Wacom nibs

Udveksling af tips om materialer, redskaber, teknikker, adresser mm.
Besvar
Brugeravatar
Dan R. Knudsen
Administrator
Administrator
Indlæg: 7911
Tilmeldt: 6. aug 2004, 14:11
Geografisk sted: 8270 Højbjerg
Kontakt:

Wacom nibs

Indlæg af Dan R. Knudsen »

Har en relativt ny Intuos5 - og syntes allerede jeg havde problemer med den - det var som om at spidsen ikke rigtigt slap tegnepladen når den faktisk slap. Resultat: Masser af problemer med skyderne i indstillinger fordi jeg skulle løfte pennen absurd præcist op i luften for at den ikke bare trak skyderen tilbage igen...

Grrr....

Men pludseligt slog det mig at min nib da vist forresten var slidt - og ganske rigtigt - den var slidt helt skæv og flad - hvilket resulterer i præcis de problemer jeg havde. jammen godt fint - ny nib i...og det er så snedigt at bordholderen også er opbevaringshus for nye nibs...og halløj - hvad var nu det? Forskeligge typer?

En helt alm. sort som den jeg havde slidt ned - en lysegrå med mavebælte - og en sort med hvid spids. Undersøgelser viste at den grås bælte var en lille fjeder - det giver en bedre fleksibilitet/præcision når man skal fra tynd til tyk stregtykkelse i det samme strøg. Supersmooth fornemmelse at tegne med...og den sort med den hvid spids var så det omvendte. For folk der gerne vil have mere grit - mere blyant-på-papirfornemmelse...

Jammen jammen - lidt klogere for hver dag der går....

Billede
Dan R. Knudsen
http://www.danrknudsen.dk

Tags: Aarhus, Højbjerg, tegner, illustrator, tegneserier, speeddrawing, speed drawing, tegnede film, film med hånd der tegner
Brugeravatar
Ruben_Kaae
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Indlæg: 97
Tilmeldt: 1. feb 2012, 22:50
Kontakt:

Re: Wacom nibs

Indlæg af Ruben_Kaae »

Dan R. Knudsen skrev:Har en relativt ny Intuos5 - og syntes allerede jeg havde problemer med den - det var som om at spidsen ikke rigtigt slap tegnepladen når den faktisk slap. Resultat: Masser af problemer med skyderne i indstillinger fordi jeg skulle løfte pennen absurd præcist op i luften for at den ikke bare trak skyderen tilbage igen...

Grrr....

Men pludseligt slog det mig at min nib da vist forresten var slidt - og ganske rigtigt - den var slidt helt skæv og flad - hvilket resulterer i præcis de problemer jeg havde. jammen godt fint - ny nib i...og det er så snedigt at bordholderen også er opbevaringshus for nye nibs...og halløj - hvad var nu det? Forskeligge typer?

En helt alm. sort som den jeg havde slidt ned - en lysegrå med mavebælte - og en sort med hvid spids. Undersøgelser viste at den grås bælte var en lille fjeder - det giver en bedre fleksibilitet/præcision når man skal fra tynd til tyk stregtykkelse i det samme strøg. Supersmooth fornemmelse at tegne med...og den sort med den hvid spids var så det omvendte. For folk der gerne vil have mere grit - mere blyant-på-papirfornemmelse...

Jammen jammen - lidt klogere for hver dag der går....

Billede
Jeg havde samme problem på min "Wacom Cintiq 12WX" indtil at jeg fik de såkaldte "Stroke Pen Nibs" med den lille fjeder på maven fra Wacom.

De er rigtigt fede at tegne med, og jeg har brugt dem i nogen år nu. Jeg skifter ikke tilbage, selvom de er lidt dyrere end de sorte standart nibs.

"Stroke Pen Nibs" to tommelfinger LANGT op...:)

-Ruben:)
Brugeravatar
Dan R. Knudsen
Administrator
Administrator
Indlæg: 7911
Tilmeldt: 6. aug 2004, 14:11
Geografisk sted: 8270 Højbjerg
Kontakt:

Re: Wacom nibs

Indlæg af Dan R. Knudsen »

Stroke nibs RULES!
Dan R. Knudsen
http://www.danrknudsen.dk

Tags: Aarhus, Højbjerg, tegner, illustrator, tegneserier, speeddrawing, speed drawing, tegnede film, film med hånd der tegner
Besvar