Carlt holder vagt ... Nemli'! i Søndags B.T. 1958-1965. (Fra tegneseriearkivet, 26) af Holger Philipsen

Besvar
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Geografisk sted: Bathulen

Carlt holder vagt ... Nemli'! i Søndags B.T. 1958-1965. (Fra tegneseriearkivet, 26) af Holger Philipsen

Indlæg af Robin »

Carlt holder vagt ... Nemli'! i Søndags B.T. 1958-1965. (Fra tegneseriearkivet, 26)
af Holger Philipsen

Carlt3.jpg

En fornem, tegneseriehistorisk og -arkæologisk, bedrift bliver afsluttet med dette 3. bind om svajeren Carlt, hans ven og kollega Folmer og det øvrige farverige galleri hos firmaet Maehløs, hvor de to førnævnte m. fl. er ansat.

Dette binds titel mere end antyder, at Carlt er blevet indkaldt til det kongelige danske militærvæsen, og de første års striber 1958 – 1961 omhandler da også dette og afsluttes med at Carlt kommer med et hold arkitekter til Skt. Thomas. I disse striber har Philipsen muligvis ladet sig inspirere af Basserne, som han jo kendte til fra sit arbejde på Skipper Skræk samt måske de danske Soldaterkammerater-film, som var mægtigt populære i de år og årene efter. Det nævnes også i det fine og righoldige ekstra materiale samt at Holger Philipsen blev født på Skt. Thiomas. Det er spas, gak og løjer i uniform med Carlt på slap line, med de overordnede i Sjeferens rolle som eksplosive hidsigpropper, om man så må sige.

Hvor det er muligt afsluttes hvert års ”kapitel” med forsiden af årshæftet ”Julegaven” samt den Carlt stribe, der var at finde i dette. Udover det er der Carlt årshæfteforsider, forord af Anders Hjort Jørgensen selv, hvor der kommes ind på Tegneseriemusset, hedengangne Herolds Varehus, Carlt bordkort o. a. interessant stof. Asger Pedersen fortæller om ”Carlt på ferie”. Der er lidt om tegneserierelateret om indholdet i Søndags-BT – en konkurrence, hvor læserne kårede de populæreste tegneserier i blader: Julia og Eva (Juliet Jones – en drama/romance serie af Stan Drake) blev nr. 1og Carlt nr. 2 med Peter og Ping på 3. pladsen. Der er lidt info om Holger Philipsens fødeø Sankt Thomas, en Søndags -BT forside, der skrives om en præmiekonkurrence med Carlt i hovedrollen |à la ”hvor er Carlt” på nogle billeder, et lille ”Carlt igennem fem årtier” – skriv med bl. a. selvportræt af Holger Philipsen, lidt om hvad der skete med Carlt efter tiden i Søndags-BT og til slut andre tegneres tolkninger af Carlt samt Filtkongens version af Carlt og Rasmus Dyrepasser, og der er også lidt reklameguf for Dandy, der som bekendt ”kvikker bestandig”. Righoldigt og dejligt nostalgisk materiale!

Der er som i de to foregående bind begået en flot forside af Henrik Rehr, som har et formidabelt CV – i denne forbindelse kan nævnes, at han jo har tegnet avisstriben Ferd’nand og Basserne forsider plus striber til de nordiske blade og har arbejdet på Rasmus Klump siden 2006 med forskellige udgivelser og ”Klump universet” i Tivoli.

Forlaget DesAHJn knytter følgende ord til denne udgivelse på bagsiden af den flotte bog:
”Holger Philipsen (1912-1993) hører til blandt de mest produktive danske tegneserieskabere. Han er bedst kendt for sin dagstrip Carlt ...nemli’!, som fra 1940 og de næste halvt hundrede år fremkaldte daglig latter hos tusindevis af danske avislæsere – først i dagbladet B.T., derefter i Ekstrabladet og endelig i en række danske provinsaviser.
Læsere af ugebladet Søndags B.T. fik en ekstra bonus, idet Carlt ...nemli’! her blev bragt i en udvidet version fra 1947 indtil 1965 – først som helside, dernæst i halvsideformat og fra 1951 som tredjedel side i ugebladet. Her kunne Holger Philipsen frigøre sig fra den daglige stribes snævre format og hurtige pointer og i stedet brede sin udtryksfulde tegneseriehumor ud over længere forløb – flere gange fortsat over mange uger.
De tre bind indeholder alle hel-, halv- og tredjesider i omhyggeligt farverestaureret version.”
Carlt striben er som skrevet her hel-, halv- og tredjedelssider, og det giver Holger Philipsen mulighed for at udbygge eller lægge yderligere op til pointen i sidste rude. Ingen nævnt ingen glemt, MEN som sig hør og bør en enkelt undtagelse, synes jeg specielt godt om nogle af bifigurerne f. eks. lægen i hæren som er ubetaleligt fremstillet både i streg og ord – Philipsens adelsmærke. Mht. Farverestaureringen er jeg fint tilfreds. Jeg kunne dog ønske mig Carlts hårfarve lidt mere gul nogle steder. Det er sikkert noget teknisk, og det er petitesser!

Det kan kun i min optik blive til intet mindre end en 6 af de flotteste militære udmærkelser, 6 Carlt tyggegummi cigaretter, 6 flotte Carlt bordkort og hvad har vi?! Tillad mig slutteligen at udytre en ekstra personlig kommentar: når vi børn nede hos ismejeriet, dér hvor der blev købt brød, smør fra drittel, slik, is i stænger til køleskabet eller frigidairen, hér kunne man købe Pinocchio kugler (det hed de jo dengang) for 1 øre stykket og Carlt tyggegummicigaretter! De lå i en knaldgul – Carltgul - farvestrålende æske med figurerne fra striben afbildet. Det skal nævnes, at jeg i en meget ung alder var fanatisk antiryger (jeg syntes, det lugtede grimt og sved i øjne og hals) og aldrig har prøvet denne stimulans, heller ikke lakrids cigaretter af samme nævnte grund. MEN Carlt tyggegummi cigaretter, dét var en anden sag: når man lod være med at pille det papir af som ”omfavnede” tyggegummiet, kunne man puste i ”cigaretten”, og så kom det talkum ud, som var mellem papir og tyggegummi ligesom en røgsky! STORT!

ANMELDT AF HENNING BRAUNSTEIN

Holger Philipsen: Carlt holder vagt ... Nemli'! i Søndags B.T. 1958-1965.
(Fra tegneseriearkivet, 26)
188 sider, illustreret. Udkom september 2024.
Forlaget desAHJn
1. udgave, hard cover. Kr. 350,- .
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Besvar