Sniksnak om indesign, illustrator, photoshop. Tips & tricks.

Udveksling af tips om materialer, redskaber, teknikker, adresser mm.
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Sniksnak om indesign

Indlæg af Frank Madsen »

Kasper Hviid skrev:Ja, når jeg tegner via Photoshop har jeg sat penne-knappen til at gå direkte til roteringværktøjet via Autohotkey. Så jeg skal bare holde knappen inde og flytte pennen, så roteres der. Det samme kunne jeg gøre med Illustrator - problemet er at der roteres med udgangspunkt i midten af tegningen - ikke midten af skærmen. Så jeg roterer skærm i stedet - så får jeg også lidt motion ...
Kan du ikke flytte centrum, inden du roterer? Det kan man i hvert fald på enkeltobjekter - der er sådan en lille firkant, der markerer objektets centrum og som man kan flytte med musen. Har sandt at sige aldrig prøvet at rotere canvas i Photoshop eller Illustrator.
Brugeravatar
Kasper Hviid
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1254
Tilmeldt: 28. feb 2005, 13:02

Re: Sniksnak om indesign

Indlæg af Kasper Hviid »

Jo, det kan man sørme! Stadig nemmere bare at rotere skærmen, dog!
Brugeravatar
Dan R. Knudsen
Administrator
Administrator
Indlæg: 7911
Tilmeldt: 6. aug 2004, 14:11
Geografisk sted: 8270 Højbjerg
Kontakt:

Re: Sniksnak om indesign

Indlæg af Dan R. Knudsen »

Kasper Hviid skrev:Har lavet en foto-tracing med Pencil-tool:
Forhåbentligt da ikke manuelt - illustrator har en forrygende - trace-bitmap-funktion - Objet>live-trace...man skal lige fidle lidt med indstillingerne - min erfaring er at det er bedst med en stor bitmap i lav opløsning fremfor omvendt....så selvom pixelmålet er det samme så er fx en tegning på 2000x2000 pixels bedre at trace i 72dpi (70x70 cm) fremfor 300dpi (17x17 cm)....husk altid at sætte kryds i "ignore white" hvis du laver en tegning som den du har lavet - ellers får man en dum hvid kasse med uden om tegningen...
Dan R. Knudsen
http://www.danrknudsen.dk

Tags: Aarhus, Højbjerg, tegner, illustrator, tegneserier, speeddrawing, speed drawing, tegnede film, film med hånd der tegner
Brugeravatar
Kasper Hviid
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1254
Tilmeldt: 28. feb 2005, 13:02

Re: Sniksnak om indesign

Indlæg af Kasper Hviid »

Du har ret, den er ret brugbar! Dog bryder mig ikke så meget om automatisering - selv om foto-tracing er idiot-arbejde, syntes jeg det har lidt mere værdi når det er håndgjort.
Brugeravatar
Dan R. Knudsen
Administrator
Administrator
Indlæg: 7911
Tilmeldt: 6. aug 2004, 14:11
Geografisk sted: 8270 Højbjerg
Kontakt:

Re: Sniksnak om indesign

Indlæg af Dan R. Knudsen »

Hvorfor i alverden dog det??? Man kan jo altid gå ind og nudge det bagefter hvis det er...men du må jo have god tid ;)
Dan R. Knudsen
http://www.danrknudsen.dk

Tags: Aarhus, Højbjerg, tegner, illustrator, tegneserier, speeddrawing, speed drawing, tegnede film, film med hånd der tegner
Brugeravatar
Kasper Hviid
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1254
Tilmeldt: 28. feb 2005, 13:02

Re: Sniksnak om indesign

Indlæg af Kasper Hviid »

Med tegneserier og malerier gider jeg ikke bruge tid på at nærstudere dem, hvis der ikke er lagt et sollidt arbejde i det fra kunstnerens side. Det samme gør sig gældende ved foto-tracing: Jeg gidder ikke se på det hvis det er en computer der har stået for konveringen. Der skal være et menneske der har lagt noget arbejde i det.

