Ringo 1. del · Vance samlet - bind 3

Besvar
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4711
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Ringo 1. del · Vance samlet - bind 3

Indlæg af Robin »

Ringo 1. del · Vance samlet - bind 3

Ringo 1 - cover.jpg

Cowboy historier fra da morfar var dreng. Er det en fair beskrivelse? Det kommer an på, hvad man lægger i det. Her kommer, hvad jeg lægger i det. Det er i hvert fald cowboyhistorier, vi har med at gøre hér i første bind om Ringo (3. bind i serien Vance Samlet) fra de arbejdsomme folk hos forlaget E-voke. Jeg læste serien i Fart og tempo i 1967, da var jeg 11år, så der ER tale om cowboyhistorier fra da morfar var dreng. De kom endda i Frankrig i 1965! Da var jeg 9. Nok sludder. Det er bestemt ikke ment som et parameter for kvalitet eller noget, men lidt som baggrund for westernhistorier, som de måske rettelig burde tituleres. Der blev jo ”inhaleret” en del af disse i form af Sherif - Western eller Gunfight serien, Wild West og Prærie bladet Tomahawk og så videre. Der blev læst Bill og Ben, Walt Slade, og hvad har vi, mest Bill og Ben, og da jeg så Ringo i Fart og tempo tænkte jeg: ”Han ligner Bill…. eller Ben…. Stålgrå/blå øjne, sandfarvet hår og et bestemt drag om munden samt et hageparti, der nok kunne bruges som kofanger. Det tænkte jeg, og syntes det var dumt at serien hed Ringo, den skulle have heddet Bill … eller Ben. Sådan kan en drengs hjerne fungere på forunderlig vis.

Alle disse ord til indledning blot for at sætte det i relief, at der er tale om et gensyn endda et glædeligt sådant. Historien lægger lidt roligt ud, bortset fra en hurtig nævekamp med seksløbersupplement, og så går det igen roligt af sted med en guldtransport, intet mindre. Herfra tager det fart. Således ridser E-voke det op på bagsidenoterne:

”Vi møder Ringo i 1867, da han rider ind i en lille flække på prærien. Han har som sin opgave at eskortere en ladning guld med en Wells & Fargo diligence til Santa Fe. Sammen med en deling kavalerister begiver de sig afsted over prærien, men både apacheindianere og skurke ligger i baghold.
Dette album er en sand fornøjelse for enhver, der elsker de klassiske westernhistorier, hvor banditter jagtes, indianere ligger på lur, og man nærmest kan mærke den barske natur gennem siderne. Albummet rummer de to historier “Guld til Santa Fe” og “Blodige spor” samt ekstramateriale.
I serien, under overskriften “Vance samlet”, udgives de serier og historier som den eminente tegner, William Vance, har skabt. Nogle af historierne har før kun kunnet læses som episoder i “Fart og Tempo”-hæfter fra 1960’erne og 70’erne eller som enkelte album. Her samles historierne om “Ringo” nu endelig, så de kan læses komplet ligesom Vances mange andre serier.

Første ”del” slutter lidt brat, men på den anden side, der er ikke nogen grund til at dvæle ved misdædere og niddingsmænds endeligt – og heldigvis fortsættes historien i næste nummer! Her i bindets anden historie er Ringo ude i den kolde sne. Han er oppe mod naturens kræfter og en bande mexicanere, der har fået nys om den afbrudte guldtransport, nu med selskab af en senators datter. Blandt mexicanerne er også en kvinde, og der er nu basis for jalousi og intriger. Hovedrollen indtages af naturens kræfter, og det er en fornøjelse at betragte de mesterlige tegninger af snestormens hærgen. Der foregår blodige og voldsomme sammenstød i snestormen.
I første del er der ind i mellem lidt bart i ruderne, der fattes baggrund, men hér er der sne, blæst, slud is både i baggrunden og som sløring af billederne, også uvejr i forgrunden. Der er gjort meget ud af naturens kræfters rasen, og der er vitterlig meget at forlyste øjnene med. Denne fortsættelse er, så vidt jeg forstår lavet 10 år efter første del. I de 10 år er der tegnet bl. a. lidt Bruce J. Hawker, Bruno Brazil og Bob Morane, og det er dejligt at se udviklingen fra første til anden del i dette bind. Hvor der i ”Guld til Santa Fe” mest er tegninger af ansigter og heste at frydes over, så er der mere at komme efter i ”Blodige spor”. Her er både ansigter, mennesker, natur, ja, det hele er en fryd for i hvert fald mine øjne.

