Golden Dogs, bind 3: Dommer Aaron

Besvar
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4704
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Golden Dogs, bind 3: Dommer Aaron

Indlæg af Robin »

Golden Dogs, bind 3: Dommer Aaron

Golden Dogs 3 cover.jpg

Lidt tid er der gået, siden vi sidst mødtes i rendestenen i den skidne version af London anno attenhundrede og noget, men et dejligt gensyn med Golden Dogs arriverede fra 100 albums-jubilaren (hvis der er noget, der hedder det) E-voke. De fire venner ”er mere eller mindre gået i hundene”, undskyld udtrykket, i slutningen af 2. og begyndelsen af dette album. Nu i tredje og næstsidste ombæring mødes de igen ved tilfældighedernes spil, skæbnens gunst eller måske snarere forfatterens fantasi.
På billedsiden er der i gadebilledet som tidligere både vilde hunde og fugle, som skaber dyster stemning – en slags parallel til ”dem, der lever af andres ulykke overfor dem, der må kæmpe lidt mere for føden”: kragerne og hundene. Stemningen, karaktererne, helte såvel som skurke i datidens London er indfanget i tegningerne af Griffo og denne understreges yderligere af farvelægningen anvist af Griffo og flot udført af Roberto Burgazzoli og Bautista. Mange af siderne er i ”nuancer” f. eks. overvejende i gråt, blåt, brunt osv. De-et kan godt virke lidt ensformigt, men der er uden tvivl tænkt over det. ”De gode” er lige lovligt nydelige, og ”de onde” er tilsvarende noget karikeret med ansigtstræk, der er knap så pæne.

Stephen Desberg beretter fængslende og levende om de 4 tyveknægte i det 18. århundredes slidte London. der er lidt mere luft under vingerne, lidt flere overraskelser, muligvis fordi der lægges op til en grande finale i det fjerde bind. Denne gang ikke med en af ”hundene” som titelindehaver, men med Dommer Aaron som omdrejningspunkt. Vi har nu et London, der er (næsten) renset for forbrydere, løjsere og andre misdædere, hvis man altså ikke tæller dem af slagsen med, der har ”tilladelse” til at opføre sig skidt og dårligt; heriblandt er dommer Aaron, som har overtaget Londons politistyrke og dermed reelt bestemmer hvem, der må hvad. Det gik jo ellers lige så godt i det foregående album, men ved skæbnens ugunst og en forræderisk pesonages mellemkomst, blev der sat en stopper for Golden Dogs succes i underverdenen. Der er stemning og ingen fest, men tilløb til det, eller måske det modsatte i sidste og kommende album. Det er som sådan tvivlen, der er med til at drive fortællingen, thi læseren, sammen med de fire eller måske kun tre hovedpersoner, ved ikke, hvem man kan stole på. Der skal ikke spoiles eller afsløres yderligere, men jeg synes, der i dette album er små og få spor, som eventuelt kan pege på, hvem blandt de fire tyveknægte, der er forræderen. Det kan vi vende tilbage til efter et forhåbentlig snarligt udsendt fjerde album.

"Der var fire af os. Og verden tilhørte os. Vi var uadskillelige. Fordi livet og dets prøvelser havde smedet os sammen. Fordi sammen, var vi de bedste. Golden Dogs. De dygtigste tyveknægte i London. Der var fire af os. Men der var en forræder iblandt os. Og det var sådan, det hele endte!"
Det har været nogle hårde år for banden Golden Dogs, der spredtes for alle vinde da deres hidtil største kup blev korrumperet af et internt forræderi i gruppen. Fanny har vovet sig tilbage til London på årsdagen for deres første møde, og kan pludselig ikke tro, at hun ser... Lario! De frygter begge, at Lucrecia er blevet hængt og at det er Orwood – gruppens grundlægger – som står bag forræderriet. Men som altid er intet som det ser ud til og den magtfuldkomne dommer Aaron, der nu styrer London med hård hånd, vil gøre alt for at fange alle medlemmerne af den engang så berømmede og berygtede bande.”

Således lyder det fra forlaget. Man kan, hvis man vil, måske læse en ”de, der har, skal gives, og de, der intet har, fra dem skal det lidt tages, som de har, undskyld det bliver lidt højlært – en slags parallel til en nutidig ”dem/os” problemstilling. Det er muligvis for meget, men uomtvistelig er det, at man ikke er i tvivl om hvem, man skal holde med. Magthaverne er i den grad usympatiske, bedst portrætteret ved Lord Stirloin, og navnlig dommer Aaron. Og er der noget med det navn Aaron eller Aron, som var Moses ældre broder, der i bibelen rejste guldkalven. Jeg tror det.

Som sædvanlig, fristes man til at sige, er udstyret i orden, god papirkvalitet, blankt, men det skinner ikke så meget måske p. gr. a. farvelægningen, synes mine svage øjne. Fint sprog, med nogen højtidelighed ind i mellem, men det var tiden. Sluttelig vil jeg sige, udover de 5 kødben til vovserne, som vi sniger os op på, så skal det lyde fra en inkarneret serieafhængig som undertegnede, at det er rart, at der kommer serier, som afsluttes indenfor et overskueligt tidsrum, og lad os håbe, der ikke går for længe inden næste – og sidste - gensyn med Golden Dogs



ANMELDT AF HENNING BRAUNSTEIN



Specifikationer:
Titel: Dommer Aaron
Serie: Golden Dogs (album 3 af 4)
Forfatter: Stephen Desberg
Tegner: Griffo
Forlag: E-voke
Pris: 189,-kr.
ISBN nr. 978-87-93952-91-1
Format: Hardcover, 48 sider, i farver.

Golden Dogs 3 E-voke side 06.jpg
Golden Dogs 3 E-voke side 07.jpg
Golden Dogs 3 E-voke side 23.jpg
Golden Dogs 3 E-voke side 26.jpg
Golden Dogs 3 E-voke side 38.jpg
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Golden Dogs, bind 3: Dommer Aaron

Indlæg af Antaeus »

Fin anmeldelse.
Jeg har læst de to første album, som er ganske fine og jeg skal da også læse de to afsluttende album.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4704
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Golden Dogs, bind 3: Dommer Aaron

Indlæg af Robin »

Antaeus skrev: 11. sep 2022, 22:40 Fin anmeldelse.
Jeg har læst de to første album, som er ganske fine og jeg skal da også læse de to afsluttende album.
Tak for det og go' fornøjelse, når der skal læses om "hundene".

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Besvar