Derudover er det sommetider muligt at et menneske kan tolke fotoet bedre end en computer, pga. sin forståelse af motivet. For eksempel datidens silhuet-papirklip - for at få øjnene med på profilen, lod man ofte personernes øjenvipper stritte frem:

Billede

Edit: Illustrators algoritme klarede på nogle områder opgaven bedre end jeg selv. Omvendt var kildefotoet af så lav opløsning, at jeg andre steder klarede det bedre, i og med jeg vidste hvad de enkelte pixels skulle representere.
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Sniksnak om indesign

Indlæg af Frank Madsen »

Kasper Hviid skrev:Med tegneserier og malerier gider jeg ikke bruge tid på at nærstudere dem, hvis der ikke er lagt et sollidt arbejde i det fra kunstnerens side. Det samme gør sig gældende ved foto-tracing: Jeg gidder ikke se på det hvis det er en computer der har stået for konveringen. Der skal være et menneske der har lagt noget arbejde i det.
Hvis du skal lave et logo eller en tegning, der skal stå for eftertiden, f.eks. Gitanes-damen

Billede

eller lignende, så er det bedst at tegne den slags manualt med Illustrators penneværktøj. Eller hvis det er vigtigt, at tegningen fylder så lidt som muligt (hvis det er en tegning, der skal indgå i en Flash-animation). Men hvis der - som Dan sikkert tænkte på - er tale om en illustration, der f.eks. skal indgå i en annonce eller brochure ved siden af en masse anden grafik og som man kan pakke fisk ind i om en måned, så kan Trace være en fin løsning. Posten skal jo ud og deadlines skal holdes. Det er jo ikke alt, der laves for evigheden eller er stor kunst.

Mht. hvor godt resultatet bliver, så har Illustrators Trace-funktion jo en fin mulighed for at slå preview til, mens man afprøver, hvordan resultatet påvirkes af, at man leger med indstillingerne. Så kan man bedre vurdere, om Trace er i stand til at nå frem til et hæderligt resultat:

http://www.webee.ro/2007/04/17/live-trace-illustrator/

Man kan lave fine resultater:

Billede

Lidt mere om mulighederne:

http://robcubbon.com/how-to-turn-a-phot ... ustration/



PS: Gitanes-damen er angiveligt en ung flamingo-danserinde, men hun kan også ligne en gammel furie, der kylder sin håndtaske på gulvet.
Brugeravatar
Dan R. Knudsen
Administrator
Administrator
Indlæg: 7911
Tilmeldt: 6. aug 2004, 14:11
Geografisk sted: 8270 Højbjerg
Kontakt:

Re: Sniksnak om indesign

Indlæg af Dan R. Knudsen »

Nååå - jeg troede du havde lavet tegningen i hånden og SÅ tracet den...

Der kan et trick være at bruge posterize-funktionen i phoptoshop til at få præcis det s/h billede man vil have Man kan justere kontrasten i de forskellige dele af billedet før man posterizer for optimal effekt...

Hvis du poster det photo der lå til grund for plakaten kan jeg vise dig det...
Dan R. Knudsen
http://www.danrknudsen.dk

Tags: Aarhus, Højbjerg, tegner, illustrator, tegneserier, speeddrawing, speed drawing, tegnede film, film med hånd der tegner
Brugeravatar
Kasper Hviid
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1254
Tilmeldt: 28. feb 2005, 13:02

Re: Sniksnak om indesign

Indlæg af Kasper Hviid »

Hm, næste gang tror jeg at jeg kalkerer med tush - er ikke så glad for at lege med vektor ...

Her er min kilde:

Billede
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Sniksnak om indesign

Indlæg af Frank Madsen »

Kasper Hviid skrev:Ja, når jeg tegner via Photoshop har jeg sat penne-knappen til at gå direkte til roteringværktøjet via Autohotkey. Så jeg skal bare holde knappen inde og flytte pennen, så roteres der. Det samme kunne jeg gøre med Illustrator - problemet er at der roteres med udgangspunkt i midten af tegningen - ikke midten af skærmen. Så jeg roterer skærm i stedet - så får jeg også lidt motion ...

