Daredevil bind 1 af Frank Miller & Klaus Janson

Besvar
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4712
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Daredevil bind 1 af Frank Miller & Klaus Janson

Indlæg af Robin »

Daredevil bind 1 af Frank Miller og Klaus Janson

DAREDEVIL BIND 1 COVER.jpg
DAREDEVIL BIND 1 COVER.jpg (37.43 KiB) Vist 3114 gange


Lad det være sagt med det samme! Forlaget Fahrenheit/Faraos har udgivet en lækkerbisken! Daredevil - Frank Miller & Klaus Janson bind 1. Somme vil måske udbryde.”Øvv, en tiger. Den har vi haft!" Og det er der jo noget om, men ikke i farver, på lækkert mat papir, i hardcover, med alle forsider plus plakat/forside brugt på det amerikanske The Comics Journal nr. 70 samt det danske Dæmonen nr. 1/1986 og forord af Frank Miller (fra 2000) og med det stille håb, at der kommer mere. Der står jo at dette er bind 1. Det lækre, ”gummierede” omslag, som i øvrigt matcher den tidligere Daredevil udgivelse ”Genfødt” af Miller og Mazzucchelli, samt en ikke tidligere publiceret forside til nr. 164 topper blot det hele af.

Lidt historie: Daredevil udkom på dansk for første gang i 1967 som Dæmonen - Manden uden frygt, med smågakkede tekster på forsiden á la ”En helt ny superhelt fra rummet” og ”Glip ikke med øjnene, for så forsvinder han!” om Ben Grimm, som bliver kaldt ”Hunk!" Mine kammerater (nogle af dem) og jeg kendte og læste Batman og Superman og enkelte andre DC helte fra de to titler (og Gigant), men Dæmonen/Daredevil med små ører og ingen kappe virkede ved de første møder som en svag kopi af de kappeklædte superhelte, vi havde kendt til. Det krævede nogen tilvænning, men vi (få) holdt fast. Og det gav pote!

Nærværende bind indeholder amerikanske Daredevil nr. 158 til og med 172 dog minus 162. Hvorfor nu det kan du i en sidebemærkning spørge. Det er fordi nr. 162 er tegnet af en anden notabilitet, nemlig Steve Ditko, skrevet af Michael Fleischer, og det kunne da være meget interessant at have med, men det falder udenfor Millers fortælling om Deathstalker, Elektra, Bullseye, Kingpin, Black Widow, Heather (Matt Murdocks/Daredevils kæreste hér), Gladiator og mange flere af de interessante og spændende figurer i Daredevils hjørne af Marveluniverset. Vi kommer ind midt i et værre roderi med The Unholy Three i Matt Murdock kontor, og så går det ellers deruda'. Der er SÅ mange perler og stjerneøjeblikke i dette bind, og mange læsere vil kende dem og have hver deres, men tillad mig at nævne ét: Daredevil optræder i sin første dragt, den med kun ét D på brystet i et tilbageblik på hans oprindelse i en samtale med reporteren Ben Urich, en karakter som Miller også uddyber. Daredevils kærlighedsliv, kampene mellem Daredevil og hans modstandere og beskrivelsen af storbyen er andre toppræstationer blandt mange, der gør dette til en Marvel milepæl.

Forlaget skriver følgende: ”Matt Murdock blev som ung frarøvet synet ved et uheld, der til gengæld skærpede alle hans andre sanser til det supermenneskelige. Om dagen er Murdock advokat og kæmper for de svageste i samfundet, mens han om natten er Daredevil - manden uden frygt! New Yorks underverden styres med hård hånd af forbryderkongen Kingpin, og da han hyrer den sindssyge men effektive lejemorder Bullseye, får Daredevil rigeligt at se til. Samtidig viser Murdocks ungdomskæreste sig at være snigmorderen Elektra, mens journalisten Ben Urich borer dybt i hans fortid. Serieskaberen Frank Miller overtog sidst i 1970'erne Daredevil og pustede ikke blot fornyet liv i serien, men lagde også fundamentet til den status, som tegneseriesuperstjerne, han stadig har den dag i dag.”

I forlængelse af dette vil jeg lige nævne, blot for at understrege successen, at Daredevil udkom hver anden måned på dette tidspunkt, men i løbet af Miller/Janson forløbet blev den ”forfremmet” til månedsblad. Det kan man jo godt forstå. Miller fik stjernestatus i løbet af Daredevil-tiden. Det er interessant at kunne følge udviklingen af Miller/Jansson samarbejdet over en periode, og det fortsætter forhåbentlig i flere bind. I dette bind lægges grunden til de fleste af karaktererne i lang tid fremover også efter Miller stoppede, både hvad angår Matt Murdocks/Daredevils indre dæmoner, om man så må sige, og seriens udvikling i det hele taget.

Denne danske udgave er i vanligt top udstyr denne gang som nævnt med den dejlige omslagsbehandling, mat papir, som klæder farvelægningen og fin oversættelse, sine steder nærmest poetisk, af Henrik List. Der medvirker andre tegneserieskabere i dette bind udover Miller og Janson, bl. a. Roger Mckenzie og David Micheline som medskribenter og Glynis Wein på farvelægning. Alle forsider indleder hvert kapitel/”hæfte” og en 3 steder afsluttes hvert kapitel med en flot Daredevil tegning (den samme). Det kunne jeg godt have ønsket mig i alle tilfælde, men det er småting.


Det kan kun blive 6 ud af 6, ja, og det må blive stjerner, til denne Marvel stjernestund! Nok sagt!


ANMELDT AF HENNING BRAUNSTEIN


Titel: Daredevil bind 1.
Tekst: Frank Miller, o.a.
Tegner: Frank Miller
Rentegnere: Klaus Janson, Josef Rubinstein
Farvelæggere: Glynis Wein o. a.
Oversættelse: Henrik List
Format: HC, 304 sider i farver
Pris:298,-kr.
Forlag: Fahrenheit/Faraos
ISBN: 978-87-7176-284-6
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
superboy
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 820
Tilmeldt: 24. jun 2005, 16:59

Re: Daredevil bind 1 af Frank Miller & Klaus Janson

Indlæg af superboy »

Høres veldig bra ut. Jeg skal ha denne selv om jeg har historiene fra før.
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4712
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Daredevil bind 1 af Frank Miller & Klaus Janson

Indlæg af Robin »

Enig. Jeg har også bladene på både engelsk og dansk ("arkiveret" i plast og kasser i kælderen), så denne udgave er meget velkommen!


mvh.

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
superboy
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 820
Tilmeldt: 24. jun 2005, 16:59

Re: Daredevil bind 1 af Frank Miller & Klaus Janson

Indlæg af superboy »

Både Daredevil av Frank Miller, og Daredevil Genfødt er trykket på lekkert matt papir. Er det flere av disse marvel bøkene som er trykket på dette flotte papiret?
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4712
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Daredevil bind 1 af Frank Miller & Klaus Janson

Indlæg af Robin »

Jeg har kikket mine eksemplarer igennem, og det er de to, du nævner, der er på mat papir, så vidt jeg kan se.

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Besvar