Brik i et farligt spil: del 1 og del 2

Besvar
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4699
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Brik i et farligt spil: del 1 og del 2

Indlæg af Robin »

Brik i et farligt spil: 1. del

BRIK!COVER.jpg
BRIK!COVER.jpg (55.38 KiB) Vist 5867 gange

Forlaget E-voke har igen udgivet to albums i samme serie samtidig. I dette tilfælde får læserne så HELE serien på én gang. Man kunne så indvende, at det kunne være forsøgt udgivet i ét bind, måske nok med fordyrelse af produktet til følge, men hér foreligger altså 1. og andet bind i softcover til en fornuftig pris, synes jeg. Det vil mange nok sætte pris (pun intended) på i disse tider, selvom andre måske ville have foretrukket en samlet udgave i ét bind. Jeg er nu godt tilfreds. Det er rart med en forholdsvis lav pris af og til især, som sagt, i disse tider, og det er rigtig rart at begge albums bliver udgivet samtidig, så man ikke skal vente på afslutningen – især da bind 1 slutter med en ordentlig cliffhanger.

Handlingen begynder under 2. Verdenskrig og forlaget fortæller på bagsiden af albummet (SPOILER: men man kan springe de næste 10 linjer i gåseøjne over, hvis man ikke vil vide noget om handlingen):

”Juni 1943, V1- og V2-raketforsøgsbasen i Peenemünde, Tyskland. Wernher von Braun forsøger at overbevise Hugo Ebeling, en genial ung ingeniør, om at blive på hans ingeniørhold. Men det er forgæves og Hugo melder sig til den tyske modstandsbevægelse, hvor han møder den smukke Eva.


Den 17. april 1945 aflægger de i en ødelagt kirke en ed om loyalitet til døden. Da Hugo vågner op igen, erfarer han, at Eva har mistet livet i den russiske zone. Hugo er i chok og bliver indrulleret i den amerikanske hær. Han bliver forflyttet til Huntsville, USA, hvor han slutter sig til von Brauns hold, som imellem tiden er taget til Vesten. Det er her, han møder Lola, hustruen til hans bedste ven Nick, som ligner Eva på en prik.”

Nogle gange tænker jeg, at det er utroligt, hvad man kan berette om 2. Verdenskrig, altså at forfattere kan blive ved med at finde på og spinde fortællinger om en periode på fem år – fem forbandende år. På den anden side var/er der sikkert også afsindigt mange tragedier, dramaer, hændelser alt sammen næring og grobund for en forfatteres fantasi og fortællelyst og måske endda med det in mente, at virkeligheden ofte overgår fantasien.

Ingeniøren Hugo Ebeling er hovedpersonen. Han er både involveret i dette og hint samt et kærlighedsforhold. Ikke noget nyt eller epokegørende hér. Men Toldacs måde at fortælle eller spinde sin historie på er der noget interessant over. Flere gange under læsningen af dette 1. bind tog jeg mig selv i ved sidevending, at tro, at jeg havde vendt to sider på en gang – jeg havde en fornemmelse af at være gået glip af noget. Dette var dog ikke tilfældet. Følelsen kan muligvis skyldes, at jeg læser ALT for mange tegneserier eller bøger, hvor alt for meget bliver fortalt og forklaret. Jeg ved det ikke. Flere gange måtte jeg også lige bladre tilbage, for at se om jeg havde misset noget, men nej. Jeg var ”bare” nødt til at tænke lidt selv – lidt mere end jeg måske er vant til. I hvert fald mindskedes denne følelse som fortællingen skred frem. Det er altid godt at blive udfordret – i starten var jeg dog lidt irriteret over det og tænkte, at det måske skyldtes, at serien har været udgivet i ”bidder” i bladformat i hæfter á la Pilote eller Fart og tempo. Jeg har dog ikke forsket i det. Men en medrivende historie er det, og man fatter sym - og antipati for karaktererne. Toldac vil i Danmark være kendt for ”Et ekstraordinært eventyr med Splint & Co.: Det glatte ansigt", og han har også lavet andet på fransk.

Tegneren Philan er en ukendt tegner for undertegnede. Hans stil er realistisk, ren, kunne man sige, og farvelægningen er dejlig lys, klar og øjenbehagende. Selv når det er nat eller gardinerne er rullet ned i en rude, kan man (læs: jeg) se, hvad der foregår. Dejligt! Mht. persontegningen kan jeg desværre godt blive lidt forvirret ind i mellem, fordi jeg ikke helt kan skelne dem fra hinanden, men jeg er også lettere svagtseende, så det kan være årsagen. Tegner Philan så dårligt? Det er nok et oplagt emne til en rundbordsdiskussion. Jeg mener nej. Baggrunde, bygninger biler osv. er rigtig flot. Der er detaljer, og det trækker gevaldigt op – ligeså historien. Papirkvaliteten er kraftig og blank, Dette sidste vil måske irritere nogle, men jeg synes det går an. I begge bind er der intriger og drama. Det er jo bl. a. krig, koldkrigsstart, videnskabsmænd, modstandsbevægelse, agenter/spioner, kærlighed ”the lot”! Som tidligere nævnt bliver nogle af karaktererne vedkommende, man forstår dem, føler med dem, og det giver en god læseoplevelse. Selve intrigen fanger mig også. Hvor skal vi hen, du? Hvad sker der? Sløret løftes i bind 2, og det får mig til at være mere end tilfreds med, at der netop er tale om to bind. Det kunne godt være smurt ud over tre, ja måske fire bind. I disse TV serie-tider, disses kvaliteter eller mangel på samme ufortalt, oplever jeg alt for ofte at der nemt kunne være strammet op og forkortet, men der skal være et vist antal episoder i sæsonen. Denne fristelse er man ikke faldet for hér.

