone”, som de selv så ydmygt formulerer det på originalsproget. Hvorfor er det så det? Jo! Det var den største cross over begivenhed nogensinde dér tilbage i 1984. størst i omfang af helte, skurke, selve titlen fyldte 12 numre og den krydsede over til et hav af blade: The Amazing Spider-Man #249–252, The Avengers #242–243, Captain America #292, The Incredible Hulk (vol. 2) #294–295, Iron Man #181–183, The Thing #10–22, Fantastic Four #265, Marvel Team-Up #141, The Uncanny X-Men, #178–181 and Thor #341. I 1987 blev Thor #383 udgivet, omtalt som en ikke tidligere kendt fortælling fra Marvel Superheroes Secret Wars (med hjælp fra Wikipedia, mange tak) Alt dette er selvfølgelig ikke med her, ej heller var det det i bladene, men der er en fin indføring i starten af bogen, en prolog. Denne er oversat, og skrevet af Hans Christian Vang, og det er en virkelig god ting. Jeg kan ikke helt huske hvor meget, der blev bragt i de danske Edderkoppen blade. Jeg ved dog, at der blev udført et formidabelt redigeringsarbejde for at få det til at fremstå helstøbt. Hér får vi 12 hæfter med forsider, de originale og så nævnte prolog. Forsiderne er herlige med deres højtidelige ordvalg: ”Amid the chaos, there comes a costume”. Skønt!

Og…..trommehvirvel…….det er selveste Morten Søndergård, af mange, de fleste hér vel, kendt som Marvel Morten, der har oversat herlighederne. Den tidligere oversættelse er blevet gennemlæst og justeret hist og her. Jeg har ikke sammenlignet. Bladene ligger forsvarligt gemt i kælderen. Det er godt arbejde, og kan hænde, jeg er farvet af alle de serier, jeg har læst som hr. Søndergård har oversat til manges, blandt andet min, fornøjelse. En perle er der på side 154, hvor oversætterens alder ikke fornægter sig: Johnny Storm, Human Torch, er forelsket og tager sin udkårne med op i de tyndere luftlag på en flyvetur, mens han synger, ……..hvad tror I? …..den gamle danske Marguerite Viby - klassiker fra filmen ”Som du vil ha’ mig” ukendt af de fleste læsere formodentlig både dengang og nu: ”Den dag da Dorthe drak dus!” Genialt på et højere plan Det er også i denne fortælling, at Spider-man får sin sorte dragt, og det er med til at løfte sagerne, ligeså kommer der en Spider Woman til. Ellers er det en ret forudsigelig historie. Gæt hvem der ”vinder”. Kommer de tilbage til ”vores” egen verden? Men der sker ting undervejs, som ikke skal spoiles, hvis nu…..ting som undervejs gør historien læseværdig, måske nok mere da den udkom, men alligevel! Nævnes kan det da, at Doctor Dooms magttrip altid er en fornøjelse at lægge øjne til.

Det er garvede Jim Shooter, der har strikket løjerne sammen, en kæmpe indenfor superhelteserier, som har haft en finger med i mangt og meget hos DC såvel som hos Marvel og som bl. a. også var manden bag Valiant Comics.
Tegningerne er ”enkle”. Personerne eller figurerne er tegnet meget ensartet og baggrunde er så godt som ikke eksisterende. Man kunne måske kalde det Marvels hus-stil, dér i midt-firserne, ligesom nogle tegnestuer og designere har en stil. Mike Zeck og Bob Layton, som er krediteret med John Beatty som rentegner er jo, eller blev senere kendte og ofte benyttede folk og dygtige håndværkere. I hvert fald udviklede Zeck sig de følgende år til en meget stemningsskabende tegner i f. eks. Kraven sagaen, som også blev bragt på dansk i Edderkoppen nr. 72/1990 og et par numre frem. Farvelægningen vil ingen tage æren for, og det er for så vidt også lige fedt, for de farver, der blev ”lagt” i 80’erne på billigt papir fremstår for glasklare og skarpe til mine sarte øjne i 2022 på lækkert blankt, kvalitetspapir. Det er der nok nogle der kan lide. Udstyret er i øvrigt som vanligt i orden i disse store Marvel bøger.

Det er en tur ”down Memory Lane”, som det hedder, og der er et sus af nostalgi over genlæsningen, selvom vi er helt oppe i 84 - 87’erne, men det er jo også omkring 35 år siden, suk. Da var jeg en yngre mand omkring de 30 år med hustru, børn og fast job i sigte, gy-ys. Men Kraven’s Last Hunt, som Kraven Sagaen hed på originalsproget, var og er langt bedre end denne superhelteopera, men det gør den ikke mindre uundværlig! Det er et must for enhver Marvel-læser bl. a. af e tidligere nævnte grunde, også fordi den satte kursen for amerikanske superhelte cross-overs mange år frem. Det kan så synes om, hvad man vil.

