Sniksnak om indesign, illustrator, photoshop. Tips & tricks.

Udveksling af tips om materialer, redskaber, teknikker, adresser mm.
Brugeravatar
Kasper Hviid
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1254
Tilmeldt: 28. feb 2005, 13:02

Re: Sniksnak om indesign

Indlæg af Kasper Hviid »

Prøvede, men det virker ikke ordenligt. Somme tider ignoreres kommandoerne :-(

#NoEnv
#SingleInstance force
#IfWinActive ahk_class illustrator

MButton::
Send {r} ;SELECT ROTATION TOOL
MouseGetPos, xPos, yPos ;RECORD THE MOUSE XY POSITION
MouseMove, 800, 600, 0 ;PLACE THE MOUSE AT THE CENTER OF THE SCREEN
Send +{A}
Send {Shift down}{LButton down}
Send {LButton up}{Shift up}
MouseMove, xPos, yPos, 0
Send {^Click} ;CTRL-LEFTCLICK
Send {control down}
Send {a}
Send {control up}
Send {LButton down}
Return


*MButton up::
Send {LButton Up}

Send {control down}
Send ^+{a}
Send {control up}

Send {B}
Return
Brugeravatar
Kasper Hviid
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1254
Tilmeldt: 28. feb 2005, 13:02

Re: Sniksnak om indesign

Indlæg af Kasper Hviid »

Æv ... når jeg doppeltklikker Blob Brush eller Paintbrush ikonet for at få options, kan jeg kun angive Variation i hele points (1 pt, 2 pt, 3 pt ... )

Det er altså upraktisk ...
Brugeravatar
Kasper Hviid
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1254
Tilmeldt: 28. feb 2005, 13:02

Re: Sniksnak om indesign

Indlæg af Kasper Hviid »

Jeg har prøvet at finde ud af hvordan man indstiller Illustrators Smooth Tool:

http://img69.imageshack.us/img69/6031/i ... smooth.jpg

Det virker som om at FIDELITY ændrer antallet af punkter i stregen. Hvis man sætter FIDELITY til 20 pixels, vil stort set alle punkterne blive slettet. Dette er målt i skærmpixels, så man vil have vidt forskelligt resultat med Smooth Tool alt efter hvor tæt man er zoomet ind.

SMOOTHNESS ... Det virker som om den afgør hvor meget stregen skal udglattes, og samtidigt også fjerner flere punkter.

Smooth tool skal stryges på langs med objektets kontur. Man kan også doppeltklikke for voldsom effekt.

Man holder Alt nede for at få adgang til Smooth Tool.

Man er nød til at markere det objekt man vil udglatte.
Brugeravatar
Dan R. Knudsen
Administrator
Administrator
Indlæg: 7911
Tilmeldt: 6. aug 2004, 14:11
Geografisk sted: 8270 Højbjerg
Kontakt:

Re: Sniksnak om indesign

Indlæg af Dan R. Knudsen »

mummi skrev:hov så ikke at i vist er kommet langt videre end rotation :P
Af samme grund tillod jeg mig lige at udvide titlen på tråden...og det du nævner om rotation er af objekter. Det snakken gik på var at rotere hele tegnebordet. Det er en ny feature i ps5 - hvor man altså ikke rotere billedet permanent - men blot drejer visningen på skærmen - lissom man sidder og flytter rundt på et stykke papir for at få den optimal attack-vinkel...gettit?
Dan R. Knudsen
http://www.danrknudsen.dk

Tags: Aarhus, Højbjerg, tegner, illustrator, tegneserier, speeddrawing, speed drawing, tegnede film, film med hånd der tegner
Brugeravatar
Dan R. Knudsen
Administrator
Administrator
Indlæg: 7911
Tilmeldt: 6. aug 2004, 14:11
Geografisk sted: 8270 Højbjerg
Kontakt:

Re: Sniksnak om indesign, illustrator, photoshop. Tips & tri

Indlæg af Dan R. Knudsen »

Man lærer noget nyt hele tiden...opdagede den feature i photoshop der hedder "Tool Preset" - find den nederst i "window"-menuen. Det er i al sin uspekularitet simpelthen en måde at gemme ALLE indstillingerne til et værktøj - størrelse, farve osv...

Jeg troede egentligt det var det samme som "Brush preset" - men mens brush-presettet kun gemmer størrelse og selve definitionen på penslen - så gemmer toll-preset om det er multiply, hvilken farve osv osv...

