Wacom Cintiq

Udveksling af tips om materialer, redskaber, teknikker, adresser mm.
Brugeravatar
Niels Falk
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 359
Tilmeldt: 31. mar 2005, 19:36
Geografisk sted: 2960 RK
Kontakt:

Wacom Cintiq

Indlæg af Niels Falk »

Jeg har længe overvejet at købe en tegneplade - men skal man vælge Wacom Cintiq 21UX eller 24Hd? Eller skal jeg gå en anden vej? Nogen holdninger?

- Niels
Brugeravatar
Dan R. Knudsen
Administrator
Administrator
Indlæg: 7911
Tilmeldt: 6. aug 2004, 14:11
Geografisk sted: 8270 Højbjerg
Kontakt:

Re: Wacom Cintiq

Indlæg af Dan R. Knudsen »

Vuffer ikke købe den store, uden videre, hvis du har råd?
Dan R. Knudsen
http://www.danrknudsen.dk

Tags: Aarhus, Højbjerg, tegner, illustrator, tegneserier, speeddrawing, speed drawing, tegnede film, film med hånd der tegner
Brugeravatar
Dan R. Knudsen
Administrator
Administrator
Indlæg: 7911
Tilmeldt: 6. aug 2004, 14:11
Geografisk sted: 8270 Højbjerg
Kontakt:

Re: Wacom Cintiq

Indlæg af Dan R. Knudsen »

I modsætning til tegnepladen som godt kan blive for stor til alm. brug så er mere vel bedre her...


Bort set fra det syntes jeg - efter 25 år foran en computerskærm - at det er skønt at sidde med en blyant og et stykke papir...
Dan R. Knudsen
http://www.danrknudsen.dk

Tags: Aarhus, Højbjerg, tegner, illustrator, tegneserier, speeddrawing, speed drawing, tegnede film, film med hånd der tegner
Brugeravatar
Niels Falk
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 359
Tilmeldt: 31. mar 2005, 19:36
Geografisk sted: 2960 RK
Kontakt:

Re: Wacom Cintiq

Indlæg af Niels Falk »

Forestiller mig ikke at jeg kun skal bruge skærmen :-) I dag tegner jeg på papir med blyant - rentegner over lys bord, klipper sammen i PS og farvelægger med musen i PS. Rentegning, redigering og farvelægning ville jeg gerne flytte over på tegnepladen.

- Niels
Brugeravatar
Dan R. Knudsen
Administrator
Administrator
Indlæg: 7911
Tilmeldt: 6. aug 2004, 14:11
Geografisk sted: 8270 Højbjerg
Kontakt:

Re: Wacom Cintiq

Indlæg af Dan R. Knudsen »

Du KUNNE jo købe en alm. tegneplade og en printer og en scanner...

Og så tegne, scanne skitse, printe den i blåtryk, rentegne på blåtryk, scanne og farvelægge med wacom..
Dan R. Knudsen
http://www.danrknudsen.dk

Tags: Aarhus, Højbjerg, tegner, illustrator, tegneserier, speeddrawing, speed drawing, tegnede film, film med hånd der tegner
Brugeravatar
Niels Falk
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 359
Tilmeldt: 31. mar 2005, 19:36
Geografisk sted: 2960 RK
Kontakt:

Re: Wacom Cintiq

Indlæg af Niels Falk »

Og jeg kunne købe en hest og en vogn og så sælge Peugeot'en...
- Niels
Brugeravatar
Dan R. Knudsen
Administrator
Administrator
Indlæg: 7911
Tilmeldt: 6. aug 2004, 14:11
Geografisk sted: 8270 Højbjerg
Kontakt:

Re: Wacom Cintiq

Indlæg af Dan R. Knudsen »

Ja - hvis du flytter dig rundt i landskabet for sjov er det da ikke nogen dårlig ide...

Min pointe var at der er en mellemting mellem lyskasse og tabletskærm...


Snøbel...
Dan R. Knudsen
http://www.danrknudsen.dk

Tags: Aarhus, Højbjerg, tegner, illustrator, tegneserier, speeddrawing, speed drawing, tegnede film, film med hånd der tegner
Brugeravatar
Christian Aarestrup
Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Indlæg: 5393
Tilmeldt: 4. apr 2005, 20:30
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Wacom Cintiq

Indlæg af Christian Aarestrup »

Jeg har ingen erfaring, men ville sige 1) ja til at køre den over firmakontoen, og 2) nej til at betale den privat...
CAa

Life is what happens to you while you're hoping for something else
Brugeravatar
Nøhr
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 874
Tilmeldt: 27. nov 2008, 21:32
Geografisk sted: Kalundborg

Re: Wacom Cintiq

Indlæg af Nøhr »