At sætte et tal på Secret Wars er en endnu værre på-den-ene-(gode)-side og på den-anden-(knap-så-gode)-side opgave en normalt. Der er ups an downs i dette værk, for det er det. En milepæl: jeps; et mesterværk: tja-a, bop, bop! Og efter at ”slåsset” med mig selv er jeg havnet på en 4 stykker. Jeg er ikke helt færdig med at diskutere med mig selv, men lad det nu ligge. Vi skal videre!

ANMELDT AF HENNING BRAUNSTEIN

Secret Wars – den skjulte strid
Jim Shooter: forfatter
Michael Zeck og Bob Layton: tegnere)
Dansk udgave, der samler Marvel Super Heroes: Secret Wars
Oversat af Morten Søndergård
Indledende bonusmateriale: oversat af H. Christian Vang
Forlag: Fahrenheit/Faraos
HC, 352 sider i farver
348,00 kr.
ISBN 9788771762426

SecretWars_DK_tilkorrektur-17.jpg
SecretWars_DK_tilkorrektur-20.jpg
SecretWars_DK_tilkorrektur-22.jpg
SecretWars_DK_tilkorrektur-23.jpg
SecretWars_DK_tilkorrektur-25.jpg
SecretWars_DK_tilkorrektur-26.jpg

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
maxus
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 215
Tilmeldt: 27. aug 2007, 00:59

Re: Secret Wars – den skjulte strid

Indlæg af maxus »

Endnu en super :D anmeldelse, Henning! Tak for den. Har læste den mange gange efterhånden og deler fortsat dine 'karaktermæssige tvivl'.
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4703
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Secret Wars – den skjulte strid

Indlæg af Robin »

Tak skal du hae', maxus. Jeg troede ikke, du læste slige sager. Men dejligt, du er med i "klubben".

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
D@niel
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1942
Tilmeldt: 26. feb 2015, 22:34

Re: Secret Wars – den skjulte strid

Indlæg af D@niel »

Som altid en fremragende anmeldelse Robin, tak. Ifølge comics org var der adskillige farvelæggere, men størstedelen af Christie Scheele. Hun farvelagde også Daredevil: Born Again.
Robin skrev: 23. aug 2022, 16:11 ... et mesterværk: tja-a, bop, bop! ...
Jeg kan godt lide Den Skjulte Strid, men helt enig.
Robin skrev: 23. aug 2022, 16:11 Og…..trommehvirvel…….det er selveste Morten Søndergård, af mange, de fleste hér vel, kendt som Marvel Morten, der har oversat herlighederne. Den tidligere oversættelse er blevet gennemlæst og justeret hist og her. Jeg har ikke sammenlignet.

mvh.
Jeg har lavet en sammenligning. Plantedræberen er nu blevet til den noget farligere Planetdræber (:
plantedræberen.jpg
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4703
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Secret Wars – den skjulte strid

Indlæg af Robin »

Tak for de pæne ord, D@niel. Har du virkelig lavet en én til én sammenlignende gennemgang af oversættelsen? Imponerende! Jeg tror, i glemsomhedens tågede bakspejl, at kunne mindes den med "plantedræberen", nu, hvor du nævner den. Tak for feedback!

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
D@niel
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1942
Tilmeldt: 26. feb 2015, 22:34

Re: Secret Wars – den skjulte strid

Indlæg af D@niel »

Nej nej dog ikke, jeg mente bare én sammenligning, den med plantedræberen (: Jeg læste den ret voldsomme Kraven's Last Hunt i går, og jeg giver dig ret i, at der er noget mere kød på den historie. Hovedparten er i øvrigt farvelagt af en anden kvinde, Janet Claire Jackson. Hun har en hjemmeside, hvor man kan læse, at hun forlod Marvel sammen med Jim Shooter og var med til at starte Valiant Comics. Det var dengang Shooter mfl. forsøgte at købe Marvel, men blev overbudt af pengemanden Ronald Perelman. Tænk hvis Shooter havde overtaget forlaget dengang. Så havde 1990'erne nok set meget anderledes ud for Marvel, som Kim og Morten uddyber i en ældre episode af Supersnak: #133 Dengang Marvel gik bankerot. Hvis man skulle have lyst til at høre Shooter selv fortælle om skabelsen af Valiant Comics og i øvrigt også hans tid i Marvel (og Den Skjulte Strid ca fra 40 min og 40 sek), så er der et interessant interview med ham her. Han fortæller blandt meget andet, at på et tidspunkt udgav Valiant 8 titler om måneden, mens Marvel udgav 156, men Valiant tjente 10 gange så meget. Jeg ved ikke, om tallene er korrekte, og nu kom jeg vist ud på et sidespor, men det er en spændende historie.
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4703
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Secret Wars – den skjulte strid

Indlæg af Robin »

Nå, så er jeg mere rolig :D enig både mht. Kraven og Jim Shooter. Tak for links!👍

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Besvar