Marvel - Woverine: Projekt X

Besvar
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4711
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Marvel - Woverine: Projekt X

Indlæg af Robin »

Marvel - Woverine: Projekt X


PROJEKTXCOVER.jpg
PROJEKTXCOVER.jpg (66.85 KiB) Vist 1151 gange


En Marvel klassiker er på markedet. Wolverines oprindelseshistorie skrevet og tegnet af det, man vel nok må betegne som en fan favorit: Barry Windsor-Smith! Der er tale om en fortælling, der ikke tidligere har været udgivet på dansk. Historien blev første gang bragt i USA det hedengangne Marvel Comics Presents nr. 72-84 i 1991. Bladet var en antologi med forskellige superhelte. Der var typisk omkring 4 fortsatte historier i hvert nummer. I nr. 72 var det således Shanna the She-devil. Daredevil, og Red Wolf og så altså begyndelsen af fortællingen om Wolverine /Jærven som var hans danske navn i ”gamle dage”. Sjovt og helt hyggeligt at begge navne benyttes på bagsiden. En anden hyggelig ting er, at der på en af de første sider står en dedikation til Morten Søndergård (vores allesammens Marvel Morten) i respekt og taknemlighed. Og det er der nok en del, der vil skrive under på. Han har om nogen, været med til at sætte sit præg på danske Marvel udgivelser og i samarbejde med andre dygtige folk fået Marvel universet op at køre på skinner dér tilbage i begyndelsen af firserne og frem i forhold til tidligere tiders hæfter fra diverse forlag, men især Winthers. ”A Marvel Milestone” – ”en Marvel milepæl” var en gang et meget benyttet slogan eller udtryk, der skulle beskrive, at hér var der tale om et uomgængeligt værk, som ingen fan måtte gå glip af eller kunne undvære. Et sådant er der tale om i denne forbindelse. For det første er det en historie af en af de største tegnere indenfor superhelte genren, og for det andet afdækkes noget af Logan/Wolverines livshistorie i denne mareridtsfortælling.

Vi er i laboratorier, hvor der gøres forsøg, ikke kun såd’n med reagensglas osv., men også med mennesker. Der skal ikke afsløres for meget, men der udføres smerte- og lidelsesfulde eksperimenter uden smålig skelen til den implicerede, som blot er et objekt eller våben - en ting. Professor Thorton, Dr. Cornelius og assistenten Carol Hines er tre ”forskere”, to mænd og en kvinde, som leder ”arbejdet” med projekt X. Så er der en del vagter, nogle skal jo agere ofre, og dét kommer de til, skal jeg lige love for på blodigste og mest bestialske vis – det skal jo stå mål med projektets uhyrligheder. Det løber selvfølgelig totalt af sporet, og der diverteres med nogle herlige billeder i slutningen, hvor naturens skønhed kommer til sin ret – sne blandt andet.

Det er bestemt blodige sager, det vil de fleste læsere nok også være forberedte på, når det er en af Marvels mest populære mutanter, der indtager scenen, hvis ikke den populæreste. På bagsiden af bogen beskriver forlaget det på dramatisk vis således: ”Jærven vågner! Wolverine er mange ting for mange mennesker, men for en berygtet enklave var han intet andet end et våben. Og våben dræber ... det skulle de snart opdage. Opdag det også selv i denne fortælling om vores yndlingsmutants oprindelse!”

Det er langt hen af vejen en rigtig fin udgivelse. Man fornemme, at der hér er blevet besluttet, at der skal lidt ekstra til; der er f. eks masser af forsider i galleriet bagest i bogen: alle dem fra Marvel Comics Presents, der er hardcover og trade paperback forsider samt ekstra 5 sider fra 2001 hentet fra Wolverine #167 (eller #166).

På en af de første sider nævnes bl. a. hvilke hæfter der er ”sakset” fra. Her står, at materiale fra Wolverine #166 indgår. I ekstramaterialet nævnes Wolverine #167, så bliver jeg lidt forvirret. Jeg kunne så ”blot” gå i kælderen og tjekke samlingen, men det vil føre for vidt, tro mig! Kan hænde, at begge hæfter indgår, men hvad og hvilket er jeg ikke helt sikker på. Når man åbner bogen, er der kræset lidt ekstra: først tre sider på hvidt papir - en pinup med en blodig hovedperson med trukne kløer og åben mund, næste side åbenbarer de tre forskere i et internt opgør skydende på vor helt med maskinpistol, hentet fra serien, så et titelblad, derefter en blodrød pinup med månen som baggrund på sort. Så er der nok et titelblad nu rødt/orange på sort bagrund, og så er vi i gang på side 9.

Det er som vanligt en kraftig papirkvalitet, og her har jeg en lille anke. Papiret er blankt. Det gør, at farverne fremtræder skarpe eller skrappe. Et gæt kan være, at den oprindelige farvelægning er tænkt benyttet på en mere sugende papirtype som i f.eks. de hæfter, serien oprindelig blev trykt i – eller der er gået noget galt i produktionen, så man er kommet til at benytte, den papirtype, man plejer at bruge i de danske udgivelser i stedet for en mere mat type. I hvert fald er det lige krast nok, selv til mine sarte farveblinde øjne. Det er alt sammen indenfor stregerne, der er ingen sjusk, og det gør jo intet ved den gode historie, tegningerne er også Windsor-Smith, når han er bedst, så det….,men det kommer til at fremstå for skrapt.