Har lavet en foto-tracing med Pencil-tool:
Billede
Kasper Hviid skrev:Hm, næste gang tror jeg at jeg kalkerer med tush - er ikke så glad for at lege med vektor ...

Her er min kilde:

Billede
Når man ser din kilde, er det tydeligt, at der ikke så meget er tale om en "trace" som at du har lavet en tegning med et foto som grundlag. Figuren har et helt andet punket udtryk end på billedet, hvilket sikkert passer fint til Husets Biograf. Det kan man selvfølgelig ikke opnå automatisk.

Til gengæld kan Illustrators trace-funktion måske gengive fotoet noget mere realistisk - og så kan man jo tegne ovenpå bagefter, hvis man synes, der mangler noget. Her et eksempel på, hvad selv små forskydninger i Threshold betyder for vektoriseringen:

Billede
Brugeravatar
Dan R. Knudsen
Administrator
Administrator
Indlæg: 7911
Tilmeldt: 6. aug 2004, 14:11
Geografisk sted: 8270 Højbjerg
Kontakt:

Re: Sniksnak om indesign

Indlæg af Dan R. Knudsen »

Kasper Hviid skrev:Hm, næste gang tror jeg at jeg kalkerer med tush - er ikke så glad for at lege med vektor ...

Det er helt klart også sådan jeg ville løse det - eller rettere - jeg ville printe fotoet i lyseblåt i en komfortabel størrelse, trace det, scanne det og så til sidst streamline det...
Dan R. Knudsen
http://www.danrknudsen.dk

Tags: Aarhus, Højbjerg, tegner, illustrator, tegneserier, speeddrawing, speed drawing, tegnede film, film med hånd der tegner
Brugeravatar
Kasper Hviid
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1254
Tilmeldt: 28. feb 2005, 13:02

Re: Sniksnak om indesign

Indlæg af Kasper Hviid »

Godt at høre at i ikke finder min tracing helt spild af tid - selv om jeg nok burde have benyttet ægte tush .. men nu er jeg i lære-Illustrator-at-kende mode ...

Angående rotation, så har jeg lavet en demo af hvor intuitivt rotation er i Photoshop - det får nærmest det at rotere papiret i real life til at virke sådan lidt forældet:

[video]http://www.youtube.com/watch?v=vjOOHoXdJtY[/video]
Brugeravatar
mummi
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 158
Tilmeldt: 20. jul 2010, 23:26

Re: Sniksnak om indesign

Indlæg af mummi »

FED plakat!!!!!!

ang illustrator kan du rotere alle oblekter --> når du holder cursoren lidt ud for objektets hjørne skifter den til en 2-hovedet buet pil (li'ssom photoshop-transform) og så'r det bare at 'click'n'drag. måske det ka' bruges som alternativ?
Brugeravatar
mummi
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 158
Tilmeldt: 20. jul 2010, 23:26

Re: Sniksnak om indesign

Indlæg af mummi »

hov så ikke at i vist er kommet langt videre end rotation :P
Brugeravatar
Kasper Hviid
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1254
Tilmeldt: 28. feb 2005, 13:02

Re: Sniksnak om indesign

Indlæg af Kasper Hviid »

Emnet er endnu ikke udtømt! Jeg har regnet ud hvordan man kan tilføje intuitiv photoshop-agtig rotation i Illustrator. I hvert fald i teorien. Man skal bare lave et autohotkey-script der gør det følgende:


WHEN MIDDLE MOUSE IS PRESSED DOWN:
R (to select rotate tool)
Record the mouse XY position
Place mouse cursor in the center of screen
Shift-leftclick (to place marker)
Restore mouse XY position
Ctrl-A (to select all)
Left mouse down (to start rotating)

WHEN MIDDLE MOUSE IS RELEASED:
Left mouse up (to stop rotating)
Ctrl-Shift-A (to select nothing)
Shift-B (to re-select Blob tool)
Besvar