DEN FANTASTISKE SPIDER-MAN NR. 8-13 PLUS X-MEN NR. 1 OG FANTASIC FOUR NR. 1

Besvar
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4699
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

DEN FANTASTISKE SPIDER-MAN NR. 8-13 PLUS X-MEN NR. 1 OG FANTASIC FOUR NR. 1

Indlæg af Robin »

DEN FANTASTISKE SPIDER-MAN NR. 8-13 PLUS X-MEN NR. 1 OG FANTASIC FOUR NR. 1

SPIDERMANFORSIDER2.jpg
SPIDERMANFORSIDER2.jpg (71.84 KiB) Vist 2205 gange

Det hér er ikke en anmeldelse, snarere en fan boys splitterravende begejstrede ordflom om, at der udkommer superhelte BLADE i Danmark. Således kom der endnu et bundt tegneserieblade med Marvelfigurer i forbindelse med Bog forum 2022, egentlig skægt, at blade kommer dér, men lad det nu ligge. Det kan være tilfældigt, det kan være held eller hvad ved jeg, men hovedsagen er, at de kom. Hvorfor nu det. Jow, fordi min personlige mening, baseret på fordomme og dermed ikke sådan lige til at rykke (sagt med et glimt i øjet og et svedent grin), er at blade, tegneseriehæfter, er ur-mediet. Sådan har jeg det; ikke fordi jeg blev bidt af en radioaktiv edderkop eller mine forældre heldigvis heller ikke blev slået ihjel lige efter vi sammen havde set en Zorro film, næh, jeg blev inficeret med tegneseriehæfter af min familie. Det er en lang og kedelig historie, men det er et faktum, at jeg holder af tegneserieblade af den grund.

Tidligere i år kom første ”bundt” med Amazing Fantasy nr. 15 og Amazing Spider-man 1 – 7. Man kan købe et blad for 29,95 eller hele bundtet med en lille rabat, 4 %, tror jeg. Jeg har af og til i ”tegneseriekredse” ærgret mig over, at der næsten ikke udkom tegneserieblade, dog selvfølgelig Anders And og enkelte andre blade baseret på et meget ungt publikum, oftest emballeret i en plastikpose med et stykke ”legetøj” vedlagt - nu for tiden med et mere politisk korrekt vedhæftelsesmiddel, et mavebælte eller en lille klat gummiarabicum, der ikke ødelæger forsiden, har jeg bemærket. De fleste i omgangskredsen virkede til at være tilfredse med albums og trades eller bøger. Det gælder så ikke lige mig. Derfor var det med spænding og lidt håb, at jeg tænkte efter første ”bundt” Spider-man blade kom på gaden, om det nu ville vise sig om, ”det kunne bære”, som en del bekendte mente, det ikke ville kunne. Me-en det må det jo så kunne. Det er SUPER eller måske EDDER fedt, at der er et blad på markedet, som godt nok kun kan købes i specialbutikker, men det kan købes! Det er tilgængeligt. Mange må have haft de tidligere udgivne abonnementsblade, der udkom i halvfemserne i forbindelse med Marvel-klubbens udgivelsesprogram. De genoptrykte hele bladet. NU er det hovedhistorien fra det originale hæfte, samt en gedigen bid af en Marvel bog. Det ved jeg så ikke rigtig, om jeg er så glad for, men det kan have noget med købmandsskab at gøre. Personligt glæder jeg mig over, at der et tegneserieblad med superhelte på markedet, nostalgiker som jeg er, og, indrømmet. Det er dejligt at kunne læse de tidlige numre af Stan Lee og ikke mindst Steve Ditko samt Jack Kirby i denne ombæring.

