Den uovervindelige Iron Man, bind 1: De fem mareridt

Besvar
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4703
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Den uovervindelige Iron Man, bind 1: De fem mareridt

Indlæg af Robin »

Den uovervindelige Iron Man, bind 1: De fem mareridt

IRON MAN.jpg
IRON MAN.jpg (52.77 KiB) Vist 1268 gange

I det nylige bundt af Marveludgivelser på dansk var også et gensyn med Iron Man. Et gensyn på mere end én måde. Iron man dukkede op i ”Den Fantastiske Spider-man” og i Avengers udgivelserne, men selve historien ”De fem mareridt” har tidligere været ude på det danske marked den gang i 2010 fra G.floy studio. Vi får den altså igen i nyt udstyr, bl. a. det lidt større format, vi er blevet vant til fra Fahrenheit/Faraos, og som klæder tegningerne rigtigt godt.

Det er nok en meget god idé med en genudgivelse af denne fortælling, da den ikke er sådan li-ige at skaffe, og vi bliver introduceret for en genial person, som også spiller en rolle i Black Panther. Han giver virkelig Tony Stark/Iron Man grå hår i hovedet. Bogen indeholder de første syv hæfter af Invincible Iron Man fra relanceringen i 2008, tror jeg, hvor Iron Man titlen startede forfra med nummereringen og nyt forfatter/tegner team. Iron Man er jo en af de tre “store” fra Marvel, i den forstand at han var med til at danne The Avengers sammen med Captain America og Thor.

Da dette er en genudgivelse tøver jeg ikke med at gengive referatet uden dog at afsløre for meget:

En tidligere nu afdød fjende til Tony Stark/Iron Man, Obadiah Stane, har en søn, Ezekiel, som nu vil hævne sig på Iron Man p. gr. a. faderens død. Ezekiel Stane har videreudviklet den “pacemaker”, som Iron Man dragten og Tony Stark benytter. Stane har brugt opfindelsen som basis for et masseødelæggelsesvåben, der indopereret i mennesker benyttes af terrorister til at sprede død og ødelæggelse over hele verden. Den unge Stane har følgeskab af sin lige så vanvittige kæreste, og Iron Man er således oppe mod en nyere udgave af Bonnie og Clyde!

Forlaget fortæller på bagsiden: ”I det afrikanske land Tabora angriber tre terrorister bevæbnet med højteknologiske våben en fyldt markedsplads og myrder koldblodigt mere end 90 mennesker. Nyheden om angrebet når Iron Man i skikkelse af Tony Stark, som mistænker terroristerne for at være tilknyttet en organisation kaldet Advanced Genocide Mechanics.
Stark vælger selv at lede missionen for at afvæbne A.G.M. ... og hermed støbes grundstenen til et teknologisk kapløb uden sidestykke!”

Det er et ægte Marvel eventyr, vi her har i hænderne. Bogen lægger I vanlig stil ud med en Marvel profilside med det væsentlige om jernmanden, så man kan komme i gang med det, det handler om! Historien er superhelte råmateriale: Helt redder hele molevitten på bedste Marvel vis og har alverdens kvababbelser undervejs. Vi følger Starks inderste tanker i begyndelsen og af og til undervejs, og får på denne måde et indblik i at “vi voksne kan også være bange”, også superhelte, selvom det kan diskuteres, hvor voksen Tony Stark egentlig er. Men den tager vi måske en anden gang. Hans fem “favorit” mareridt bliver virkelighed, og det er godt beskrevet af Matt Fraction, at vi har at gøre med en mand, som bærer hele verdens problemer på sine skuldre, sammen med en rustning godt nok, men den har han selv opfundet, så det er OK. Det der står stærkest er nok tegningerne i mine øjne. Laroccas stil passer perfekt til Starks glatte, overfladiske teknologi verden. Farvelægningen, det glatte papir samt størrelsen er med til at gøre det endnu mere lækkert! Der er flotte klare farver, når humøret er højt, og dunkelt og dystert, når historien kræver det!

Det er altid rart at støde på andre superhelte end lige titelfiguren, og fra Manila, Filippinerne støder vi på den forholdsvis ukendte heltegruppe, the Triumph Division med Red Feather, St. George, Mighty Mother, Anitun, Fighter One, The Wishing Man og den store Mongoose - en heltegruppe ”opfundet” til lejligheden. Vi møder også Thor og Spider-man, hinandens modpoler kunne man vel godt sige. Iron Man og den højtidelige og tilknappede Thor er ikke just perlevenner formodentlig p. gr. a. Starks rolle i forbindelse med Civil War og Spider-man har tidligere arbejdet for Tony Stark, men de er nu på god fod og Spider-man kører sin motormund deruda’, som han har for vane. Vi støder også på Ben Urich, en af mine personlige favoritter, og i det hele taget er der et stort persongalleri omkring Iron Man, som er med til at gøre historien levende og tempofyldt. Maria Hill, Pepper Potts, selvfølgelig, samt Reed Richards og i den anden ende af spektret M.O.D.O.G. Oversættelsen er i og for sig OK. Jeg har læst de amerikanske hæfter, og der er da nogle ting, jeg studser over, men det går som sådan ikke ud over spændingsniveauet. Det er muligvis kun anmeldertyper der lader sig distrahere af sådan noget.

Der er krydret med flotte forsider af forskellige tegnere fra de amerikanske udgivelser bagest i bogen og før hvert kapitel på bagsiden af titelbladet. Det er dog svipset en enkelt gang, hvor der kun er forside og intet titelblad. Matt Fraction og Salvador Larocca leverer varen godt bakket op af Frank D’Amatu og Stephane Peru på palet. Efter denne flyvetur lander jeg på fem rustninger ud af seks mulige.


ANMELDT AF HENNING BRAUNSTEIN

Forfatter: Matt Fraction
Tegner: Salvador Larroca
Farver: Frank D’Amatu og Stephane Peru
Forlag: Forlaget Fahrenheit/Faraos
Sideantal: 192
Pris. 198,-
Format: Indbundet; 15 x 201 x 302 mm
ISBN13:9788771762556
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
superboy
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 819
Tilmeldt: 24. jun 2005, 16:59

Re: Den uovervindelige Iron Man, bind 1: De fem mareridt

Indlæg af superboy »

Fikk boka til jul.
Jeg har også en norsk utgave fra 2010. Fargene er mye bedre i den nye boka, og tegningene kommer mye bedre fram.
Vedhæftede filer
iron man n.jpg
iron man bok d.jpg
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4703
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Den uovervindelige Iron Man, bind 1: De fem mareridt

Indlæg af Robin »

Ja, det er en flot bog! Tillykke med den og god læselyst samt godt nytår!

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Besvar