Den ekstraordinære rejse 5: De mystiske øer del 2 af 3

Besvar
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4699
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Den ekstraordinære rejse 5: De mystiske øer del 2 af 3

Indlæg af Robin »

Den ekstraordinære rejse 5: De mystiske øer del 2 af 3


Den Ekstraordinære 5 Cover layout De mystiske øer.jpg
Den Ekstraordinære 5 Cover layout De mystiske øer.jpg (68 KiB) Vist 5859 gange


Det femte album om Noémie, Émilien og kompagni er på gaden. Det er anden del af tre i den anden trilogi fra forlaget E-voke i serien ”Den ekstraordinære rejse”, og det må i sandhed siges, at der er tale om en ekstraordinær rejse. Har man læst de tidligere albums, og det er der god grund til, ved man, hvad jeg mener, har man ikke, så er dette et svært sted at starte, man er gået glip af mangt og meget. Det kan dog lade sig gøre. Der vil så være en del spørgsmål, man vil have behov for at få besvaret. Har man imidlertid læst tidligere albums, så kan man roligt tage plads og deltage i den videre færd i dette farvestrålende cyperpunk univers. Igen: har man ikke, så er det bare om at komme i gang. Der er på en måde tale om en Robinsonade i den forstand, at hovedpersonerne er strandet på en øde ø. Her kommer lige forlagets egne ord, så kan man jo læse med eller springe dem over, hvis man vil undgå spoilere: ”Strandet på en øde ø i midten af Stillehavet, forvandler Noémie, Émilien, Terence, Capone, Sigrid og Lucile sig til ægte overlevere.
Desværre bliver Noémie, Émilien og Sigrid, den tyske spion, adskilt fra resten af gruppen, da deres tømmerflåde går fra hinanden. Alligevel når de frem til en strand, som bliver deres redning, men her støder de på en mystisk beboer. Og sammen går de på opdagelse i mysterierne på øen...
Blandt de mange overraskelser, der venter dem, kan nævnes en robot, en piratlejr og en enorm guldskat, men især en skjult by, der måske kan give dem nogle af de svar, de søger…”

Det steam punk’ede er lidt nedtonet i denne del, og så alligevel ikke, men der er meget øde ø, til lands, til vands og i luften, så tegneren Silvio Camponi og måske især farvelæggerne Caspar Yvan og Valérie Martineau er på arbejde for at illustrere og levendegøre de farverige omgivelser handlingen udspiller sig i. Det lykkes til fulde. Detaljerigdommen i tegningerne og alle regnbuens farver kommer læseren i møde på hver en side. Der er overraskelser i plottet, som fanger læseren ind, i hvert fald denne læser, og der lægges op til en ”grande finale” i næste bind. Historien om de to børn og deres ”venner” eller måske snarere bekendtskabskreds, er bygget op som en ”fortsættes i næste nummer” – fortælling. Bind 1-3 hænger sammen bind 4-6 det sammen (6. bind skulle komme i feb. -24) og således også kommende bind 7-9. Er man garvet serielæser, er det ikke det store problem. Vil man have sine ”ekstraordinære rejsefortællinger”, må man således indstille sig på at vente, men som det siges: ”forventningens glæde er den største” – sagt med et glimt i øjet. Det kan være svært at vente på en god historie, men denne er det bestemt værd – og jeg tror, de klarer den. På den måde er denne serie jo (dejligt) forudsigelig.

En lille spoiler vil jeg tillade mig, da det ikke ødelægger så meget i mine øjne. Vore nødstedte venner deler sig i to grupper, og den ene støder på et mystisk væsen begravet i sandet. Det viser sig at være en lille robot, der er løbet tør for energi, men da den bliver gravet fri, oplader den sig selv ved solens stråler og ligner i denne proces faktisk en harmløs blomst. Det vil så vise sige, at den ikke er så harmløs, eller den er egentlig venlig, men den er måske ikke alene…

Det er en spændende, farvestrålende fortælling med action og eventyr for de ikke helt små og opefter til der, hvor undertegnede befinder sig, lidt over midt tresserne, og formodentlig også videre. Nogle sekvenser, få, kan virke li-idt langtrukne, men det er vi så vant til fra både TV serie og andre serier, så det…. Noget, der tiltaler mig, er at de to børn er meget på lige fod med de øvrige (voksne) karakterer, ja, endda også placeret lidt over de øvrige. Det er måske ikke så mærkeligt, da det er børnene, der er hovedpersonerne, dem vi identificerer os med, og sådan har det været også i tidligere albums. Det er på en eller anden måde lidt bedre balanceret i dette album, da der også bliver gjort plads til de øvrige - nok en smule mere end tidligere. Det er en balance, jeg kan lide! Der er en friskhed og ”fartstribefornemmelse” over historien. Og det er vel ikke så dårligt i en tegneserie? Udstyret er i orden, sproget med, som det er blevet vanligt i E-vokes udgivelser. Der er endda krediteret en korrekturlæser. Det bli’r i familien ;-) Jeg bedømmer papiret som halvblankt og de flotte tegninger samt farvelægningen heraf fremstår fint i mine øjne. Jeg glæder mig således til næste år!

Det bliver til 5 små solcelleopladte robotter til denne 5. del af rejsen, som jeg synes er ekstraordinær.


ANMELDT AF HENNING BRAUNSTEIN


Titel: Den ekstraordinære, rejse album 5: De mystiske øer, del 2 af 3
Forfatter: Denis-Pierre Filippi
Tegner: Silvio Camboni
Farver: Gaspard Yvan assisteret af Valérie Martineau
Oversættelse: Anne Christine Tjellesen Myrfeld
Korrektur: Lea Mejdahl Christiansen
Forlag: E-voke
Format: Hardback, 48 sider, i farver, 230x312 mm, 0,55 kg
Pris: 189,00 kr.
ISBN nr. 978-87-7598-012-3
Den ekstraordinære rejse 5 E-voke 03.jpg
Den ekstraordinære rejse 5 E-voke 04.jpg
Den ekstraordinære rejse 5 E-voke 12.jpg
Den ekstraordinære rejse 5 E-voke 16.jpg
Den ekstraordinære rejse 5 E-voke 24.jpg
Den ekstraordinære rejse 5 E-voke 38.jpg
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Besvar