Oversættelsen er lagt i hænderne på Henry Sørensen, og det er fint og fermt, dog spottede jeg en enkelt svipser, eller…? Oftest tiltales frøken Hines som netop dette, frøken Hines, eller også blot ”Hines” men på side 24 er hun både frøken og frue. Det kan jo være, at der i originalen står ”ma’am” dér midt på s. 24, men jeg studsede over det. Det ødelægger dog ikke helhedsindtrykket i mine øjne. Det er fint oversætterarbejde.

Alt i alt har vi fået endnu en Marvelperle på dansk. Der bliver flået fem af seks kløer frem – klør fem så at sige!


ANMELDT AF HENNING BRAUNSTEIN


Titel: Marvel - Woverine: Projekt X
Tekst og tegninger: Barry Windsor-Smith
Farvelægger: ?, men formodentlig B. Windsor Smith
Oversættelse: Henry Sørensen
Format: HC, 160 sider i farver
Mål og vægt: B: 202mm, H: 303mm, D: 14mm, Vægt: 773g
Pris:198,-kr.
Forlag: Fahrenheit/Faraos
ISBN13: 9788771762433
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
morlyk1
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 559
Tilmeldt: 17. maj 2005, 11:21
Geografisk sted: københavn
Kontakt:

Re: Marvel - Woverine: Projekt X

Indlæg af morlyk1 »

Barry Windsor-Smith stod selv for farvelægningen og tilrettelagde den nænsomt, så den æstetisk ville passe til mat newsprint, hvorfor han heller ikke var så begejstret, da Marvel første gang udgav historien på blankt papir, som I kan se her: https://barrywindsor-smith.com/studio/wxbio23.html
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4711
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Marvel - Woverine: Projekt X

Indlæg af Robin »

Tak for super link. Det er dog en herlig side. Jeg mente nok, at det var ham selv, der farvelagde, turde dog ikke være skråsikker, men jeg blev grebet af dovenskab og gad ikke forske yderligere i det. Så tak fore'ed! :D

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
superboy
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 819
Tilmeldt: 24. jun 2005, 16:59

Re: Marvel - Woverine: Projekt X

Indlæg af superboy »

Tittelen virker noe forvirrende på meg. Dette er Weapon X, ikke projekt x.
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4711
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Marvel - Woverine: Projekt X

Indlæg af Robin »

Tj-a-a, det er der noget om. Men man har nok ville have en dansk titel, og så har man måske ikke syntes, at"Våben X" lød så godt, gætter jeg på.

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9430
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Marvel - Woverine: Projekt X

Indlæg af Antaeus »

morlyk1 skrev: 8. maj 2023, 17:38 Barry Windsor-Smith stod selv for farvelægningen og tilrettelagde den nænsomt, så den æstetisk ville passe til mat newsprint, hvorfor han heller ikke var så begejstret, da Marvel første gang udgav historien på blankt papir, som I kan se her: https://barrywindsor-smith.com/studio/wxbio23.html
Jeg har en hel del af de klassiske Marvel historier i nyere omnibus og de er typisk med glat papir og stærke varme farver. Og det synes jeg er ret lækkert. Det kan sagtens være at de ville være endnu lækrere med mat papir (som jeg ofte foretrækker), men det ændrer ikke ved at jeg synes ganske godt om de omnibus.

Jeg har ikke ovennævnte, men jeg kan godt forstå at hvis tegneren reagerer negativt, hvis han har tilpasset tegninger og farvelægning mat papir og de så ser højt og flot på det og vælger blankt papir.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
superboy
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 819
Tilmeldt: 24. jun 2005, 16:59

Re: Marvel - Woverine: Projekt X

Indlæg af superboy »

Robin skrev: 8. maj 2023, 21:46 Tj-a-a, det er der noget om. Men man har nok ville have en dansk titel, og så har man måske ikke syntes, at"Våben X" lød så godt, gætter jeg på.

mvh.
Jeg trodde Projekt X var det danske navnet for X-Men. Det står det på de fleste danske utgavene.
Antaeus skrev: 8. maj 2023, 21:51
Jeg har en hel del af de klassiske Marvel historier i nyere omnibus og de er typisk med glat papir og stærke varme farver. Og det synes jeg er ret lækkert.
Jeg liker IKKE de sterke varme fargene. Har kjøpt noen omnibuser, men håper at de etter hvert vil gjøre noe med fargene så de ikke blir så sterke og varme. Fargene blir for fremtredende og det ser glorete ut. Jeg foretrekker duse og myke farger. Fant et bilde på nettet som sammenligner Weapon X fargene i Gallery edition, TPen fra 2000 og det originale heftet. Det originale heftet har fargene som jeg liker best. TPen er altfor glorete.
Vedhæftede filer
00 weapon x gallery 2000tp originalhefte.jpg
px.jpg
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4711
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Marvel - Woverine: Projekt X

Indlæg af Robin »

Jeg skal ikke forsvare valg af titel eller det modsatte, det gør mig ikke så meget, men hvis man nu er djævelens advokat og gætter på, at når titlen er Marvel Woverine Projekt X, så har men måske ment, at det var dækkende, eller at det handler om Wolverine fra Projekt X eller at Wolverine delager i Projekt X (som hér er et eksperiment?). Blot gætterier fra min side.


mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Besvar