Infection Vol. 3 - Revnen i musen

Besvar
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9868
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Infection Vol. 3 - Revnen i musen

Indlæg af Berti Stravonsky »

Udklip.JPG

Tivoli står populært sagt pivåbent. SÅ...


Så bliver man lige tegneserieglad igen. En herlig følelse, og årsagen er en kær lille spændende sag med titlen Infection. Vi er i Casper Sand Christiansenland, og hvis du har læst de tidligere anmeldelser, eller fx har fulgt med på Facebook, så ved du, hvad det betyder.

Det betyder fart over feltet. Uhøjtideligt, en gang imellem fladpandet og sådan lidt ’goofy’, men frem for alt fart over feltet. Forrygende fart og ved du hvad? Det er lige i panden på målgruppen, nemlig de der unge mennesker i deres tidlige teenageår, og jeg skal ærligt medgive, at jeg hører til i samme gruppe, om end jeg er en kende ældre.

For jeg nyder sgu at læse og se Casper folde sig ud. Små 80 sider der flår godt i ens adrenalinspejl, og som udover at holde godt fast i det fremadrettede, det man kynisk kunne kalde den røde tråd, også sparker gevaldigt til ens lattermuskler. Jeg nyder den fart og fortælleglæde, der emmer ud af siderne. Tosset og knaldende skørt og fjollet er det, og alligevel lader jeg mig suge ind og vupti – så blev jeg gladere i låget og de 80 sider er i min tegneseriebagage.

Det er ikke sider, der som sådan bliver hængende eller fylder min hjerne med brugbart gods. Det er snarere et happy meal på farten, og fartmad er også vigtigt.

Men hvad er Infection Volume 3 for en størrelse? Jo. Hør her:

Du drøner durk ind i et fængsel, hvor det er absolut umuligt at flygte fra. Og de negative tanker buldrer op, og forstærker elendigheden og det umulige i en flugt. Møgtriste skræmmende drømme dukker også op, men midt i al elendigheden, både de fysiske rammer og de indre dæmoner, så er der pludselig lidt lys. En gammel dødsfjende er få centimeter væk, og med lidt matematisk og fysisk hjælp, skabes der lys.

Og lys er godt. Ham der sidder i fedtefadet er Short John Diamond, og Infection Volume 3 handler mestendels om ham. Et ikke planlagt scenarie får vi sidenhen at vide, for bagerst i Infection er der en del gode sider med skitser og tanker, og disse sider er læsevenlige og informative. Disse sider er yderst velkomne, og faktisk endnu en positiv dimension til læsningen. For alt det fjollede får en forklaring, og det der ellers ved første øjekast ’bare’ er underholdning og spas, får lidt mere sprængpower. At skabe er let nok, for man skal bare have fantasi. Men at omsætte tanker til realiteter, det kræver noget mere, og det er det indtryk man så også får. Nemlig at Casper har tænkt og skitseret og ændret og fundet nye veje.

Kort sagt. Infection er en herlig gennemarbejdet eventyrfortælling for alle os, der holder af godbidder på vejen.

For det virkelige drama foregår samtidig udenfor fængslet. Sådan helt aktuelt planlægges der nemlig en massiv intervention af Rusland, og det virker allerede voldsomt spændende. Jeg røber næppe for meget ved at skrive, at vi får en vaskeægte hvid cliffhanger sidst i albummet.

Der bliver krig, gør der.

Albummet kan deles op i to halvdele. Den første med John Diamond, og den sidste med optakten til et angreb. Sidemæssigt noget uharmonisk, og nok snarere en procentuel fordeling der siger 3:1, men det gør bestemt ingenting. Dels vil Infection 4 uundgåeligt blive kapow med drøn på, dels kommer vi ganske tæt på John Diamond og dennes besynderligheder.

Jeg er i øvrigt vild med den drøm han har, sådan cirka en tredjedel inde i fortællingen.

Farvemæssigt kunne jeg bedre lide forgængeren. Lyseblåt er bedst for mine øjne, og denne 3’er en kende mere mørk. Klart nok, da vi er indespærrede sammen med vores ven med fuldskægget og klappen for øjet, og albummets sidste del, der hvor alt optrappes, foregår på en hvid landoverflade. Mon ikke næste gang vi inficeres får en anderledes svulstig farvefuldhed at se? Det håber jeg.

Jeg er sgu begejstret. Sådan helt uden de store krumspring, er der en både sjov og spændende ’lille’ fortælling, og alle siderne emmer af, at der sidder et menneske i det nordligste Jylland med en drilsk og skrupskør hjerne, og han strikker et flugtdrama sammen med en krigsfortælling. Og splejser spas og løjer ind undervejs.

Men du skal ikke forvente vidtløftigheder eller at du bliver intellektuelt udfordret og går i metasnak med dig selv, bare fordi du læser Infection. For det er slet ikke dér, vi er. Heldigvis. Næ, vi er i kampland, og der sker noget. Præcis som de vil have det, de der mærkelige unge mennesker. Topunderholdende er det, og de fire hjerter som forgængeren fortjent fik, gentages nu. Fire hjerter.

Men jeg siger det allerede nu. De fire hjerter kan sagtens blive til fem. Så bring it on, Casper. Let the meyhem begin.

Titel: Infection vol. 3 – Revnen i muren
Tekst: Casper Sand
Illustrationer: Casper Sand
Forlag: Global Waste Publishing
Format: 76 sider i farver, softcover, 176 x 250 mm.
Pris: 125,-
Isbn: 978-87-972189-2-1
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2237
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Infection Vol. 3 - Revnen i musen

Indlæg af Gimli »

Tak for anmeldelsen Berti. Dejligt at se dig på den front igen. Jeg håber albummet finder sine købere - jeg tror desværre at den er lidt for "light" i forhold til min smag - men den er jo hellere ikke i tråd med alle andres (tjek udsagn i en tråd eller to vedr. standsningen af Ken Parker).
Besvar