Lad os starte lidt bagvendt. I denne omgang er der kommet X-men nr. 1. Det er dejligt! Der knytter sig en traumatisk historie til netop dette Marvel blad for mit vedkommende, thi da jeg i en alder af 12 år var på turné med et kor, jeg sang i, så var vi i England og lille mig havde antennerne ude i den grad efter alt, hvad der lugtede af kiosker, eller butikker med aviser og blade om du vil. Og jeg var inde i sådan én og købte mig fattig i Teen Titans, som endnu ikke var dukket op i Danmark, Detective Comics, Wonder Woman, som var kendt, men ikke i sit eget blad, Action Comics med Superman og en backup historie. Og så i London på egen hånd i sikker forbindelse med turné-bussen vandrede jeg ind i en butik, der havde slik, aviser og ----blade; der var mange, jeg ikke kendte f.eks. X – men, og det var nummer 1, hvilket jeg ikke skænkede en tanke dengang, men de der fyre på forsiden og en enkelt fyr-inde, de så dumme ud. Der var en snemand lavet af tøsne og en fyr med en brille (visir faldt mig ikke ind), der skød stråler ud af ”brillen”, pigen stod og poserede, og der hoppede en kraftig fyr med bare fødder rundt i baggrunden. Superhelte har ikke bare tæer, var min hårde dom dengang. Det eneste der var lidt sejt, et udtryk, der ikke fandtes endnu, var en fyr med vinger. Jeg bladrede lidt i hæftet, og den stive tegnestil vakte ikke genklang eller noget som helst i min allerede DC ødelagte sjæl. Tilbage med den og fat i noget mere Batman. Vi lader den stå lidt.

Hvor har jeg ærgret mig blå, gul og grøn mange gange!!! Jeg anede ikke, hvad jeg stod med i hænderne, jeg ignorant! Nå, men helt hyggeligt at stå med det i hænderne igen – på dansk.

Et af de andre blade er Fantastic Four nr. 1, også af Lee og Jack Kirby, men det ved du sikkert, er Fantastic Four #1. Herlige sager. Reed Richards ryger pibe! Han har grå tindinger. Kors, hvor er han voksen, men ellers fire elementer: ild, Luft, jord/sten……og gummi. Hi-hi. Ben Grimm er traumatiseret over sin grimme fremtoning, Johnny Storm er selvglad og ikke til at skyde igennem, Sue Storm er …..bekymret og Reed Richards er….Reed Richards med alt, hvad det indebærer. Nogle af dem bliver misforstået på bedste Marvel vis og herefter beskudt, og Moleman og hans hær af underjordiske monstre skal bekæmpes. Et skønt gensyn! I begge disse to blade er der også en lille artikel, forord fra to Marvel Masterworks, af Stan Lee samt en lille ekstra tegning af de to heltegrupper.

Spider-man hæfterne i denne 2. udgivelsesrunde er fra og med nummer 8 til 13. Her støder Spider-man/Peter Parker ind i og sammen med Human Torch, Flash Thompson, Electro, Håndhæverne (og dét er sjovt, at lige netop the Enforcers er oversat til dansk, når alle andre ikke er det. Det er nok fordi, Enforcers er for sært et ord, men skøøønt oversat til ”Håndhæverne”. Det vækker minder om nogle af de gamle navneoversættelser: Udrydderen, Hjernevaskeren, Organisatoren, Plyndreren osv.) Doctor Octopus dukker op, og Mysterio er med i nummer 13. Så er der selvfølgelig speederen i bund på allehånde Peter Parker problemer. Og det er som bekendt ikke så lidt.
En særlig genistreg er det at bladene er trykt, rigtig flot faktisk, på ru pair, der i høj grad minder om min barndoms blades papirkvalitet. Omslaget er glat, men ikke blankt som sådan. Alt i alt giver det en følelse af at stå med et godt produkt i hænderne. Jeg indrømmer blankt, at der er en KÆMPE portion nostalgi inde over. Og det er dejligt!


VÅS OG VÆVERI UDFØRT AF HENNING BRAUNSTEIN


Tekst: Stan Lee
Tegninger: Jack Kirby (X-men og FF) Steve Ditko (Spider-man)
Oversat af Thomas Berger
36 sider i farver
Forlaget Fahrenheit/Faraos
Pris: 29,95 pr. stk. el. 8 blade for 229,-
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Besvar