Uha, jeg ville s'gu nok (hvis jeg havde råd) købe den store af dem.
Derefter ville jeg smøre mig ind i jordnøddeolie og gnubbe min nøgne krop op og ned af den silkebløde skærm altimens jeg sang "Love me tender" med høj og skurrende røst.
Brugeravatar
VoBo
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 161
Tilmeldt: 19. nov 2007, 16:31

Re: Wacom Cintiq

Indlæg af VoBo »

Nøhr skrev:Uha, jeg ville s'gu nok (hvis jeg havde råd) købe den store af dem.
Derefter ville jeg smøre mig ind i jordnøddeolie og gnubbe min nøgne krop op og ned af den silkebløde skærm altimens jeg sang "Love me tender" med høj og skurrende røst.
Hmmmmm...... i fremtiden ville jeg holde mig væk fra annoncer som denne på qxl o.lign.:

"1 stk brugt Wacom Cintiq sælges. Skærmen er lettere fedtet."
I am an artist. People expect me to be insane.
What is your excuse?
Brugeravatar
Vigan
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 911
Tilmeldt: 24. maj 2010, 22:48
Geografisk sted: 56.127211, 8.90295

Re: Wacom Cintiq

Indlæg af Vigan »

Kun lidt misbrugt.
Brugeravatar
Peterpep
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 254
Tilmeldt: 27. jan 2007, 11:10
Geografisk sted: Åårhus

Re: Wacom Cintiq

Indlæg af Peterpep »

Niels Falk skrev:Jeg har længe overvejet at købe en tegneplade - men skal man vælge Wacom Cintiq 21UX eller 24Hd? Eller skal jeg gå en anden vej? Nogen holdninger?

- Niels
Hej Niels

Jeg har lige opdaget Hanvons produkter, som du skulle tage og tjekke ud. Wacom fanger jo kun grovmotoriske og spatiske udsving på +/- 0,25 mm - mens Hanvon jo brillerer ved at opfange bevægelser ned til +/-0,1 mm. Jeg har lige bestilt en Hanvon Art Master III fra Tyskland. Jeg ved dog ikke om Hanvon fører så kæmpestore kapitalistskærme, som du går efter.

Jeg har tænkt mig at bruge min Hanvon til at smøre kroppen ind i kaviar - på den måde får jeg min "store" skærmoplevelse.
Brugeravatar
Kasper Hviid
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1254
Tilmeldt: 28. feb 2005, 13:02

Re: Wacom Cintiq

Indlæg af Kasper Hviid »

Hej Peterpep, tillykke med din kommende nyerhvervelse! Flaskehalsen på Cintiq21UX er den forholdsvis lave opløsning på 1600x1200 pixels, da denne (mener jeg) er lavere en sensorens opløsning. Man kan bogstaveligt talt se de enkelte pixels når man stikker snotten tæt nok på. Men i praksis er det altså ikke noget jeg lægger mærke til - når jeg skal tegne noget detaljeret zoomer jeg ind, i stedet for at sidde med øjnene få centimeter fra skærmen. For mit vedkommende er forskellen på +/- 0,25 mm og så +/-0,1 mm ikke noget der får mig til at ligge vågen om natten. Mine (og mange andres) brushes i Photoshop har ofte en spacing på 10 %, hvilket gør at der er adskillige millimeter mellem hver aftryk i 100 % view. Det er lidt ligesom at Cintiq har 2,048 levels trykfølsomhed i stedet for hanvons 1024 levels ... det er da udemærket, men det er ikke noget man kan mærke i praksis.

Peterpep Har du fundet ud af hvad Hanvons 5080 lpi betyder? Det virker som en noget mystisk måde at angive skærmopløsning.

For øvrigt, hvis man køber Cintiq, skal man passe på ikke at få en af dem der får ridser i den ridsefrie overflade. Her er et foto af min Cintiq21UX. Ridserne ser voldsommere ud end de er, men de er grove nok til at man kan mærke dem når man tegner:

Billede
Brugeravatar
Peterpep
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 254
Tilmeldt: 27. jan 2007, 11:10
Geografisk sted: Åårhus

Re: Wacom Cintiq

Indlæg af Peterpep »

Så er min Hanvon ankommet fra Tyskland:) Her ser I mig og min Hanvon i det første intime øjeblik - før kaviarindsmøring.
Hvad tror I sårn én har kostet? Gæt løs!
Mig-og-Hanvon-Art-Master.jpg
Mig-og-Hanvon-Art-Master.jpg (87.76 KiB) Vist 8483 gange

(Jeg vender tilbage tilbage til de 5080 lpi, Kasper. Det er sikkert en fantastisk måde at angive skærmopløsning.)
Brugeravatar
VoBo
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 161
Tilmeldt: 19. nov 2007, 16:31

Re: Wacom Cintiq

Indlæg af VoBo »

Hvor er jeg glad for, at der fulgte en penneholder med.......
I am an artist. People expect me to be insane.
What is your excuse?
Besvar