Jeg lander på 4 hjerter (det er jo også en kærlighedshistorie) efter to gennemlæsninger og lidt ”frem og tilbage indre monolog”.


ANMELDT AF HENNING BRAUNSTEIN


Specifikationer:
Titel: Brik i et farligt spil -album 1
Forfatter: Toldac
Tegner: Philan
Oversættelse: Lea Mejdahl Christiansen
Forlag: E-voke
Format: Softcover, 46 sider, i farver
Pis: 169,-kr.
ISBN nr.: 978-87-7598-009-3
Brik i et farligt spil 1 E-voke s03.jpg
Brik i et farligt spil 1 E-voke s05.jpg
Brik i et farligt spil 1 E-voke s25.jpg
Brik i et farligt spil 1 E-voke s39.jpg



Brik i et farligt spil: 2. del

Brik i et farligt spil 2 - cover.jpeg
Brik i et farligt spil 2 - cover.jpeg (48.95 KiB) Vist 5867 gange

Andet bind af E-vokes, tør man skrive miniserie, når der er to bind, foreligger også udgivet samme dag som bind 1 og dermed fuldføres historien på en gang, så læserne ikke skal gå og vente utålmodigt på slutningen. På bagsiden af bind 2 skriver forlaget lidt à la ”in medias res” og beretter kort noget om bind 1 (spring citationstegnet over og undgå spoilers):

”... CIA? Hvad fanden vil I mig?!"
“Ikke så meget. Det handler om Hugo Ebeling og Lola Costner. Det ville være... Lad os sige... Ønskeligt, at du lukker den sag... Meget hurtigt, og alt, hvad der har med hende at gøre."
“Må jeg spørge hvorfor?"
“Ingen spørgsmål! Bare gør, som jeg siger. Det er det hele."
Hugo Ebelings liv er i fare. Han mødte Lola Costner i Huntsville, men hun blev dræbt da hendes bil eksploderede. Er det Lolas ekskæreste og Hugos ven, Nick, som har slået hende ihjel? Snart efter forsvinder Nick også sporløst og Hugo er snart en brik i et farligt spil..”.


Det er så slutningen vi har fat i her, og det meste af det skrevne om bind 1 gælder også i dette bind. Dog er fortællingen mere flydende. Det kan der være flere grunde til. Enten har jeg vænnet mig til fortællestilen eller også er fortællingen slet og ret mere flydende. Hvorom alting er, opleves det sådan. Der er ikke det store behov for at bladre tilbage eller kigge sig for en ekstra gang. Med dette ikke sagt, at der bliver jappet eller på anden vis udføres venstrehåndsarbejde. Andet bind kører bare lidt mere på skinner – og 1. bind gik såmænd ikke i stå, her i andet bind flyder det bare noget bedre.

På forsiden af bind 1 figurerer en mørkhåret kvinde i forgrunden med en herre, måske Hugo Ebeling i baggrunden. På bind 2 ser vi Hugo E. forrest og en lyshåret kvinde bag ham. I baggrunden, som en slags vandmærker er der blueprints af hemmelighedsstemplede fortrolige dokumentet/Blue print vedrørende raketter. Det har en god virkning - i hvert fald på undertegnede.

En stor del af historien foregår i USA, og der er noget amerikansk film - agtigt over Hugo Eberlings genvordigheder, ikke helt noir stemning, men kraven på frakken er slået op, og hatteskyggen er nede i panden. Ellers er det et godt greb, at historien er baseret på eller medtager virkelige hændelser. Det fik mig til at google Hugo Ebeling – og se bare dér: de hvide overtræksdragter politifolk tager på i krimier, og måske også i virkeligheden er til at skaffe på en hjemmeside, belenos.at. Produktet hedder: ”Hugo Ebeling P-01G Cleanroom Coverall for ESD and GMP Application”. Dette blot som et lille hint om, at vi tager anmelderiet alvorligt her på Serieland. Der forskes i tingene!


Jeg er en ”sucker” for en ”happy end”, og det er der her. I en tid hvor, når man tager den pessimistiske brille på, det ser sort ud på snart sagt alle fronter her i 2023, har jeg personligt brug for et lys i mørket, og det leverer Toldac/Philan. Kald mig rørstrømsk, pladderromantisk og sentimental, men der er håb forude hér. Og da jeg lagde sidste bind fra mig, var jeg lettere om hjertet og lysere i sind! Så fem hjerter til ”Brik i et farligt spil – del 2”


ANMELDT AF HENNING BRAUNSTEIN


Specifikationer:
Titel: Brik i et farligt spil - album 2
Forfatter: Toldac
Tegner: Philan
Oversættelse: Lea Mejdahl Christiansen
Forlag: E-voke
Format: Softcover, 46 sider, i farver
Pris: 169,-kr.
ISBN nr.: 978-87-7598-010-9
Brik i et farligt spil 2 E-voke s07.jpg
Brik i et farligt spil 2 E-voke s08.jpg
Brik i et farligt spil 2 E-voke s12.jpg
Brik i et farligt spil 2 E-voke s23.jpg
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Besvar