Ondulaten

Besvar
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9868
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Ondulaten

Indlæg af Berti Stravonsky »

ondulaten.jpg
ondulaten.jpg (20.28 KiB) Vist 5963 gange

Det var meget mærkeligt, men et øjeblik syntes jeg, at undulaten knurrede...

Hvad gør man, hvis ens kæledyr ikke er rar og kærlig, men en ondsindet bidende egoistisk satan?

Jeg fandt en udgivelse, som havde puttet sig i reolen. Ondulaten er titlen, og nej, det er ikke en stavefejl. Bogen udkom den 16. maj, og øv at jeg først fandt den nu.

Nå, Bastian, som så brændende ønsker sig en blød nussekanin, må nøjes med en undulat. Hverken i farve eller sind opfylder den Bastians drømme, og på små 40 sider følger vi drengen Bastian Poulsens nedture med den onde undulat.

En kort direkte historie som er god at læse højt for de mindste, og som sagtens kan være læseselvbog for de børn, som er i færd med at knække læsekoden.

God at løse højt og god at tale om. For mor bestemmer jo alt. Hun ved bedre, og det at have et kæledyr er ikke bare sus og dus. Der følger forpligtelser med. Rengøring fx

Men det kan Bastian sagtens klare. Der hvor det bliver speget er, at undulaten Trille, et navn som mor bestemmer selvom det er Bastians kæledyr, pludselig begynder at tale, og det viser sig, at Trille er en ond undulat. En egoistisk beregnende løgnagtig satan.

En sjov fortælling som er blevet til i fællesskab. Duoen består af Zenia Johnsen som står for plottet, og så Stine Spedsbjerg som har tegnet. Stregerne og striberne er lette at tolke for børneøjne, og man kan let afkode ansigtsudtryk og følelser.

Godt for de små.

Genren er gys, og det er helt cool og i min onde ånd. For man må gerne vise mørke sider til børn, blot man er med dem hele vejen. Farverne er lyse og afdæmpede, og kontrasten er herlig, nemlig den første mareridtsnat, hvor Preben, som er ondulatens virkelige navn jævnfør den selv, viser sig fra sin grumme side.

Selve historien er halvgrum og rammer målgruppen, førskolebørnene samt indskolingen, fint.

Jeg læste også bogen som far, og flere steder er der gode ting at trække frem. Du ved nok, det der med at inddrage barnet og få talt om indholdet. Hvem bestemmer kæledyrets navn? Hvem skal passe kæledyret? Kan kæledyr mon tale? Er det forkert at have dyr i bur? Og så videre og så videre.

Ondulaten gør, hvad god børnelitteratur gør. Inddrager. Omfavner. Åbner.

Summa summarum – en fin tegneseriebog for de yngste. Fire børnehjerter.

Titel: Ondulaten
Tekst: Zenia Johnsen
Illustrationer: Stine Spedsbjerg
Forlag: Gads forlag
Format: Hardcover, 40 sider i farver
Pris: 149,95,-
ISBN: 978-87-62739-89-5
Besvar