MEGET nyttigt....man kan hurtigt lave sig en flok arbejdspensler fordi det meste farvelægning trods alt ER gentagelser...
Dan R. Knudsen
http://www.danrknudsen.dk

Tags: Aarhus, Højbjerg, tegner, illustrator, tegneserier, speeddrawing, speed drawing, tegnede film, film med hånd der tegner
Asger Pedersen
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 876
Tilmeldt: 28. sep 2006, 22:53
Geografisk sted: Le grand de l'Oiseaux a la Gare

Re: Sniksnak om indesign, illustrator, photoshop. Tips & tri

Indlæg af Asger Pedersen »

Jeg har lige et andenhåndsproblem, da jeg ikke selv bruger Indesign: Jan Wenneberg, der står for det tekniske mht Willy på eventyr-udgivelserne, sætter siderne op i Indesign fra .BMP-filer, og så opstår der nogle små vandrette farvede striber eller linier i højre side. De der rækker ud over billedrudekanten kan han skjule ved at trække et 'gardin' hen for, men der bliver nogle tilbage, som kommer (næsten usynligt) med i tryk. Er der nogen, der har været ude for det samme? Hvad skyldes de? Og hvordan kan man undgå/fjerne dem?
Don't take life serious, it ain't nohow permanent.
Pogo Possum

www.willy-centret.dk
Asger Pedersen
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 876
Tilmeldt: 28. sep 2006, 22:53
Geografisk sted: Le grand de l'Oiseaux a la Gare

Re: Sniksnak om indesign, illustrator, photoshop. Tips & tri

Indlæg af Asger Pedersen »

Umotiverede streger1.jpg
Umotiverede streger1.jpg (44.82 KiB) Vist 9828 gange
Her er et eksempel, det er den lyserøde streg lige under hjørnet.
Don't take life serious, it ain't nohow permanent.
Pogo Possum

www.willy-centret.dk
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Sniksnak om indesign, illustrator, photoshop. Tips & tri

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Asger Pedersen skrev:Jeg har lige et andenhåndsproblem, da jeg ikke selv bruger Indesign: Jan Wenneberg, der står for det tekniske mht Willy på eventyr-udgivelserne, sætter siderne op i Indesign fra .BMP-filer, og så opstår der nogle små vandrette farvede striber eller linier i højre side. De der rækker ud over billedrudekanten kan han skjule ved at trække et 'gardin' hen for, men der bliver nogle tilbage, som kommer (næsten usynligt) med i tryk. Er der nogen, der har været ude for det samme? Hvad skyldes de? Og hvordan kan man undgå/fjerne dem?
Meget interessant problem. Jeg kender ikke forklaringen, men fænomenet optræder typisk i gamle trykfilm, der er blevet indscannet og indsat i InDesign. Eller muligvis hvor Quark-filer er konverteret til InDesign (det hænger ofte sammen). Man kan som regel ikke se dem overhovedet i selve Photoshopfilen, kun i InDesign.

Men jeg har nu aldrig oplevet, at de ligefrem står inde i selve billedet, kun udenfor, så man altid vil kunne dække dem af ved at trække billedfeltets ramme ind. De kan i øvrigt både være cyan og magenta, mens jeg aldrig har set dem i sort eller gul. Formentlig en eller anden slags farvemærker, der ses under specielle forhold.
Brugeravatar
Dan R. Knudsen
Administrator
Administrator
Indlæg: 7911
Tilmeldt: 6. aug 2004, 14:11
Geografisk sted: 8270 Højbjerg
Kontakt:

Re: Sniksnak om indesign, illustrator, photoshop. Tips & tri

Indlæg af Dan R. Knudsen »

.bmp er da også et oldnordisk format. Hvorfor ikke konvertere billederne til .psd og se om det løser problemet? Eller er det en principiel ting? Villy SKAL laves så old school som muligt ;)
Dan R. Knudsen
http://www.danrknudsen.dk

Tags: Aarhus, Højbjerg, tegner, illustrator, tegneserier, speeddrawing, speed drawing, tegnede film, film med hånd der tegner
Asger Pedersen
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 876
Tilmeldt: 28. sep 2006, 22:53
Geografisk sted: Le grand de l'Oiseaux a la Gare

Re: Sniksnak om indesign, illustrator, photoshop. Tips & tri

Indlæg af Asger Pedersen »

Jamen, vi er nybegyndere, Dan. Jeg fik først computer i 1985 og er lige begyndt at lære det. Der er masser af de der nye filformater, jeg ikke engang har hørt om før, og det mest avancerede billedprogram, jeg bruger, er Paint i 1998 versionen. :?
Jan arbejder en smule mere avanceret, dog. Vil foreslå ham .psd-løsningen.
Don't take life serious, it ain't nohow permanent.
Pogo Possum

www.willy-centret.dk
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Sniksnak om indesign, illustrator, photoshop. Tips & tri

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Hvis .psd-løsningen giver bonus, vil jeg gerne høre om det. Jeg tvivler på, at det løser det mystiske problem.
Besvar