Tiden er da løbet fra westernserier, er der måske nogle, der vil indvende. Der er i hvert fald nogle idealer indeholdt, som fremstår antikverede, men her synes jeg sådan en serie skal ses i dens samtid, altså da den blev skrevet og tegnet, samt tiden hvori den foregår, og da manuskripterne blev skrevet, dér i midt tresserne og frem, da var der en del, der havde disse idealer, eller man tillagde mænd for dengang 100 år siden disse holdninger og idealer. Machomænd med loyalitet og let til de hurtige afgørelser ofte med voldeligt udfald eller døden til følge. For at yde figuren Ringo retfærdighed må man sige, at han ofte er ret tilbageholdende med at gribe til hårdtslående midler, det være sig næver eller bly, men man kan jo blive presset. Det er alt andet lige en noget mere realistisk fortælling end dem fra samtidens danske westernblade, senere ændredes dette sig. Der er en romantisering af tiden, af personerne, men der er også lidt mere ”beskidthed”, og baggrundene er, når de er der, flottere end i samtidens western serier fra f. eks DC og Marvel.


Ekstramaterialet består af et portræt af Ringo i begyndelsen og en annonce for Tintin – bladet samt en forside fra samme Der er fine oplysninger om tidligere udgivelser. Bagest er der bl. a. en s/h tegning af Ringo samt to albumforsider, en annonce for næste Ringo bind og endnu en fin snevejrstegning til slut.

Udstyret er som vanligt i orden. Blank, kraftig papirkvalitet, fin farvelægning af Petra og ”cowboysprog”. Det bliver 5 skarpe skud fra seksløberen til Ringo, og jeg ser frem til næste og sidste bind med ham.

ANMELDT AF HENNING BRAUNSTEIN

Titel: Ringo 1. del
Serie: Vance samlet (album 3)
Forfatter: Vance & A.P. Duchateu
Tegner: Vance
Farvelægning: Petra
Forlag: E-voke
Format: Hardback, 104 sider, i farver, 217x287 mm, 0,68 kg
249,00 kr.
ISBN nr. 978-87-7598-029-1

Ringo 1 E-voke s12.jpg
Ringo 1 E-voke s18.jpg
Ringo 1 E-voke s24.jpg
Ringo 1 E-voke s34.jpg
Ringo 1 E-voke s59.jpg
Ringo 1 E-voke s74.jpg
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9434
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Ringo 1. del · Vance samlet - bind 3

Indlæg af Antaeus »

Tak for anmeldelsen, jeg har et par album, men kan ikke rigtig huske at have læst dem eller i hvert fald huske dem. Så denne udgivelse har ikke umiddelbart trukket, selv om det er Vance. Men den skal tjekkes når det nu er Vance. Det er super ærgerligt at der er valgt blankt papir til denne udgivelse, som jeg er overbevist om ville tage sig bedre ud med mat papir når jeg kigger på de billeder du har vedlagt. Og jeg er også lidt i tvivl om farvelægningen, men det hænger måske mest sammen med kombinationen med det blanke papir og farvelægningen kan nok først rigtig bedømmes med selve albummet i hånden.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7190
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Ringo 1. del · Vance samlet - bind 3

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Antaeus skrev: 11. okt 2023, 00:01Det er super ærgerligt at der er valgt blankt papir til denne udgivelse, som jeg er overbevist om ville tage sig bedre ud med mat papir når jeg kigger på de billeder du har vedlagt.
Jeg er til gengæld overbevist om, at de rigtig mange mørke farver, der står op mod helt sort, vil smelte sammen, så de mørke farver også bliver nærmest sorte, og det bliver umuligt at skelne konturer og omrids. Det er en af forskellene på coated og ikke-coated papir, at man kan gengive flere mørke nuancer på coated papir.
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4711
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Ringo 1. del · Vance samlet - bind 3

Indlæg af Robin »

Tak for indlæg og reaktioner! Det er jo subjektivt, hvordan man har det med papirkvalitet. Nogle gange er det generende for mig, at det blanke papir "skinner", men i dette album har det ikke generet mig. Selvom der selvfølgelig er mørke farver, som på blankt papir kan virke "spejlagtigt" så har det heller ikke været noget problem. Når jeg tænker på gamle Fart og tempo blade, som er på sådan et slags tyndt "Anders And blads agtigt" papir, dét papir, som Anders And blev trykt på i min barndom/ungdom. Hér fungere farverne også - for mig. I nærværende album er der ikke SÅ meget mørke, synes jeg, og der er intet ved farvelægningen, der har generet disse mine aldrende globrikker, (Tykke Niels citat. Undskyld!) Faktisk er det et meget lyst album på trods af sne-, slud og gråvejr sine steder. Det tilskriver jeg godt arbejde af Petra.

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Besvar